SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Ennu: Tosta tummasta leivästä... Kannattaa vilkasta tuote selosteesta et onko siinä perunajauhoja. Aika monesti noissa tummissa leivissä sitä löytyy. Aamupalana oon yrittäny välttää sellasta missä sitä on suhteessa paljon. Ja jälkiuunileipä ja real tyyppinen leipä (miksi niitä nyt sit sanottiinkaan) nostaa mulle kans herkemmin ku muut tummat leivät.

Mulla kävi tänään niin et unohdin ottaa guaremin enne aamupalaa ja huomasin asian vasta kun olin viimistä haukkua syömässä leivästä. Otin sen sit sen aamupalan perään niin nousi sit pitkästä aikaa yli. Oli 7.2 se aamupalan jälkeinen 1/2h:n arvo :|
No, vahinkoja sattuu...
 
Meinasin just tulla kirjottamaan, että guaremin ja toisesta tipasta mittaamisen ansiosta, kaikki arvot on ollu alle seiskaa. Mutta just mittasin aamupalan jälkeisen puoli tuntia ja näytti 7.2. Söin Marlin mehulasillisen ja kauraisia itetehtyjä pieniä sämpylöitä 2, kaiserwurstin kans. Pirskatti vieköön. Ensin oli suunnitelmissa kokeilla piimää, mutta se ei kuumeessa ja räkäisenä solahda kivastikaan kurkusta alas. Ja arvatkaas oliko yökkimistä ja neljä lasillista meni vettä saada 2,5g guaremia nieltyä, :x .
 
RouvaSumppisuu
Voisin taas hiukan aktivoitua :wave: eli mullahan tilanne on se, että rasituksessa arvot olivat taannoin 4,4/9,0/7,0. RD -dieettiä noudatan parhaani mukaan, sillä esikoinen oli reilusti yli 4kg. Mitään muuta kontrolleja mulla ei sokereitten suhteen ole, kuin nlassa mitattavat U-gluk ja B-gluk. Ne on olleet ok aamupäivisin mitattuna kun nlassa olen käynyt. MUTTA töissä kun joskus mittailin arvoja 1h ruoan jälkeen oli arvot usein korkeahkot, yli 7. Täällä rajana tosin 7,5 nlan mukaan. Mutta vähän epätietoisuudessa täällä mennään, kun mittaria ei kotona ole.

Kysyisinkin tuosta Guaremista. Eli eikös se ole ihan puhdas kuituvalmiste, joka vaan hidastaa hiilareitten imeytymistä? Ja reseptivapaa? Voiskos sitä ns. varmuuden vuoksi ottaa ennen lounasta/päivällistä pienen annoksen vai onko ihan hätävarjelun liiottelua...?

Sumppis rv. 32+
 
Sumppis: Olet ymmärtänyt ton guaremin aivan oikein ja tosiaan on reseptivapaa.
Kyllä mie ainakin ottaisin jos kerta "todisteita" siitä on että ne sokerit tuppaa nousemaan joskus. Voishan sitä ajatella ottavansa sitä silloin kun tiedät syöväsi jotain tosi hiilaripitoista. Näin ite ajattelisin...

Kojo 32+0
 
Eilen käytiin ekaa kertaa siellä polilla. Peloista huolimatta hyvin meni :) Saatiin oikeen kehuja ruokavaliosta ja arvoistakin. Tosin noi aamupalan jälkeiset arvot meni syyniin. Uusi aika varattiin 2 viikon päähän. Ja arvatkaa ketä reikäpää unohti kysyy tosta guaremista :headwall: Tosin jos toi auttaisi nytten, että aamupala jaetaan kahteen osaan. Syön aluksi ihan vähän (tänään näytti tunti aamupalasta jo 4,8) ja sitten tunnin kahden päästä lisää.

Saatiin hyviä kuvia vaavista mukaan ultrasta...poikaa ne epäili, jos jompaa kumpaa ois pitänyt veikata. Tosin tää vauveli ei ollut kovin halukas levitteleen paikkojaan niin ei ollut kovin selkeetä. Toivoa on siis tytöstä ehkä vähän vielä :D Vaavi oli kyllä vähän isompi kuin toivoin. Yläkäyrillä mennään hyvistä arvoista huolimatta :/

Mulle muuten sanottiin, että hyvä ois tähdätä siihen et kaikki arvot ois kuitenkin sen alle 6. Kuitenkin ton meidän ohjearvon 7,8 jälkeen mennään jo insuliinille.
 
