Siis ostaako monikin ökykännykän nykyään osamaksulla?

  • Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
No ei. Juurihan mä tuhon kirjoitin, että vuosi sitten uusina markkinoille tulleissa puhelimissa ei tekniikka ole sitä luokkaa, että se mulle riittäisi...tästä syystä en siis viime vuotista puhelinta halua. Mulla on moinen jo ja se on ihan paska. Haluan vaihtaa sen parempaan, joka tarkoittaa käytännössä uudempaa.

MUTTA ne puhelimet, jotka ovat NYT uusia, niin niissä on tekniikka jo sillä tasolla, että ne mulle riittää. Mä siis EN tarvitse ensi vuonna uutta puhelinta, jos ostan nyt uuden puhelimen. Tottahan toki ensi vuonna markkinoille tulevissa puhelimissa tekniikka on parempaa kun näissä, mitkä on nyt uusia. Mutta mä en enää tämän parempaa tekniikkaa tarvitse, kuin mitä nyt on tarjolla, eli en ole vaihtamassa puhelinta uuteen ensi vuonna, enkä sitä seuraavanakaan, jos luuri vaan ehjänä pysyy.

Ja mä ajattelin kyllä ostaa puhelimeni käteisellä. Kerralla. Mutta jos mulla ei olisi siihen mahdollisuutta niin kyllä, mä ostaisin sen sitten osamaksulla ja makselisin sen 50€/kk sitä pois.

Mä teen puhelimella sitä ihan samaa mitä kaikki muutkin. Soitan, tekstaan ja surffaan netissä (sähköposti, nettipankki jne.).

Mutta mä haluan surffata siellä netissä siten, ettei mun puhelimeni tilttaa kesken kaiken, kuten se nyt tekee. Ja kun laitan näppäinlukon päälle, en halua että näyttövalo jää päälle seuraavaksi 3 tunniksi, kuten nyt aina välillä käy. Mä myös haluan, että kun nopeasti kirjoitan tekstiviestin, niin se teksti tulee siihen ruutuun samaa nopeutta, kun sitä kirjoitan, eikä viiveellä. Lisäksi haluan puhelimen, jossa kaikki käyttämäni sovellukset toimii kunnolla. Omassani eivät toimi. Haluan myös soittaa silloin, kun haluan soittaa. Varsin usein käy niin, että puhelin tilttaa ja jumittuu, kun yritän soittaa...ja silloin palaa hermo. Haluan lisäksi, että kun puhun puhelua ja joku soittaa "taakse", puhelin ei päätä mielivaltaisesti, että kumpaa puhelua saan puhua, vaan saan itse päättää sen, että jatkanko ko. puhelua, vai vaihdanko sen uuteen. Lisäksi haluan puhelimen akulta kunnon kestoa, koska puhun puhelimessa paljon, enkä jaksa hillua jatkuvasti laturinnokassa.

Niin. Nämä kaikki haluan. Ja ne saan maksamalla vähän enemmän. Pidän sitä enemmän maksamista siis järkevänä. Vaikka tekisin sen sitten osissa. Kyllä mulla rahaa paljon turhempaankin menee.
Eli tämä oli nyt vain sattumalta vuosi, jolloin tekniikka harppasi merkittävästi eteenpäin, vai? *ihan pihalla*

Luulin, että tarkoitit noin yleensä kaikkia puhelimia, joten en oikein tajunnut, miten voit tällä hetkellä uutta puhelinta käyttää vielä kahden vuoden päästä, jos et nytkään voi käyttää vuoden vanhaa puhelinta.

Ja minun karvalakkipuhelimeni ei valitse mielivaltaisesti kenen kanssa puhun puhelimessa ja kirjoittamani tekstiviesti tulee näyttöön ihan reaaliaikaisesti. :D
 
