SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Tuosta pissan sokereista vielä... Siis sittenhän ne alkaa vasta kunnolla siellä pissassa kummittelemaan kun sokerit on jatkuvasti koholla. Ja totta sekin että mitä juuri on laittanut suuhunsa vaikuttaa selvästi eli mitä hiilari pitoisempaan, kuten juuri tuoremehut, rusinat sekä oikea sokeri, hunaja jne...tuo sokerit helposti heti pissaan läpi. Mutta yleensä myös ne näkyy mittaus arvoissa . Mutta sitten taas jos on juonut vaikka pari lasia mehua ja pissa näyttää sokereita, niin mittaus silti sen 1,5-2 tunnin päästä on sokerit jo laskenut normi tasolle. Näin ainakin minulle on selitetty tuolla sisätauti polilla kun sitä kysellyt.Jos jollain muuta tietoa niin tänne vaan :)

Onnellinen ensiodottaja: Oireitahan on monenlaisia, itsellä ainakin huono vointisuutta sekä tajutonta vsymystä joka ilmenee noin tunnin parin päästä ruokailusta.Mutta mulla kyllä ollut siinä vaiheessa jo sokerit jossain 12-15. Että en tiedä onko matalammilla arvoilla millainen vaikutus. Ja janottaminen tulee myös mutta silloinkin mulla sokerit jo tois korkeat.Ei ihan pienillä heitoilla mitään vaikutusta. Kylläpä ne neuvolassa sitä yleensä seuraa kaikilta, eli sitä pissaa katsovat tuleeko sokereita ja jos bmi hiukankaan yli niin heti rasitukseen määrää. Turha ennakkoon murehtia jos ei mitään näistä ole.
 
Mulla olis myös pari kysymystä teille :)
Nyt rv 24 ja alkaa taas olemaan paha olo... En ole koskaan raskausaikana oksentanut, mutta olo on välillä tosi huono. Onko nämä merkkejä siitä että sokerit pielessä?
-Meen yhtäkkiä valkoiseksi, tulee heikko ja etova olo, pitää mennä makaamaan
-Paino on viime viikkoina noussut neuvolan mukaan n.700g viikossa eli liikaa
-Syömisen jälkeen iskee joskus niin "väsy" että voisin vaan rojahtaa torkkumaan. Ei siis ole unenpuutetta, tuntuu vaan että pakko laittaa silmät kiinni eikä jaksa mitään
-Välillä on niin kova jano että se ei lähde juomallakaan, on vaan janon tunne silti

Ekassa raskaudessa ei ollut raskausdiabetesepäilyäkään. Poika oli 3980g.
Tokassa raskaudessa itse epäilin ja tunsin että iso vauva tulee, mutta en päässyt sokerirasitukseen. Paino nousi 27kg ym. Tyttö oli 4850g.
Viime raskaudessa kävin sokerirasituksessa, se oli ok, mutta raskaus olikin ihan erilainen, koska oli muita vakavia ongelmia, synnytyskin oli jo viikolla 30 ym...
Voiko mulla silti olla tällä kertaa sokereissa vikaa?
Tytön synnytyksessä ollut kätilö sanoi ettei niin isoja lapsia synny näin pienikokoisille ellei ole sokerit pielessä. Neuvolassa kuitenkin aina oli pissatesti ok.
Tulipas tekstiä :ashamed: Toivottavasti jollain on jotain kommenttia/mielipidettä/tietoa?
 
