Sikaflunssalääkkeestä ja -rokotteesta

  • Viestiketjun aloittaja 9+5
  • Ensimmäinen viesti
9+5
Ajattelin vielä vähän aikaa sitten, että en rupea sikaflunssan suhteen hötkyilemään, kun tiesin saavani lääkettä ja kaikki olisi hyvin.

Nyt sitten rupesin miettimään, että kuka raskaanaoleva uskaltaa ottaa jotain lääkettä, jota ei ole testattu? Samaa mietin siitä rokotteesta, että eihän sitäkään ole testattu... Ei siis ole varmaankaan minkäänlaista näyttöä näiden turvallisuudesta vai skitsoilenko turhaan? Miten te muut ootte aiotte tehdä, jos sikaflunssa tulee vastaan?
 
terkka
Lääke on vanha ja tunnettu, käytetty vuosia, en muista kuinka kauan mutta mieheni sai sitä vuonna v.1997 tai 1998.... No, hän ei ollut raskaana, mutta on sitä käytetty ennenkin. Eli lääke on testattu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Lääke on vanha ja tunnettu, käytetty vuosia, en muista kuinka kauan mutta mieheni sai sitä vuonna v.1997 tai 1998.... No, hän ei ollut raskaana, mutta on sitä käytetty ennenkin. Eli lääke on testattu.
Kiitos tästä tiedosta! Luulin, että lääke on ihan uusi juuri tähän influenssaan kehitetty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Lääke on vanha ja tunnettu, käytetty vuosia, en muista kuinka kauan mutta mieheni sai sitä vuonna v.1997 tai 1998.... No, hän ei ollut raskaana, mutta on sitä käytetty ennenkin. Eli lääke on testattu.
Kiitos tästä tiedosta! Luulin, että lääke on ihan uusi juuri tähän influenssaan kehitetty.
Kaksi lapsistani on saanut Tamifluta viitisen vuotta sitten.
 
Minäminäminäminä
Rokote on uusi ja sitä testataan parhaillaan. Ei kylläkään ilmeisesti raskaana olevilla?

By the way: Ei täältä kannata kysyä, kun näiden jurpojen mielestä sikainfluenssasta ei ole kellekkään mitään varaa, kun eivät itse kuulu riskiryhmään...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minäminäminäminä:
Rokote on uusi ja sitä testataan parhaillaan. Ei kylläkään ilmeisesti raskaana olevilla?

By the way: Ei täältä kannata kysyä, kun näiden jurpojen mielestä sikainfluenssasta ei ole kellekkään mitään varaa, kun eivät itse kuulu riskiryhmään...
Niin, sitä vaan luulisi, että tämä on palsta, jossa on naisia, jotka ovat raskaana ja joita asia mietityttää :D
 
koettu on
Täällä tosiaan ihmiset pitää hysteerikkona jos edes uskaltaa tuoda esille että on HUOLESTUNUT sikainfluenssasta. Olen ihmetellyt tätä mutta kai selitys on sitten se että suuri osa ei ole riskiryhmää ja muutenkin suhtautuu vähättelevästi toisten kommentteihin (oli asia mikä tahansa). Rakentavaa keskustelua saa harvoin.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Mä olen raskaana ja juuri olin todella kovassa flunssassa eikä ketään kiinnostanut onko se sikaa vai ei! Lääkäri sanoi että media on luonnut turhaa hysteriaa muuta ei tehty tai sanottu
Kuume ei saisi nousta kovin korkeaksi raskaana ollessa. :/

ja sinun olisi kyllä pitänyt halutessasi saada lääkeresepti koska olet raskaana. mutta niinhän se menee että hoidon taso, tai se että saako ylipäätään hoitoa riippuu ihan sen lääkärin ajatusmaailmasta jolle joutuu. luulevat olevansa joka suhteessa jumalia joita ei kosketa mitkään säännöt edes. :kieh:
 
Huopatossun lääkäri ajantasalla asiassa!
H1N1-epidemiasta jaettava tieto on tekaistua, valheellista ja
vääristeltyä. Useiden riippumattomien asiantuntijoiden
tutkimusraporteissa esitetään raskaita todisteita siitä että WHO:n
kuudennen asteen pandemia hälytys perustuu vääristeltyihin todisteisiin
ja media-manipulaatioo n. Suuri osa niin kutsutuista virallisesti
todennetuista sika-influenssa tartunnoista on tietoista vääristelyä.
WHO:n tiedottamista 159 ensimmäisestä kuolintapauksista (28.04.09),
vain 7 tapausta tutkittiin laboratoriotestein. WHO julisti kuitenkin
hätätilan kyseisen informaation pohjalta.

