Siis miks en saa töitä????? Vääränlainen hakemus?!!

  • Viestiketjun aloittaja Työtön
  • Ensimmäinen viesti
"kahden äiti"
Itse olen hakemustekstiin kertonut vain koulutuksestani ja työkokemuksestani, ja siitä, miten näitä voisi hyödyntää juuri tässä haussa olevassa tehtävässä. Perheeseen olen vain viitannut tämän tyyppisellä lauseella: "Perhekin on jo perustettu, nyt voin aloittaa vihdoin dynaamisemmankin/haasteellisemmankin/vastuullisemmankin uran." Muuten ei siis itse hakemukseen perheestä/lapsista mitään. CV:ssä sitten maininta: perhesuhteet: avioliitto, kaksi lasta. Kysyvät sitten lisää, jos kiinnostaa. Tuon enempää ei yleensä perheen siihen työhön kuulu liittyä.
 
työtön
TÄÄ OLISI NYT MUUTEN VALMIS, VAIN "ISKEVÄ" ALKULAUSE PUUTTUU...jELPPIKÄÄ NYT HIEMAN :)


Aktiivinen ja asiakaspalveluhaluinen ……………………………??
Haluan mahdollisuuden päästä näyttämään osaamiseni, oppimiskykyni ja kovan intoni työhöni palveluksessanne.
Avoinna oleva tehtävä, on kuin luotu minua varten!
Monipuolinen kokemukseni antaa hyvän lähtökohdan toimia yrityksenne parhaaksi ja mahdolliset puuttuvat taidot olen valmis opettelemaan työn ohessa innokkaana aktiivisena oppijana!

Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin olen työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä vaate/ kemikalio myyjänä sekä tarjoilijana. Toimiessani myyjän tehtävissä, pääsin myös toteuttamaan visuaalista puoltani myymälän / näyteikkunoiden somistamisessa ja tuotteiden esillepanossa. Osallistuin täydennystilausten tekoon ja hinta/mainostekstaukset kuuluivat työnkuvaan, sekä atk- pohjaiset kassajärjestelmät tulivat tutuiksi. Tietokone on muutenkin työvälineeni päivittäin, hoitaessani seuran luottamustehtäviä ja projekteja.

Luonteeltani olen sosiaalinen sekä tunnollinen, ja työni hoidan reippaasti sekä oma-aloitteisesti. Työskentelen mielelläni sekä itsenäisesti, että osana ammattinsa osaavaa tiimiä ja olen valmis sitoutumaan ja joustamaan. Kotivuosieni jälkeen, into palata työelämään on kova ja avoimin mielin tartun uusiin haasteisiin. Olen valmis kartuttamaan ammattitaitoani työn ohessa, niin paljon kuin mahdollista. Perheenhoito ei ole este työnteolle.
Työntekijänä olen saanut palautetta ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudestani ja uskonkin saisitte minusta reippaan työntekijän osaavaan tiimiinne.
Työt voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla ja tulen mielelläni esittäytymään henkilökohtaisesti.
 
työtön
Jos työnantajan edustaja on paikalla, niin mielelläni kuulisin hänen kommentin valmiista hakemuksesta. viimeinen laittamani versio ei siis ole vielä täysin valmis..Mutta laitan valmiin hakemuksen, mikäli työnantajan edustaja ilmestyy linjoille :)
 
"mmmm"
Onhan tuo aika teennäinen. Sori. Mä luin meidän viime rekrytoinnissa tuollaisia "tehtävä on kuin luotu minulle ja olen todella reipas"-hakemuksia noin 100 kpl. Siis kuulostaa siltä, että sitä hakemusta on kikistetty kun kovaa kikkaretta ja ei olla oikein tiedetty mitä laitetaan että saatasiiin itsensä markkinoitua oikein hyvin.
Keksimmäinen kappale on mielestäni tavallinen eli hyvä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mmmm";22179535]Onhan tuo aika teennäinen. Sori. Mä luin meidän viime rekrytoinnissa tuollaisia "tehtävä on kuin luotu minulle ja olen todella reipas"-hakemuksia noin 100 kpl. Siis kuulostaa siltä, että sitä hakemusta on kikistetty kun kovaa kikkaretta ja ei olla oikein tiedetty mitä laitetaan että saatasiiin itsensä markkinoitua oikein hyvin.
Keksimmäinen kappale on mielestäni tavallinen eli hyvä.[/QUOTE]
Valitettavasti samaa mieltä. Mä tuosta reippaudesta mainitsin jo aikaisemminkin. Ekaluokkalainen lapsi on reipas koululainen, mutta 35-vuotias nainen reipas työntekijä...öh : /
 
"vieras"
Tuo menee kyllä jo yli! Teennäisyys paistaa liian kirkkaasti läpi, vaikutat aivan liian innokkaalta ja teksti toistaa itseääan. Kannattaa tiivistää tekstiä huomattavasti ja vähentää hieman itsensä kehumista.
 
