Sisustussilmää omaavat auttakaa!

  • Viestiketjun aloittaja "tyylitajuton"
  • Ensimmäinen viesti
"tyylitajuton"
Muutto edessä ja tarkoituksena on sisustaa uusiksi. Mutta miten? Meillä on tähän asti ollut värikäs koti, jossa on paljon saatuja huonekaluja ja siksi värien sekamelskaa. Nyt haluaisin TYYLIKKÄÄN olohuoneen, mutta en tiedä, miten sellaisen loihtisin. Tyylikkään lisäksi olkkarin tulisi olla kodikas, eli ei kolkko.

Voisitteko laittaa tähän ketjuun kuvia mielestänne tyylikkäistä olohuoneista? Kuvatkaa omanne tai googlatkaa, kaikesta olisi apua.

(Väreinä voi olla mitä vain, mutta itse tuskin innostun pelkin harmain eri sävyin sisustetusta.)
 
"vieras"
Mä panostaisin laadukkaaseen sohvaan, mattoon ja verhoihin.

Onko teillä tv? Tarvitsetko kirjahyllyn? Itse olen värien ystävä, mutta kirjahyllyistä lempparini ovat valkoiset (puiset) vitriiniovelliset. Kirjat tuovat kokonaisuuteen väriä, vitriinit kauneutta ja estävät kirjoja pölyyntymästä.

Älä tyydy valmiisiin ratkaisuihin, sohvapöydän ja tv-tason voi loihtia vaikka mistä, aina ei tarvitse ostaa valmista juuri tarkoitukseen tehtyä kaupasta. Vältä koko kaluston hankkimista samasta sarjasta. Sekoita uutta ja vanhaa.

Mites seinät, onko teillä tauluja ja valokuvia?
 
"aapee"
Tuleva olohuone ei ole kovin iso. Seinät ovat maalatut valkoiset paitsi yksi seinä kuviotapettia (myös valkoinen). Lattia parkettia, en tiedä mitä puuta, sellaista "tavallisen ruskeaa", jos se kenellekään mitään sanoo. :D

Kaikki muut kalusteet on tarkoitus uusia, paitsi ehkä sohvapöytä, joka on pähkinäpuuta. Tai en tiedä, pitäisikö sekin uusia... Mutta ainakin siis sohva, tv-taso, matto, verhot ja mahd. muuta kalustetta pitäisi uusia.

Kirjahyllyä ei olkkariin tule, jotain pienempää hyllyä ehkä? Meillä on siis iso kirjahylly olemassa, mutta se menee uudessa kodissa muualle kuin olkkariin.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";27941863]

Älä tyydy valmiisiin ratkaisuihin, sohvapöydän ja tv-tason voi loihtia vaikka mistä, aina ei tarvitse ostaa valmista juuri tarkoitukseen tehtyä kaupasta. Vältä koko kaluston hankkimista samasta sarjasta. Sekoita uutta ja vanhaa.

Mites seinät, onko teillä tauluja ja valokuvia?[/QUOTE]

Kiitos, tuosta sain jo vähän osviittaa. Ensiajatukseni oli hankkia kaikki samasta sarjasta. :D Tauluja ei ole (pitäisiköhän ostaa), valokuvia on koneella (niistä siis mahdollista teettää tauluja).
 
"..."
Älä ainakaan laita sitä perinteistä kotialttaria, eli "kirjahyllyä" missä keskellä paikka telkulle.
Taulut, valokuvat ryhmiin, oikealle korkeudelle ja samantyylisiin kehyksiin.
Itse suosin runsaita yksivärisiä sivuverhoja, jotka ovat täyspitkiä. Ei kappoja jotka pimentävät!!
Kun alat ostamaan huonekaluja, päätä minkä sävyisiä hankit ja pysy siinä. Esim. Tumma puu, vaalea puu. Satsaa puisiin huonekaluihin, katso esim juvi.fi.
Sohva, nojatuolit neutraalin sävyisiä, esim harmaa, ruskea, vaalea tms. Värejä voi hakea sitten verhoilla,matoilla, sohvatyynyillä yms.
Viherkasvit hyvinhoidettuja ja nekin yhteen ryhmään, ei sinne tänne ripoteltuina.
Muista tarpeeksi oikeat mittasuhteet matoille, ei liian pieniä esim sohvaryhmän eteen.
 
