Siis mikä on tää toisten lasten pukeutumisen kyttäys?


Oletteko törmänneet siihen, että muut kyttää mitä lapsellanne on päällä?

Mua alko sieppaamaan. Naapureiden lapsia oli samaan aikaan pihalla. En ole pukenut lapselleni kurahousuja, koska gore tex puku pitää vettä. Ainakin toistaiseksi on pitänyt. Samoin hänellä ei ole saappaita, koska gore tex kengät ovat myös pitäneet vettä. Välillä lapseni istuu lätäkössä ja loiskuttelee siellä kenkineen. Ja aina on ollut kuiva, kun olen hänet riisunut.

Mutta naapurin rouva katsoi aiheelliseksi komentoida, että missäs teidän lapsen kurahousut on? No sanoin nämä faktat että ei siksi ole tarvinnut vielä eikä siksi ole saappaitakaan. Kurahousut ovat vielä sisällä laatikossa. No siihen rouva, että kyllä näyttää ihan siltä, että on istuttu lätäkössä. Kyllä nyt on varmaan ihan märkä.

Kun tultiin sisälle, niin vaatteiden ulkohaalarin sisällä oli aivan kuiva kaveri. Villahaalarikin ihan kuiva.

Mutta mitä on tää kyttäys? Mä en olisi ikinä kehdannut kommentoida tollai. Lapset pitäisi pukea kaikki samalla tavalla tai sitten on jotenkin outo, vai?

Tartti purkaa tänne kun ärsytti niin =)
 
Luulis, että nykyisin tiedettäisiin, että pukuja on monenlaisia ja parhaat pitävät vettä hyvinkin. Vaan eipä näköjään tiedetä. Kuka sitä paitsi nyt omaa lastaan pitäisi kuralätäkössä, jos tietäisi tämän kastuvan läpi...

Minua välillä mietityttää perhepäivähoitajamme, jolla näyttää olevan täysin eri käsitys lapsen vaatemäärästä. Hän haluaisi pitää lapsella paljon enemmän päällä, kuin me. Lapsi on kuitenkin ollut koko talven ihan lämmin, vaikka on laitettu vähemmän päälle kuin hän olisi laittanut. Itse olen kasvanut viileämmissä olosuhteissa, kuin mitä nykyiset asunnot on yleensä ja viihdyn vähemmissä vaatteissa. Toki jos huomaisin lapsen tarvitsevan enemmän, pukisin hänelle enemmän, mutta hän näyttää tulevan tässä asiassa minuun ja ei tarvitse tuhatta kerrosta. Pysyy tyytyväisempänä, kun esimerkiksi kauppaan mennessä olen viime aikoina laittanut vain ohuen haalarin ja ohuemman hatun. Ei tule niin kuuma. Ulosmennessä arvioin lämpötilan lisäksi etukäteen ulkonaoloaikaa ja sen mukaan laitan vaatteita. Jos emme ole pitkään, en laita niin paljon. Jos tiedossa on pitempi ulkoilu ja paljon istumista rattaissa, laitan enemmän. Mutta tästä tosiaan olemme välillä pph:n kanssa eri mieltä. En ole suuremmin vastaan laittanut kuitenkaan. Ja tottahan sekin, että he ulkoilevat pitemmän ajan kerrallaan, kuin me kotona. Meillä rajoittuu vielä useimmiten tuntiin, siellä kai puolitoista-kaksi.
 
Olen huomannu, että hieman "iäkkäämpi kansa" ei ymmärrä tätä kurahousuttomuutta, että oikeasti joku vaate itsessään voi pitää kuivana =)

