silmien laserleikkaus?! Kokemuksia!!!

  • Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti
Vaasa
Itse kävin tänään Vaasan Mehiläisessä ja molemmat silmät leikattiin FemtoLasikilla. Niinkuin aika moni muukin olin melko paniikissa etukäteen ja otin suosista tarjotut rauhoittavat etukäteen.

Leikkaus meni hyvin eikä todellakaan sattunut. Silmiiin laitettu puudutusaine tosiaan tehoaa. Luomenlevitin ei ollut yhtään paha. Ainoastaan se "laite" mikä painetaan silmää vasten tuntui hiukan, ei kylläkään silmässä vaan se painoi vähän silmän ympärillä olevia luita. Mutta kun kyse on ehkä parista minuutista per silmä niin sen tosiaan kestää helposti.

Ehkä vaikeinta minulle on ollut se tippojen laittaminen. Kyllä senkin vaan ilmeisesti oppii. Joka kerta on helpompi kuin edellinen. Ja mukaan saa kyllä todella monta pakettia erilaisia tippoja.

Näin ensimmäisen päivän iltana näöstä voi sanoa, että varsinkin kauas näkee todella hyvin. Lähellekin näkee hyvin mutta vähän joutuu ehkä siristelemään ... vaikea kuvata sitä tarkemmin. Koiran kanssa kun kävin pihalla niin huomasin selvästi katuvaloissa sen halo-ilmiön, mutta uskon sen häviävän ajan myötä. Leikkauksesta on siis kulunut vasta noin 6 tuntia.

Tällä kokemuksella suosittelen ehdottomasti!
 
Lasiton
Kävin viime lokakuussa Femtolasik-leikkauksessa. Hyvin meni (ikä + 50), oli hajataittoa,ikänäköä ja vahvat miinuslasit (n. 6,5 ja 7). Tehtiin ns. mononäkö, eli
vasen jätettiin miinukselle (n. -1) jotta näen lukea ja oikeasta tehtiin johtava silmä,
eli kaukonäköä varten (tosin jäi -0,5 ; halutessa saan myöhemmin korjauksen).
IHANAAA ... olla ilman laseja, joita käytin 46 v. Silmät välillä kuivuu, mutta tippojen
kanssa selviää. Näkö on tällä hetkellä ok. Leikkaus oli kivuton, mutta epämukava
kokemus. Voin suositella.
 
"Sandra"
Siis paheneeko tilanne joillakin leikkauksen jälkeen?Jos tuota hajataittoa on tarkoitus mennä korjaamaan,niin eihän siinä ole järkeä,jos sitä on leikkauksen jälkeekin????
 
"Lasillinen"
Onko kukaan käynyt Oulussa laserleikkauksessa? Siellähän tehdään sekä ODL:ssä että Laser Poruksessa. Harkitsen vasta leikkausta, mutta mietin, kumpi näistä kliniikoista olisi luotettavampi. Laser Poruksessa hinta on hieman alhaisempi, mistäköhän johtuu?
 
Pohdiskelija
Hei,
Mistä olette kaivaneet tietoa siitä, että missäpäin Suomea alan parhaat lääkärit toimivat tänä päivänä?
Hirvittävästi kiinnostaisi tuo leikkaus, mutta en tiiä uskallanko ottaa sitä riskiä että joku menee ketuilleen leikkauksessa ja tilanne on huonompi kuin ennen leikkausta.
 
