Siis millä ihmeellä niitä KASVIKSIA saa uppoamaan 5-vuotiaaseen?!!!

Olen aika onneton ruuanlaittaja, täytyy myöntää. Mutta tekisin toki lapsellenikin kevyempää ja terveellistä ruokaa, jos vain osaisin.

Pahin ongelma tällä hetkellä kuitenkin on se, ettei kasvikset ja vihannekset eivätkä oikein hedelmätkään banaania lukuunottamatta maistu meidän 5-vuotiaalle.

Ostin juuri tänään soijarouhetta, jota aion upottaa jauheliharuokiin jatkossa. Muita vinkkejä miten kasviksia voisi vaivihkaa upottaa - tai jopa piilottaa - ruokien joukkoon???

Nakkikeitto on parhaillaankin porisemassa, mutta veikkaanpa, että sieltä meidän poika noukkii taaskin vain nakit ja perunat. *huokaisu*
 
"Hmmmmm"
Mä olen tehnyt kasvisdippejä ; porkkanaa, kurkkua, paprikaa, kirsikkatomaatteja jne ja siihen viereen dippikastike. Ja sitten niitä napostellaan leffaa katsoessa, meni kaikki rehut lapsille kuin huomaamatta.
Myöhemmin lisäsin tuohon lohkoperunoita, nugetteja ja nakinpaloja, ja silti lapset söivät myös rehuosaston :D
 
"vieras"
älä piilota. monia lapsia inhottaa ruoka jonne on piiloteltu jotain tai jossa ruoka-aineet ovat sekaisin (on normaali kehitysvaihe),
lapsen voi ottaa mukaan pilkkomaan omia vihanneksiaan ja esimerkiksi kurkku ja porkkana maistuvat monille lapsille nimenomaan tikutettuina, ei viipaleina. parsakaali maistuu hyvälle kun lapselle sanoo että leikipä dinosaurusta ja syö tämä pikku puu :D
 
Tuota dippihommaa kerran kokeilin. Kastiketta ei maistanutkaan. Muutaman kurkunpalasen ja porkkanaa naposteli. Kaikki muut jäivät lautaselle... :( Epäilen, että on allerginen tomaatille ja mahdollisesti myös paprikalle, joten ne eivät maistu hänelle sen takia.
 
Sosekeittoakin on kokeiltu. Kerran tosin vain. Päiväkodissa se onneksi maistuu joskus hänelle (tarpeeksi kova nälkä?), mutta kotona ei maistunut (lienee kokin vika?). Kurkkua on alkanut vieroksumaan jostain syystä - aiemmin se maistui ihan hyvin. Porkkanoita napostelee kyllä kun niistä tekee erilaisia tikkuja tai muuten helposti naposteltavia kuvioita. Tällä hetkellä tosin kaikki porkkanat maistuvat aika puulta (minunkin mielestäni). Tulisipa jo KESÄ!
 
++
Minä laitan porkkanaa ja lanttua perunamuusin sekaan. Muuten ei porkkanaa suostu syömään, mutta porkkana-perunamuusiin on ihan pähkinöinä.

Marjoja kannattaa kokeilla, ne on sen verran makeita, että saattaa upota.
 
"äiskä"
meillä 3v ja 5v ja eivät syö kasviksia, hedelmiä eikä varsinkaan marjoja! Ja ei kannata sanoa että ei kotona opeteta tai tarjota, kyllä vaan tarjotaan! Me vanhemmat ja esikoinen syödään kaikkea mutta nuo nuorimmat vaan ei. Porkkanaa ja kurkkua ja omenaa joskus. Ihan sileänä joskus saa menemään, joskus esim soseutan sipulia ja paprikaa ja sitten lisään ruokaan....
 
Muusin sekaan tosiaan porkkanaa, ja jos ei väristä tykkää, niin palternakka ja lanttu menee sinne hienosti myös.