"mmmm"
Mielestäni paras hakemus on luonnollinen, kertoo hakjasta rehellisesti eikä nuoleskele eikä ole teennäinen. Eikä hakemus ole ylipirteä. Ei kaikkien tarvitse olla reippaita, aktiivisia, sosiaalisia, iloisia, mahtavia. En usko, että vastaat tuota hakemustasi livenä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22178653:
Aktiivinen ja asiakaspalvelutaidot omaava ……………………………??
Haluan mahdollisuuden päästä näyttämään osaamiseni, oppimiskykyni ja kovan intoni työhöni palveluksessanne.
Avoinna oleva tehtävä, on kuin luotu minua varten!
Monipuolinen kokemukseni antaa hyvän lähtökohdan toimia yrityksenne parhaaksi ja mahdolliset puuttuvat taidot olen valmis opettelemaan työn ohessa innokkaana aktiivisena oppijana!
Ota tuosta vikasta kappaleesta jälkimmäinen huutomerkki pois... Yleensäkin huudahdukset ym ei ole asiallisia, toi eka !-merkki vielä menettelee.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mmmm";22179648]Mielestäni paras hakemus on luonnollinen, kertoo hakjasta rehellisesti eikä nuoleskele eikä ole teennäinen. Eikä hakemus ole ylipirteä. Ei kaikkien tarvitse olla reippaita, aktiivisia, sosiaalisia, iloisia, mahtavia. En usko, että vastaat tuota hakemustasi livenä.[/QUOTE]
Näin juuri. Ja aikaisemminkin sanoin niistä itsestäänselvyyksistä. Esimerkiksi lause "Perheenhoito ei ole este työnteolle. " on itsestäänselvyys, koska jos perheenhoito olisi este työnteolle, hakija ei varmaan työpaikkaa olisi nyt hakemassakaan.
 
myös työtön
Alkuperäinen kirjoittaja työnantajan edustaja;22166913:
työskentelen henkilöstojohtajana ja vastailen aina sillointällöin työnhakukysymyksiin. Älä nyt suutu siitä mitä sanon, mutta kerron sen mikä on todennäköisesti työnantajan näkökulma (ei siis henkilökohtainen moite vaan kuvaus siitä miten työnantaja ehkä asian näkee):
- liian pitkä kotonaolo, ei kovin uraorientoitunut
- muut arvot kuin työnteko selkeästi tärkeämpiä
- motivaatiotaso epäselvä
- keskeytyksiä ja pätkittäisyyksiä työ/opintohistoriassa - sitoutumisen taso epäselvää

Itse toki tiedät että asia ei ole näin, mutta tämä on se asia miten työnantaja sen näkee. Nyt sitten haluan neuvoa sinua sen verran, että laadi hakemus siten että kumoat kaikki edellämainitut seikat selkeästi. Hakemuksesta pitää paista ainakin seuraavat asiat läpi:
- sinulla on todella kova draivi ja into palata työelämään kotivuosien jälkeen
- olet valmis sitoutumaan ja joustamaan, ja perheen hoito ei ole este työnteolle
- olet valmis aloittamaan "ruohonjuuritasolta" ja omilla näytöilläsi ja ponnisteluillasi osoittamaan työnantajalle, "mistä kana pissii"
- olet valmis kartuttamaan ammattitaitoasi työn ohessa niin paljon kuin työnantaja vaatii

Useimmilla kaltaisessasi tilanteessa olevilla on se asennevika työnhaussa, että he usein hakemuksissa kuvailevat laajasti miksi tarvitsevat työtä, mitä siltä haluavat, miten paljon siitä pitäisi maksaa jne, sen sijaan että miettisivät sitä mitä itse voisi antaa työnantajalle, miten voisi näyttää osaamisensa ja miten voisi todistaa olevansa todella hyvä ja työpaikan arvoinen.

