Sikiöseulonnoista

Haluaisin ns. "ensikäden" tietoa nimenomaan teiltä jotka olette kaikissa mahollisissa käyneet. Huomenna tulee mittariin 40, huh huh .... menossa rv 10+1 ja olen menossa siihen lapsivesipunktioon joulukuussa ja sitten kai on jotain lisätutkimuksiakin ?! Mitään "kummallista" ei ultrissa ole tavattu mutta itse haluan kaikki mahdolliset tutkimukset tän ikäni vuoksi .....
Eli millaisia nuo ovat käytännössä ja miten nopeasti nuo tulokset tulevat ?! Se tässä taitaa pelottaa eniten että jos kuitenkin jotain ja sitten ollaan jo niin pitkällä että keskeytyksestä tulee aivan hirveä. Sekavaa ...
 
mitään pelottavaa oo. Tulokset on valmiit 3 viikon päästä. Mulle soitettiin labor.kotiin ja ilmoitettiin, että kaikki ok ja sit saat myös tietää onko poika tai tyttö- ja se ON varmaa.Kyllä vähän..tai jännittää se paljon se odottamine ja tiesin myös, että jos jotain on, sit ...JA tiedoksi annastiina- lapsivesitutkimus on kuiteenkiin takuu, että lapselle EI oo vakav. sairauksia, kun se on geenitutkimus ja puhe keskenmenosta on ihan väärä, se keskenmeno riskiaika ON silloin jo ohi, mut tapahtua voi aina mitä vaan.
Jos on jo yli 40, kun minä olin ja olin myös varmaa, että EN halua sairasta lasta, mitä olis 24h työtä oman elämän loppun asti, niin se lapsivesitutkimus oli tärkeä. Ymmär. sun tunteitä, olin itse samassa tilannessa, mut tee sitä ,mitä pitäis ja tsemppia sulle...tai teille molemmille!!
 
selviävät geenitutkimuksessa, ja niistä aiheutuvat sairaudet tms. Eli valitettavasti puhtaat paperit ei geenitutkimuksesta takaa ei-sairasta lasta. Onneksi luonto hoitaa useimmiten raskaudet kesken, jos on kovin sairas sikiö. Toivotaan kohdallenne oikein terveet ja hyväkuntoiset vauvat!
 
Juu sikiöseulonta on hyvähermoisen hommaa! Itse ratkaisin asian niin, että otatin np-ultran rv 12. Jos siinä olisi ollut jotain hälyttävää, olisin otattanut istukkapunktion. Sen saa tehtyä siinä samalla, kun np-ultra tehdään. Lapsivesipunktio tehdään vasta rv 15. Onneksi np-ultra oli normaali, joten en ottanut punktioita. Pelkäsin keskenmenoriskiä ja sitä, että mitäs sitten, jos niissä punktioissa oli ollut jotain... Keskeytys ei olisi ollut itsestäänselvyys.
 
Kylä minulle nimenomaan painotettiin kokeiden tärkeyttä (sekä terkkari että lääkäri) juuri tämän "riski-iän" takia ja käsittääkseni se keskenmenon riski (jos kaikki on oikeasti ok) on aivan häviävän pieni näissä kokeissa. Joten kun kerran mahdollisuus tällaisiin annetaan niin eikö ne kannata käyttää hyväkseen, vaikkakin odottaminen ensin tutkimuksiin ja sit vastauksia on jo nyt raastavaa. Meillä tosin on tämä asia jo alussa keskusteltu selväksi mieheni kanssa, ehdoin tahdoin ei sairasta lasta kumpikaan meistä halua. Vaikka tiedän ettei nuo kokeet mitään varsinaisia takuita anna loppuviimeksi kuitenkaan. Eipä tässä sitten kun odotellaan reippaana tulevaa =)
 
Juu jokainen tavallaan, minä en myös halunnut lapsivesi punktiota kävin niska poimu ja rakenne ultrassa ja kaikki ok! sehän on niin henkilökohtainen asia, itse olen hoitanut vammaisia lapsia ja nuoria ammatikseni ja todella ihana työ, antaa paljon joukossa myös nuoria aikuisia 16v-eteenpäin joilla perinnöllinen lihassairaus mikä todella puhjennut vasta lähes aikuis tai aikuisiällä. elämä on! ei ole takuita meillä mistään mutta kukin jaksamisensa mukaan!
 
