sijaisvanhemmat

olemme menossa pride koulutukseen. kertoisiko joku voinki jäädä kotiin hoitamaan lasta jos meille tulee yski pieni taapero vinko jäädä ansio työstä pois.=?hetkellisesti,rahallisesti :flower:
 
Et voi jäädä pois, jos lapsesi ei ole oma. Oletko miettynyt esim. vuorotteluvapataa vuodeksi.
Onko asia kiireellinen. Jos ei niin mieti vuorotteluvapaaata. Ota selvää ehdoista.
Jos kuulut johinkin liittoon niin voin laita mulle yksityismeiliä. voin ehkä auttaa sinua saamaan lisätietoja. En halua julkisesti kertoa missä olen töissä. :attn:
 
Et voi jäädä pois, jos lapsesi ei ole oma. Oletko miettynyt esim. vuorotteluvapataa vuodeksi.
Onko asia kiireellinen. Jos ei niin mieti vuorotteluvapaaata. Ota selvää ehdoista.
Jos kuulut johinkin liittoon niin voin laita mulle yksityismeiliä. voin ehkä auttaa sinua saamaan lisätietoja. En halua julkisesti kertoa missä olen töissä. :attn:
 
SusSoo
Alkuperäinen kirjoittaja Reseda:
Kuinka kauan tuollainen Pride koulutus kestää?
Meillä koulutus alkoi lokakuulla ja päättyi maaliskuulla. Ryhmätapaamisia oli noin kaksi kertaa kuukaudessa ja lisäksi henkilökohtaisia tapaamisia muistaakseni kolme. Jokaisen ryhmätapaamisen jälkeen tehtiin iso nippu tehtäviä.
Oli tosi hyvä koulutus. Alaa opiskelleenakin sain paljon uutta tietoa. Me emme vielä olla valmiita vastaanottamaan sijaislapsia, koska oma nuorimmainen on vielä pieni. Haaveena on myös vielä saada omakin pienokainen.
 
Lapset ovat yleensä 0-9 vuotiaita. Perhe voi esittää toiveita. Periaatteena on, että lapselle etsitään sopivaa perhettä, ei niin että perheelle etsittäisiin lasta. Monilla lapsilla on eritystarpeita, jotka täytyy ottaa huomioon. Jos niistä tiedetään ne kerrotaan, mutta monesti pienistä lapsista ei vielä tiedetä kovinkaan paljon. On tärkeää arvioida omat kykynsä ja kertoa toiveensa rehellisesti.

Koulutuksessa kaikki nämä asiat tulevat esille varsin hyvin. Lisäksi kannattaa tutustua muihin sijaisperheisin, koska omien lasten kanssa ei samanlaisiin ongelmiin törmää ja toiset sijaisperheet ymmärtävät mistä on kyse. Koulutus auttaa myös arvioimaan sitä onko itse käsitellyt omat menneisyyden traumansa niin hyvin, että kykenee vastaanottamaan traumatisoituneen lapsen tunteet ja auttamaan lasta.

Ainakin omassa kotikunnassani edellytetään, että sijoitettaessa lapsi toinen vanhemmista jää kotiin noin vuodeksi. Taloudellisesti se tietenkin tekee tiukkaa, koska korvaus jonka saa on todella pieni. Muistaakseni alle 1000 ? - verot.
 
Onko kenelläkään adoptiovanhemmalla kokemusta sijaisvanhemmuudesta eli miten se on toiminut käytännössä? Miten kauan adoptiolapsen kotiutumisesta on sijaislapsi tai lapset tulleet?
Toivekkaana olemme adoptiotaipaleella vasta lupajonossa, mutta mietitty on tätä sijaisvanhemuuttakin.
 
Haavelaiva antoi kyllä väärää tietoa. Sijoitettua lasta varten saa hoitovapaata ihan samoin kun omaa lasta varten, eli siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta. Tämä on varma tieto, koska olen itse juuri hoitovapaalla kahden pikkuisen sijoitetun (2 v. ja 6 kk) kanssa. =) Kotihoidontukea ei makseta, mutta sijoitetusta lapsesta maksetaan hoitopalkkiota ja kulukorvausta. Jos vanhempi jää kotiin lapsen kanssa niin hoitopalkkiota korotetaan. Kulukorvaus on joka paikassa tietääkseni sama (lapsen ikä vaikuttaa siihen), mutta palkkioissa on isojakin paikkakuntakohtaisia vaihteluita. Itse olin positiivisesti yllättynyt palkkion määrästä, luulin sitä paljon pienemmäksi.

