Siis mitä?! Oletteko tienneet, että

  • Viestiketjun aloittaja käkikello
  • Ensimmäinen viesti
käkikello
Suomessa on käytäntönä että pysyvästi säilytetään sosiaalitoimen, työvoimahallinnon, verohallinnon ja vankeinhoidon henkilöasiakirjat 8., 18. ja 28. päivänä syntyneiden osalta. Sairauskertomukset säilytetään 18. ja 28. päivänä syntyneiltä.

Mä en ole tiennyt! En voi ymmärtää, että miksi näitä asiakirjoja ylipäätänsä säilytetään? Ja miksi juuri noina päivämäärinä syntyneiltä?

Kertokaa viisaammat!
 
"vieras"
No en ole tiennyt. Mä olen syntynyt 18. päivä ja mun poika 28. päivä. Mistähän syystä nää tiedot säilytetään ja MISSÄ / missä muodossa? Epäilyttävää!
Ei haittaa eläviä ihmisiä mitenkään, koska joka tapauksessa tietoja säilytetään pitkään kuoleman jälkeen. Joskus vuonna 2210 voivat sitten selvittää ihmisten terveydentilaa ja sosiaalihuollon käytäntöjä vuonna 2011. Sitä vastaan kenelläkään ei varmaan ole mitään :D.
 
"piuku"
Tietoja säilytetään mahdollisten tilastojen takia ja siksi nuo päivät koska kaikkien tietoja ei olisi mitenkään mahdollista säilyttää. Ja ihan arkistoissa tietoja säilytetään. Mitä kauhisteltavan kummallista tässä on?
 
[QUOTE="vieras";24678405]Tutkimusta varten.[/QUOTE]
Näin mullekin selitettiin aikoinaan (satuin tyhjentelemään arkistoja yhtenä kesänä): tutkimusta varten. Että on konkreettista näyttöä ja tietoa asioista sitten joskus vuosienkin kuluttua.
 
minä,
Siistii :D En ole tiennyt, mutta järkeväähän tuo on :)
Tuolla tietoa, kelaa sivu alas:

iGS - Arkisto
Yksityishenkilöitä koskevien asiakirjojen ja tietojen säilytystä säätelee useampikin laki ja asetus: henkilötietolaki (22.4.1999/523), viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (21.5.1999/621), asetus viranomaistoiminnan julkisuudesta ja hyvästä tiedonhallintatavasta (12.11.1999/1030). Asiakirjojen seulontaan ja hävittämiseen liittyvästä toimivallasta yleensä säädetään arkistolaissa 23.9.1994/831. Arkistolaitos on lisäksi erikseen antanut ohjeita ja määräyksiä siitä miten viranomaisille kertyviä asiakirjoja tulisi seuloa.

Yhtenä Arkistolaitoksen ohjeistamana seulontamenetelmänä käytetään syntymäpäiväotantaa. Otannan perusteena on siis henkilön syntymäpäivämäärä. Menetelmä on yleisesti käytössä Pohjoismaissa ja sen on kehittänyt KELA:n entinen arkistopäällikkö Alpo Salmela. Suomessa on käytäntönä että pysyvästi säilytetään sosiaalitoimen, työvoimahallinnon, verohallinnon ja vankeinhoidon henkilöasiakirjat 8., 18. ja 28. päivänä syntyneitten osalta. Sairauskertomukset säilytetään 18. ja 28. päivänä syntyneiltä.
Esimerkiksi pysyvästi säilytettävät potilasasiakirjat sisältyvät sosiaali- ja terveysministeriön 19.1.2001 antaman asetuksen (99/2001) liitteenä olevaan potilasasiakirjojen ja muun hoitoon liittyvän materiaalin säilytysaikaluetteloon. Katso tarkemmin:
FINLEX
 

Yhteistyössä