Siitä "reluksitaudista"

Olen näillä sivuilla lukenut siitä refluksitaudista (en ole varma muistinko nimen oikein), eli kun lapsi pulauttelee todella paljon. Miten se todetaan ja mitä annetaan hoidoksi ja kauanko hoito yleensä kestää?
 
Tiuhtiviuhti
No sairaalassahan se todetaan mutta on kyllä aika harvinainen. Kyllä se oikeastaan on jo enemmän oksentelua kun pulauttelua jos on refluksitaudista kyse. Ehkä kuitenkin ennemmin allergioita jos kerta jotain?
 
Itseasiassa se on kyllä yleinen sairaus. Lapselle laitetaan vuorokaudeksi letku nenästä ruokatorveen ja sen mukana kulkee mittari pienessä repussa, joka mittaa ruokatorven ph-arvoja. Samalla pidetään päiväkirjaa lapsen syömisistä ja pulautuksista sekä makuuasennoista....voi olla. että jostain muustakin, en nyt muista. Ja tämä vuorokausi siis vietetään kotona.
 
tiuhtiviuhti
No ITSE ASIASSA meidän tytöllä epäiltiin refluksitautia joten omakohtaista kokemusta asiasta kyllä löytyy. Lastenlääkäri sanoi jo heti tutkimusten alussa että se on aika harvinaista että se olisi refluksitautia. Yleensä noihin kuitenkin löytyy joku muu syy. Tiedätkös sinä edes mitä se oikeasti on? Että uskoisinkos nyt sinua vai alan asiantuntijaa... :eek: No ehkä kuitenkin lääkärin lausuntoa enemmän!
 
Minun muksullani on refluksitauti. Jo vauvana pulautteli maitoa hurjasti. Kiinteät aloitin 4 kuukauden iässä ja siitähän lähti oikein oksentelushow käyntiin! Puolivuotiaana oksensi melkein kaiken ruuan heti kun oli syönyt. Lastenklinikalla tutkittiin ultralla vatsa ja pää, otettiin verikokeet, allergiatestit ym.
Muuta selitystä ei vaivaan löytynyt kuin refluksitauti (eli siis ruuan takaisinvirtaus mahalaukusta). Lääkkeeksi saimme Prepulsidia, joka auttoi vähän. Kun poika oppi kävelemään ja oli enimmäkseen pystyasennossa, vaiva hellitti myös vähän.
Parivuotiaana tehtiin vielä ruokatorven PH-mittaus, josta joku tuossa aiemmin kertoikin. Tulos oli normaali, joten eipä mitään apua ole lääkärikunnalta saatu.
Jo 6 vuotta olemme nyt kärsineet tästä vaivasta koko perhe. Ajoittain lapsi herää yöllä huutamaan ja oksentamaan. Nykyään annamme Gaviscon-lääkettä joka ilta, sen kanssa pärjätään joten kuten.
 
Jegher
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 15:22 kaktus kirjoitti:
Minun muksullani on refluksitauti. Jo vauvana pulautteli maitoa hurjasti. Kiinteät aloitin 4 kuukauden iässä ja siitähän lähti oikein oksentelushow käyntiin! Puolivuotiaana oksensi melkein kaiken ruuan heti kun oli syönyt. Lastenklinikalla tutkittiin ultralla vatsa ja pää, otettiin verikokeet, allergiatestit ym.
Muuta selitystä ei vaivaan löytynyt kuin refluksitauti (eli siis ruuan takaisinvirtaus mahalaukusta). Lääkkeeksi saimme Prepulsidia, joka auttoi vähän. Kun poika oppi kävelemään ja oli enimmäkseen pystyasennossa, vaiva hellitti myös vähän.
Parivuotiaana tehtiin vielä ruokatorven PH-mittaus, josta joku tuossa aiemmin kertoikin. Tulos oli normaali, joten eipä mitään apua ole lääkärikunnalta saatu.
Jo 6 vuotta olemme nyt kärsineet tästä vaivasta koko perhe. Ajoittain lapsi herää yöllä huutamaan ja oksentamaan. Nykyään annamme Gaviscon-lääkettä joka ilta, sen kanssa pärjätään joten kuten.
Onpa aika rajun kuuloista... nimittäin tuo, että ei ole sen mittauksen jälkeen enää lääkäreitä kiinnostanut! Kun oksentelu esim. vaurioittaa hampaita eikä se tietysti muutakaan mitenkään kivaa ole. Tietysti voi olla, että ne tehokkaammat lääkkeet mitä vaivaan löytyy eivät sovi lapsille joten lääkäreiltä on keinot loppu. Toivottavasti vaiva helpottuu tai saatte vihdoin jotain apua siihen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2004 klo 20:40 tiuhtiviuhti kirjoitti:
No ITSE ASIASSA meidän tytöllä epäiltiin refluksitautia joten omakohtaista kokemusta asiasta kyllä löytyy. Lastenlääkäri sanoi jo heti tutkimusten alussa että se on aika harvinaista että se olisi refluksitautia. Yleensä noihin kuitenkin löytyy joku muu syy. Tiedätkös sinä edes mitä se oikeasti on? Että uskoisinkos nyt sinua vai alan asiantuntijaa... :eek: No ehkä kuitenkin lääkärin lausuntoa enemmän!
Kuule luuletko, että ihan omasta päästäni nuo jutut kirjoitin? Poikani oli puolivuotias kun ruokatorven ph-arvo mitattin. Refluksi löytyi ja lääkitys aloitettin. Sen jälkeen oltiin paljon sairaalassa ja pojalle tehtiin myös ruokatorven ja mahalaukun tähystys. Kävimme siis jatkuvasti erikoislääkärin vastaanotolla. Tästä kaikesta minulla on kyllä aika paljon tietoa.
 

Yhteistyössä