Menin sit kehumaan liian aikaisin. Eka arvo aamupalalla pysyi hyvänä, toinen arvo heti heitti, kun söin "enemmän". Enemmän tarkoittaa pienen ruisnapin puolikasta, omenaa ja mahdollisimman vähä hiilhydraattista jogurttia purkki. Kai se on pakko jättää toi jogurttikin sitten pois. Mä en vaan tykkää yhtään tummasta leivästä ja pelkällä hedelmällä en pärjää. En koht keksi enää mitään mitä söis. Ehdotuksia? Muuta ku leipää tai puuroo :D

Nyttenkin on kauhee nälkä jo, kun söin liian vähän...pitäis vielä tonne 10:30 asti jaksaa jollain kämäsellä leivällä. :headwall:
 
Ennu: Tohon aamupala ehdotukseen mulla ei ole antaa vinkkiä koska itse syön joka aamu ruisleipää..Omenaa en voi syödä ollenkaan enkä banaania nostaa heti sokerit aika ylös.

Mulla nyt onneksi pysyn arvot ihan hyvinä, eilen kävin labrassa pitkäverensokerin ottivat ja ehkä huomenna saan tulokset voi kuulemma mennä maanantaihin ennen kun ne vastaukset tulee.

Mä alan olee jo lopen kyllästynyt tähän ainaiseen kyttäämisen milloin saa syödä ja mitä :kieh:
No nää tunteet on hetkellisiä onneksi =)
Toivotaan että kaikki palautuisi normaaliksi kunhan "poju" syntyy onneksi siine ei ole enää kauaa!!!

Kaalimaankakara rv 36+1
 
Ennu, mä en ainakaan ole keksinyt mitään mikä ei nostaisi mun sokereita aamuisin. Tänäänkin söin 1 ruisleivän ja teetä ja sokerit ennen 5.1 ja jälkeen 6.7.
No tuli Jorvista soitto että mun hoito siirtyy naistenklinikalla ja aloitetaan insut. Vielä ei ole naikkari ottanut yhteyttä. Joten sitä odotellessa... kyllä tätä on odotettukin, ihme että nyt vasta insut aloitetaan kun koko 2½ kk ei ole arvot olleet hyvät. No ehkä parempi myöhään kun ei milloinkaan! Itkuhan multa kyllä pääsi kun miehelle soitin ja kerroin.. taisi tulla itku koko rd hässäkän takia, on tää välillä niin raskasta ja välillä osaa ottaa taas ihan asiallisesti.

Jaksuja vaan kaikille! :hug:
 
Ansku!!!

Selasin pinoja että näkisin kauan sä siellä osastolla jouduit olemaan mutta eihän susta ole kuulunut sen jälkeen.. hu huu.. kaikki hyvin?!
Jos on ja vastailet niin kerrro vähän mitä siellä sairaalassa tehtiin ja kauan jouduit olemaan. Mä edelleen odottelen yhteydenottoa naikkarilta että koska mun vuoro napsahtaa sinne mennä.. tulis nyt äkkiä!
Huomenna Radiel tutkimus käynti Jorvissa.. ja siis paasto alkais klo 22 ku huomenna verikokeet klo 10, auts, joutuu taas aamulla tiukille ku menee eka ruokailu puolille päiville, huoh..
 
