Somaleita naapurina - hermo alkaa mennä

  • Viestiketjun aloittaja KR
  • Ensimmäinen viesti
KR
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaan itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.

Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"

Kaupungin tädit vaan levittelle käsiään, "tää on sitä monikultuuriosuutta nyt, yrittäkää vaan sopeutua".

Ääneni menee Halla-aholle
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vähän sama
itseäni potkaisi onni, ihanaan "lintukotooni", yltiörauhalliselle rivarialueelle muutti romaniperhe. Sama perhe asui ennen äitini naapurissa, tuttua on siis heidän menonsa. Kauhulla odotan ovikellon soittoja kun pyydetään lainaksi milloin mitäkin ja kyytiä milloin minnekkin. Lasten huutoa kuuluu nyt 24/7 (kyllä täällä on siis ennenkin lapsiperheitä asunut mutta..) ja vierasparkkipaikat ovat muutosta lähtien olleet romuautojen käytössä. Valitusta pitänee sitten laittaa nuista parkkipaikoista, muutenpa ei ole onneksi sinänsä minun päänsärkyni kun eivät sentään seinänaapureita ole.
 
"huoh"
[QUOTE="tööt";23550560]Ihan pikku vinkki: tänne valittamalla somaliperheiden käytös ei muutu[/QUOTE]

EI, mutta jos maahanmuuton "ymmärtäjien" käsitys muuttuis...
 
"Pauke"
Meille ei ole vielä somaleita eksynyt naapuriin mutta virolaisia ja romaneita kyllä. 40 asuntoa ovat kaikki asuttuja ja 25 asunnossa on edustettuna nämä kaksi ryhmää. Meteli on melkoinen,parkkipaikat aina täynnä,vieraita ramppaa yömyöhään ja osa porukasta majoittaa asuntoonsa mahtumattomia pesutuvassa ja saunassa. Pesutuvassa pyykit on vähän väliä lattialla,omaa saunavuoroa ei pääse käyttämään. Ovikello soi harva se päivä ja tarvisi puhelinta lainata,lähteä kuskiksi tai ostaa lamppu. Virolaiset grillailee parkkipaikalla ja laittaa autoja,joka päivä on konepellit auki,miten auto voikin olla niin rikki että sitä täytyy rassata 2 vuoden ajan joka päivä??!! Lasten leikkipaikka on täynnä tupakantumppeja ja roskia,lasinsiruja sihdataan hiekasta joka kevät,pihatalkoisiin ei osallistu asukkaita 25 asunnosta.. Saunasta ja pesutuvasta löytyy myös likaisia alushousuja,siteitä,sukkahousuja,tämä on aivan sairasta mutta uutta asuntoa ei saa syyllä koska nykyiset naapurit ei miellytä,se on vaan kärsittävä.. Ja kun menet valittamaan niin leimataan rasistiksi?!
 
Pyh... Kauankohan suomi jaksaa paapoa noita maahanmuuttajia. Alkaa tuntua sille, että nuo somalit, romanit ja muut ulkolaiset käyttävät vain hyväkseen suomen hyväntahtoisuutta.

Eräs somaliperhe oli vuokrannut tuttavaltani mökin... Ensinnäkin heidän mukaansa oli tarttunut lautasia, mukeja, laseja, peitot ja tyynyt. Olivat tunkeneet omat retuiset peittonsa lakanoiden sisälle, etteivät vuokraajat muka huomaisia asiaa. Mökissä oli sisävessa, silti nämä olivat käyneet paskalla puuliiterin takana mikä on mökin vieressä. Saunaa olivat lämmittäneet, mutta eivät puilla mitä oli ollut puulaatikossa valmiina vaan mökistä löytyneillä jakkaroilla! Eikö tuo ole jo tahallista? Vai eikö älli leikkaa?

Ja AP, olen kuullut samanlaisia tarinoita heidän yöhulinoistaan!...
Eikö jossain tv ohjelmassakin yritetty saada romaneita töihin... Jokainen kyllä itki kadunkulmassa "Menisin heti töihin jos vain jostain saisi", mutta kun yhtäkkiä järjestettiinkin näille valittajille työpaikka, eivät saapuneet paikalle tai muka sairastuivat. Eräskin mies kyydittiin työpaikalleen joka päivä, mutta ykskaks äijä vain hävisi jonnekin mitään ilmoittamatta...

Sanokaa muut mitä sanotte, mutta ulkomaalaisten lelliminen ja lonkanveto täällä suomessa alkaa v*tuttaa. Auttais suomi ensin edes suomalaisia...
 