säpäle harmaana
Minusta on hyvä että on jokaiselle jotakin. Voi ostaa juuri sellaisen kuin haluaa. Oli se sitten 100 tai 700. Jokaisen oma asia millä ominaisuuksilla ja hinnalla ostaa.
No joo, totta kyllä. Tuntuu vain hullulta, että täällä aina mietitään, mistä voisi säästää vähän rahaa ja sitten yhteen puhelimeen voidaankin humpsauttaa vuodessa sen 600 euroa. Mutta joo, ei varmaankaan kaikilla ole rahasta kiinni ja silloinhan voi tehdä mitä huvittaa. Tuli vain mieleen, että seuraavan kerran, kun on joku "mistä voisi vähän menoja nipistää" -ketju niin ehdotan kyllä, että osta seuraavaksi parin vuoden vanha puhelinmalli äläkä sitä uusinta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154965:
No joo, totta kyllä. Tuntuu vain hullulta, että täällä aina mietitään, mistä voisi säästää vähän rahaa ja sitten yhteen puhelimeen voidaankin humpsauttaa vuodessa sen 600 euroa. Mutta joo, ei varmaankaan kaikilla ole rahasta kiinni ja silloinhan voi tehdä mitä huvittaa. Tuli vain mieleen, että seuraavan kerran, kun on joku "mistä voisi vähän menoja nipistää" -ketju niin ehdotan kyllä, että osta seuraavaksi parin vuoden vanha puhelinmalli äläkä sitä uusinta.
:D

joo, koska se rahaa valittava on aina just se "ökypuhelimen" omistava...

kyllä taas jonkun karvoja kovin kutittelee muiden asiat ja luurit.
 
mulkunjatke
mielenkiintoinen ketju ja näin äkkiseltään tulee mieleen miesten auton osto, pitää ostaa yli varojen oleva se kallis mulkunjatke kun naapurillakin on sellainen ja sellainen.
Mitään selkeää syytä ei ole vieläkään tullut miten se 200e vuoden kahden vanha puh malli eroaa niin hirveästi siitä nyt uudesta 600€
muuta kuin onhan se uusin ja hienoin malli ja kun kaikilla muillakin ja enhän minä voi köyhemmältä näyttää :D :D
Ostetaan sitten vaikka 3v osamaksulla ja jo vuoden päästä ostetaan uusi ja maksetaan vielä sitä edellistäkin :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154943:
Eli tämä oli nyt vain sattumalta vuosi, jolloin tekniikka harppasi merkittävästi eteenpäin, vai? *ihan pihalla*

Luulin, että tarkoitit noin yleensä kaikkia puhelimia, joten en oikein tajunnut, miten voit tällä hetkellä uutta puhelinta käyttää vielä kahden vuoden päästä, jos et nytkään voi käyttää vuoden vanhaa puhelinta.

Ja minun karvalakkipuhelimeni ei valitse mielivaltaisesti kenen kanssa puhun puhelimessa ja kirjoittamani tekstiviesti tulee näyttöön ihan reaaliaikaisesti. :D
No ei. Taaskaan. Joka ikinen vuosi tekniikka edistyy. Eihän älypuhelimiakaan aina ole ollut ja ensimmäiset älypuhelimet olivat paljon heikkotasoisempia, kuin seuraavana vuonna markkinoille ilmestyneet. Tai sitä seuraavana vuonna. Joka vuosi ne viime vuoden "virheet" on paranneltu, jolloin puhelimet ovat niiltä osin parempia. Eli jos viimevuotiset puhelimet olivat hitaita esim. niiden tekstiviestien osalta, niin seuraaviin puhelimiin sitä ominaisuutta on parannettu jne.

Tottahan toki niihin puhelimiin tulee myös joka vuosi jotain "aivan uutta", jolloin puhelin saattaa sen "aivan uuden" osalta ollakin sitten taas vähän niin ja näin. Sitä seuraavana vuonna sekin ominaisuus on sitten yleenä paranneltu.

Ei, mitään ihmeharppausta ei ole tapahtunut sitten viimevuoden. Ihan vaan sitä perusparannusta. Mä en kaipaa nyt enää mitään uusia toimintoja puhelimeeni, joten etsin puhelimen, jossa nuo em. asiat toimivat. Ja näissä uusissa ne toimii jo riittävän hyvin. Paljon paremmin, kuin mitä vuotta vanhemmissa. Ja se riittää mulle.

