Sikiön liikkeet loppuraskaudessa?

Laitan tämän saman kysymyksen tännekin Odotus-ketjun lisäksi. Jospa täältäkin tulisi hyviä vastauksia =)

Kuinka usein vauvanne liikku näillä viimeisillä viikoilla? Itse olen nyt rv 38+2 ja huomannut, että vauveli on ollut todella hiljainen muutamaan päivään. Kyllä hänet saa liikkeelle, kun vähän mahan päältä painelee, muttei oikein muuten..... Mietinkin just, että onko syytä huoleen vai? Tosin tämä vauveli on ollut koko raskausajan suhteellisen rauhallinen, liikkunut kyllä selvästi, mutta esim. huomattavasti vähemmän kun esikoinen (joka oli koko ajan liikkeellä, vuorokauden ajasta ja äidin asennosta riippumatta ).

Ja jos joku on käynyt vaikka äippäpolilla tarkistuttamassa tilanteen, niin onko löytynyt huolen aihetta?
 
Miuski harmailee
Joskus sanotaan, että liikkeet vaimenevat muutamaa päivää ennen synnytystä. Jos kuitenkin olet epävarma vauvan voinnista, niin mene ihmeessä näytille äitipolille tahi käy neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet. Se on pieni vaiva mielenrauhasta!
 
Itsellä tällä hetkellä menossa rv 40+2 ja just tänään sanoin neuvolassa, että vauvelia saa jo ärsyttää, että saa sen liikkumaan ja se vaan hoki liikelaskenta ohjeita, mutta esikoiselta oli sama homma joten enpä ole ollut kovin huolissani.
 
vieras
Hei!

soita neuvolaan jos huolestuttaa sieltä saat apua.
Ystävälläni oli toinen vauva tosi hiljanen kaikki oli hyvin koko ajan ei liikkunu vaikka torvella yrittivät herättää. Nyt neiti on menevä 6v:)
 
Kiitos kaikille vastauksista! Soitinkin tänään asiasta neuvolaan ja sain ohjeeksi seurata tilannetta iltapäivän ajan ja jos vauva ei oikein liiku ja olen huolissaan, niin illasta äippäpolille tarkastukseen vaan.
Tein just nyt tässä sitä liikeseurantaa ja kyllä mä sen 10liiketta sain reilussa puolessa tunnissa. Että eiköhä kaikki ole hyvin =)

Ja joku kyseli siitä liikelaskennasta: elikä tunnissa pitäisi tuntea 10liikettä. Jos ei ensimmäisen tunnin aikana niitä tunne, niin tunti-pari väliä ja sitten uudestaan. Ja äidin olisi hyvä olla lepoasenteessa ja pitäisi odottella, että vauveli liikku itsestään, eikä vaan "ärsyttämällä".
 

Yhteistyössä