Siisteysgalluppia..

  • Viestiketjun aloittaja Piirpauke
  • Ensimmäinen viesti
Piirpauke
Kuinka usein siivoatte?
Miten siivoatte?
Mistä olet oppisi ottanut?
Oletko aina siivonnut samalla tavalla?Vai onko esim. lasten saaminen muuttanut siivoustottumuksianne?
 
Ideaalina olisi, että kerran viikossa olisi perusteellisempi siivous. Mutta ei se aina mene ihan niin. Joskus on niin kiire, että sitä yrittää vain pitää yllä siisteyttä siinä kuitenkaan ihan täysin onnistumatta. Etenkin tuo hiekka mitä sisälle tulee kilokaupalla tuskastuttaa.

Imuroin yleensä joka toinen päivä, pyykkiä pestään joka päivä, semmoisia perusasioita. Oppi on otettu kotoa, totta kai. Sieltä ne suurimmat vaikutteet kai imetään.

Siivota pitäisi paljon useammin siihen nähden mitä tässä asunnossa on ihmisiä. Pölyä tulee ihan tajuttomasti. Kerran viikossa pitäisi ainakin petivaatteet ulkoilulttaa.

Nyt on vähän laiskuutta ilmassa, myönnän.
 
Normaalisti imuroidaan, pyyhitään pölyt, tampataan sohvatyynyt ja pestään lattiat kerran viikossa. Jos oikein laiskottaa ja kämppä näyttää olevan kuosissaan, saattaa se hieman venähtääkin mutta pölyt kyllä pyyhin tasoilta.
Joka päivä laitellaan tavaroita paikalleen, tiskataan, pyykätään, lakaistaan roskat yms.. Yleisilme on siisti, ainakin jos kuopus ei ole tyhjentänyt keittiön kaappeja ja laatikoita.

Nyt kun on kämppä myynnissä, suursiivous tehdään vähintään kerta viikkoon eli aina ennen näyttöä. Silloin siivotaan ihan kaikki, ikkunoiden pesusta lähtien :(
 
pilipali
Siivoan kunnolla noin joka toinen viikko.

Päivittäin keräilen likaisia astioita ympärihuushollia, imuroin semmoisella ladattavalla imurilla näkyviä roskia lattioilta ja matoilta ja muutenkin järjestelen tavaroita paikoilleen.
Kunnon siivous sisältää tavaroiden järjestelyn, pölyjen pyyhinnän, imuroinnin, lattian pesun, vessojen pesun.(Joskus tuuletan myös matot, mutta aika harvoin kun niitä on niin tuhottomasti että ei vain huvita kantaa niitä eestaas). Noin kerran kuussa pesen myös lattikaivot. Pyykinpesu ehkä kerran viikossa, joskus harvemminkin, mutta sitten saatan pestä monta koneellista päivässä.

Osittain kotona opittua, osittain mieheltä opittua ja osittain tullut muakattua tapoja itselle sopivaksi.

Ja tosiaan muuttunut jonkinverran sen jälkeen kun muutin miehen kanssa asumaan yhteen.
 
"vieras"
Mä olen boheemi taiteilija, mutta toisaalta inhoan sotkua. Mutta mä siivoan silloin kun tuntuu siltä tai on pakko. Onneksi meillä käy myös siivooja. Inhoan siivoamista.
 
halipupu harmaana
Tavoite on kerran viikossa siivota koko huusholli eli imuroida ja pestä vessat. Pölyjen pyyhkimisestä ja lattioiden pesusta en oikein välitä, joten se jää yleensä tekemättä. Siivoustottumukset on kyllä muuttuneet aika paljon varsinkin toisen lapsen synnyttyä ja siivoamisesta oli pakko alkaa tinkiä, kun ei vaan aikaa ja jaksamista ollut enempää. Lähden mieluummin ulos lenkille tai jumppaan kuin kuuraan kotona ja koska kukaan muukaan ei laita tikkua ristiin, niin saa sitten olla siivoamatta.
 
"saara"
Kerran viikossa keskimäärin viikkosiivous, sis järjestelyt, pölyjen pyyhkiminen, imurointi ja vessojen pesu. Melkein joka kerta myös luututaan lattiat, ehkä kerran kuussa ei. Joka päivä imuroin vähintään keittiön, monesti useammastikin, ja olohuoneen ja eteisen+ kuistin. Samoten järkkäilen paikkoja useammasti päivässä. Pyykkiä pesen muutamana päivänä vkossa 2-4 koneellista kerralla. Keittiön koitan laittaa kuntoon viimeistään illalla ennen nukkumaanmenoa, tai mies laittaa.
 
no joo
Meillä imuroidaan joka päivä, kerran viikossa pyyhitään pölyt ja siivotaan vessat. Kahden viikon välein matot + vuodevaatteet tuuletetaan (ja kopistellaan...), pestään lattiat ja oikein kunnollinen pölyjen pyyhintä.
 