Mä en voi nyt käyttää vuoden ikäistä puhelinta, koska ne ei toimi. ne tökkii. Mutta jos (ja kun) nyt ostan uuden puhelimen, josta nämä tökkimiset on tuotekehityksen avulla saatu karsittua pois, niin sillä luurilla tosiaan pärjään niin pitkään, kuin se luuri suostuu toimimaan ilman, että itse hajotan sen vahingossa.

Kuten jo sanoin, mun paras puhelimeni ikinä on Nokia 2110i. Ei ollut ikinä, koskaan, eikä milloinkaan mitään ongelmia sen kanssa. Valitettavasti sitä kestävyyttä ei nykypuhelimissa ole yhdessäkään luurissa.
 
säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";29154979]:D

joo, koska se rahaa valittava on aina just se "ökypuhelimen" omistava...

kyllä taas jonkun karvoja kovin kutittelee muiden asiat ja luurit.[/QUOTE]

Et ilmeisesti lukenut viestiäni. Kirjoitinhan, että jos ei ole rahasta kiinni, niin tietysti kukin ostaa sen mitä katsoo tarvitsevansa. Itselläni kun sitä rahaa ei ole, niin on vain niin vaikea hahmottaa, mihin noita sitten niin kovasti tarvitaan. Ja tekniikastahan minä en tajua hölkäsen pöläystä.
 
säpäle harmaana
No ei. Taaskaan. Joka ikinen vuosi tekniikka edistyy. Eihän älypuhelimiakaan aina ole ollut ja ensimmäiset älypuhelimet olivat paljon heikkotasoisempia, kuin seuraavana vuonna markkinoille ilmestyneet. Tai sitä seuraavana vuonna. Joka vuosi ne viime vuoden "virheet" on paranneltu, jolloin puhelimet ovat niiltä osin parempia. Eli jos viimevuotiset puhelimet olivat hitaita esim. niiden tekstiviestien osalta, niin seuraaviin puhelimiin sitä ominaisuutta on parannettu jne.

Tottahan toki niihin puhelimiin tulee myös joka vuosi jotain "aivan uutta", jolloin puhelin saattaa sen "aivan uuden" osalta ollakin sitten taas vähän niin ja näin. Sitä seuraavana vuonna sekin ominaisuus on sitten yleenä paranneltu.

Ei, mitään ihmeharppausta ei ole tapahtunut sitten viimevuoden. Ihan vaan sitä perusparannusta. Mä en kaipaa nyt enää mitään uusia toimintoja puhelimeeni, joten etsin puhelimen, jossa nuo em. asiat toimivat. Ja näissä uusissa ne toimii jo riittävän hyvin. Paljon paremmin, kuin mitä vuotta vanhemmissa. Ja se riittää mulle.

Mä en voi nyt käyttää vuoden ikäistä puhelinta, koska ne ei toimi. ne tökkii. Mutta jos (ja kun) nyt ostan uuden puhelimen, josta nämä tökkimiset on tuotekehityksen avulla saatu karsittua pois, niin sillä luurilla tosiaan pärjään niin pitkään, kuin se luuri suostuu toimimaan ilman, että itse hajotan sen vahingossa.

Kuten jo sanoin, mun paras puhelimeni ikinä on Nokia 2110i. Ei ollut ikinä, koskaan, eikä milloinkaan mitään ongelmia sen kanssa. Valitettavasti sitä kestävyyttä ei nykypuhelimissa ole yhdessäkään luurissa.
Niin siis tuota juuri tarkoitinkin, että tämä viimeisimmän vuoden kehitys on nyt sinulle merkittävämpi, kuin esimerkiksi edellisen vuoden tai tulevan vuoden. Eli tämän vuoden käytettävyydellä pärjäät nyt useamman vuoden.
 
mielenkiintoinen ketju ja näin äkkiseltään tulee mieleen miesten auton osto, pitää ostaa yli varojen oleva se kallis mulkunjatke kun naapurillakin on sellainen ja sellainen.
Mitään selkeää syytä ei ole vieläkään tullut miten se 200e vuoden kahden vanha puh malli eroaa niin hirveästi siitä nyt uudesta 600€
muuta kuin onhan se uusin ja hienoin malli ja kun kaikilla muillakin ja enhän minä voi köyhemmältä näyttää :D :D
Ostetaan sitten vaikka 3v osamaksulla ja jo vuoden päästä ostetaan uusi ja maksetaan vielä sitä edellistäkin :D
Etkö ihan totta pysty ymmärtämään sitä, että uudempi voi ihan oikeasti olla parempi? Ja että se olisi se, joka olisi merkitsevässä roolissa ostopäätöstä tehtäessä.