WHO:n tiedotteessa (06.07.09) ilmoitetaan 94 512 "vahvistettua"
tartuntatapausta 122 maassa. Samaisesta WHO:sta kerrotaan
nurinkurisesti myös että tapausten perinpohjainen vahvistaminen
laboratoriokokein olisi hyödytöntä?! Dr. Michael T. Osterholm (director
of the Center for Infectious Disease Research and Policy at the
University of Minnesota) kertoo että H1N1-influenssan todentamisen
olevan tällä hetkellä olemassa olevin keinoin melko epävarmaa. Niinpä
WHO on päättänyt lopettaa maailmanlaajuisesti tartuntojen tarkemman
testaamisen, koska tulokset olisivat kuitenkin epätieteellisiä .
 
riskiryhmäläinen
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Mä olen raskaana ja juuri olin todella kovassa flunssassa eikä ketään kiinnostanut onko se sikaa vai ei! Lääkäri sanoi että media on luonnut turhaa hysteriaa muuta ei tehty tai sanottu
Kuume ei saisi nousta kovin korkeaksi raskaana ollessa. :/

ja sinun olisi kyllä pitänyt halutessasi saada lääkeresepti koska olet raskaana. mutta niinhän se menee että hoidon taso, tai se että saako ylipäätään hoitoa riippuu ihan sen lääkärin ajatusmaailmasta jolle joutuu. luulevat olevansa joka suhteessa jumalia joita ei kosketa mitkään säännöt edes. :kieh:
Minunkin mielestä sinun olisi kuulunut se lääke saada!! En ole raskaana mutta kuulun riskitryhmään ja sain lääkkeen kun poikani oli kovasti kipeä.Eipä muhun sit tullut kun ihan ihan verran kurkku kipee,et just ja just tunsin et ei ihan normaali ole.NYt mieheni samassa taudissa kun poikamme oli kaksi viikkoa sitten.Miettisin et oisko toi poijan ollut sitä sikaa,tulisko se mieheen näin viiveellä??
 
vieras
Itse olen ymmärtänyt, että tamifluta ei ole testattu raskaanaolevilla, vaikka muilla onkin pitkään käytetty lääke. Lisäksi lääkkeellä on omat sivuvaikutuksensa, ja kaiken lisäksi virukset helposti kehittävät sille vastustuskykyä, joten sen käyttöä vältellään. Sitä pyritään säästämään tilanteisiin, missä se selvästi on tarpeen, eikä sitä enää määrätä varmuuden vuoksi.
 
Kunnianarvoisan tutkimuslaitoksen raportissa (Bloomberg, May 12, 2009)
todetaan että H1N1-kanta on todennäköisesti tulosta
laboratoriokokeilui sta tai rokotetuotannosta.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun lääkejätit jäävät kiinni vaarallisia
viruksia sisältävien rokotteiten levittämisestä

Pandemia palvelee suurlääketeollisuuden etuja. H1N1-rokotus on
äärimmäisen tuottava business monikansallisille lääkefirmoille, WHO:lle
ja julkisen terveydenhuollon jättiläisille. Nämä tahot kontrolloivat
koko globaalia lääkejärjestelmää .

Baxter, Novartis, Sanofi-Aventis, AstraZeneca ja GlaxoSmithKline ovat
tehneet sopimuksen yli 50 maan hallituksen kanssa rokotetoimituksista .
(Reuters, 16.07.2009).Veronmaksajat elintasomaissa maksavat hieman vajaat 10 taalaa yhdestä
H1N1-flunssarokotuk sesta, kehitysmaat saavat rokotetta edullisemmin.
Tämä tulee tuottamaan lähes $400 miljardia lääkejättiläisille (Business
Week, July 2009).
"Optimaalisessa skenaariossa rokotevalmistajat voivat tuottaa 4.9
miljardia flunssa-pandemiarok otetta vuodessa", kertoo Margaret Chan
(Director-General, WHO).

