Sinä perusterve, kuinka usein ja miksi käytät käsikauppasärkylääkkeitä?

Joskus käytin useinkin. Nykyään vähemmän. Pyrin siihen että kipu poistetaan muilla keinoin: nukkumalla, hauteella jne. Sitten jos ei ole muita keinoja käytettävissä ja kipu haittaa jo normi hommia, otan lääkkeen.

Tiesittekö että särkylääkkeet voi aiheuttaa pääkipua? ja esim. eräs antihistamiini vaikutteinen lääke nuhaa?? Lääkäri kerran mainitsi että ks. lääkkeellä on tapana aiheuttaa "pois jättö-nuhaa" eli kun kuuri loppuu, nuha alkaa uudelleen, mutta jos ei ota lääkkeitä, oireetkin loppuu. Olin yllättynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Menkkakipuihin kerran kuussa, flunssaan silloin kun on. Nyt kun on lapsia, flunssaa on useammin kuin ennen... Otan silloin, kun särkee. Miksi ei ottaisi lääkettä, joka helpottaa oloa? Ei se kuule paljon parempaa ihmistä tee, jos ei syö särkylääkkeitä. Ehkä vaan vähän kipeämmän silloin tällön...

Ei se parempaa teekään, mutta ei ne lääkkeet nyt kovin terveellisiä ole johonkin flunssaan napsittuna.
 
Mä käytin lääkkeitä paljonkin lapsena perussairauden takia, mutta ehkä 10vuotiaasta reiluun 30 vuoteen en käyttänyt oikeastaan koskaan. En särkylääkkeitä (ei särkenyt), ei kuumelääkkeitä (ei kuumetta), ei antibiootteja, tms. Pidän itsenäni ihan tavallisena. Ei mulla ollut lääkekaappiakaan ennen muksua.

Nyt 34veenä olen joskus sortunut ottamaan yksittäisen panadolin, kun lihakset ovat jumissa. Ei kyllä tarttisi, jos muistaisi illalla venytellä. Myönnän, että siis toi panadolin napsaaminen 10 kertaa vuodessa on ihan laiskuudesta johtuvaa.
 
mie vaan
Pari buranaa/panadolia ei kuule ole perusterveelle ihmiselle lainkaan epäterveellisiä. Mistä ihmeestä oot saanut sellaisen käsityksen, että ne olisi jotenkin vaarallisia satunnaisesti käytettynä? Olen itse ammatiltani lääkäri ja oon aina ihmetellyt, miksi ihmiset ei ota lääkkeitä, jos niitä tarvitsee...

Miten itse selviät flunssasta ilman särkylääkkeitä, jos pitää hoitaa lapset ja koti, kun mies on töissä? Minulla ei ainakaan ole mahdollisuutta esim. levätä flunssan tullessa. Eri asia, jos kuume on kolmeysi eikä pääse sänkystä ylös.
 
???
yritän välttää nykyään, tuntemattomasta syystä ilmaantunut maksatulehdus ja tätä edeltänyt ohjeidenmukainen, mutta monta päivää jatkunut särkylääkkeiden (ibuprofeiini) nappailu epämääräiseen kolotukseen säikäytti. Erikoislekurit sanoivat kyllä että ei aiheuttanut, mutta panadoli oli kuitenkin akuutinvaiheen aikana kielletty..
 
Menni K.
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Tuntuu vaan kamalasti ihmiset käyttävän särkylääkkeitä.
Mua ihmetyttää, että mihin kunitse en ole vuosiin tarvinnut lääkkeen lääkettä.
Olenko normaalia terveempi vai normaalia lääkevastaisempi kun ilmankin pärjään?
Ehkä ne jotka käyttää paljon ei ole perusterveitä. Onhan olemasaa ties mitä sairauksia joihin pakko nappeja vetää. Ei kai perusterveet niitä kuluta kun sillon kun on kuumetta tai päätä särkee, selkäkipu, hammassärky yms...
No mutta oikeestiko joku napsii särkylääkkeitä flunssaan tai lihaskipuun, jos samaan hommaan auttaisi lepo (flunssa) tai liikkuminen (lihaskivut)?

Ei kaikilla ole sitä mahdollisuutta, että jää lepäämään, jos flunssa iskee. Jos kesken työpäivän alkaa jotain paikkaa särkeä, niin ei sitä voi siitä vaan kotiin lähteä lepäilemään tai lihaksia venyttämään. Kyllähän sitä monella tapaa voi oloaan helpottaa ilman lääkkeitäkin, mutta se ei vaan ole aina mahdollista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Miten itse selviät flunssasta ilman särkylääkkeitä, jos pitää hoitaa lapset ja koti, kun mies on töissä? Minulla ei ainakaan ole mahdollisuutta esim. levätä flunssan tullessa. Eri asia, jos kuume on kolmeysi eikä pääse sänkystä ylös.
Lapset isketään telkun ääreen, ruoka tulee eineksistä ja koko lössi viettää epäterveellistä elämää. Tosin meillä lapsi menee hoitoon.