Hei MARGESIMPSON:
Onko teillä sukurasitusta diabetekseen, onko sinulla verenpainetta tai ylipainoa?? Esim näillä epäilyillä ainakin meillä täällä kainuussa joutuu sokerirasitukseen jo viikoilla 11-12 ja toisen kerran sit viikoilla 24-26.
Minun ensimmäinen raskaus diabetes todettiin vasta viikoilla 33 kun sokerit nousi kahdelle plussalle jolloin jouduin ruokavalio ohjaukseen, siellä sokereita mitattiin päivän ajan aina aterioiden jälkeen ja vaikka olin dietti ruolla 1600 kcal niin silti sokerit oli koko ajan reilusti yli 10.
Minulla on taustalla pco, metabolinen oireyhtymä eli keskivartalo lihavuus ja korkeat veranpaine arvot.Ne siis laukaisee minulle tän raskauden aikaisen diabeteksen. Vaikka tätä nykyä olen normaali painossa niin silti se sokereiden sieto on heikentynyt ja raskauden jälkeen käyn vuosittain kontrolleissa.
Tuntuu kyllä jännältä että kuitenkin sinulla noinkin isoja vauvoja syntynyt ja et ole ensimmäisen jälkeen päässyt uuteen sokerirasitukseen... Ja oireesikin kuulostaisi että sokereissa on heittoja, mutta toisaalta voihan janon tunne vaivata muistakin syistä. Ja sokeresta johtuva väsymys on yleensä sitten sitä luokkaa ainakin minulla että tunnen olevani voimaton mihinkään.En jaksa edes kättä nostaa.Nukunkin helposti liian korkeiden sokereiden seurauksena kevyesti kolmesta neljään tuntiin.
Kannattaisi kyllä yrittää uudelleen pyytää päästä sinne sokerirasitukseen ja vaikka kotiin pyytää pissa tikkuja joilla voisi aamuisin katsoa miltä vaikuttaa.
tsemppiä!! Ja tule kerro mitä neuvolassa tuumaavat??!!
 
Ite huomaan omasta olosta et sokerit nousahtaa jos just n.25-45 minuttia ruoan jälkeen alkaa "päässä humisemaan". Ja tän tunteen huomaan jo jos sokerit on jotain 8 pintaan. Saman tyylinen olo jatkuu myös silloin kun sokerit tuon nousahtamisen jälkeen tippuu sinne 4.5 tienoille.
 
ei ole totta. mulla on aamuarvot taas päin prinkkalaa vaikka insuliinia pistän 26 yksikköä joka ilta :kieh: eilen oli 5.9 ja tänään 5.8 (raja täällä 5.5). tuohon ei vaikuta se, monenko aikaan pistän tai moneltako aamulla mittaan tai MITÄ syön iltapalaksi ja mihin aikaan. kyllä turhauttaa :ashamed:
 
Vuotaraaputin :hug: Tiedän tunteen vaikkei mulla ainakaan vielä sitä insuliinia olekaan.. Aamusokerit on mulla olleet 6,2 vaikka söisin sitä samaa joka ikinen ilta mitä oon tähän asti syönytkin..Aiemmin sokerit oli ihan ookoo..En tiiä pahentaako raskauden loppuvaihe tätä diabetesta vai mikä. Tänään meen sokerilääkärin juttusille iltapäivällä.
 
Heili mulle sanottiin joskus että loppuraskaudessa alkaa nuo arvot kuulemma heitellä, oli hoitona mikä vaan. mutta useimmille ei insuliinia enää aloiteta loppumetreillä, sulla ei varmastikaan kun jo viikon päästä on käynnistys :heart:

mä yritän tänään saada sisätautilääkärin TAYSista kiinni. kertaakaan en ole siinä onnistunut, mutta jospa se tänään onnistuisi..
 
eilen sain tietää että mulla on raskausajan diabetes..tänään kävin diabeteshoitajalla sain mittarin mukaan millä mittailen tiistaihin asti 8krt/ vrk sokereita.. sen jälkeen todennäköisesti joudun insullini hoidolle mulla arvot niin korkeat.

eli sokerirasituskokeissa arvot olivat: paasto 6,3
1h jälkeen 16 :eek:
2h jälkeen 9,5

tänään paasto 5,1 ja 1,5t jälkeen 6,9 eli ihmetyttää miten ne noin heittelee..
mulla ei ole koskaan ennen ollut sokereissa mitään..neuvolassa pissa aina normaali..niin ja tämä on 5 raskaus ja viikkoja nyt 28+1
 
Ihanaa, ei alotettu insuliineja! Mutta edelleen pitää tiukentaa syömisiä ja yrittää pidättäytyä ihan kaikista pääsiäisherkuista, maitotuotteista ja hiilareista! Vaikkakin lääkärin mukaan miun syömisillä ei noihin miun sokereiden heittoihin ole tässä tilanteessa merkitystä...:wave: Mie olin ihan kalpeana ja valkeana jännityksestä siellä sokerilääkärin vastaanotolla... Onneksi ei ollutkaan ihan niin kamalaa kuin olin luullut. :D

Heili 37+2
 
aamuntorkku: sinäkin olet näköjään Oulusta. kenen diabeteshoitajan luona kävit jutteleen? mä, kun ootin esikkoa, niin mul oli 1 arvo tosiaan koholla, niin kävin kontinkankaalla Sirpan L.n luona jutteleen. oliko sulla sama henkilö? :) nyt odotan kolmatta ja vähän epäilen, että olisko taas vähän koholla..ei olla koko raskuden aikana juteltu muutes mitään kok sokereista, mutta täytyy itse sanoa, kun ens kerral on lääkäri, jos se ei sano mitn. ihme, kun ei ole annettu aikaa rasituksen, vaikka nyt jo viikkoja 28. en tiiä vaikuttasko se, että kakkosta odottaessa mulla ei ollut häikkää sokereis.
 