USA:n ja Britannian terveysviranomaiset sallivat rokotusten
aloittamisen vaikka rokotteen haittavaikutuksia ei ole ehditty tutkia.

Suomi sai testattavaakseen lapsille rokotteen !!!! :wave:
 
eikös
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen ymmärtänyt, että tamifluta ei ole testattu raskaanaolevilla, vaikka muilla onkin pitkään käytetty lääke. Lisäksi lääkkeellä on omat sivuvaikutuksensa, ja kaiken lisäksi virukset helposti kehittävät sille vastustuskykyä, joten sen käyttöä vältellään. Sitä pyritään säästämään tilanteisiin, missä se selvästi on tarpeen, eikä sitä enää määrätä varmuuden vuoksi.
Eikös täällä ollut jotain juttua, että raskaana oleville ei anneta Tamifluta vaan jotain lievempää samankaltaista lääkettä? :attn:
 
No onneksi suomessa on nyt järkiinnytty rokotusten ja koko sikainfluenssan suhteen eikä mitään joukkorokotuksia aloiteta.
Itselläni on kaksi lasta jotka kuuluvat riskiryhmään joita en missään nimessä rokottaisi !!
sanoisin että kuuluvat riskiryhmään saada rokotteesta jotain!
 
Mä en uskalla sitä rokotetta ottaa, en itelle enkä 1½v lapselle! Jotenki vain tuntuu, et on pienempi riski (vaik olenki raskaana) sairastaa se tauti, mitä ottaa rokote josta ei tiedä, mitä vaikutuksia sillä on sikiöön!
Ok eihän sitä tiedä, mitä vaikutuksia sillä sairastetulla taudilla, mut silti.. varsinkin nyt kun kriittisimmät kehitysviikon on ohitettu (rv27). Tuntuu vain et on suurempi todennäköisyys, et kuolen auto-onnettomuudessa tai laps kuolee johonki muuhun komplikaatioon, mitä tähän sikainfulenssaan! En silti sano, etteikö se minua huolestuttaisi..
 
Tamiflu on ihan perusinfluenssalääke.SItä käytetään ihan tavallisissa kausi-influenssatapauksissakin.
Rokote ei ole tamiflu.
ROkote sekoitetaan,se ei tule valmiina vaan terkat sen sekoittaa.
Eikä tuolla ole virallista nimeä vielä.

Mä en ottais rokotetta jos olisin raskaana.
 
Huolestunut odottaja
Mä en kanssa tiiä, mitä ton rokotteen suhteen tekis, sitten kun sitä mahdollisesti joskus tarjoavat. (olen siis raskaana) Miksikään koekaniiniksi ei huvita ryhtyä, mutta kyllä taudin sairastaminenkin hirvittää. Katois koko tauti maapallolta, niin ei tarttis murehtia.
 
vieras
Nyt kyllä järki käteen. Seuratkaa THLn tiedotteita, ei roskatietoja. Niin aion itse tehdä. Olen keskustellut lukuisten asiantuntijalääkäreiden kanssa. Rokote on sama, jota tehty ja testattu runsaasti lintuinfluenssaa varten. Nyt otettu lintuvirus pois ja laitettu possu tilalle, muuten ihan testattu rokote kaikilta muilta osin, ei vaaraa. Monissa maissa raskaana olevat rokotetaan systemaattisesti tavis influenssaa vastaan, jos ovat raskaana kun influenssa huippu on. Itse en ole raskaana, vielä. Mutta saatan vielä tämän iinfluenssan aikana olla. Rokote on kuulema kuitenkin turvallisempi kuin sairastaminen, varsinkin riskiryhmille, kuten raskaana oleville. Ja rokotteesta on todennäköisesti hyötyä myös jatkoinfluenssien kannalta, muuttui viruskanta tai ei. Eli en ole ihan 100% varma ottaako meidän perhe rokotteeen jos sen saa,mutta melko varma. Jos tauti todella jää lieväksi ja häviää pian ehkä ei, mutta koska tämä epätodennäköistä, niin otamme varmaan sitten. Tamiflusta en sitten tiedäkään mitä tekisin. Yksi raju sikatauti lähipiirissä, siinä oli enemmän hyötyä kun haittaa kyseisestä lääkkeestä.
 

Yhteistyössä