Ennu:
Kokeiles sokeritonta mehukeittoa. Makuja löytyy laidasta laitaan... ja varmasti täyttää. Ihan vaan sellaisenaan joko juot tai lusikoit. En suosittele laittaan mitään muroja tai hiutaleita sekaan kun se taas nostaa sitä hiilari määrää. Tossa keitossa on hiilareita 2g/100g joten ei oo paljo.
Hedelmiä miekään en voi aamulla syödä, mut olen kuullu joidenkin syövän marjoja. Niissäkään ei niin paljon ole hiilareita kuin hedelmissä. Puuroa ei mun kannata kyllä haaveillakkaan, jo suunnitelmakin lusikallisesta puuroa nostaa mulla varmaan jo sitä aamupala arvoa ;)
Vihersalaatti jollain juustolla on kans hyvää.
Voithan paistaa vaikka kananmunan sen ainokaisen leivän päälle niin täyttää enemmän. Ja juustoa siihen kans reilusti.
Kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy kun ei vaivu epätoivoon.
Ite söin juuri iltapalaksi rasvatonta viiliä ja sitä sokeritonta mehukeittoa. Tällä kertaa on vadelmapersikkakeittoa :p Tykkään tosta yhdistelmästä paljon enemmän jo kuin mistään jugurtista. Paljos sulla muuten oli painoarvio ja mikä viikko sul on menossa?

Kojo 32+1
 
Heips, täällä ollaan :wave:

Olin osastolla vaan yhden yön..Sokeri arvot nousi kohisten osastolla, koska samalla mulle määrättiin tuo kalorimäärä tosiaan 1800. Jota en edelleenkään käsitä. Kävin sit tiistaina sisäpolilla jossa hoitaja katsoi mun arvot läpi ja sanoi etteihän ne ees kovin korkeita ole. No lounaalle ja päivälliselle pistän kaksi yksikköä ja yötä vasten 4. Mutta se siis pitkävaikutteinen, nyt on paastot olleet kaikki alle 5 , mutta aamupalan jälkeen ennen lounasta helposti vielä nousee tuonne 7 yli. Täytyy huomenna kun soittelee kysellä mahdanko sit alkaa aamuisin piikittää myös. Koen asian jotenkin tosi huojentavana sillä nyt voin syödä taas normaalisti jopa välillä herkkujaki. Ja sen mukaan miten arvot nyt sattuu nousemaan pistellään it lisää insuliinia. Kun tänkin olis vaan aiemmin jo antanut tapahtua eikä turhaan stressata tällä mitä uskaltaa laittaa suuhunsa mitä ei. En toki nyt karkkia ole alkanut mässätä, mutta muutama vähäkalorinen jäätelö esim ja vähärasvainen viilis. On pitäneet makeanhimon pois. Osastolla ei muuta tapahtunutkaan kuin vaan ottivat vauvasta sydänkäyrää, en edes päässyt polille jotta olisivat ultranneet. Sinne aika sit ensi ma. Sisätauti polilla nyt loppuseuranta sokereiden tiimoilta ja muuten normaalit äippäpoli käynnit kerta viikkoon.
Ensimmäiset insut sain sairaalalta jotka hyvällä tuurilla mulla riittää loppuun saakka, mikäli ei niin sitten menee noin 50 euroa. Mutta niistä jää varmaankin yli, eli NYT HUOM!!! JOS JOKU SATTUU SIT TARVITSEMAAN SAMOJA INSUJA, MYYN NE LOPUT EDULLISESTI POIS.

Olen siis erittäin huojentunut, saan syödä vähän väliä ja reilusti ja arvot ovat alkaneet tasaantua. Voihan ne vielä loppuvaiheessa taas nousta mutta eipä tässä enää montaa viikkoa...

Tsemppiä kaikille sokereiden kera, älkää turhaan stressatko, sillä sekin helposti kohottaa arvoja. Ei tää mikään maailmanloppu ole vaikka insuja pistääkin. Kyllä ne raskauden päätyttyä jää pois. Harvoin voi toki käydä niin että sokerit ei normalisoidu, mutta aika sen sit näyttää.
Nyt iltapalalle!!!

Yksi hyvä herkku muuten raejuusto esim ananaksella :)

Ansku71 rv 35+3
 
Kiva kuulla Ansku että kaikki hyvin ja insut tuntuu hyvälle! Kiitos vastauksesta!
Mä tässä juuri otin sokerit ja 3.9 oli ennen ateriaa ja 8.4 jälkeen ja hiilareita meni sellaiset 40 aterialla. Et ihan jees et ne insut saa, mä en jaksa enää tätä ku sokerit menee yli söi sitten mitä vaan.

