Sinne se meni ovet paukkuen

"minä"
Kyllä monissa kouluissa on pakollinen :)
http://www.cedunet.fi/enajarvi/?Py%F6r%E4n_k%E4ytt%F6_koulumatkalla
Koulumatkoilla ja koulun pyöräretkillä oppilaat käyttävät aina kypärää. Mikäli oppilas ei kypärää jostain syystä voi käyttää, hän kulkee kouluun jalan. Koulumatkaksi katsotaan matka suoraan kotoa kouluun ja suoraan koulusta kotiin ( ei esim. kioskin kautta).
 
hup
En kyllä ymmärrä kouluja, jotka tässä asiassa eivät tue vastuullisia vanhempia. Eli ilman muuta selkeä valvonta koulun puolesta asialle. Ensimmäisellä kerralla huomautus, jos tulee ilman kypärää (myös ilmoitus kotiin oli lapsi sitten 9 tai 13 v) ja toisella kerralla kuukauden pyörällätulokielto. Eiköhän se kypärän käyttö lisääntyisi.
 
Meidän lähikoulussa on kypäräpakko ja osa isommista laittaa kypärän päähän koulunpihalla ja osa jättää fillarin koulualueen ulkopuolelle. Itse en ole noille isommille määrätä kypäräpakkoa, olen vain suositellut asiaa. Esikoinen olikin yksi niistä jotka jättivät fillarin koulualueen ulkopuolelle, mutta toisaalta on välillä kypäräpäässäkin ajellut, kun on pidempiä matkoja polkenut.
 
Sitä olen myös ihmetellyt kun teinit eivät voi pitää kypärää kampauksen sotkeentumisen takia. Mopoilla ja skodeilla kun ajavat niin kypärät on pääsäntöisesti päässä. Sotkeeko mopokypärä tukkaa vähemmän?
 
"mie"
Meidän lasten koulussa on käytäntö/pakotus, jos kuljet pyörällä, kypärä päähän. Muuten kävellään. opettajat seuraavat pyörällä kulkijoita. Meidän 5 lk tyttö ei suostu pitämään kypärää joten hän kävelee mielellään sen 1 km matkan mikä kouluun on.
 
Eniten ihmetyttää että aikuiset jotka pyöräilee lastensa kanssa ei itse käytä kypärää. Mistä se malli otetaan? Jos isä/äiti ei käytä niin ei vissiin lapsenkaan tarvii kovin kauan kypärää käyttää.

Pyöräilykypäriä on ollu jo niin pitkään ettei ne enää näytä kenenkään silmiin kummalliselta. Aikuiset vaan kun käyttäisivät niin kyllä saadaan lapset ja teinitkin käyttämään. Valitaan vaan sopivan sporttinen tai mitä ne on ne temppupyöräilyssä käytettävät kypärät. Imagokysymys.
 
Mimoosa harmaana
Niinhän se vaan on, että iästä riippumatta voi huonosti käydä pyörräillessä, ja siinä ei oikeastaan sitten mikään muu auta, kuin kypärä. Minulle sanottiin lapsena, että jos aivosi eivät ole sinulle sen vertaa tärkeät, niin siitä vaan :whistle: No, tehosi minuun.

Vuosia sitten kaveri ajoi rekan alle suojatiellä. Vauhti ei onneksi ollut rekallakaan kova, kun ohitti vilkkaasti liikennöityä keskusta-aluetta. Luut siinä murtuivat silti, ja pyöräkin meni suht solmuun, mutta ilman kypärää kaveri olisi hyvin todennäköisesti iskenyt päänsä viimeisen kerran.
 
Meillä lähtee pyörä pois jos ilman kypärää/kypärä auki on tullut ajeltua... Tässä asiassa mä olen tiukkis.
Mun serkku kuoli 11-vuotiaana jäätyään auton alle, todennäköisesti olis säilynyt suuremmitta vammoitta jos olis ollut kypärä päässä :'(
 
Ei aina se imagokaan. Itselle tuottaa vain yksinkertaisesti vaikeuksia muistaa se kypärä, koska mun lapsuudessa, nuoruudessa ja osassa aikuisikää ei kypärää vielä mitenkään mainittu.
Pyöräilen harvemmin, joten en ole huonona esimerkkinä :D
Paljon näkee aikuisia ilman kypärää, mutta lapset sitten käyttävät, enkä näe mitään outoa siinä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset;21903088:
Aikuiset vaan kun käyttäisivät niin kyllä saadaan lapset ja teinitkin käyttämään. Valitaan vaan sopivan sporttinen tai mitä ne on ne temppupyöräilyssä käytettävät kypärät. Imagokysymys.