Sikiöseulonnat ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Jos jotakin todetaan, ei se välttämättä tarkoita, että lapsi ei olisi onnellinen ja lähes terve synnyttyään. Downin syndroomaahan niissä yleensä eniten etsitään ja löydetään. Sehän ei ole ollenkaan pahinta, mitä voi sattua.
Minä sain lapsen 40-vuotiaana, kävin niskapoimu-ultrassa sekä verikokeessa Femeda-lääkäriasemalla. Niistä tuloksista laskettiin riskiluku, jonka pitää ylittää 250, jolloin ei tarvitse jatkaa tutkimuksia. Jos riski on isompi kuin yhden suhde 250:een, otetaan sitten muita näytteitä. Meillä riskiksi osoittautui ainoastaan ikäni, joten luku oli yli 500 ja tutkimukset jäivät siihen. Emme tosiaankaan halunneet ottaa keskenmenon riskia huvin vuoksi. Lapsi jäisi tod näk ainoaksi, ja ikää oli mulla niin paljon, ettei ollut halua riskeerata raskautta.
Myöhemmin otettiin vielä naistenklinikalla rakenneultra, jossa kaikki oli ok. Toimimme siis ilman punktioita tai vastaavia, ja näin suosittelivat myös lääkärit meille.
Nyt lapsi syntynyt, terve, ihana palleroinen.
 
No niin, tänään aamulla kävin lapsivesipunktiossa. Ihan pikku nipistys tuntui. Nyt kaksi viikkoa tulosten odottelua ... . Ylläri oli se että pikkuinen olikin melkein viikkoa isomman kokoinen vaikka varhaisultrassa vastasi aikaa, mutta kaikki oli muuten hyvin. Nyt odotellaan.
Ihanaa Uutta Vuotta kaikille palstalaisille !!!!
 
Että kaikki sujui hyvin! :hug: Pitääkö olla tämän pvn ajan jotenkin varovaisempi? Meillä nyt ensin se npultra ja verioe ja varmaan kenties myöhemmin lapsivesipunktio, aika näyttää! :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv8 :heart:
 
Tänään tuli soitto sairaalasta: seerumiseula koholla, riskiluku 1:58, normaali olisi mun iällä (48) 1:250. Tarjosivat ultraa ja lapsivesipunktiota. Kerroin, että munasolu tuli 25-vuotiaalta ja hormoneja on syöty, joten riskitulosta odottelinkin enkä aio tulla lapsivesipunktioon. Päätimme, että katsotaan ensin rakenneultra ja kätilö keskustelee vielä lääkärin kanssa. Niskapoimua ei ollut ja jos ultrakin kunnossa, en aio huolta kantaa.

lutuliini 16++2
 
Pikku Myy => sanottiin joo että pari päivää ihan rauhallisesti, ei mitään rasittavia töitä/nostamisia, näytepäivä on sairaslomapäivä töistä. Tuo piston kohta tuntui hieman ottopäivän mutta sen jälkeen ei mitään ja ainakin vielä tuo pieni mahassa on =)
Täs ois viä noin viikko vastauksen odottelua ... kyllä on tullut "katseltua" aikas kamalia unia kun tuo asia on melkein koko ajan mielessä. Olen kuitenkin tosi tyytyväinen että tuohon menin koska onhan ainakin melkein pahimmat pois suljettu jos vastaus on ok ja sitten voipi keskittyä täysillä tähän mahan kasvatteluun. Mulla tuo rakenneultra sovitaan vasta kun on vastaus saatu koska se vaikuttaa meillä kaikkeen. Taidan olla heikkohermoinen tämän asian kanssa moniin muihin verrattuna täällä mut ei vaan voi mitään, sitä tää 4-kympin kriisi teettää.
Nyt pitää alkaa kahen viikon loman jälkeen miettiin maanantaina töihin menemistä, huh :whistle:
 
:flower: , minulla niin rankka työ fyysisesti, että jos siihen lapsivesipunktioon menen, pitää varmaan olla pois muutama pv. Mutta katsotaan kun nla ensi tiistaina rv 9+1, kuulen mitä kuntamme tarjoaa, joihinkin tutkimuksiin menen oman mielenrauhan vuoksi! :heart:

kaikki täällä hyvin , ruoka alkanut maistua ja vettä kuluu paljon! :D

Rva pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart: 8+4
 

Yhteistyössä