Sinä äiti jolla 1v5kk lapsi..

  • Viestiketjun aloittaja aninan äiti
  • Ensimmäinen viesti
aninan äiti
Minkälainen lapsesi on?
Mitä hän osaa?
Kävelee?
Puhuu?

Itselläni on lapsia myös mutta ei nyt vertailukuvaa eikä tarkkaa muistikuvaa mitä tuossa iässä lapsi osaa.

Mutta minulle tuli hoitoon lapsi joka on juuri tuon 1v5kk.
Hän ei kävele,ei seiso ilman tukea.Tukea vasten saattaa ottaa pari askelta.
Hän ei puhu,sanaakaan.Juttua tulee,mutta on sellaista "pälätystä" ja Hoh-huutoja tulee kovasti.
Hän konttaa ja istuu,kiipeää.

Häntä on vaikea pukea koska kooltaan on kuitenkin iso ja ajatukseni sanoo että pitäisi olla jo hieman omitoiminen pukemisen avun kanssa.
Eli antaa jalan kun laitan housuja,käden kun laitetaan paitaa tai hanskoja.
Seisoo kun laitetaan haalaria päälle tai vaippaa (housu) ylös.

Mutta ei,häntä puetaan sellällään maaten lattialla.

Toki,kaikki on yksilöllistä mutta kertokaa mitä osaa teidän vajaa puolitoista vuotiaat?

Itse muistaisin että meillä tytöt on puhuneet hyvin,juosseet jnejne..
 
kukeseen
Mulla poika 1v3kk. Kävelee ja juoksee, kiipeilee joka paikkaa. Yrittää itse syödä, mutta se on vielä kovin sottaista puhaa :) Puen pojan milloin missakin (hoitopöydällä, sylissä, lattialla, istuen/seisten), eikä hän pahemmin siinä pukemisessa avusta. Puhumisesta ei ole vielä tietoakaa, ainut sana on KALA :) Tosin sitä omaa pälpätystä tulee ja paljon.

Ja tosta puhumisesta muutenkin: meidän esikoispoika osasi 2v pari sanaa, puhetta alkoi tulla vasta 2,5vuotiaana. Nyt tulee sanoja jo paljon ja kolme sanaisia lauseitakin, pojalla nyt ikaa 2v10kk. Toisaalta poika taas osaa kaikki aakkoset ja numerot, osaa laskea 1+1 jne.
Että kovin yksilöllisiä ovat lapset näissä asiaoissa :)
 
tota nuinaa
mä olen kans hoitanut ton ikästä tyttöä, hän ei puhunut sanaakaan. ei kävellyt, konttasi. ei syönyt itse. ei ees yrittänyt. hänkin puetaan niin että lattialla makaa. (joskus sai myös samalla vellin) joten siihin nukahti. seuraavaksi näin tämän tytön kun oli 3v ainut sana oli "ampiainen" joka ei ollut edes kovin selvä sana. kävely tosi huteraa viellä 3vuotiaanakin.
 
meillä tyttö 1v 5kk
syö itse,juo lasista,auttaa pukeutumisessa ja vaipanvaihdossa,kiipeilee,juoksee nauraa, sanoo muutaman sanan,ymmärtää melko hyvin pyynnöt ja kiellot. Ihmeen jäljessä tuon hoitolapsen kehitys mielestäni on.
 
Viblsp
Meillä 1v 5kk (kohta 1,5v) kaksoset. Pojalta tulee vähän sanoja, kiipeilee, ymmärtää aika hyvin puhetta, auttaa vaipan ja vaatteiden kanssa ojentamalla jalkaa, kättä jne... Yhä puhe kyllä enimmäkseen sellaista vauvahöpötystä, josta ei selkoa saa.

Tyttö taas on sanonut pari sanaa, ei osaa kiipeillä (jossain vaiheessa yritti, muttei enää ole edes yrittänyt) eikä laskeutua esim. sohvalta. Ei auta pukemisessa, eikä ymmärrä puhetta yhtä hyvin kuin poika.

Kumpikin useimmiten syövät itse, kävelevät hyvin, osaavat näyttää hiukset, silmät jne... Mutta muuten kyllä kuin yö ja päivä.

Niin ne on erilaisia, lapset siis. :)
 
vieras
Meillä on tyttö 1v3kk.
Hän osaa n. 20 sanaa jotka vieraatkin ymmärtää.
juoksentelee täyttä päätä.
Auttaa pukemisessa, housutkin laitetaan jo jalkaan niin, että tyttö seisoo ja ottaa minusta tukea. itse yrittää pukea sukkia, housuja ja paitoja, sitten tuo ne mulle kun ei onnistu.
Osaa johdattaa vessaan jos on märkä vaippa tai kakka vaipassa.
vie keittiöön jos on nälkä.
jos haluaa ulos hakee eteisestä kengät.
jne.

mutta musta neiti on kehittynyt nopeemmin kuin sisaruksensa.