Mä kans tykkään noista mehukeitoista, nami! Maustamaton jugurtti mun lemppari, siihen mehukeittoa tai marjoja!
 
ansku71 mulle silloin sokerineuvonnassa kanssa suositeltiin 1600 diettiä ja sit kuitenkin ruuat jotka toivat oli 1800. :/
Mulle ne ei ole nyt soittaneet, vaikka maanantaina aikoi lääkäriltä kysyä..Kun heittelee arvot. tiistaina tosin jo uusi soittoaika sitten. Eikä nuo arvot nyt niin hyviä ole edelleenkään..Miten paljon sulla oli heittoja ja kuinka korkeita esim. paastot?Mä voin ostaa sun insut jos joudun piikittämään. Onko sun vauvasta annettu painoarviota jo?Ja onko aikoneet käynnistää synnytyksen, vaikkei isolta vauva vaikuttaisikaan?Hitsi, sulla on jo viikkoja paljon kasassa, ei tarvitse paljon kestää enää..

rv 26+0
 
Huomenta!!

Jännää mulle ei ole missään vaiheessa kukaan antanut kalorimäärää mitä päivän aikana saa syödä :eek: Mulle sanottiin vaan ettei hiilarit saisi ylittää 200g/vrk.
Minmari: vastaan vaikka multa et kysynyt mutta mulle annettiin painoarvio viikolla 33 2449g..ja lääkäri oli sitä mieltä että loppuun asti ei anneta mennä
Ensi viikolla menen taas polille painoarvioon ja samalla katsotaan synnytystapa-arvio.

Just soitin pitkäverensokerin tuloksen sama kun viime kuussa 5,6 eli normaalit on =)

mulla nyt viikkoja 36+2 eli loppu suoralla mennään =)
 
NINMARI: Oliko sulla hoitaja kenties Härkönen...Joka aikoi soitella kun näyttää arvojasi lääkärille ?? Mulla meinaa oli ja selvisi sitten neuvolassa kun neuvolan täti soitti sinne osastolle ettei tää kyseinen hoitaja ollut edes näyttänyt arvoja lääkärille...Että semmoista toimintaa. Mulla oli nuo paastot kuuden pintaan ja muutamissa ruoan jälkeisissä arvoissa jotain vähän reilu 7 . Ja paino arviota ei ole nyt tehty kuin viimeksi viikolla 29 jolloin viimeksi edes ultrassa olen käynyt. Silloin se oli 1250 g. Maanantaina menen äippäpolille joten sittempä sen kuulee mitä ne nyt tuumaa vauvan koosta. Ja käsittääkseni kaks:lla sellainen käytäntö että mikäli insuille joutuu ei lasketun ajan annettais mennä yli eli jo siihen mennessä ei synny, niinjoko käynnistetään tai leikataan. Sekin pitää muistaa maanantaina kysyä.

ON: Aamulla sit soittelin noista arvoista sisäpolin hoitsulle ja hän sanoi että tosi hyviä arvojahan mulla nyt on, muutamat yksittäiset heitot ei kuulema haittaa ja mikäli ennen ateriaa arvot alle 5 en pistä sit insuja ollenkaan. Saa nähdä kun kohta puoliin pitää sit mitata että mitenkäs kävi, sillä viimeisin arvo oli 4.8.
Samalla tosiaan käyn siellä sisäpolilla maananataina kans näyttää arvot viikonlopun jäljiltä.

 
Verensokerin mittaamisesta: mitä teille on sanottu, millaiset arvot on hyviä? Tietty se on hyvä ettei ylitä raja-arvoja, mutta noin muuten, oletteko saaneet jotain ohjeita? Onko se hyvä ettei arvot hirveästi hyppele vai vain se että ne ei ylitä raja-arvoja? Tai että ne olis aina esim. alle 6?

Mulla on itsellä aika tasaisia arvoja, pääasiassa ne nyt 9 päivän seurannan (jouduin jatkamaan vielä toiset 6 pv kun eka seurannassa 2 arvoa ylitti rajan) ajan on olleet 5 ja 6 välillä, eli ruokailu ei niitä hirveästi nosta mutta toisaalta paastoarvo on suhteellisen korkea.

