Siskosi tai veljesi joutuu dialyysiin kun munuainen pettää ja sinua pyydetään luovuttajaksi

  • Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti
Suostuisin ehdottomasti, jos vaan sopisin luovuttajaksi. Veljet on mulle äärimmäisen rakkaita, vaikkei kovin läheisiä ollakaan. Myös kenelle tahansa muulle läheiselle, ystävälle tai sukulaiselle omalta tai miehen pupolelta olisin valmis luovuttamaan. Omalle lapselle antaisin mitä vain.
 
"Äiti"
Hei. Tyttäremme täytti juuri 2v. Sai isältään munuaisen alkuvuodesta. Isä ja tytär voivat hyvin. Itse en sopinut luovuttajaksi veriryhmäni vuoksi. Hienoa lukea että moni olisi valmis luovuttamaan. Sairaalamaailmassa kun niitä odottajia näkee ja itsekin toki mietittiin että mitä jos meistä kumpikaan ei sovi niin menemmekö jonoon tyttären kanssa vai kysymmekö sukulaisilta ( jotka sittemmin kertoivat ilomielin olleensa valmiina luovuttamaan jos sopisivat).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Demityttönen kyselee;26933280:
Mua on aina mietityttänyt se, että miksi se sairastanut ei pärjää sillä yhdellä munuaisella, mutta sitten se munuaisen luovuttaja pärjää? :O
Pärjää kyllä jos toinen munuinen on terve ja pärjää yhdellä onnistuneesti siiretyllä munuaisellakin.
 
Erakkosisko
Ei olla sisarusten kanssa yhtään läheisiä, olen erakko luonne näissä sukulaisasioissa. En käy sukujuhlissa tai soittele. Meidän tiet erosivat pienenä vanhempiemme eron vuoksi.
Kaikesta tästä huolimatta luovuttaisin ehdottomasti munuaiseni jos olisin sopiva luovuttaja.
Rakastan silti sisaruksiani ja ajattelen heitä paljon. En vain osaa kanssakäysä heidän kanssaan millään tavalla. Tapaamiset ovat vaivaantuneita, joten lopetin yhteydenpidon. Sisarukseni ovat samaa verta ja tunnen kyllä siteen heihin.
 
..
No en epäröisi hetkeäkään. Tottakai luovuttaisin. Tosin en oo varma käykö mun munuaiset luovutukseen kun ne on ilmeisesti jotenkin vähän oudon malliset, toiminnassa ei sinänsä vikaa ainakaan vielä.
 
Luovuttaisin, en epäröisi. Ollaan myös samaa kohtuuharvinaista veriryhmää. Tosin matkakustannuksiin saattaisin joutua pyytämään apua.... (tai itseasiassa, ei mun tarttis edes pyytää vaan tiedän että matkarahat ilmestyisi mun tilille vanhempieni toimesta heti)
Luovuttaisin myös muille tarvitseville, en osaisi olla jos tietäisin että olisin voinut pelastaa jonkun hengen mutta en sitten kumminkaan tehnyt sitä ilman mitään painavampaa syytä.
 

Yhteistyössä