"Vieras"
[QUOTE="aapee";27941895]Tuleva olohuone ei ole kovin iso. Seinät ovat maalatut valkoiset paitsi yksi seinä kuviotapettia (myös valkoinen). Lattia parkettia, en tiedä mitä puuta, sellaista "tavallisen ruskeaa", jos se kenellekään mitään sanoo. :D

Kaikki muut kalusteet on tarkoitus uusia, paitsi ehkä sohvapöytä, joka on pähkinäpuuta. Tai en tiedä, pitäisikö sekin uusia... Mutta ainakin siis sohva, tv-taso, matto, verhot ja mahd. muuta kalustetta pitäisi uusia.

Kirjahyllyä ei olkkariin tule, jotain pienempää hyllyä ehkä? Meillä on siis iso kirjahylly olemassa, mutta se menee uudessa kodissa muualle kuin olkkariin.[/QUOTE]


Pienen tilan saat näyttämään suuremmalta valkoisella. Esim. tuota sohvapöytää ei tarvitse vaihtaa, voit käyttää sitä esim. sellaisenaan tai maalata valkoiseksi. Muut huonekalut esim. tv-taso matala valkoinen, pieneen tilaan ei kannata hankkia mitään korkeaa esim. kirjahyllyä koska pienentää tilaa. Valkoinen divaanisohva tai sohva rahilla. Valkoinen matto sopii puun väriin. Sen tapetoidun seinän voisi tapetoida / maalata harmaan jollain sävyllä. Valkoiset verhot. Näihin sitten voi yhdistää värinä tyynyjä mm. harmaata, ruskeaa, mustaa ja beigeä ja esim. punaista/lilaa. Koko huoneistossa sana värimaailma niin on harmonista,
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";27942064]Pienen tilan saat näyttämään suuremmalta valkoisella. Esim. tuota sohvapöytää ei tarvitse vaihtaa, voit käyttää sitä esim. sellaisenaan tai maalata valkoiseksi. Muut huonekalut esim. tv-taso matala valkoinen, pieneen tilaan ei kannata hankkia mitään korkeaa esim. kirjahyllyä koska pienentää tilaa. Valkoinen divaanisohva tai sohva rahilla. Valkoinen matto sopii puun väriin. Sen tapetoidun seinän voisi tapetoida / maalata harmaan jollain sävyllä. Valkoiset verhot. Näihin sitten voi yhdistää värinä tyynyjä mm. harmaata, ruskeaa, mustaa ja beigeä ja esim. punaista/lilaa. Koko huoneistossa sana värimaailma niin on harmonista,[/QUOTE]

Jos arastelet valkoista sohvaa niin tummanruskea ja harmaa myös ok.
 
"aapee"
[QUOTE="...";27942053]Älä ainakaan laita sitä perinteistä kotialttaria, eli "kirjahyllyä" missä keskellä paikka telkulle.
Taulut, valokuvat ryhmiin, oikealle korkeudelle ja samantyylisiin kehyksiin.
Itse suosin runsaita yksivärisiä sivuverhoja, jotka ovat täyspitkiä. Ei kappoja jotka pimentävät!!
Kun alat ostamaan huonekaluja, päätä minkä sävyisiä hankit ja pysy siinä. Esim. Tumma puu, vaalea puu. Satsaa puisiin huonekaluihin, katso esim juvi.fi.
Sohva, nojatuolit neutraalin sävyisiä, esim harmaa, ruskea, vaalea tms. Värejä voi hakea sitten verhoilla,matoilla, sohvatyynyillä yms.
Viherkasvit hyvinhoidettuja ja nekin yhteen ryhmään, ei sinne tänne ripoteltuina.
Muista tarpeeksi oikeat mittasuhteet matoille, ei liian pieniä esim sohvaryhmän eteen.[/QUOTE]