Mua vähän ihmetyttää välillä nää rd-raja-arvot, koska luin, että normaalilla ihmisellä ne vaihtelee 4 ja 6 välillä, joten miksi ihmeessä ne pitäis raskausdiabeetikolla olla esim. alle 4,7, kuten joissakin kunnissa?? Meillä Pirkanmaalla rajat ei tosin ole noin matalat. Äh, ehkä olis ihan hyvä jutella näistä esim. jonkun lääkärin tai asiaan perehtyneen terveydenhoitajan kans. Mun oma th vaan soitti mulle viime viikolla, että moi, sulla on raskausdiabetes, ja ravinto-ohjeet oli suunnilleen että syö paljon leipää ja kasviksia. Seurannan tuloksista se kysyi vaan että montako oli yli rajan ja sen mukaan sitten katsoi papereista että jatkan tuota seurantaa. En ymmärrä tollaista raja-arvojen parin pienen ylityksen kyyläystä, eikö tilanteen kokonaisvaltainen seuraaminen ole oleellisempaa? Muita arvoja terkka ei edes kysynyt tai että kuinka paljon meni yli, kysyi vaan, että montako meni yli. Selvennykseksi, että en uskottele itselleni ettei mun sokereissa olis mitään häikkää, nurisen vaan siitä, että on tosi vaikea tietää kuinka "paha" oma tilanne on jos katsotaan vaan kahta arvoa koko seurannan ajalta.

Tästä lievästä ärsyyntymisestä huolimatta oikein hyvää viikonloppua kaikille! Aion herkutella grillatuilla kasviksilla, salaateilla ja "mansikkajädellä" (kohmeisia mansikoita blenderiin, ne mössöksi ja siihen vähän luonnonjugurttia) :)

Luce, rv 14+3
 
Heippis!

Kävin sit aamulla Jorvissa tutkimuksissa ja eipä siellä mitään uutta tullut, kuten ei pitänytkään. Diabetes kätilö soitti siinä samalla naisten klinikalle ja kysyi onko mun lähete mennyt perille, kyllä kuulemma oli ja sieltä soitellaan viim. keskiviikkona aika diabetes hoitajalle joka antaa insut ja opettaa kuinka laitetaan jne. Siis härreguud, musta kuulostaa aika hurjalle että mä ite vaan alan pistelee niitä tuosta noin vaan. Aamuarvot mulla heittää mutta niin myös aterian jälkeisetkin sillointällöin.

Mun arvot eivät ole olleet hyvät koko aikana ja vasta nyt aloitetaan insut. Aamuarvot harvoin alle 5, yleensä 5-5.7. välillä. Aaamupalan jälkeen aina yli 6-8. Samaa ihmetteli tämä kätilö mutta lääkärit päättivät että tiukennan ruokavaliota viime ultran jälkeen, joka oli 3 viikkoa sitten. Ja jo siinä vaiheessa se tiukentaminen oli sula mahdottomuus! Mutta näillä mentiin näin pitkälle ja nyt sit aloitetaan viime metreillä lääkehoito. Ihmeellistä toimintaa!
Painoarvio oli rv33+5 2640g ja lääkäri kyllä sanoi että annetaan mennä yli lasketun ajan!!!! En tiedä miten nyt sitten kun alkaa insut ja hoito naistenklinikalla. Se selviää varmasti ensi viikolla aika akselilla ma-ke.. ihmeen pitkälle tuokin menee kyllä.

Ja mä en tiedä mitkä olis ns. hyvät arvot, mulle vaan koko ajan hoettu että sun arvot kohtalaiset ja ovat olleet aikas huonot.. nää riippuu niin siitä mihin kuntaan ja hoitopiiriin kuuluu. Ja meillä ei neuvolantäti tiennyt ainakaan mitään, kertoi kans vaan että 2 yli ja nyt sit syöt sitä ja tätä blaa blaa...

Mutta kuitenkin hieman tulen katkuisesta viestistä huolimatta kaikille mukavaa viikonloppua!

-neanmamma-
 
Luce: Miekin jouduin jatkamaan seurantaa kerran viikossa ku ekalla viikoll apari arvoa meni yli. Ne halus ainakin mun kohalla tietää, et pysyykö ne samalla tasolla loppuun asti, vai rupeeko menemään yhä herkemmin yli. No mulla rupes, eli siksi ihan hyvä että seurattiin.