Ja yhä enemmän on lakanut nuorehkoilla naisilla/tytöillä näkymään niitä pottamallisia (siis puhun nyt noin 18-> vuoden ikäisistä) kypäriä, joihin on esim. kirjoitettu isolla oma etunimi tai piirretty muuten vaan jotain :D On ilmeisesti jonkin sortin muoti-ilmiö kait :D
 
"hui"
Alkuperäinen kirjoittaja tööt;21902487:
Meillä ei fillariin kajota, jollei kypärä ole päässä. Asiasta ei keskustella.
Ala-asteella tuo vielä toteutuukin , mutta ikinä en ole nähnyt yhdenkään yläasetlaisen käyttävän kypärää. Herää todellisuuteen mamma.
Meidän 6-luokkalainen poika on ainoa kaveripiiristä joka vielä käyttää kypärää. Samoin ainoa, jolla on skeittikypärä. Yläaseteella ei todellakaan ole kenelläkään.

Jostain syystä laskettelukypärän käytöstä on saatu sellainen juttu, että suurin osa sitä käyttää ja vain todella juntit eivät käytä. Mitenköhän pyöräilykypärästä saisi samanlaisen hitin ????
 
12v ja kylhän tuo vielä käyttää. Ja ne jotka pakotetaan käyttään, niin lapset ottavat kypärän tankoon roikkumaan :D ja äidit luulevat lastensa pitävän sen päässään koko matkan.
Monet luokat saattavat tehdä yhtäkkiä pyöräretken ilman ennakkovaroitusta ja se jolla ei oo kypärää, niin joutuu laittamaan jääkiekkokypärän. Monen monituista kertaa on menny luokkia ohi ja varsinkin pojilla on ollu jääkiekkokypärät :D
Joo, toi on aika yleistä että se kypärä roikkuu siinä tangossa kun ei kehtaa pitää päässä. Ite ainakin näin tein ja kyllä vedin hirveitä pannuja pyörällä ilman kypärää, ihme että kallo ei ole haljennut :whistle: Oman tytön pakotan kyllä käyttämään kypärää, oli mikä oli.
 
[QUOTE="hui";21903177]Ala-asteella tuo vielä toteutuukin , mutta ikinä en ole nähnyt yhdenkään yläasetlaisen käyttävän kypärää. Herää todellisuuteen mamma.
Meidän 6-luokkalainen poika on ainoa kaveripiiristä joka vielä käyttää kypärää. Samoin ainoa, jolla on skeittikypärä. Yläaseteella ei todellakaan ole kenelläkään.

Jostain syystä laskettelukypärän käytöstä on saatu sellainen juttu, että suurin osa sitä käyttää ja vain todella juntit eivät käytä. Mitenköhän pyöräilykypärästä saisi samanlaisen hitin ????[/QUOTE]

Kauheeta, laskettelin ensimmäiset ja viimeiset kertani n. 3v sitten talvella Levillä, enkä kuollakseni muista käyttäneeni kypärää :/ Eli en varman käyttänytkään. Siinä puuhassa sitä olisi kyllä toden teolla tarvinnut, koskaan tiedä kuka tulee päin..
 
Meillä lähtee pyörä pois jos ilman kypärää/kypärä auki on tullut ajeltua... Tässä asiassa mä olen tiukkis.
Mun serkku kuoli 11-vuotiaana jäätyään auton alle, todennäköisesti olis säilynyt suuremmitta vammoitta jos olis ollut kypärä päässä :'(
Kaveri jäi tosiaan vuosia sitten rekan alle, ja kypärän "ansiosta" on vallan hyvässä kunnossa, vaikka luita muuten murtuikin.

Viime vuonna tässä naapurustossa jäi taas pieni 10v poika henkilöauton alle, ja kypärä pelasti kuolemalta myöskin, mutta niin kova tärsky oli, että pysyvä aivovaurio tuli :'(
 
e
Veilä muutamia vuosia sitten juuri kenelläkään ei ollut, mutta nykyyän lähes kaikilla on. Vain todella JUNTIT ( kännäävät maalaiset tai venäläiset) eivät käytä kypärää. Lähes kaikilla teineillä on kypärä ja useimmilla aikuisilla.
Mutta kypärää ei tosiaankaan kukaa yläasteella enää käytä.
 
"äiti"
meillä käyttää isi 31v satunnaisesti-pyöräilee harvoin
äiti 33v aina
lapset 4, 6 ja 8v aina, ja pyöräillään paljon. eivät ikinä ole kysyneet että saako aja ailman kypärää, säikähtävät jos kypärä joltain unohtuu.
 
"mie"
no voi voi. jos esim. törmäät autoon on 60% toden näköistä että lennät kädet eellä maahan etkä pää edellä. Että sellasessa tilantessa kypärästä ole mitään hyötyä.
ITE EN KÄYTÄ KYPÄRÄÄ!!!!!!!
 
[QUOTE="mie";23528373]no voi voi. jos esim. törmäät autoon on 60% toden näköistä että lennät kädet eellä maahan etkä pää edellä. Että sellasessa tilantessa kypärästä ole mitään hyötyä.
ITE EN KÄYTÄ KYPÄRÄÄ!!!!!!![/QUOTE]

mmmhm, aika iso prosentti tohon jää pää edellä lentoonkin ja mun veli olis kuollut ilman kypärää ku narkki ajo sen yli. Että älä käytä mut tyhmä täytyy olla.
 

Yhteistyössä