Tiedän että nämä kuulostavat vähän kovilta arvoilta, mutta työmaailma on sitä usein - parasta siis sinällään on katsoa totuutta silmiin. Paras neuvoni on sinulle se, että mikään koulutuksen puute, pätkätyöhistoria, kotonaolo tai muu ei haittaa loppupeleissä kovinkaan paljon jos vain sinulla on oikeanlainen ASENNE työntekoon ja työnhakuun. Muista aina myös hakemuksen lisäksi soittaa työnantajalle ja pyytää mahdollisuutta tulla käymään ja esittäytymään.

Tsemppiä!
Kiitos!!!
Tässä oli todella monta hyvää vinkkiä!
 
"mmmm"
UUSI EHDOTUS TÄSTÄ AP:N ALOITUKSESTA:

Haluaisin päästä näyttämään osaamiseni ja kovan intoni toimistosihteerin (?) työssä. Monipuolinen kokemukseni antaa hyvät lähtökohdat tähän tehtävään ja olen motivoitunut myös kouluttautumaan lisää, jos tehtävät sitä vaativat.

Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin olen työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä vaate/ kemikalio myyjänä sekä tarjoilijana. Toimiessani myyjän tehtävissä pääsin myös toteuttamaan visuaalista puoltani myymälän ja näyteikkunoiden somistamisessa sekä tuotteiden esillepanossa. Osallistuin täydennystilausten tekoon ja hinta/mainostekstaukset kuuluivat työnkuvaan. Myös atk- pohjaiset kassajärjestelmät tulivat tutuiksi. Muutenkin tietokoneen käyttö on minulle tuttua.

Luonteeltani olen täsmällinen (?) ja tunnollinen, hoidan työni vastuuntuntoisesta (?) sekä oma-aloitteisesti. Työskentelen mielelläni sekä itsenäisesti että osana tiimiä. Kotivuosieni jälkeen olen todella motivoitunut palaamaan työelämään. Työt voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla ja tulen mielelläni esittäytymään henkilökohtaisesti.

HARRASTUKSET ??

P.S Ei täydellinen varmastikaan, mutta tuolla pohjalla.
 
akateeminen
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22177443:
Tässä raaakversio...muokattavaa vielä riittää.
Mutta kysyisinkin nyt,e ttä miten vastaan siihen, kun työantaja toivoo hakijalta sisustus ja somistus taitoa. (myyjän työstä siis kysymys)
Kuten jo mainitsin, visuaalinen puoleni on yksi vahvuuteni ja rakastan sellaista työtä, missä pääsen tätä ominaisuutta käyttämään. Mutta miten laita sen järkevästi hakemukseen???

Aktiivinen ja monitaitoinen osaaja valmiina palvelukseenne!
Haluan mahdollisuuden päästä näyttämään osaamiseni, oppimiskykyni ja kovan intoni työhöni palveluksessanne.
Avoinna oleva tehtävä, on kuin luotu minua varten!
Monipuolinen kokemukseni antaa hyvän lähtökohdan toimia yrityksenne parhaaksi ja mahdolliset puuttuvat taidot olen valmis opettelemaan työn ohessa innokkaana aktiivisena oppijana!

Kotivuosien jälkeen, into palata työelämään on kova ja ……………..?? Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin olen toiminut asiakaspalvelutehtävissä myyjänä sekä tarjoilijana.

Luonteeltani olen sosiaalinen sekä tunnollinen, ja työni hoidan reippaasti sekä oma-aloitteisesti. Työskentelen mielelläni sekä itsenäisesti, että osana ammattinsa osaavaa tiimiä ja olen valmis sitoutumaan ja joustamaan. Perheenhoito ei ole este työnteolle.
Työt voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla.


"Monipuolinen kokemukseni antaa hyvän lähtökohdan toimia yrityksenne parhaaksi ja mahdolliset puuttuvat taidot olen valmis opettelemaan työn ohessa innokkaana aktiivisena oppijana!"
PITÄISIKÖ TÄMÄ KAPPALE OLLA JOSSAIN MUUALLA KUN ALOITUSKAPPALEESSA?