Ja ap:lle..älä MISSÄÄN nimessä nyt niitä kuriksia ton takia päälle laita :whistle: ;)
 
vasy
tuota kyttäämistä on joka paikassa. Me asutaan englannissa jossa on tapana pitää vauvat ja lapset puolialasti ulkona samalla kun vanhemmilla on pipot ja hanskat kädessä ja yleensä lapset puetaan muodin eikä käytännöllisyyden mukaan. Haalareita ei käytä kukaan ja kurahousuissa en ole nahnyt kuin meidän lapsen. Vastasyntyneetkin on rattaissa pelkkä unipuku päällä kun mittari näyttää +14 ja on kylmä merituuli. Itse pidän lapsella vaatteet sen mukaan mitä itselläkin pitää olla ja haalari ja kuravaatteet kun keli siltä näyttää ja aina on joku kommentoimassa että ompa lapsella tuhdisti vaatetta päällä...musta pitää olla pipo jos on +10 ja meren rannalla asutaan, itselläkin korvat palelee ilman lakkia. Ja juuri viime viikolla joku tuli sanomaan etten saisi antaa lapseni leikkia lätäköissä (kurahousut ja saappaat ym päällä) kun muita lapsia alkaa harmittaa etteivät he voi (farkuissa ja kesäkengissä). Meinasi pinna palaa...onnistuin suht kohteliaasti kysymään mikä häntä estää pukemasta muksujaan vesikelin vaatteisiin. Että samaa se on kai kaikkialla.
 
Joo no siellä ei vissiin naapurin muijalla ole varaa gore texiin. Mitäpä tuosta murhetta kannat =) Mutta hyvä kun muistutit, minun täytyykin alkaa miettiä tuota samaa ulkovaatejuttua, kun lapsi alkaa ulkona leikkimisen nyt kävelemään opittuaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vasy:
Ja juuri viime viikolla joku tuli sanomaan etten saisi antaa lapseni leikkia lätäköissä (kurahousut ja saappaat ym päällä) kun muita lapsia alkaa harmittaa etteivät he voi (farkuissa ja kesäkengissä). Meinasi pinna palaa...onnistuin suht kohteliaasti kysymään mikä häntä estää pukemasta muksujaan vesikelin vaatteisiin. Että samaa se on kai kaikkialla.
No huh huh! Siis oikeesti tullaan moittimaan jotain siitä, että pukee lapsensa kunnolla sään mukaan... Kaikkea kanssa!
:eek:

Mutta joo, noita "paremmin tietäviä" on aina ja joka paikassa. Meillä muuten päiväkodissa näytetään tunkevan kurahousut päälle vaikka olis kuinka vedenpitävää haalaria ym. jalassa - toisaalta, kun lapsia on 40 niin eiväthän he voi muistaa kaikkien haalareita että kellä pitää vettä ja kellä ei.

Mutta naapurin täti on kyllä vähän eri asia - miksi ihmeessä se kantaa huolta sun lasten pukeutumisesta?

Joku viisas on jossain sanonutkin että "Miksei luoja antanut meille naapurin lapsia, heitä me osaisimme kasvattaa!" :kieh:
 
No, meillä tyttö 1v2kk pääsi tutustumaan vesilätäköihin viime viikolla, ja päällä oli Remun kosteussuojattu haalari + core-tex kengät. Ei ollut märkä tyttö kun sisälle tultiin =). Vähän kyllä mammaa jännitti, että pitääkö vai ei mutta hyvin selvittiin B) . Eli jatkossakaan en aio laittaa kuriksia (ellei nyt ihan mutavelliä ole) tai kumisaappaita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vasy:
tuota kyttäämistä on joka paikassa. Me asutaan englannissa jossa on tapana pitää vauvat ja lapset puolialasti ulkona samalla kun vanhemmilla on pipot ja hanskat kädessä ja yleensä lapset puetaan muodin eikä käytännöllisyyden mukaan. Haalareita ei käytä kukaan ja kurahousuissa en ole nahnyt kuin meidän lapsen. Vastasyntyneetkin on rattaissa pelkkä unipuku päällä kun mittari näyttää +14 ja on kylmä merituuli. Itse pidän lapsella vaatteet sen mukaan mitä itselläkin pitää olla ja haalari ja kuravaatteet kun keli siltä näyttää ja aina on joku kommentoimassa että ompa lapsella tuhdisti vaatetta päällä...musta pitää olla pipo jos on +10 ja meren rannalla asutaan, itselläkin korvat palelee ilman lakkia. Ja juuri viime viikolla joku tuli sanomaan etten saisi antaa lapseni leikkia lätäköissä (kurahousut ja saappaat ym päällä) kun muita lapsia alkaa harmittaa etteivät he voi (farkuissa ja kesäkengissä). Meinasi pinna palaa...onnistuin suht kohteliaasti kysymään mikä häntä estää pukemasta muksujaan vesikelin vaatteisiin. Että samaa se on kai kaikkialla.
Tää on NIIIIIN totta! Ei riitä, että niiden lasten äidit käy tammikuussa baarissa minihameessa ja sandaaleissa. Pitää vielä lapset pukea samaan malliin. Tosin vähäpukeisia lapsia on keskiluokassakin paljon (naisa vähemmän). Joskus on taivasteltu lapsen kypärämyssyä oikein joukolla.