Ei se särkylääke valitettavasti rään määrään vaikuta ja mä en saa koskaan kuumetta vaikka olo kurja olisikin.
 
näin minä
Satunnaisesti hammassärkyyn (kuten eilen kun kävin hammaslääkärissä, kipu alkoi vasta sen käynnin jälkeen) ja usein päänsärkyyn (noin pari kertaa viikossa). Muihin tarkoituksiin (kuten kuume) en ole syönyt aikoihin!
 
vieras
Mulla menee flunssa helposti poskionteloihin. Sain lääkäriltä ohjeen vetää aina flunssassa muutaman päivän ibuprofeiinikuuri, sillä kun on myös tulehdusta rauhoittava vaikutus.

En mä tajua, mitä pahaa on satunnaisessa särkylääkkeen syönnissä. Ei minusta kivulla ole mitään jalostavaa vaikutusta. Päinvastoin. Kipu voi kroonistua. Tai ainakin minusta tulee kipeänä paha paha ihminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Pari buranaa/panadolia ei kuule ole perusterveelle ihmiselle lainkaan epäterveellisiä. Mistä ihmeestä oot saanut sellaisen käsityksen, että ne olisi jotenkin vaarallisia satunnaisesti käytettynä? Olen itse ammatiltani lääkäri ja oon aina ihmetellyt, miksi ihmiset ei ota lääkkeitä, jos niitä tarvitsee...

Miten itse selviät flunssasta ilman särkylääkkeitä, jos pitää hoitaa lapset ja koti, kun mies on töissä? Minulla ei ainakaan ole mahdollisuutta esim. levätä flunssan tullessa. Eri asia, jos kuume on kolmeysi eikä pääse sänkystä ylös.

En mä ehdi sairastaa kun olen yrittäjä. ;)
Ja minä hoidan lapset ja kodin ja työn muutenkib.
Jos oikeasti sairastun, niin äitini, isäni tai sisareni tarjoaa lastenhoitoapua. ja taitaisinpa saada sitä miehen exältäkin tarvittaessa.

Kaikilla ei tosin tukiverkkoja ole...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla menee flunssa helposti poskionteloihin. Sain lääkäriltä ohjeen vetää aina flunssassa muutaman päivän ibuprofeiinikuuri, sillä kun on myös tulehdusta rauhoittava vaikutus.
Ukko tuli nolona lääkäristä - oli kuulemma saanut satikutia, kun EI ollut vetänyt tuota ibuprofeiinia nuhassa. Opimme siis, että ukko flunssassa tarttee särkylääkettä. Mutta mulle ei taida tulla poskiontelotulehdusta, tai emmää tiiä. en oo kun kerran valittanut ja silloin tuomio oli että ei oo tulehdusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Oliko se makaronikeskustelu eilen vai toissapäivänä? Nyt särkylääkkeet, mikä ylihuomenna? :)
Mielenkiintonsa kullakin.
Viikonloppuna tuskin koneelle ehdin/jaksan vaivautua. ;)
Pitää sitten odottaa maanantaihin :D Minusta näissä aiheissa on tiettyä samaa tarkoitushakuisuutta, missä sinänsä ei ole mitään vikaa tietenkään.
 
Katriina
Minäkin käytän kyllä tosi harvoin, ehkä kerran puolessa vuodessa. Normaalitilassa siis, nyt raskaana on ollut jos jonkinmoista tarvetta aina silloin tällöin nappipurkille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Oliko se makaronikeskustelu eilen vai toissapäivänä? Nyt särkylääkkeet, mikä ylihuomenna? :)
Mielenkiintonsa kullakin.
Viikonloppuna tuskin koneelle ehdin/jaksan vaivautua. ;)
Pitää sitten odottaa maanantaihin :D Minusta näissä aiheissa on tiettyä samaa tarkoitushakuisuutta, missä sinänsä ei ole mitään vikaa tietenkään.
Hei mutta mä sain Kowalskin jättämään yhden ketjun takia liemikuutiovalmisteet pois, älä naura.

:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Oliko se makaronikeskustelu eilen vai toissapäivänä? Nyt särkylääkkeet, mikä ylihuomenna? :)
Mielenkiintonsa kullakin.
Viikonloppuna tuskin koneelle ehdin/jaksan vaivautua. ;)
Pitää sitten odottaa maanantaihin :D Minusta näissä aiheissa on tiettyä samaa tarkoitushakuisuutta, missä sinänsä ei ole mitään vikaa tietenkään.
Hei mutta mä sain Kowalskin jättämään yhden ketjun takia liemikuutiovalmisteet pois, älä naura.

:D
En naura :D Kowalski sen sijaan sai meidän roskalaskun puolitettua, on siinä tolkun nainen :D
 
j
En kai ole perusterve, kun mulla on migreeniä. Siihen auttaa joskus heti otettu burana, joten buranaa menee n. joka toinen viikko. Muihin kipuihin vaan todella todella harvoin. JOskus on ollut niska jumissa tai joku rasitusvamma.
 

Yhteistyössä