Heipsan! Oisin kysellyt, et laitetaanko nykyisin kaikki ylipainoiset odottajat kahteen kertaan sokerirasitustestiin? Olin juuri ekassa neuvolassa ja käskettiin menemään nyt 12-16. viikkojen aikana ja sitten vielä uusiksi viikoilla 20.-28. Viimeksi ollut äitiysneuvolan asiakkaana -00 ja sillon oli vain tuo jälkimmäinen testi.
 
Vuotaraaputin: Millä viikoilla nyt olet?? Aika isoja annoksia joudut insua pistelee, oliko sulla millaiset arvot ennen niille joutumista??
Kaalimaankakara: Löysit onneksi tänne..joilla monella sama tilanne!! Tsemppiä!! Niin ihmettelit tuota että rasitukse arvot erilaisia. Käsittääkseni se glykoosi neste mitä rasituksessa käytetään on ns. hidasta sokeria joka vaikuttaa niihin arvoihin. Se mitä olet kotona syönyt vaikuttaa taas täysin eritavalla sun koti mittaus arvoihin.
ZUSKI: jokaisella paikkakunnalla tuntuu näissäkin olevan eroja...Kainuussa joilla paino indeksi 26 joutuu kaikki heit alussa sekä myös uusintaan viikoilla n 26. Samoin automaattisesti ne joilla edellis raskauksissa db.
 
...mutta toivottavasti vain lyhyeksi aikaa. Nyt on menossa rv 40+. Ruokavaliolla sinnittelen (väh. 200g hiilihydraatteja tasaiseen jaettuna, riittävän kalorimäärän saavuttamiseksi lorautus rypsiöljyä sinne tänne, reilusti margariinia leivän päälle ja normirasvaset tuotteet). Paino ei muuten tahdo pysyä noususuunnassa.

Sokerit oli pissassa yhdellä plussalla rv 35 ja sokerirasitustestissä (Oulu) 1h:n arvo oli koholla niin paljon, että pääsin äippäpolille diabeteshoitajan juttusille. BMI ennen raskautta 20 ja painoa tähän mennessä tullut vain 13 kg - sukurasite rasittaa, siis. Vauva kokoarvioissa ollut ihan fiksun kokoinen, mutta seurantaan jouduin, jotta synnytyksen jälkeiset verensokerit eivät vauvalla laskisi (jos siis on tottunut korkeisiin sokereihin - sikiön sokerisäätely vaatii aikansa sopeutuakseen).

Sain rajoiksi seuraavat: paastosokerit alle 5,3mmol/l ja 1h-1,5h ruokailun jälkeen 7,0 mmol/l. Mittauksia 5 krt/pv 2krt/vk, ketoliuskat 2krt/vk. Hiilareita väh. 200g per päivä jakautuen niin, että maksimissan 50-60g kerrallaan. Paastosokereissa ei ole ollut moittimista (enimmillään 4,4 mmol/l), mutta 7 on ylittynyt pari kertaa varsinkin alkuun, kun en vielä ollut löytänyt rajojani. Se jonkun mainitsema hiilihydraattivihkonen on tosi kätevä! Se on jonkun insuliinifirman tuottama läpyskä. Samoiten voi ihan itse laskea paketin kyljestä, paljonko suuhunsa laittaa. Kannattaa googlettaa matala GI - happamuus, proteiinit, rasva ja kuidut muun muassa hidastavat hiilihydraattien sokeristumista eli verensokeri nousee hitaammin.

Aterioiden ruoka-aineyhdistelmät vaikuttavat verensokerin nousuun enemmän kuin jokin yksittäinen osa (suklaata voi syödä vähän "jälkkäriksi", mutta yksinään on aika ohjus). Kasviksien hiilihydraatteja ei pääsääntöisesti tarvi laskea mukaan ollenkaan. Parsaa ja kaalta kehiin!

