Söin ekan kerran poronkäristystä - eipä ollut hääviä :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
lappilainen
Heh. Ei oikeaa poronkäristystä voi verrata noihin eineskäristyksiin eikä myöskään niihin "suonikohju"käristyksiin, mitä myydään kaupan pakastealtaassa. Ostappa kuule klöntti poroa ja vuole jäisenä ohuita siivuja. Hauduta sianihrassa ja turauta siihen vähän suolaa. Nami nami.
 
oih.ihanaaaa
Osta kunnon käristystä, ei tuo ole lähellekkään saman makuista. :)

Aah, perunamuussia ja poronkäristystä.. ja puolukkahilloa! njamnjam

harmi vaan, et pirun kallista tavaraa! :/
 
Poronlihan on parhaimmillaan ns. pemmikaanimuodossa. Sen lisäksi pizzan päälle laitettuna joko savuporona tai perusjauhelihana :p Runsaan valkosipulin kera.
 
"huh"
Minä olen yrittänyt useampaankin otteeseen maistaa tuota ruokaa - myös ihan ravintolassa - mutta aina yhtä laihoin tuloksin. Karmeampaa ruokaa saa hakea, aivan järkyttävä eläimen maku..! Ihan rupeaa vatsa vääntämään ajatuksestakin. :X
 
"Vieras"
Oikea, itsetehty poronkäristys on aivan SAIRAAN HYVÄÄ. Samoin hirvikäristys.

Tuo mainitsemasi eines ei oo poronkäristystä nähnykään.
Myöskään lounaspaikoissa etelässä tarjottava "riistakäristys" on mielestäni TODELLA kaukana oikeasta käristyksestä.

Teepä itse, laita poron paistia, voita, olutta, sipulia, vettä ja mausteet, hauduta mahdollisimman pitkään (mitä pidempään, sen parempi, ei haittaa vaikka liha hajoaa) valuurautapadassa - paras ruoka ikinä :)
 
[QUOTE="huh";28576612]Minä olen yrittänyt useampaankin otteeseen maistaa tuota ruokaa - myös ihan ravintolassa - mutta aina yhtä laihoin tuloksin. Karmeampaa ruokaa saa hakea, aivan järkyttävä eläimen maku..! Ihan rupeaa vatsa vääntämään ajatuksestakin. :X[/QUOTE]

mäkään ein muista ravintolassa saaneeni kunnollista käristys

ite se on tehtävä jos meinaa saada hyvää ja salaisuus on pitkässä hauduttamisessa niin kuin yllä jo todettiin
 
"vieras"
No joo, ei ehkä kannata äitien tekemän poronkäristyksen perusteella tehdä lopullista tuomiota.

Itse en kyllä ole poronkäristyksen ylin ystävä ja joskus huvittaa kun eteläläisten kanssa lapissa ollessa syödään aina parempana ruokana poronkäristystä, vähän sama asia kun lappalaiset söis etelässä illallisella nakkikeittoa.
 
"aloittaja"
Kiitos vaan vastauksista ja syön kyllä joskus sitä OIKEAA poronkäristystä :)
Ukko kun sai tämän tietää niin piti pitkät puheet siitä, miten tuo einesruoka ei vastaa ollenkaan sitä ainoaa ja oikeaa. "Äitien tekemä" maksalaatikko on kyllä hyvää ja sitä olen joskus itsekin tehnyt.
 
"vieras"
[QUOTE="Hiphei";28576702]Ite en huomaa eroa hirvessä tai peurassa..
Molemmat ovat niin herkkua ku tekee kunnon paistin läskin kera :p[/QUOTE]

Poronkäristys ja saksanhirvikäristys voidaan luotettavasti erottaa vain lihan säteilyjäämien perusteella. Poro säteilee enemmän.
 

Yhteistyössä