Kävin tänään neuvolassa ja oon nyt vähän pettyny ku en saanu lähetettä äitipolille. Kai siitä pitäis olla riemuissaan, että jopa terkka joka oli alkuun vähän nihkeä, kehuu vaan mua ku noudatan ruokavaliota niin esimerkillisesti. Nyt se on samaa mieltä ku lääkäri, et ku arvot pysyy guaremilla ja ruokavaliolla hyvinä, sf-mitta menee keskikäyrää nätisti ja mun paino ei oo noussu juuri yhtään (raskauden alusta +1,6kg, tosin välillä oli alempanakin), että riskiä suureen vauvaan ei nyt olis. Että kuulemma rutiinina ne ei sinne äitipolille laita. Lupas se vielä konsultoida lääkäriä ku kysyin. Ei mua oikeestaan huolestutakkaan et se olis kauheen iso vauva jos syntyy LA:na tai ennen. Mua huolestuttaa se, että jos menee paljon yli LA:n ja sit kerkee jo isoks... Kuulemma voi olla et käynnistetään vähä ennen ku muuten (10 vrk yli normaalisti sairaalaan) ku sokerit on kuitenki heitelly, mut mie haluaisin siitä jonku takuun... No kai sitä silti voi käydä mitä vaan, vaikka ne nyt lupais mitä... Aloin jo pimeässä mielessäni suunnittelemaan, että ku loppu lähestyy, huijaan et arvot on ruvennu enempi heitteleen, tai eihän mun tarvi ku vetää vaalee leivänpala tai pari, niin josko ne käynnistäis aiemmin... Ai minäkö alan olla jo kypsänä raskauteen, vaikka viikkoja on vasta 33+1? :LOL:
 
:D Vai sulla on noin päin :D

Mie jätän mittaamatta ja merkkaamatta parikin syömistä päivässä ko ne on kuiten yli seiskan arvoja sitten. Syön jätskin tai viinirypälerasian. Minusta kai tuntuu hullulta, että tuo isoksi kasvais :) Viime neuvolassa oltiin justjust saavutettu keskikäyrä. Mulla on vaan hassu toive, että tulis supistuksia pikkuhiljaa, mutta kivuttomia nuo on ja pysyy. Mie voin kyllä ens maanantaina saada haukut, ko en noudata tuota ruokavaliota. Tänäkin aamuna onnellisena söin annoskaurapuuron ja funlightiä, niin pärähti 8,3. Paastoja en oo voinukaan mitata ko yöt oon nukkunu kurkkupastilli suussa, että henki kulkis.

Nytpä oottelen ukkoa töistä, jospa vaikka alettas makkaria tyhjäämään rempan alta.

T: pörrö ja vaava 32+6
 
Minäkin jäin sokerirasituksessa kiinni. Arvot oli 4,8 / 10, jotain / 6,0. Neuvolasta kun kysyin puhelimitse tuloksia, sanoi vaan että joudun sairaalaan vuorokaudeksi sokerikäyrään, mutta dieetistä ei puhunut mitään. Ens keskiviikoksi oli varattu neuvolalääkäri, siellä varmaan selviäis dieetti. Mutta nyt olenki menossa tuolloin keskiviikkona sinne sairaalaan, kun soittivat sieltä milloin tulen. Mietin vain sitä ku sanoi, että mun pitää nyt noudattaa 1800 kalorin dieettiä, niin miten se nyt sitten oikeasti kuuluu syödä? Pitääko syödä tasan tarkkaan tietyin väliajoin, vai voinko syödä niin kuin tähänkin asti, erotuksena tietysti se, että lasken tuon kalorimäärän? Ja mitenkä nuo hiilihydraatit, pitääkö niitä laskea myös vai riittääkö tuo kalorimäärän laskeminen vielä toistaiseksi?
 