Punakaali-valkokaaliraaste porkkalalastujen, purjon, sitruunamehun, kuivatun persiljan ja ruokaöljyn kera on ältsin hyvää ja tosi iloisen näköistä! Kaali ei rasita minimiäitiysrahallisen lompakkoa yhtä paljon kuin onnettomat ruukkusalaatit.

Muistakaa, että hedelmien ja "rehujen" vitamiinit imeytyvät paremmin kuin purkista napatut! Raskausaikanahan niiden tarve kasvaa reilusti.
 
Omia kokemuksia

Aamuisin pitää olla hiilareiden kanssa tosi tarkka: mulla ei puhettakaan lasillisesta tuoremehua silmien auki saamiseksi! Real-ruisleipä on aika hiilihydraattista (n. 15g viipalessa), ei sovi mulle. Pyöreässä ruisnäkkärissä vertailuksi vain 7,5g palassa. Raja-arvoissa pysymiseen mulla kestää syödä kaksi ohutta viipaletta ruisleipää tai näkkäriä juusto- ja rehukasan kera ja vettä ensi nälkään, tunnin päästä voi syödä 2 dl lesekaurapuuroa (veteen) margariinisilmän ja maidon kanssa. Verensokeri nousee liikaa jos aloitan kaurapuurolla.

Perunaa kestän syödä kananmunankokoisen (10g hh) aterialla, kun mätän samaan kyytiin hirmuisesti kasviksia (raasteita enimmäkseen sitruunamehulla ja rypsiöljyllä liukastettuna). Täysyväspaghettia pienen kasan samalla tyylillä. LÖYTÖ: rikotut ohrasuurimot sisältävät vähemmän hiilareita kuin täysjyväriisi! Vilkaisu pakkausselostukseen paljastaa, että suomalaisessa ohrassa on suojaravintoaineita enemmän kuin etelänserkussa. :D


Välipalana on maistunut lasillinen maitoa tai piimää tai viiliä (+1 tl vähäsokerista puolukkasurvosta) (2dl maitoa sis. 10g hh) ja ruisleipä (n. 10g hh). Vehnäisen sämpylän kanssa rouskutan lisäksi porkkanan. Vaihtoehtoisesti kokonainen appelsiini (10-15g hh), omena tai muu kuidukas hedelmä (omena on päärynää parempi). Välipaloja menee useampi päivässä, iltapalan jälkeenkin ja joskus yöllä.

Jos aterian jälkeen jää vielä nälkä tai naposteluttaa, olen kokenut pähkinät ja mantelit sellaisenaan mätettyinä itselleni erittäin sallituiksi. Ovat aika energistä tavaraa, joten ei sovi kovin hyvin kalorirajoitteisille. Rasvan laatu pähkinöissä on kuitenkin erinomaisen suositeltavaa kenelle tahansa. Pähkinöissä on hirmuisesti myös proteiineja. :wave: Hiilareita on taas vähän (maapähkinöissä 7g per 1 dl, manteli 5g per 1dl, saksan-ja hasselpähkinät 2-3g per 1 dl)). Vrt. suklaassa hiilareita n. puolet painosta.
 
IllanHämy: Juu Oulusta ollaan myös :) Ja samalla diabeteshoitajalla oon minäkin käyny juttelemassa Kontinkankaalla. Mulla oli 1h arvo sokerirasituksessa 11.4 (saa olla sen 11), muuten arvot ok. Ja ruokavaliolla siis menty.
Se voi olla , että jos sulla ei mee sf-mitta yläkäyrillä eikä oo ollu ennen raskautta BMI koholla, niin sokerirasitukseen ei joudu/pääse, ainakaan automaattisesti. Mut kannattaahan se lääkärille mainita asiasta, jos tuntuu siltä, että jotain häikkää voisi olla. Onko sulla jääny mittaria itselle siitä ekasta raskaudesta? Sillähän vois saada vähän osviittaa missä ne sokrut huitelee...
 