Mä tuossa muutama päivä sitten surffasin netissä ja löysin itselleni puhelimen, jonka ajattelin ostaa. Se oli Nokia Lumia, hintaa 129€. Mutta mies ilmoitti välittömästi, että jos mulla menee hermo tämän nykyisen puhelimen kanssa, niin tulen viskomaan tuon Lumian päin seinää alta vartissa, koska tuo puhelin on mieheni mukaan vielä tätä nykyistäkin puhelinta hitaampi. Pikagoogletus kertoi samaa, eli vattuuntuneita ko. puhelimen omistajia löytyi pilvin pimein.

Mulle on se ja sama, siis täysin paskahailee, että onko mulla euron-, vai tonnin puhelin. Mutta toimiva sen olla pitää. Ja toimiva siis siinä määrin, minkä mä itse toimivaksi miellän.

Joten ei mulle nyt sitten tule sitä halpaa Lumiaa, vaan tulee joku kalliimpi. Kalliimpi siksi, että sillä 129 eurolla en sitä siltä puhelimelta saa, mitä haluan. Kyllä mä ennemmin maksaisin luurista 129€, kuin 599€, jos saisin saman toimivuuden. Mutta kun en saa.

Mä ymmärrän, että teineille voi se "status" puhelimen kautta olla jotenkin merkittävä. Mutta tuskin monikaan aikuinen ajattelee samoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29155021:
Niin siis tuota juuri tarkoitinkin, että tämä viimeisimmän vuoden kehitys on nyt sinulle merkittävämpi, kuin esimerkiksi edellisen vuoden tai tulevan vuoden. Eli tämän vuoden käytettävyydellä pärjäät nyt useamman vuoden.
Jep.
 
mun kriteerini
mulle riittää luurissa se ettäpääsen nettiin vaivattomasti tarkistamaan muksujen harkat se että toimii puhelimena ja tekstarit toimii ja hyvä kamera sillä en todellakaan ala roudaamaan kameraa erikseen ja roiskevesisuojattu on plussaa sillä käsilaukussa on menneet monet puhelimet rikki eikä korvattu kuten povarissakin joten näillä ominaisuuksilla minä luurini valikoin maksoi mitä maksoi ja uusi hankitaan taas sitten kun vanha oikeasti vetää viimeiset vedot :D
Laskut maksan edelleen kotona koneella enkä ala pienellä tihrustamaan meneekö oikein tai kantamaan pankkitunnuksia kuin laskunippuja mukanani.
 
Jiii
Mullahan on käytössä työnantajan maksama puhelin, mutta jos omilla rahoilla olisin ostamassa uutta puhelinta nyt niin se olisi varmaan Lumia 1520, joka lienee melko kallis puhelin. Mutta noissa halvoissa puhelimissa on surkeat kamerat (on kiva näpsiä lapsista *hyviä* kuvia missä ja milloin tahansa) joilla saa rakeisia ja pimeitä kuvia, ja pienet ja epätarkat näytöt. Iso tarkka näyttö on mukava kun käyttää paljon nettiä puhelimella.

Mun mielestä on tuhlaista ostaa halpa puhelin, jonka ominaisuuet aivat kuitenkaan sitten riitä omaan käyttöön.
 
Lady Gardenea
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29154965:
No joo, totta kyllä. Tuntuu vain hullulta, että täällä aina mietitään, mistä voisi säästää vähän rahaa ja sitten yhteen puhelimeen voidaankin humpsauttaa vuodessa sen 600 euroa. Mutta joo, ei varmaankaan kaikilla ole rahasta kiinni ja silloinhan voi tehdä mitä huvittaa. Tuli vain mieleen, että seuraavan kerran, kun on joku "mistä voisi vähän menoja nipistää" -ketju niin ehdotan kyllä, että osta seuraavaksi parin vuoden vanha puhelinmalli äläkä sitä uusinta.
Mä en osta puhelinta joka vuosi. Ostakoon se joka voi ja haluaa.
 