En tiedä onko tätä jo kommentoitu, MUTTA sun tekstissä on tosi paljon kielioppivirheitä. Pilkkuja on vähän missä sattuu ja lauserakenteet outoja (välillä vaillinaisia, ja välillä liian pitkiä jne). En ole rekrytoija, mutta kyllä mun mielestä jokaisen työhakemuksen kuuluu olla kieliopillisesti oikein, sen verran se tulee tarkistaa ennen lähettämistä. Ja en kyllä ymmärrä noita useita huutomerkkejä, ei ne mun mielestä sovi työhakemukseen.
 
"Niin"
En nyt ap:n hakemusta kommentoi kun sitä on jo niin moni kommentoinut, mutta voisin kertoa omista kokemuksistani. Toimin siis erään paikan henkilöstösihteerinä, ja minun tehtäviini kuuluu esilukea kaikki hakemukset ja laatia niistä ansiovertailuja esimiehille. Minulla ei siis itselläni ole mitään päätäntävaltaa, joten en ota kantaa siihen miten esimiehet hakemuksia katsovat.

Mutta käsittelen vuodessa noin tuhat hakemusta. Näistä sanoisin karkeasti että:

90 % aloittaa hakemuksen tyyliin "näin ilmoituksenne ja kiinnostuin välittömästi todella paljon, koska paikka on kuin minulle luotu"
95 % ilmaisee olevansa reippaita ja oma-aloitteisia
80 % pitää työskentelystä sekä itsenäisesti että ryhmässä
90 % tulee toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa
75 % on aina halunnut työksennellä nimenomaan meidän yrityksessämme
70 % jättää kertomatta mitä oikeastaan on tarkalleen tehnyt, ilmaisee vaan nimikkeen tyyliin "myyjä"
70 % ei mitenkään ilmaise miten hän täyttää hakuilmoitusten vaatimukset esim. kielitaidon tai hallittavien järjestelmien osalta

Sitä minä vaan että ehkä kannattaisi erottua massasta?
 
"MiMMi"
[QUOTE="mmmm";22179927]UUSI EHDOTUS TÄSTÄ AP:N ALOITUKSESTA:

Haluaisin päästä näyttämään osaamiseni ja kovan intoni toimistosihteerin (?) työssä. Monipuolinen kokemukseni antaa hyvät lähtökohdat tähän tehtävään ja olen motivoitunut myös kouluttautumaan lisää, jos tehtävät sitä vaativat.

Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin olen työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä vaate/ kemikalio myyjänä sekä tarjoilijana. Toimiessani myyjän tehtävissä pääsin myös toteuttamaan visuaalista puoltani myymälän ja näyteikkunoiden somistamisessa sekä tuotteiden esillepanossa. Osallistuin täydennystilausten tekoon ja hinta/mainostekstaukset kuuluivat työnkuvaan. Myös atk- pohjaiset kassajärjestelmät tulivat tutuiksi. Muutenkin tietokoneen käyttö on minulle tuttua.

Luonteeltani olen täsmällinen (?) ja tunnollinen, hoidan työni vastuuntuntoisesta (?) sekä oma-aloitteisesti. Työskentelen mielelläni sekä itsenäisesti että osana tiimiä. Kotivuosieni jälkeen olen todella motivoitunut palaamaan työelämään. Työt voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla ja tulen mielelläni esittäytymään henkilökohtaisesti.

HARRASTUKSET ??

P.S Ei täydellinen varmastikaan, mutta tuolla pohjalla.[/QUOTE]

Tähän tyyliin mieluummin kuin ap:n väsäämä hakemus, jossa oli ihan liikaa huutomerkkejä sekä toistoa. Hakemusta lukiessa tekstin pitää edetä jouhevasti ja selkeästi, turhat löpinät ja ns. täytelauseet pois, joilla ei ole mitään virkaa.
 
"mie"
[QUOTE="mmmm";22179927]UUSI EHDOTUS TÄSTÄ AP:N ALOITUKSESTA:

Haluaisin päästä näyttämään osaamiseni ja kovan intoni toimistosihteerin (?) työssä. Monipuolinen kokemukseni antaa hyvät lähtökohdat tähän tehtävään ja olen motivoitunut myös kouluttautumaan lisää, jos tehtävät sitä vaativat.