Jättäisin tekemättä
Kävin maaliskuussa Espoossa itseään TV:ssäkin mainostavassa yrityksessä laserleikkauksessa ja leikkauksen jälkeen kaventui selkeä näkökenttä todella häiritsevästi...jokin meni pieleen...soitin asiasta ja hoitaja sanoi että näkökentässä ei missään tapauksessa pitäisi/saisi näkyä mitään esim leikkauksen arpea tms. joten varasin heti ajan, käynti n. 2 viikkoa leikkauksen jälkeen (joka tietenkin maksoi), lääkäri kuitenkin sanoi tarkastuksen jälkeen että ilmeisesti leikkausarpi näkyy näkökentässä ja että se katoaisi 2-3kk sisällä (mitään virhettä ei kuitenkaan ollut kuulema tapahtunut), tilanne edelleen muuttumaton kun kävin jälkitarkastuksessa 3kk päästä ja sain saman diagnoosin, nyt leikkauksesta kulunut puoli vuotta ja edelleen todella häiritsevä "rajaviiva"/näkökentän kaventuma on ennallaan...onko kenelläkään lukijoista samanlaisia kokemuksia tai tietoa miten asian kanssa edetä kun ilmiselvästi eivät halua myöntää virheen leikkauksessa tapahtuneen...onko ainoa mahdollisuus hakea toinen diagnoosi ja sitten juristin
kautta olla yhteydessä yritykseen että asia saadaan korjattua...vai onko haitta pysyvä?
Olisin varmasti jättänyt menemättä mikäli olisin tiennyt :(
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Jättäisin tekemättä;24722421:
Kävin maaliskuussa Espoossa itseään TV:ssäkin mainostavassa yrityksessä laserleikkauksessa ja leikkauksen jälkeen kaventui selkeä näkökenttä todella häiritsevästi...jokin meni pieleen...soitin asiasta ja hoitaja sanoi että näkökentässä ei missään tapauksessa pitäisi/saisi näkyä mitään esim leikkauksen arpea tms. joten varasin heti ajan, käynti n. 2 viikkoa leikkauksen jälkeen (joka tietenkin maksoi), lääkäri kuitenkin sanoi tarkastuksen jälkeen että ilmeisesti leikkausarpi näkyy näkökentässä ja että se katoaisi 2-3kk sisällä (mitään virhettä ei kuitenkaan ollut kuulema tapahtunut), tilanne edelleen muuttumaton kun kävin jälkitarkastuksessa 3kk päästä ja sain saman diagnoosin, nyt leikkauksesta kulunut puoli vuotta ja edelleen todella häiritsevä "rajaviiva"/näkökentän kaventuma on ennallaan...onko kenelläkään lukijoista samanlaisia kokemuksia tai tietoa miten asian kanssa edetä kun ilmiselvästi eivät halua myöntää virheen leikkauksessa tapahtuneen...onko ainoa mahdollisuus hakea toinen diagnoosi ja sitten juristin
kautta olla yhteydessä yritykseen että asia saadaan korjattua...vai onko haitta pysyvä?
Olisin varmasti jättänyt menemättä mikäli olisin tiennyt :(
Sinuna hakisin konsultaation vaikkapa Mehiläisen lääkäreiltä. Jos siinä todetaan, että virhe on tapahtunut leikkauksessa, niin sitten juristin juttusille. Samaan paikkaan en menisi enää korjauttamaan vaan vaatisin yritystä maksamaan korjausleikkauksen kulut.

En ole moisesta kuullut koskaan ja paljon on tutuilla silmiä leikattu, itselläni myös. Ei ole kenelläkään ollut mitään ongelmia.
 
minäkin
miehellä on aika huono näkö, ei löydä silmälasejaan ilman niitä silmälaseja :D

siskonsa on silmälääkäri ja kun mies kerran puhui tuosta leikkauksesta, että jos menisi, niin sisko sanoi ettei kannata missään tapauksessa. on niin tuore ja uusi juttu vielä että ei ole selvillä pitkäaikaiskomplikaatiotia ja vaikutuksia, ei takuuta hoidon ennusteesta jne.

ei siis suositellut missään tapauksessa.
Leikkauksia on tehty jo 30 vuoden ajan, mielestäni se on kuitenkin aika pitkä aika pitkäaikaiskomplikaatioiden ja vaikutusten tutkimiseen. Käsittääkseni mitään pitkäaikaisvaikutuksia ei edes ole. Ja vaikka näkö alkaisi huonota uudelleen 30 vuoden päästä, se on todella pieni hinta siitä, että 30 vuotta on saanut elää ilman huurustuvia silmälaseja. Ei ole kiva herätä aamulla kun eka ajatus on, missä lasit ja piilaritkin kuivattaa ikävästi silmää. Siksi itse valitsin laserleikkauksen (itselläni leikattiin prk-menetelmällä, jota voin suositella lämpimästi, jos pitempi (noin viikko) toipumisaika ei häiritse). Voin sanoa, että nuo menetetyt pari tonnia on ihan pikkujuttu siihen verrattuna, miten paljon leikkaus on elämänlaatuani parantanut. Olen todella tyytyväinen ja voin lämpimästi suositella leikkausta muillekin. Ainahan on pieni joukko, jolle voi käydä huonosti, itse en onneksi siihen joukkoon kuulu. Ainoa asia, mikä leikkauksessa harmittaa, on se, etten mennyt siihen jo 10 vuotta aiemmin.
 