juuu
Kaveripariskunta on molemmat hyväpalkkaisessa työssä ja käyttävät näitä kytkypuhelimia. Mä en jotenkin ymmärrä, ettei ole varaa ostaa ihan omaa puhelinta. Kaikki muukin kyllä ostetaan vähintään osamaksulla ja maksetaan se minimi kuussa. Kun vaihdetaan telkkari, nin entistä on vielä maksamatta. Hairahduin vähän aiheesta, mutta en aina oikein käsitä:D
 
Meidän perheessä ei osteta mitään osamaksulla.Kaksi vuotta sitten ostin lapsille joululahjaksi tv:n. Se oli joku kampanja "osta nyt, maksa 3 kk päästä". En suostunut sellaiseen, vaan halusin maksaa heti. Myyjä sanoi, että heti maksettaessa hinta on 50€ enemmän ja lisäksi jää joku vakuutus saamatta. Olin jo lähtemässä liikkeestä ulos, jolloin myyjä suostui myymään halvemmalla hinnalla ja sain maksaa heti.
 
joopa joo
Meiltä löytyy älypuhelimia monenlaisia. esimerkiksi samsungin 150e maksava malli ja iphonen viitonen. En huomaa mitään eroja näissä, paitsi hinnan. Nämä ovat meidän lasten puhelimia, itselleni riittää näppäinkapula. Ja ostettiin ihan käteisellä nämä, ei olisi tullut mieleenkään ostaa kytkynä kun vaihdetaan luurit joka vuosi muksuille. Siihen on sitten 2v kiinni jos ottaa kytkynä.
 
"Lissu"
Mä en osta ikinä mitään osamaksulla mutta kännykkä on kyllä kytkynä ostettu. Oli edullisempi niin. Ei tarvinnut liittymääkään vaihtaa. Mulla on reilu 200 maksava luuri, vuoden päästä suunnilleen on maksettu.

Suurinta huijausta on ostaa esim. Gigantista sillä kuuluisalla käteisellä, samat puhelimet on Gigantin nettikaupassa halvempia. Kannattaa vähän tutkia etukäteen eikä vaan olettaa, että käteisellä saa halvimmalla... se kuin ei varsinkaan kännyköiden kohdalla pidä paikkaansa.
 
"vieras"
Mulla on tällä hetkellät tietokone ostettu kytkyllä. Edellinenkin kone oli kytkykone ja sain sen toukokuussa maksettua ja kuukausi sitten lapsi tiputti sen lattialle ja näytti hajosi, joten oli hankittava uusi kone. Kytkyllä otin uudenkin, kätevin ja helpoin vaihtoehto ja eikä mitenkään kalliimpaa kuin jos olisin maksanut kerralla, halvemmaksi tämä näin tulee.

Puhelimen ostin jotain 3 vuotta sitten, ihan tavallisen halvan peruspuhelimen ja nyt olen miettinyt tuon vaihtamista parempaan, kun mä inhoan tuota puhelinta. Kytkyllä ehkä otan uuden puhelimenkin.
 
voi voi sentään
Tottakai tulee kalliimmaksi ottaa kytkynä puhelin kuin ostaa se esimerkiksi suoraan gigantista. Verratkaa nyt itse hyvänen aika. Ihme puolustelua että ei maksa sen enempää.
 
Eräs tuttava kehuskeli (tämä tyyppi nyt kehuskelee muutenkin aina kaikesta mahdollisesta), että hän aikoo ostaa uuden 700 e maksavan puhelimen. Hän oli edellistä puhelinta ehtinyt käyttää jo 4 kk:tta kuulemma, ja nyt on aika saada uusi. Kaiken huipuksi, hän ei ollut edes sitä edellistäkään kokonaan vielä maksanut. Täytyy sanoa että hieman ihmettelen noin holtitonta rahan käyttöä.

