sikiö seulonnasta ja sen häytyksestä

Auttakaa ja kertokaa mielipiteitä tästä...
Kävimme viime viikolla np-ultrassa ja siellä turvotus oli 1,1 eli kaikki hyvin..myös nenäkin näkyi ja muutkin oli kohdallaan..harmaa pilvi tuli onnemme ylle nyt maanantaina kun polilta soitettiin ja sanottiin että hälytys raja on mennyt rikki luku oli 1:240 ja raja on se 1:250 muistaakseni..lääkäri ohjasi lapsivesi punktioon mutta kätilö painotti että minun ikä 38v. on luultavasti tehnyt tulokseen tämän hälytyksen..onko muita saman kokeneita..kertokaa miten on käynyt...ollaan ihan pelon sekaisin tuntein nyt!!!!
 
Ymmärtääkseni ihan rutiinina laittavat/kehottavat mikäli on tietyn verran ikää, katselevat lähinnä noita riskiprosentteja, vaikkei mikään olisikaan hullusti.
Itse olen vasta 21 ja punktion läpikäynyt myös, kun jäätiin rakenneultrasta "kiinni" eli oli kohonnut riski kehityshäiriöön, mitä ei sitten onneksi ollut.
SUURIN OSA NÄISTÄ ON VÄÄRIÄ HÄLYTYKSIÄ!

Yritä ottaa se niin että vauvan hyvinvointiahan siellä vain ajatellaan, ja varmistellaan, vaikka se tietenkin kuulostaa/tuntuu ihan kamalalta kun joutuu odottamaan tietoa tuollaisesta asiasta. :hug:
 
Tiedän tuon pelon viime kesältä :heart: Meillä meni niin että turvotus oli 3,1 (täällä raja 3,0). Sitten menin veriseulaan. Sitten sainkin puhelinsoiton että meille oli saatu riskiluvaksi 1:5 eli todella korkea riskiluku, mulla ikää 28v. Miehen kans keskusteltiin ja päädyttiin siihen että menemme lapsivesipunktioon. Pari viikkoa jouduimme odottaan että pääsemme toimenpiteeseen. Toimenpide oli pieni ja lähes kivuton mutta itkin kai jännityksen takia. Piinaavat kolme viikkoa sitten odottelimme tuloksia ja lopulta se helpottava puhelinsoitto tuli, normaalit pojan kromosomit :) Nyt sylissä istuu 5,5kk ikäinen terve poika.

Tuo veriseula antaa todella paljon vääriä hälytyksiä. Sinuna en olisi huolissaan, luulen että ikä on aiheuttanut tuon korkeahkon riskiluvun joka on just rajan alapuolella. Sinun riskiluvullasi on vain 0,42% mahdollisuus kromosomipoikkeavuuteen ja 99,58% että lapsi on terve.

Itse päätin että jos joskus vielä raskaudun niin veriseulaan en mene.

:hug:
 
Terve! Itsellä ei ole vielä kokemusta noista seulonnoista (raskaus on vielä niin alussa), mutta muistuttaisin, että lapsivesipunktiossa keskenmenoriski on luokkaa 1:200 eli melkein sama kuin tuo sinun varsinainen riskilukusi. Muistiko lääkäri kertoa tämän?

 
Kaypa vilkaisemassa pinoa toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä? . Pino on paisunut valtavaksi etta kokonaan sita ei kukaan lue, mutta sielta kylla loytyy tietoa ja muita samassa tilanteessa olleita.
olen samoja ikia kuin sina ja itsellani seula halyytti myos, tosin ei niinkaan downin suhteen mutta istukan mahdollisten hairioiden vuoksi ja niinhan se sitten olikin. Jatkotutkimuksiin en mennyt mutta vauvan kasvua ja istukan toimintaa seurataan tarkasti, viela olisi muutama viikko jaljella.
 

Yhteistyössä