Femtolasikia katuva
Minulla femtolasik epäonnistui täydellisesti ja siitä tuli paljon ongelmia, joista kärsin nyt loppuikäni. Kehoitan kaikkia leikkausta harkitsevia miettimään päätöstään kunnolla ja ottamaan selvää riskeistä. Taittovirhekirurgisi ei niistä luultavasti kerro. Riskejä on paljon enemmän kuin jossain mainittu 1 %. Esimerkiksi riski pelkästään silmien pysyvälle kuivumiselle on paljon isompi.
 
Femtolasikia katuva
Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

Silmäleikkauksen riskit:
- pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
- pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
- näköä ei saa hyväksi edes laseilla
- epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
- kaksois- tai haamukuvat
- huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
- yli- tai alikorjaus
- leikkaus väärillä vahvuuksilla
- regressio eli (kauko)näön palautuminen leikkausta edeltäneeseen tilanteeseen
- entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
- lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
- päänsärky (migreenin paheneminen)
- silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
- karsastuksen paheneminen
- lasiaisen samentumat
- pysyvä valonarkuus
- huono tottuminen monovisioniin
- jälkikaihi
- yliherkkyys silmätipoille
- sarveiskalvon oheneminen
- sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
- verkkokalvon vaurioituminen
- läppäongelmat
- epiteelin kasvu
- tulehdukset
- masennus
 
"..."
Itekin kans miettiny leikkausta, mutta en tiedä, missä ois parasta leikkauttaa...en todellakaan halua, että tulis mitään ongelmia sen leikkauksen jälkeen. Toinen vaihtoehto on, että en mee leikkauttaa ollenkaan...mutta mieli kyllä tekis nähdä kunnolla...
 
"Liisi"
Kävin kymmenen vuotta sitten Lasik-leikkauksessa ja leikkaus onnistui täydellisesti! En ole tarvinnut sen jälkeen laseja, vaikka olen jo 40 vuotias. Kohta voi tosin alkaa tulla ikänäköä, mutta vielä toistaiseksi näkö on huippuluokkaa enkä keksi yhtään huonoa puolta siitä. Leikkauksen hinnankin olen säästänyt, kun en ole tervinnut laseja tai piilareita.
 
Näkijä :)
Olin SMILE-laserleikkauksessa 4 päivää sitten ja ajattelin jakaa oman kokemukseni tähän mennessä. Miinuksia oli 7,5 ja 6,75 ennen leikkausta. Pari tuntia leikkauksen jälkeen näin jo selvästi, eli alun sumuharso katosi ja oli vaikea malttaa lepuutella silmiä, kun teki mieli katsella maailmaa :)
Kipua ei ole leikkauksen jälkeen ollut missään vaiheessa. Leikkauspäivänä käytin kotona aurinkolaseja, koska kattovalot haittasivat näkemistä ja tuntuivat vähän ilkeiltä.

Nyt on tiistai ja leikkaus oli viime perjantaina. Olen ilman ongelmia ajanut tänään ja eilen työmatkat autolla, tehnyt työtä tietokoneella ja nähnyt katsoa palavereissa pientäkin pränttiä sisältäviä esityksiä screeniltä. Eilen kävin ekassa jälkikontrollissa ja näkö oli nyt jo yhtä hyvä kuin silmälaseilla ennen leikkausta, ja nyt ollaan vasta toipumisen alkuvaiheessa. Eli pitäisi vielä tästäkin parantua. Lääketippojen kanssa läträäminen on ainoa haitta, mutta kestää onneksi vain viikon. Sen jälkeen vain noita kosteustippoja pitää laittaa pari kk.

On ihmeellistä nähdä vaikka ihan vaan kulkea omassa kodissa ja tehdä normaaleja arkiaskareita. Verrattuna niihin miinuksiin, mitä mulla oli, minulle ei ole maailmanloppu, vaikka vähän takapakkia tulisikin vielä. Mutta katsotaan, miten tilanne kehittyy. Voihan tässä vielä tulla eteen jotain ikäviä yllätyksiä, ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa..
 