Mulla ei ole älypuhelinta, eikä nyt just tarvetta sellaseen. Ehkä sitten kun nykyinen puhelin hajoaa.
 
kjfku
Tuppaa olemaan niin, että mitä persaukisempi tyyppi, sitä "ökympi" kännykkä, ja tietenkin kytkyllä tai osamaksulla hankittu. Mulla ole kallista kännykkää koska vituttaisi aivan sikana jos ja kun tiputtaisin sen asfaltille tai hukkaisin...eikä älypuhelimet edes kiinnosta. Toisaalta on ihan mukavaa että jokainen köyhimyskin voi ostaa osmaksulla kalliimpia tavaroita jos ne tuntuvat tarpeellisilta tai piristävät. Itse myönnän ostaneeni kaikenlaista kallista, kuten astiastoja ja merkkivaatteita osamaksulla vaikka saan vain opintotukea...
 
"vieras"
tuli niin tämä ketju mieleeni kun bussipysäkillä odotin omaa bussiani ja siinä oli joukko nuoria naisen alkuja.
Muutama nuori 15-16v odotteli bussia ja keskusteli puhelinten hinnoista.
Tämä toinen jolla perusluuri kysyi miten tällä toisella on varaa noin kalliiseen luuriin jolloin toinen vastasi että helposti kun eihän tämä maksanut kuin 15e kuussa mutta ei yllättäen muistanut kuinka kauan sitä pitikään maksaa.
Siis kuvitteleeko nuo nuoret saavansa jollakin 15e puhelimen,
sitten ovat pulassa kun edellistäkään ei ole maksettu kun tämä menee hajalle :(
Nämä liian pienet osamaksu erät on huono juttu etenkin näille nuorille :(
Kuvitellaan että sillä saa luurin ja edellistäkään ole saanut maksettua kun tuo mahdollisesti tippuu vahingossa kädestä ja on jo uuden osto edessä.
Mitenkä sitten suu pannaan kun maksetaan risasta vielä 24kk sen 15e kuussa ja jo pitäisi uusikin saada mahdollisesti taas sen 15e eli sitten ollaankin jo 30e ja siihen lisäksi nuo puhelinlaskut päälle.
No jokainen tekee kuinka haluaa mutta jollakin tavalla en ymärrä että nämä puhelimet on laitettu erissä näin ales ja saa nuo nuoretkin ostamaan kaikista kalleimman trendikännykän,
ja tekeekö muka oikeasti niillä kaikilla ohjelmilla joku 15v jotakin?
Ymmärrän että kameran halutaan olevan hyvä ja ukana ja netin mutta nykyään tuosta puhelimesta on tullut oikea aikuisten lelu.
 
vierailija
Ihmettelin tässä kun tuntuu kaikilla olevan kalliita puhelimia, sellaisia 500-600e maksavia. Ostavat kuulemma kytkykaupalla ne. Katsoin että hintaa tulee reilu satanen enemmän puhelimelle jos ostaa kytkynä. Miksi ihmeessä eivät hae ihan vaan kaupasta hakvemmalla? Jos ei ole varaa niin silloin ei tarvitse ökypuhelinta. Itselläni on parinsadan euron kännykkä, oikein toimiva älypuhelin ihan käteisellä tarjouksesta ostettuna.
Ei ei kyllähän niillä pitää nykyään kaikenlaista osa tehdä niillä hanki nopeesti kallis puhelin ett ei sua kiusata osamaksulla onnistuu hyvin tuo ja halun sanoo että osta smmonen oliko se iphone 7s tai x tai joku 889 helposti osamaksulla ett ei sua aleta kiisaamaan itekkin tein niin sakn paljon ystäviä ne sanoo mulle hei näytä ku teet sen flippi back it'n black sillä voi tehä sille ett puhelin tekee jogain random sekoittaa esim. Puhelimet luokassa vaihtaa numerot ja sit saa olla rauhassa ja kukaan ei voo soittaa sulle ja sit jotain soda streemillä voi tehä myös joku jekku oliko se ett sillä voi räjäyttää joo joo niin se oli soda streemin voi räjäyttää yhdellä panalluksella jos lähettä viestin soda streemin lähellä ku siinä on niin iso ja tehokas prosessori intel core i7 secon gen niin se rähäyttää sen soda streemi pullon älä oo lähellä soda streemiä ton kaa :D ja lapset ei saa käyttää tollasii ne voi saada sydärin kaks semmosta tapausta oli tietysti amerikassa
 

Yhteistyössä