Maa, jossa talvi on joka vuosi, mutta siihen ei osata varautua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amodini:
Alkuperäinen kirjoittaja vasy:
tuota kyttäämistä on joka paikassa. Me asutaan englannissa jossa on tapana pitää vauvat ja lapset puolialasti ulkona samalla kun vanhemmilla on pipot ja hanskat kädessä ja yleensä lapset puetaan muodin eikä käytännöllisyyden mukaan. Haalareita ei käytä kukaan ja kurahousuissa en ole nahnyt kuin meidän lapsen. Vastasyntyneetkin on rattaissa pelkkä unipuku päällä kun mittari näyttää +14 ja on kylmä merituuli. Itse pidän lapsella vaatteet sen mukaan mitä itselläkin pitää olla ja haalari ja kuravaatteet kun keli siltä näyttää ja aina on joku kommentoimassa että ompa lapsella tuhdisti vaatetta päällä...musta pitää olla pipo jos on +10 ja meren rannalla asutaan, itselläkin korvat palelee ilman lakkia. Ja juuri viime viikolla joku tuli sanomaan etten saisi antaa lapseni leikkia lätäköissä (kurahousut ja saappaat ym päällä) kun muita lapsia alkaa harmittaa etteivät he voi (farkuissa ja kesäkengissä). Meinasi pinna palaa...onnistuin suht kohteliaasti kysymään mikä häntä estää pukemasta muksujaan vesikelin vaatteisiin. Että samaa se on kai kaikkialla.
Tää on NIIIIIN totta! Ei riitä, että niiden lasten äidit käy tammikuussa baarissa minihameessa ja sandaaleissa. Pitää vielä lapset pukea samaan malliin. Tosin vähäpukeisia lapsia on keskiluokassakin paljon (naisa vähemmän). Joskus on taivasteltu lapsen kypärämyssyä oikein joukolla.

Maa, jossa talvi on joka vuosi, mutta siihen ei osata varautua.
Olen aina ihmetellyt näitä ulkomaan ihmisiä jotka antaa lastensa palella ulkona ilman kunnon varusteita, pipoja ja hanskoja. Ja ihmettelen edelleen. Meilläkään ei ole kohta 3 vuoteen tarvittu kertaakaan kurahousuja ja sadetakkia, kiitos nykyajan hyvien ulkovaatteiden. Kömpelön taaperon kanssa olisi ikävä ollut vetää kuriksia päälle, ei silti ettenkö olisi esikoisellani niitäkin käyttänyt. Saapaita kyllä käytämme muta-aikaan koska silloin ei tarvitse puhdistaa gore-texejä kurasta, mutta vettä ne pitävät kyllä täysin.

 
Huokaus. Miksi te otatte pulttia tälläisestä? Mitäs jos mummeli oli vain sanonut jotain, tyyliin "ompa tänään kaunis ilma". Ei siitä tarvitse vetää hernettä nenään ja ruveta luennoimaan (ja huomaan myös että puolustelemaan), että millaisia vaatteita on. Ei kaikki mammatkaan tiedä teknisten vaatteiden ominaisuuksia...

Sitäpaitsi kuravaatteillekin on hetkensä vaikka omakin muksu on tecissä ja goressa korviaan myöten. Jösses toi meidän takapiha on kurainen - puku on hetkessä pesukonekunnossa.
 

Yhteistyössä