Sokerirasitus?

maria
Mä just reilu viikko sitten olin..

Iltakasista eteenpäin syömättä ja juomatta, myös tupakoimatta.
Sit aamulla labrassa verikoe, juot sokerilitkua, tunnin ja kahden tunnin päästä juomisesta uudet verinäytteet.

Itsellä tulee aina helkkarin paha olo ja iskee kauhea väsy. Syömiset ei kokeen jälkeen uppoa, vaikka kuinka pitäisikin sitten syödä tuhdisti ja terveellisesti.
Viime kerralla vapisin kuin horkassa ja olo oli ihan kauhea.
 
12tuntia piti olla syömättä ja juomatta ennen sitä.
Ja sitten otetaan nuo verikokeet kuten maria kertoikin jo. Pitää olla se koko aika siellä labran odotushuoneessa kun ei sais mielellään liikkua (mutta vessassa saa käydä kyl).

Mulla ei tullut paha olo siitä litkusta mutta kyllä sitä oli loppuajasta aika väsynyt.
Ajattelin että johtuu siitä kun siellä oli niin tylsää istuskella vaan lukemassa ja odottamassa koko aamu, mutta sanoivat että se niiden liemikin kyllä saattaa aiheuttaa sen väsymyksen.
 
kokemus
Kai sitä saa kysellä?!? Ei kai ap:n pidä käydä kaikkia kymmentätuhatta keskustelua täällä läpi ennen kuin saa tehdä uuden aloituksen...

Mä olen ollut kahdesti. 12 tuntia ennen koetta oltava syömättä, vettä saa juoda kohtuudella. Verikoe otetaan 12 tunnin syömättömyyden jälkeen. Ensin otetaan sormenpäästä pikanäyte ja ellei se näytä liian korkeata lukemaa, saat juoda 3 dl sokerivettä (on muuten saatanan pahaa, suosittelen vetämään ns. Pohjanmaan kautta - jos jäät maistelemaan ja hitaasti kulauttelemaan, tekee tiukkaa saada alas). Pikanäyte otetaan siksi, että jos paastosokerisi on hirveän korkealla, sinulle ei voida juottaa pelkkää sokeria.

Varaudu siihen, että ekan tunnin voi olla tosi huono olo. Mua huimasi, tosin vielä enemmän öklötti se sokerilitkun maku, joka maistui suussa ja kurkussa vielä kauan juomisen jälkeen. Kannattaa tarttua tarjoukseen jos ehdotetaan, että menisit ekaksi tunniksi pitkäksesi.

Kaksi verinäytettä siis vielä otetaan, tunti ja kaksi tuntia sokerilitkun juomisesta. Et saa syödä, juoda etkä liikkua tänä aikana (vessassa saa käydä, mutta käveleskely on kielletty). Sen jälkeen saat syödä ja juoda vapaasti. Minulle kyllä ruoka maittoi testin jälkeen ja olokin oli sitten taas jo ihan hyvä, suoraan töihin menin testistä eikä ongelmia ollut.

Sanoisin, että kaikesta yökötyksestä huolimattaan vähemmän kauhea testi kuin millainen maine sillä on. Ja vauvan parhaaksi kaikki :)
 
maria
Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:
Mä olen ollut kahdesti.

12 tuntia ennen koetta oltava syömättä, vettä saa juoda kohtuudella.

Verikoe otetaan 12 tunnin syömättömyyden jälkeen. Ensin otetaan sormenpäästä pikanäyte ja ellei se näytä liian korkeata lukemaa, saat juoda 3 dl sokerivettä (on muuten saatanan pahaa, suosittelen vetämään ns. Pohjanmaan kautta - jos jäät maistelemaan ja hitaasti kulauttelemaan, tekee tiukkaa saada alas). Pikanäyte otetaan siksi, että jos paastosokerisi on hirveän korkealla, sinulle ei voida juottaa pelkkää sokeria.
Mä olen ollut viidesti tuossa kokeessa, eikä koskaan tuota ekaa näytettä sormenpäästä otettu. Kaikki kolme kyynärtaipeesta, eikä katottu arvoja etukäteen. 12tunnin paaston aikana max 1-2lasia vettä.
Näin ollut joka kerta täällä, mutta ohjeistus varmaan vaihtelee ja naytteidenotot paikkakuntien välillä.
 
vieras
Sitä kokiksen makuista minäkin suosittelen, tosin itsellä ei ole ollut koskaan mitään valinnan mahdollisuutta, se on otettu, mikä on annettu. Se paksu sokeriliemi on todella kamalaa.
 
:wave: juoma oli mulla semmoista cokiksen väristä ja hyvänmakuista :D ei makea mun mielestä,eikä pahaa :D eka tunti ok mutta toisen aikana tajuton väsymys.Loppu päivästä tuli migreeni,ei muuta.Juomaa en saanut valita,täällä se on se "cokis lasipullossa"! :D Ilta 20 juomatta ja syömättä.Aamulla korkeintaan lasi vettä.Labrassa heti kyynärtaipeesta näyte,juomaa koko pullo ja odotin tunnin,uusi näyte ja odotin tunnin.Tulokset iltapäivällä neuvolasta.Ei paha kokemus ollenkaan!
 
vieras
Mulla oli sitä cokiksen makuista ja oli ihan ok. Ei tullut huonoa oloa missään vaiheessa. Aika suurelta osin se on omasta asenteestakin kiinni, että meneekö se litku kurkusta kuinka helposti alas. Jos sinne menee sillä asenteelle, että hyi yöks, varmasti on hankala saada se pullo tyhjäksi. Mutta siis kuvittelet vaan, että se on lemmehtynyttä cokista niin no problems =)
 
vieras
Se on muuten sitten samanlainen kuin laktoosirasituskoe, siinäkin juotiin pullollinen "huonoa kokista".. kuvittelin että se on jotain halpiskolaa, ja oli kauhea janokin, niin ihan helposti se meni. Odottelut tais kuitenkin olla vaan 20 ja 20 min, eli hiukan nopeammin hoitui, mutta muuten sama.
 
kops
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli sitä cokiksen makuista ja oli ihan ok. Ei tullut huonoa oloa missään vaiheessa. Aika suurelta osin se on omasta asenteestakin kiinni, että meneekö se litku kurkusta kuinka helposti alas. Jos sinne menee sillä asenteelle, että hyi yöks, varmasti on hankala saada se pullo tyhjäksi. Mutta siis kuvittelet vaan, että se on lemmehtynyttä cokista niin no problems =)

Mä oon kyllä ihan samaa mieltä tosta asenne asiasta. Oon monesti ihmetellyt kun ihmiset niin valittaa ja ruikuttaa tosta sokerirasituksesta, ihan kun se olis maailman kamalin juttu. Ja kyllä tosiaan se cokiksen tapanen juoma on ihan juotavaa ja mitä sitten jos se oliskin vähän "pahaa". Kyllä se sokerirasitus on ihan hyvä juttu tehdä.
 

Yhteistyössä