ansku nyt on menossa rv 36+risat (ikinä muista)... mulla oli arvot ennen insuliinin aloittamista yleensä yli sen sallitun, mutta ei paljoa eli jotain 5.5-6.1 aamuisin. nyt on samaa vaikka tosiaan sen 26 yksikköä pistelen iltaisin :kieh: yritin torstaina soittaa diabeteshoitajalle/sisätautilääkärille mutta kukaan ei vastannut ja synnytysvastaanotolla kukaan ei tiennyt passaako tuota insuliinia nostaa vielä. nostin kuitenkin, mulla on seuraava sokeripoli ensi keskiviikkona ja kysyn siellä asiasta jos en saa tiistainakaan ketään TAYSista kiinni :kieh:
 
mulla päivisin pysyn ihan arvoissaan lukemat mutta aamuisin paasto on 5.1-5,9 ja 1,5h jälkeen yli 7
paljon ne arvot muuten saa olla aina ennen ateriaa? mulla rajat on että paasto alle 5 ja 1,5t aterian jälkeen alle 7. eli siis pitääkö ennen ateriaa olla se arvo alle ton viiden vai miten se on? mulla vasta torstaina todettiin tää diabetes ni oon ihan pihalla kaikesta
 
aamuntorkku joo, mulla ei oo ainakaan ylipainoa ollenkaan ja pissassa ei oo ollut sokereita ollenkaan, että jos ne ei siks oo laittanu mua automaattisesti rasitukseen. mulla on se mittari, mutta omat liuskat on loppuneet. sain sitten yheltä kaverilta liuskoja, kun sillä oli kertynyt niitä liikaa. oon nyt muutamana päivänä mittaillut ihan muuten vaan, niin lähes kaikki on ollut ok. elikkäs eilen, kun söin todella runsasrasvaisen aterian ja join limukkaa, jonka jälkeen me menin suoraan ottamaan päiväunet, niin sitten, kun heräsin, niin oli arvo (1,5h päästä syömisestä) ensin 7,9 sitten mittasin parin minsan päästä toisesta sormesta, niin arvo oli sitten 7.3. :eek: miten voi nuin paljon heitellä? voikohan mittari olla jotenkin vikainen? en tiiä. eli siis mulla on niin nyt tämä, että jos syön ian tavallisesti, niin arvot on ok eli alle sen 6,7, mutta jos syön ihan erikoisen paljon, niin sitten on liikaa. mitäs tässä nyt tekisin..mulla olis 2.päivä lääkrineuvola, mietin että voinko odottaa sinne asti ja juttelen siellä asiasta..meinaa vähän ressata välillä tää sokerijuttu. ei taida kuitenkaan kauheen pahalla mallilla olla mulla, kun lähes kaikki on ollu ok, vaikka olisin makiaakin syöny ihan kivasti. paastoarvo on ollu aamuisin alle 5 yleensä.
 
IllanHämy Mut tilannehan on ihan okei, jos sulla on nyt se mittari. Ei nuo sun arvot niin isoilta kuulosta, että insuliinille joutuisit eli ruokavaliolla jokatapauksessa menee tuo rd. En oo mikään mikään ammattilainen, mut mun mielipide on, että tarkkailet syömisiäsi (hiilarien kanssa tarkkana) ja sitte lääkärineuvolassa otat asian puheeksi. Etköhän sä sitte pääse rasitukseen ja db-hoitajan juttusille :)
 
aamuntorkku kiitos!! =) eiköhän tämä asia hoidu ihan omalla painollaan.. välil mietin, että alkaako lääkäri mulle jotain valittaan, kun en oo aiemmin puhunu mitään koko asiasta, mutta eiköhän se ole sen tehtävä. ja mul on ollu hyvä olo tätä ennen, nyt parina kertana, kun oon tosiaan syöny ihan liikaa, niin on huomannu, että ei oo paras olokaan. oon melkein varma, että jos kovin aikasin olisin mennyt rasitukseen, niin ei siel olis ees olleet arvot koholla, et varmaan ihan lähiaikoina alkanu oleen korkeemmal. mul jäi vähn semmonen muistikuva siitä db. hoitajasta, et se oli ihan kauheen virkaintonen. :xmas: siis oli mukava todellakin, mutta ihan älytsin tarkka. =)
 
nyt alkaa kuume hellittää jaksaa taas hetken koneella olla. Mitäs veikkaatte joudunko insuliinille näillä tuloksilla (tämän päivän):

paasto: 5,4 puolentoista tunnin päästä 10.3 (söin aamupalaksi ½ leipäkebabin en voinnu vastustaa kiusausta
:ashamed: ) en syö toisten

lounas: 5,3 ½ toista tunnin päästä 6,0
päivällinen: mittasin vasta jälkeisen arvon 6,9

ilatpalaa en vielä ole syönyt :)

muina päivinä ollut suht samat arvot paitsi EI tuota yli 10.. eilen korkein arvo oli aterian jälkeen 7,6 ja sekin aamupalan jälkeen
 

Yhteistyössä