Koulutukseltani olen merkantti ja aikaisemmin olen työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä vaate/ kemikalio myyjänä sekä tarjoilijana. Toimiessani myyjän tehtävissä pääsin myös toteuttamaan visuaalista puoltani myymälän ja näyteikkunoiden somistamisessa sekä tuotteiden esillepanossa. Osallistuin täydennystilausten tekoon ja hinta/mainostekstaukset kuuluivat työnkuvaan. Myös atk- pohjaiset kassajärjestelmät tulivat tutuiksi. Muutenkin tietokoneen käyttö on minulle tuttua.

Luonteeltani olen täsmällinen (?) ja tunnollinen, hoidan työni vastuuntuntoisesta (?) sekä oma-aloitteisesti. Työskentelen mielelläni sekä itsenäisesti että osana tiimiä. Kotivuosieni jälkeen olen todella motivoitunut palaamaan työelämään. Työt voin aloittaa sopimuksen mukaan, lyhyelläkin varoitusajalla ja tulen mielelläni esittäytymään henkilökohtaisesti.

HARRASTUKSET ??

P.S Ei täydellinen varmastikaan, mutta tuolla pohjalla.[/QUOTE]

Tämä oikein hyvä :)
 
"poikia3"
Luin tuon hakemuksen ja minulle tuli mieleen seuraavaa:

- itse kerron cv:ssä työkokemuksestani - eli esim. jos toimistosihteerin tehtäviin ei kuulu somistaminen, miksi siitä kertoa hakemuksessakaan.

- hakemukseen poimin työkokemuksestani ne asiat, jotka näen edukseni ko. paikassa, ja korostan niitä.

Lisäksi joka ikiseen työpaikkaan kirjoitan cv:ni uudestaan, siis painotan siinä eri asioita jne.

Näillä mun eväilläni olen joka ikinen kerta päässyt haastatteluun.
 
"vieras"
Huh, mä en varmaan enää ikinä uskalla lähettää työhakemusta mihinkään :/ Mä oon just sellanen tunari, joka on huono kirjottamaan ja joka kirjoittaa aina ne väärät asiat. Niihin töihin, joita oon tehnyt oon hakenut suoraan rekrytoijalle soittamalla ja päässyt heti haastatteluun. Kyseisellä firmalla ei oikestaan ollutkaan mitään ilmoitusta missään, joten mitään hakemustakaaan ei olisi oikein voinut edes soittamatta jättää.

Oon vasta 23 eikä mulla oo mitenkään kauheen paljon työkokemusta ja oman alan töitä ei oikeastaan ole saatavilla ja jäinkin aika pian opiskelujen jälkeen äitiyslomalle. Nyt oon miettinyt että voisi hakea just jotain toimistotöitä mutta hakemuksen tekeminen on niin vaikeeta, kaikki just tuntuu tollaselta teennäiseltä ja edellisestä työstäni ei oikeastaan ole mitään hyötyä toimistotyön kannalta. Mitä ihmettä sitä voisi hakemukseen tällaisessa tilanteessa kirjoittaa?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22182476:
Täällä ap.

Kiitos taas kommenteista, vaikkakin ne olivat kovin negatiivisia, ensimmäistäkään kannustavaa palautetta en saanut.
Katsopa tuo "mmmm":n kirjoitus klo 12:36....siinä on pääosin käytetty omaa tekstiäsi, mutta hieman muutettuna. Sä olet varmaan saanut negatiivista palautetta sen vuoksi, että porukka on etsinyt hakemustekstistäsi juuri niitä virheitä, jotka sun pitäisi korjata. Sun tekstisi on kuitenkin muuttunut mm siinä kohden, että olet uusimmassa versiossa kertonut, mistä ne sun visuaaliset taitosi ovat peräisin. Olet siis osannut parantaa hakemustasi :) Nimimerkin "Niin" klo 13:50 kirjoittama viesti kannattaa lukea hyvin, jos haluat erottua niiden 100-200 muun hakijan joukosta.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;22182487:
Tui muuten sellainen tunne, että kaikki muut tässä ketjussa, tekevät hemmetin hyviä ja rakenteellisesti oikeanlaisia hakemuksia :)
Tai sitten ovat niitä, joiden pitää isosta hakemuspinosta löytää ne 5, jotka kannattaa kutsua haastatteluun :D Työhakemus on hyvä silloin, kun sen lukija yhden kerran hakemuksen luettuaan ei siirrä hakemusta ö-mappiin vaan siihen pinoon, jota voi tutkia lisää ja joista valitaan ne 5.
 

Yhteistyössä