Kaikki lapset kehittyy eri tahtiin, minunkin esikoinen oppi puhumaan lauseita vasta 3v.
Mutta kuulostaa siltä, että hoitolapsesi olisi esikoinen jonka puolesta vanhemmat on tehneet paljon? olenko väärässä?
 
Mun mieheni puki lasta "vaakatasossa" vielä pitkään. Eli johtui ihan isänkin motoriikasta. Kyllä lapsi nopeasti oppii kuitenkin uusia asioita, sitten opetellaan vaan. Eli meillä mun kanssani pukeuduttiin seisoen ja isän kanssa eri tavoin.

Oma lapsi käveli, juoksi töpöttäen ja potki&heitti palloa. Mutta ei kiipeillyt yhtään minnekkään. Ei muuten vieläkään hirveästi kiipeile, vaikka yli 2 vee. Toki jos ei seiso tai kävele, on lapsi hieman muista jäljessä tuolla saralla. Jos 1v5kk puhuu paljon, hän on edellä muita. Omani puhui aika lailla ja sitä kyllä on hämmästelty&ihasteltu ihan hirveästi. 2v:nä pitää neuvolassa sanoa muutama sana ja se riittää.
 

Mulla 1v4kk mutta uskaltaudun vastaamaan

Minkälainen lapsesi on?
suloinen, vilkas, leikkisä


Mitä hän osaa?
ymmärtää paljon kuulemastaan, juoksee, leikkii, kiipeää, ruokkii koiraa, silittää pupua, halaa, vilkuttaa, taputtaa...


Kävelee?
juoksee

Puhuu?
plaa plaa plaa omia juttujaan

ja pukemisesta... ojentelee kyllä raajojaan siinä järjestyksessä kun tarvii, mutta olen pyytänyt häntä olemaan selällään varsinkin vaippaa vaihtaessa. Niin kun sanon puhdas vaippa, hän alkaa näprätä likaista auki ja menee lattialle makaamaan
 
mamtsukka
Meillä melkein 1 vee 5 kk, kävelee, juoksee, syö aika nätistikin itse, muutamia sanoja tulee (äiti, isä, anna, ota... mutta monet sanat ovat käsitteitä hau hau=koira, am=lehmä, lam=lamppu). Antaa pukea sisävaatteet yleensä sovinnollisesti. Ulkovaatteita pukiessa VASTUSTELEE täydellisesti, ainoastaan kenkien pukeminen on Ok. Sitten maailman onnellisin pieni ukkeli kun avataan ulko-ovi ja pääsee pihalle juoksentelee...
Usein vaihdan vaipan vaakatasossa (meillä käytetään kestovaippoja ja ne saa paremmin päälle kun herra makoilee) ja tämä meidän pieni mies juo usein samalla TUTTIPULLOSTA MAITOA! Tapa josta pitäisi siirtyä pois eli lasihörpytykseen ja nokkamukiin, mutta kun niistä juominen on yleensä suun huuhtomista..... eikä osaa poika juoda pillimaitoa!
 
Meirami
Lapset ovat erilaisia, jokainen kehittyy ajallaan. Voihan olla, että tuota poikaa pidetään perheen vauvana.

Meillä esikoinen alkoi vasta tuossa iässä kävelemään, mutta puhui jo pieniä lauseita ja alkoi syömään itse, toki oli pitkään autettava.

Pikkukakkonen, liki 10kk, ei sano sanaakaan, vaikka esikoisella oli tuolloin jo muutama sana. Kuopus on lähtenyt liikkeelle aikaisemmin, tosin vieläkin ryömii, voi olla ettei konttaa olenkaan, joka paikkaan ehtii, aukoo laatikot, ovet, kaapit jne.

Lapset on erilaisia. Meillä esikoinen on nyt 3½v ja on jo liki 2v puhunut täydellisesti, kaikki kirjaimet sanoo, on verbaalisesti liiankin taitava.Käy itse pöntöllä, syö jne. Vaikuttaa isommalta kuin samanikäinen kaverinsa, joka ei sano kaikkia kirjaimia, puhuu vauvamaisesti, tekee pottaan, imeskelee sormiaan, silti ihan ikätasollaan oleva lapsi. Lasten vertaaminen on aivan turhaa.
 
Kävelee,juoksee,kiipeilee,leikkii.Syö itse (tosin vielä välillä aika sotkuista puuhaa :) ),juo mukista.Sanoja reilu 10.Ilmoittaa kun vaipassa on kakka tai kun on nälkä hakee lusikan,ulos halutessaan hakee kengät,osaa pyytää juomista jne.Tutti ja vaippa on käytössä,ei ole vielä edes harjoiteltu pottahommia.
Mutta mutta yksilöitähän lapset on,toiset kehittyy hitaammin ja toiset nopeammin.
 

Yhteistyössä