Laita raakoja vihanneksi, porkkanoita, kurkkua, tomaattia, salaatinlehtiä, omenan siipaleita valmiiksi pilkottuna lautaselle ENNEN ruoka aikaa, niin että siitä saa vapaasti ottaa- tekevät meillä hyvin kauppansa aina kun on isompia (kasviksista ruualla kieltäytyviä) lapsosia kylässä. Äläkä luovuta vaikkei heti meni kaupaksi, monesti se kärsivällisyys on a ja o, eikä asiasta tarvii tehä numeroa.
 
vv
Tarpeeksi monta maistelukertaa, siinä niksi. Itse olen aloittanut kasvisten syöttämisen 5 vuotiaalle upottamalla joka paikkaan kasvissuikalepusseja. Siinä on porkkanaa, sipulia ja perunaa. Keitossa menekki taattu. Sitten teen broilerinkoiville kasvispedin kahdesta pussista tuota sekoitusta. Koipien liemi maustaa ja pehmentää kasvikset hyvän makuisiksi. Kahdella eka kerralla poika ei meinannut syödä, mutta pikku hiljaa alkoi maistumaan ja nyt n. 5 kerran jälken kasvikset uppoaa paremmin kuin se kanan liha. Tsemppiä! :wave:
 
Ja meillä oli kotona pienenä olohuoneessa leffaherkkuna (karkkien ja sipsien ohella...) mm. raakaa kaalia ja porkkananpalasia kipossa ja noita muita mitä jo sanoin. Hullulta kuulostaa,mutta hyvin teki kauppansa!
 
"Iskä"
Väännä sormista sitä lasta niin kauan että se syö ne vihannekset, tuo on jo vanhaa huttua että lapsen kasvatuksessa kaikki keinot on sallittuja, myöhemmin lapsesi ihan varmasti palkitsee sinut hyvällä kun väänsit sen nakit sijoiltaan että se söi ne porkkana kuutiot ja parsakaalimuhennokset.
 
sh-äiti
Voi, meillä on aivan sama juttu, banaani on ainut mikä joskus vahingossa hedelmistä sujahtaa suuhun. Kasviksista vain tuore kurkku. keittoja tyttö rakastaa, mutta tilsasen aina ne keittojuurekset haarukalla rikki, ja hyvin menee. ja ihan turha on mitään hienoja kasvistikkuja tai hedelmälohkoja rueta vääntämään, itse ne saa syödä kun tyttö ei suostu edes maistamaan, yökkää jo ehdottaessakin.
 
Meillä 5-vuotialla ihan sama juttu. Vihanneksista ei mene mikään, hedelmistä päärynä ja satunnaisesti omena. Vauvana söi hyvin monipuolisesti kasvisruokia, jossain vaiheessa se loppui. Nyt ei syö millään keinolla, ihan turha yrittääkään. Tarjolla kasviksia kuitenkin on, itse syön erittäin paljon kasviksia, ja niitä on aina pöydässä. Kun ei mene niin ei mene, oon sillä kannalla. Kyllä tuo niitä maistaa, muttei sen enempää halua.
 
Lisäämällä niitä ruokiin, esim. makaronilaatikkoon porkkanaraastetta tai tomaattiviipaleita, kanakastikkeeseen porkkanaa ja paprikaa jne.
Meillä laitetaan myös aina pieni määrä salaattia lautaselle ruoan kanssa, on sovittu että se mikä lautasella on, myös syödään. Välillä pitkin hampain mutta kuitenkin.
 
täällä
Meillä lapsi on aina syönyt kasviksia. Minä laitan joka ruualla lisäkekasviksia jos siinä itessään ei ole. Ihan keitettyjä porkkanoista, kruunuvihannessekoitusta tms. Salaatteja teen myös joksus tai raastetta, aina maistelee ja syön, kaikkia ei hyvin mielellään. Hoidossakin on aina ollut vihanneksia ja niitä syönyt.

ei kai sitä muuta keinoa oo kuin joka ruualle niitä laittaa lautaselle ja pakko on maistella, kaikesta ei tarvii tykätä mut maisteltava on. Sipuli menee kun on pieneksi paloiteltu ruuan sekaan, isoina paloina ei tykkää. Peruna-porkkanamuusi on kans meillä herkkua=)

Hedelmistä menee omenat, päärynä, mandariini, appelsiini, banaani ja ihan tavalliset maut. Leivän päälle kurkku, tomaatti, paprika, lehtisalaatista ei tykkää leivällä.