Kiitos, nämä tulivat kaikki tarpeeseen. Luulen, että minun on paras noudattaa tuota neuvoa, että sohva jne. neutraalin sävyisinä ja värejä sitten tekstiileinä, jos siltä tuntuu. Nyt meillä on tummansininen sohva ja tv-alttari. Tähän sopii se häpeä-hymiö. :D

Kävin katsomassa tuolla juvilla, ja siellä oli ihania tv-tasoja!
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";27942064]Pienen tilan saat näyttämään suuremmalta valkoisella. Esim. tuota sohvapöytää ei tarvitse vaihtaa, voit käyttää sitä esim. sellaisenaan tai maalata valkoiseksi. Muut huonekalut esim. tv-taso matala valkoinen, pieneen tilaan ei kannata hankkia mitään korkeaa esim. kirjahyllyä koska pienentää tilaa. Valkoinen divaanisohva tai sohva rahilla. Valkoinen matto sopii puun väriin. Sen tapetoidun seinän voisi tapetoida / maalata harmaan jollain sävyllä. Valkoiset verhot. Näihin sitten voi yhdistää värinä tyynyjä mm. harmaata, ruskeaa, mustaa ja beigeä ja esim. punaista/lilaa. Koko huoneistossa sana värimaailma niin on harmonista,[/QUOTE]

Kiitos näistäkin. Pidän mielessä tuon korkeusasian, että ei mitään liian korkeaa. Valkoinen tv-taso ja vaalea (en ehkä ihan valkoista uskalla) sohva voisi nyt olla se juttu.

Maton väriä mietinkin, että mikäköhän olisi paras puun kanssa. Vaalea, tumma vai värikäs. Olet varmaan oikeassa siinä, että valkoinen/vaalea olisi paras.

Mutta pakko vielä kysyä, että kun minä olen valkoista aristellut, niin pysyykö teillä matot/sohvat yms. puhtaina, kun ovat valkoisia??
 
"Vieras"
[QUOTE="aapee";27942129]Kiitos näistäkin. Pidän mielessä tuon korkeusasian, että ei mitään liian korkeaa. Valkoinen tv-taso ja vaalea (en ehkä ihan valkoista uskalla) sohva voisi nyt olla se juttu.

Maton väriä mietinkin, että mikäköhän olisi paras puun kanssa. Vaalea, tumma vai värikäs. Olet varmaan oikeassa siinä, että valkoinen/vaalea olisi paras.

Mutta pakko vielä kysyä, että kun minä olen valkoista aristellut, niin pysyykö teillä matot/sohvat yms. puhtaina, kun ovat valkoisia??[/QUOTE]

No meillä Ikean Arild valkoiset nahkasohvat. Ovat ehdottomat lapsiperheeseen jos valkoista sohvaa miettii. Hinta ja laatu enemmän kuin kohdalla ja erittäin helppo pitää puhtaana tuo nahka! Meillä vaalea lattia, niin siksi tummanharmaa matto. Jos ostaa valkoisen maton, niin ainakin aito villa pysyy puhtaana, mutta on kallis. Toki sellainen valkoinen / vaalea nukka/ryokymattokim pysyy kohtuullisen puhtaana. Mutta kyllä tuohon parkettiin sopii hyvin tummempikin matto jos kalusteet valkoiset.

Mielestäni pieneen tilaan kannattaa ottaa valkoiset kalusteet mm. se tv-taso. Kun lattiat ovat puun väriset ja mattokin tummempi kuin valkoinen, niin kyllä kalusteet olisi hyvä olla valkoiset, ei missään nimessä sen parketin väristä puuta. Mielummin sitten ihan tummaa puuta joka erottuu selvästi lattian puun sävystä. Mutta ei mitään massiivista.
 
#7 jatkaa
Valaistus hyvä pitää mielessä, laita huoneeseen myös jalka- ja/tai lattiavalaisimia, ettei valaistus ole vain kattovalon varassa. Näin tulee kodikasta fiilistä. Hyviä sijoituspaikkoja vaikka tv-tasolla jalkalamppu, sohvan molempiin päihin pienet sivupöydät ja näiden päälle jalkalamput, huoneen nurkkaan vähän näyttävämpi lattiavalaisin...
 

Yhteistyössä