Kuinka usein siivoatte?
Miten siivoatte?
Mistä olet oppisi ottanut?
Oletko aina siivonnut samalla tavalla?Vai onko esim. lasten saaminen muuttanut siivoustottumuksianne?

Aina kun tarve eli siivottavaa on.
Imuroin, pesen lattioita, pyyhin pölyjä mitä nyt siivoaminen pitää sisällään.
Kotona nuo siivoamisen touhut on opetettu.
Samalla tavalla siivoan, on sitten lapsia tai ei.
 
Itsestäni tuntuu että siivoan koko ajan, joka päivä. Ja kämppä on silti aivan kamala.

Emme ole ihmisiä, jotka "automaattisesti" laittaa kaikki tavarat paikoilleen. Uskoisin kuitenkin, että meillä olisi aika siistiä jos nuo kaksi paska-automaattia ei töhräisi ja levittäisi kaikkea koko ajan... :whistle:
 
vieras vieraampi vierain
no joka päivä on pakko imuroida.
tässä on nyt 2kk ollu suunnitteilla mattojen ulos vienti ja moppaus... saa nähdä joko huomenna tapahtuu.
joo, en ole siivousintoilija. mutta perussiistiä meillä kuitenkin on.
 
Aino*
Kuinka usein siivoatte?
Miten siivoatte?
Mistä olet oppisi ottanut?
Oletko aina siivonnut samalla tavalla?Vai onko esim. lasten saaminen muuttanut siivousto

* joka pvä jotain. Imuroida saa joka pvä, vessat pesen pari kertaa viikossa ja kerran vkossa pyyhin pölyt, lattian pesen kerran tai pari vkossa...:D

* Siivoan yleensä seisaaltaan, kontillaankin saatan joskus olla...anteeksi, oli pakko :snotty:

* Kotoa kai tavat lähteny :) isäni sanoo aina, että vessan täytyy olla niin siisti, että sen lattialta voi syödä :D

* Lasten saaminen on kai vain lisänny siivousta...muuten tavat samat kuin aina:cool:
 
af
Joka päivä siivotaan tarpeen mukaan, päivän aikana joku käy sekoittamassa koko huushollin niin että nä'yttää kaatopaikalta. Joka ilta lelut ja muut paikoilleen laatikoihin ja keittiön pöydät tyhjäks ja viel pöytien pyyhintä. Yhden päivän jos jättää välistä niin kestää viikko saada taas rytmistä kii. Imuroidaan sit kun on tarvis 2-3 päivän välein...
 
Laulava Lomittaja
Kuinka usein siivoatte?
Miten siivoatte?
Mistä olet oppisi ottanut?
Oletko aina siivonnut samalla tavalla?Vai onko esim. lasten saaminen muuttanut siivoustottumuksianne?
Miten...Ymmärrän kysymyksesi ihan niin että kuinka usein.. Joka päivä imuroin,pyyhkäisen tasot.Lattiat pesen 2-4 x vko, pyykkiä päivittäin.

Ihan olen itse oppinut.Lapsuuden kodissa siivottiin kyllä,mutta jälki oli mitä oli...Minä siivosin sitten kun siihen ikään (7v) tulin päivittäin.

Samalla tahdilla,samalla tavalla olen siivonnut siitä asti (15v) kun omilleni muutin.Olen siivonnut samalla tavalla silloin kun lapset oli pieniä,olin maatlousyrittäjä,olin opiskelija(päivät oli pituudeltaan kl 4 - eteenpäin),työtn ja aion samaa rataa jatkaa...
 
Mokatsu harmaana
Siivoan tosi vaihtelevasti. Välillä on ihan siistiä pitkänkin aikaa, välillä taas en jaksa siivota ollenkaan. Siivoan jos tiedän jonkun olevan tulossa kylään. Pyykin pesemistä olen aina inhonnut. Käytän kaikki vaatteet likasiksi ja pesen sitten kerralla kaiken.

Kotona siivottiin kerran viikossa. Äiti oli aina siivouspäivän hirveen pahalla tuulella ja siitä jäi inho siivoomista kohtaan.

Lapsen synnyttyä musta on tullu paljon siistimpi. Siivoan päällisin puolin yleensä päivittäin ainakin kerran (tosin en sitten loppupäivänä osaa edelleenkään korjata jälkiäni eli illalla on taas sekasta). Suurempia siivouksia pikkuhiljaa sit viitsimisen mukaan. Pyykkiä pitää pestä koko ajan, eikä oo enää niin kärsimystä.
 

Yhteistyössä