NEANMAMMA: Ei mitään turhia hätäilyjä niistä insujen aloituksesta, neula vaan sen 5 mm( ainakin mulla) ja pistetään masuun, pitkävaikutteinen sit reiteen josta imeytyy hitaammin. Enemmän sattuu sääsken pisto :)

On se kyllä tosi jännää miten todellakin näissä hoitokäytännöissä eroja. Minä olen ihmetellyt yhden ystävän kanssa miksi ylipäänsä kun tää rd todetaan mennään enää edes millekään äippä polille vaan ohjaisivat suoraan sisätaudeille. Siellä ainakin enemmän tietoa kuin äippä polilla jossa ei kaikki lääkärit ole kunnolla perehtyneet asiaan. Sisätaudeilla hoitajat ymmärtävät asian ihan eritavalla kuin äippä puolella jossa jotkut kätilöt ovat ö aapisen laidalla kun eivät tajua näistä mitään. Mullekin sisätaudeilla sanottiin ettei nyt välttämättä olis tarvinnut vielä insuja aloittaa mutta kun kerran osastolle olin joutunut niin kokeillaan ja katsotaan tarvitsenko sit loppupelissä miten.
Kun ihminen ei raskaana niin ruoan jälkeinen arvohan pitää olla alle 8- 10 jolloin se vielä normaali ja paasto alle 4-7 ainakin näin täällä kainuussa. Luulis että muuten diabetes ohjeistukset kautta maan samat vaikka rd arvot vaihteleekin. Näin ollen ei mullakaan mitään hätää pitäisi olla...molemmissa rasituksissa kaikki arvot olleet alle sallittujen ja siltikin minulle tehty diagnoosi; RD. Kummastuttaa välillä kyllä kovin...
Väliin tuntuu että nämä diagnoosit tehdään aika äkkiä ja kummemmin asiaan todellakin perehtymättä. Jos tosiaan muuan arvo hiukan korkeampi siitä nostetaan kova haloo :(

No mittasin lounaan jälkeen arvon enkä ollut pistänyt insuja ollenkaan ja arvo oli 6.5 eli normaali. Söin kyllä ihan tukevasti ettei nälkää jäänyt. Liikkunut nyt vaan enemmän.
 
MAPSU: Tärkeintähän olis meillä kaikille ( siis tarkoitan ihan kaikilla, ei diabeetikoilla myös) se että söisimme 2-3 tunnin välein ja pieniä annoksia jolloin se hiilari määrä pysyy suht pienenä eikä nälän tunne ennätä yllättää. Espoon kaupungin sivuilla , en tarkkaan muista linkkiä löytyy suuntaa antavat ruokavalio suositukset. Käy tutustu.Minusta helpompaa laskea niitä hiilareita kuin alkaa kalorimääriä laskea. Siellä pitäis olla myös hiilari taulukkoa tai jos ei oleniin diabetes sivuilta löytyy.
 
mapsu, mulle ainakin äitipolilta suositeltiin Novo Nordiskin sivuja, http://www.novodiabetespalvelu.fi/ jossa on mm. keittokirjaa ja muuta. Tässä linkki suoraan ruokapuoleen http://www.novodiabetespalvelu.fi/website/content/living-with-diabetes/living-with-type-2/food_and_health.aspx ja sit tuolta hiilihydraattikirja http://www.novodiabetespalvelu.fi/website/pages/downloadcenter.aspx

Jotenkin niin se meni, että kun kalorit on sitä 1800, niin hiilihydraattia saa olla tietyn määrän jne. Mua edelleen tympii koko asia niin paljon etten vieläkään ole edes jaksanut opiskella.

Ihan muihin kysymyksiin, joko teillä on tietoa synnytyksestä ja sen jälkeisestä ajasta? Meillä nyt ilmeisesti mennään insuliinille, joten en saa synnyttää lähisairaalassa vaan pitää matkustaa Naikkarille. Ohimennen vaan mainittiin että lapsi sitten joutuu valvontaan synnytyksen jälkeen, tarkoittaako se sitä ettei esimerkiksi imetyksen käynnistyminen jo synnytyssalissa ja vierihoito jatkossa ole mahdollista?

Olkoon vaan että olen huono ja vastuuton äiti, mutta alkaa vähitellen tuntua siltä että synnytyksen tullessa lukitsen itseni saunaan enkä suostu lähtemään sairaalaan ollenkaan

:(
 

Yhteistyössä