Lapset on erilaisia ja tykkää eri ruuista ja mulla on aina ollut kaikkiruokanen joten aika helppo mut uskon kun jaksaa sitkeesti tarjota ihan tavallisia kasviksia ja hedelmiä niin joku suosikki sieltä löytyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;23395463:
Meillä lapsi on aina syönyt kasviksia. Minä laitan joka ruualla lisäkekasviksia jos siinä itessään ei ole. Ihan keitettyjä porkkanoista, kruunuvihannessekoitusta tms. Salaatteja teen myös joksus tai raastetta, aina maistelee ja syön, kaikkia ei hyvin mielellään. Hoidossakin on aina ollut vihanneksia ja niitä syönyt.

ei kai sitä muuta keinoa oo kuin joka ruualle niitä laittaa lautaselle ja pakko on maistella, kaikesta ei tarvii tykätä mut maisteltava on. Sipuli menee kun on pieneksi paloiteltu ruuan sekaan, isoina paloina ei tykkää. Peruna-porkkanamuusi on kans meillä herkkua=)

Hedelmistä menee omenat, päärynä, mandariini, appelsiini, banaani ja ihan tavalliset maut. Leivän päälle kurkku, tomaatti, paprika, lehtisalaatista ei tykkää leivällä.

Lapset on erilaisia ja tykkää eri ruuista ja mulla on aina ollut kaikkiruokanen joten aika helppo mut uskon kun jaksaa sitkeesti tarjota ihan tavallisia kasviksia ja hedelmiä niin joku suosikki sieltä löytyy.
Kuten sanottua, meilläkin syödään erittäin paljon kasviksia, niitä on ihan joka aterialla, ja minä ja nuorempi tyttö syömme niitä aina. Kaikkea on kokeiltu joka päivä jo nelisen vuotta, siitä asti kun tämä nyt 5v lapsi on osannut puhua ja syödä itse. Ei syö mitään kasviksia siitä huolimatta. Maistaa mitä vaan kun pyydän, mutta ei syö maistamista enempää. Ainoastaan päärynä, omena ja suolakurkku menee, eli ei auta kaikilla sekään että joka päivä sinnikkäästi tarjoaa.

Meillä ei myöskään mitkään piilottamisyritykset toimi, lapsi huomaa heti jos yritän tunkea soijarouhetta tai porkkanaraastetta jauhelihakastikkeeseen tai sipulia yhtään mihinkään vaikka olisi kuinka pienenä.
 
Viimeksi muokattu:
..
no entäs jos tekee vaikka ihan reilusti kasvispihvit? tai sitte lindströmin pihvit?
ota poika mukaan ruoanlaittoon. omatekemäruoka maistuu paremmalta. laita poika ite sekoittamaan se orkkanaraaste sinne jauhelihakastikkeeseen tms nii ei oo ainakaan salaa piilotettu.
 
"vieras"
meillä taas päinvastainen ongelma; 5v poika söisi vain salaatteja, hedelmiä ja kasviksia. liha jää usein lautaselle :( peruna, riisi tai makaroonikaan ei ole suosiossa, mutta uppoaa jotenkin. onneksi poika kuitenkin jonkun verran syö lihatuotteita, kananmunaa ym että saa proteiinia.
lempiruoka on yllätys yllätys pinattikeitto
 
[QUOTE="vieras";23395079]älä piilota. monia lapsia inhottaa ruoka jonne on piiloteltu jotain tai jossa ruoka-aineet ovat sekaisin (on normaali kehitysvaihe),
lapsen voi ottaa mukaan pilkkomaan omia vihanneksiaan ja esimerkiksi kurkku ja porkkana maistuvat monille lapsille nimenomaan tikutettuina, ei viipaleina. parsakaali maistuu hyvälle kun lapselle sanoo että leikipä dinosaurusta ja syö tämä pikku puu :D[/QUOTE]

Hei meillä oli pienempänä just toi dinosaurusjuttu kans käytössä ja meidän poika ärjyi ja pureskeli parsa-ja kukkakaalia puina :D Mielikuvitusta vaan kehiin ja leikin varjolla maistelemaan kasviksia. Vaikka kaupassa viisivuotias voisi valita kaksi kasvista ja kaksi hedelmää jotka ostetaan ja niitä sit yhdessä maistellaan. Kaikki vaan oikein positiivisesti kannustaen eikä missään nimessä pakottamalla.
 

Yhteistyössä