Jos sijoitettu lapsi on jo yli 3-v. , monet ottavat vuorotteluvapaata alkuvaihetta varten.

Meidän Pride-koulutus kesti noin 4-5 kk, ja saimme ensimmäisen lapsen melkein heti koulutuksen jälkeen. Lapsia on kaikenkäisiä, pienistä vauvoista teini-ikäisiin. Toiveita saa esittää lapsen iästä, sukupuolesta ym. asioista.
 
dmd
Alkuperäinen kirjoittaja Mustaruusu:
Haavelaiva antoi kyllä väärää tietoa. Sijoitettua lasta varten saa hoitovapaata ihan samoin kun omaa lasta varten, eli siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta.
Onkohan joka alalla noin? Virkaehtosopimuksessa on muistaakseni sellainen sanamuoto, että hoitovapaata ei kyllä sijoituslasta varten saa. Palkatonta virkavapaata voi kyllä anoa, mutta sen myöntäminen riippuu täysin työnantajasta, ja työtehtävästä.
 
Ei sen pitäisi mistään työehtosopimuksesta riippua? Kelan sivuilla sanotaan, että sijoitettua lasta varten saa hoitovapaata, eli kyllä sen silloin pitäisi käsittääkseni koskea ihan kaikkia, työpaikasta riippumatta. Ei omakaan työnantajani varmasti olisi hoitovapaata antanut, jos olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä siitä.
 
dmd
Alkuperäinen kirjoittaja Mustaruusu:
Ei sen pitäisi mistään työehtosopimuksesta riippua? Kelan sivuilla sanotaan, että sijoitettua lasta varten saa hoitovapaata, eli kyllä sen silloin pitäisi käsittääkseni koskea ihan kaikkia, työpaikasta riippumatta. Ei omakaan työnantajani varmasti olisi hoitovapaata antanut, jos olisi ollut mahdollisuus kieltäytyä siitä.
Missä noin sanotaan? En löydä mainintaa kuin adoptiovanhemmista. :/
 
Pitipä oikein kaivaa esiin Pride-kurssilta saamamme opus nimeltä Perhehoidon tietopaketti. Tässä sanotaan: Perhehoitaja on oikeutettu työlainsäädännön perusteella saamaan hoitovapaata kodin ulkopuolisesta työstään. Hoitovapaa oikeuttaa kahteen kokoaikaiseen hoitovapaajaksoon alle 3-vuotiaan lapsen hoitamiseksi. Hoitovapaajakson vähimmäispituus on 1 kuukausi. Myös kahta useammasta ja kuukautta lyhyemmästä hoitovapaajaksosta voidaan sopia (Työsopimuslaki 2006, 4 luku, 3 $)
 
dmd
No edelleen, viranhaltijat käsitellään jossain määrin eri tavoin kuin työsopimussuhteiset.
Minulla ei esim ole lakko-oikeuttakaan, työsopimuslaki ei päde meikäläiseen ihan yks yhteen.

Mutta liitostahan se kait selviää. :)
 
Ollaan itsekin vakavasti mietitty sijaisperheeksi ryhtymistä jossakin vaiheessa, kunhan nyt joskus saataisiin tämä adoprosessi onnelliseen päätökseen. Tai mistä sitä tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja onko asia missään vaiheessa ajankohtainen, mutta ajatuksissa ollut kuitenkin. Tästä johtuen ko. asia askarrutti itseäkin sen verran, että tuli pengottua noita valtion sopimuksia ja sieltä ainakin löysin samansisältöisen pykälän kuin tuo työsopimuslain 4:3. http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/02_henkilostohallinnon_asiakirjat/02_sopimukset/20060901Sopimu/name.jsp
 
Eli onko asia niin, että jos saa sijaislapsen vauvana, voi jäädä hoitovapaalle? Mutta jos taas lapsi tulee yli 3-vuotiaana kuten useimmat sijaislapset, niin sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa virkavapaata?
 
Seelia kyllä näin mun käsittääkseni on, eli hoitovapaaoikeus koskee vain alle 3-vuotiaiden lasten sijaisvanhempia. Isompien lasten kohdalla on sitten järjestettävä asiat jotenkin muuten eli otettava virkavapaata tai vuorotteluvapaata.
 

Yhteistyössä