Näkijä :)
...niin siis kipua ei ole ollut leikkauksen jälkeen, eikä kyllä sen aikanakaan. Olin yllättynyt, miten nopea toimenpide oli (kaikkiaan vain pari minuuttia) ja miten se ei tuntunut lainkaan, edes epämiellyttävältä.
 
Toimenpide kai on hieman erilainen leikkaustavasta riippuen.
Minulle tehtiin IntraLasik-leikkaus nelisen vuotta sitten. Silmään asetettiin ensin jonkinlainen imukuppi pitämään sitä auki ja paikoillaan, tämä vaihe oli hieman ikävä koska silmään tulee paineentunnetta. Itse toimenpiteessä näki jonkin verran valoa, mutta laser ei tunnu miltään eikä tilanteessa oikein näe mitä tapahtuu (jotkut puhuvat palaneenkärystä, mutta itse en sellaista muista huomanneeni).
Toimenpiteen jälkeen silmät tuntuivat ihan hyviltä heti, ei erityisempää kipua tms. Valonarat ne kyllä olivat, kotimatkalla pitikin käyttää aurinkolaseja ja silmät myös vuosivat jonkin verran. Pari tuntia unta kotona ja pystyi jo hienosti katsomaan telkkaria sohvalta saakka vaikkei näkö vielä ollutkaan täydellinen.
 
jiojp
mulla myös onnistunut femtolasik takana vuosi sitten. Leikkauksessa epämiellyttävintä oli silmää aukipitävä juttu, se kiristi ja painoi alkuun. itse leikkaus ei satu, kuuntelet vain ohjeita ja muistat hengittää.10 minuutissa oli kumpikin silmä operoitu. Aavistuksen verran kipua oli puudutuksen loputtua, mutta ei tarvinnut särkylääkettä ottaa. Valo arkuutta ja vuotamista muutaman päivän. Nyt tasan vuosi leikkauksesta mennään täydellä teholla, silmät on jonkin verran kuivat, mutta sitä ne olivat jo ennen leikkausta.
 
Outlet harmaana
Ei se satu ollenkaan, ainoastaan tuntuu epämiellyttävältä. Muista kuitenkin ottaa diapami, koska tilanne on huomattavasti siedettävämpi sen kanssa ;) Itselle iski ainakin paniikki ilman sitä.

Suositella voin lämpimästi!
 
"tii-"
Voisiko joku kuvailla sen itse leikkaustapahtuman? Mitä siinä tarkalleen tehdään, kauanko kestää, koskeeko jne? Pelottaa, vaikka leikkaus houkuttaisikin :(
Ainoa epämiellyttävä tuntemus oli silmiä aukipitävän jutun laittaminen (en tykkää silmiin koskemisesta), mutta ei sekään sattunut. Kipua en tuntenut missään vaiheessa, puuduttavat tipat toimivat hyvin. Siinä sitä vaan pötköteltiin ja kuunneltiin lääkärin neuvoja, mihin katsoa jne. Hoitaja piti minua jopa kädestä alkuun. Koko leikkaus itsessään kesti maksimissaan vartin.

Palaneenkäryä oli hieman, mutta siitäkin lääkäri varoitti etukäteen.
 
[QUOTE="tii-";30569307]Ainoa epämiellyttävä tuntemus oli silmiä aukipitävän jutun laittaminen (en tykkää silmiin koskemisesta), mutta ei sekään sattunut. Kipua en tuntenut missään vaiheessa, puuduttavat tipat toimivat hyvin. Siinä sitä vaan pötköteltiin ja kuunneltiin lääkärin neuvoja, mihin katsoa jne. Hoitaja piti minua jopa kädestä alkuun. Koko leikkaus itsessään kesti maksimissaan vartin.

Palaneenkäryä oli hieman, mutta siitäkin lääkäri varoitti etukäteen.[/QUOTE]

Tää oli hyvin kuvailtu. Ei tuntunut, ei sattunut. Ja koko ajan kerrottiin, mitä tapahtuu.
 

Yhteistyössä