Persu
[QUOTE="tööt";23550560]Ihan pikku vinkki: tänne valittamalla somaliperheiden käytös ei muutu[/QUOTE]

Uusien rahtaaminen rikastuttamaan vähenee joa persut saavat murskavoiton.
 
realistinen totudentorvi
Olin bussilla matkalla kotiin kun somalimies ajoi ihmisiä täynnä olevaa bussia .säö oli liukas. Hön ajoi yhdellä kädella lähes koko matkan 15 km ja pälätti puhelimeen somaliaa kovalla äänellä. Naapuritalossa asuu somaliperhe joka muuten on ok mutta perheenisä on raahannut iso television parvekkeen eteen ja parvekkeen oviaukon kohdalla tuoli selin .hän katsoo etenkin viikonloppuisin aamusta iltaan kovaäänistä somaliankielistä ohjelmaa . Olen kovalla taistelulla päässyt omistusaduntoon ja nyt en voi edes viikonloppuisin levätä kun meteli on niin agressivistsa ja koko piha kaikuu. Hänellä on myös tapana pitää autoa tyhjäkäynnillä jopa 20min.ja koko parkkipaikka on pakokaadusss. Hhän myös siivoaa autonsa siten että kaikki roskat jätetään parkkipaikalle.
Kesällä mennessäni uimarannalle joku lähiidästä oleva mies kailotti koraanin säkeitä tuolissaan ja terrorisoi koko rantaa. Minun rakas kotimaa. En saanut rauhassa olla edes kesälomalla. Sitten jokaidena päivänä rannalka oli joku tirkistelijä mies lähiidän alueelta hänkin ja lähti minuakin seuraamaan .mulkaisin diihen malliin että jättäytyi jälkeen. Olin yksi aamu liikkeeni edessä ja itellan postimiees sieltö tuli iso kasa ihmisten posteja kädessä. Mustaihoinen mies sanoi että jumala siunaa englanniksi ja sanoi että hänellä hätä ja voisinko pitää kirjevuorta liikkeessäni. En voinut kuin ottaa ne talteen turv.vuoksi. hän lähti kärryineen ja tili 20 min päästä takaisin .sanoin ettei näin voi tehdä. Hän vaan vetosi jumalaan eikä näyttänyt mitenkään hätää nähneeltä. Kunhan ei viitsinyt työntää enempää tavsraa kerrallaan.. Neljä kertaa on liikkeeseen murtsuduttu viime vuoden aikana. Itäpoikia.voisin kertoa vaikka kyinka paljon lisää siitä miten töyhkeitä monet ovat. Olen myös työllistänytt heitä.he ottavat kaiken mitä täältä saavat .ovat röyhkeitä. Liian löperö suhtautumunen heihin ja kurinpuute tekee tämän.he ovat kuin huonosti kasvatettuja lapsia. Nyt pitää hyysääminen lopettaa .Nämä vieraat eivät lähdekään vaan jäävät pitoihin .ei muuta kuin työperäistä maahanmuuttoa enää. Ollaan nyt jo pulassa.nimim. entinen työllistämistä yrittänyt.juhlat on ohi ja arki on alkanut.
 
somihoora
Juu no ei ole onneksi naapureina. Mutta viimekesänä oli tosi lämmin päivä, ja iloitsin kun näinkin pohjoisessa kuin Lieksa, sai pukeutua ihan kesämekkoon! Jee :) Ilo loppui lyhyeen kun kaupassa somalit tuijottivat aivan jäätävästi ja kassajonoon perääni tuli joukko somali(? todennäköisesti) miehiä, joiden naamat olivat niin pelottavassa ilmeessä etten edes tiedä mitä se tarkoitti. Halusin vain peittää itseni ja päästä lähtemään paikan päältä mahdollisimman äkkiä. Minä. Omassa rakkaassa kotimaassani. Häpesin kaunista kesämekkoani, joka paljasti dekolteen ja käsivarret ja polvesta alaspäin.

Tunsin itseni riistaksi! Sanokaa mitä sanotte mutta ei ikinä, ikinä, suomalaiset miehet koskaan missään tilanteessa ole saaneet tuollaista tunnetta aikaan minussa.
 
"Lapset ensin"
Ap, tee lastensuojeluilmoitus. Ei lasten kuulu olla hereillä kahdelta yöllä. Myös vieraiden tulee antaa lapsille yörauha ja poistua viimeistään hiljaisuuden alkaessa klo 10. Samat säännöt kaikille.
 
vierailija
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaan itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.

Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"

Kaupungin tädit vaan levittelle käsiään, "tää on sitä monikultuuriosuutta nyt, yrittäkää vaan sopeutua".

Ääneni menee Halla-aholle
 
vierailija
Meille ei ole vielä somaleita eksynyt naapuriin mutta virolaisia ja romaneita kyllä. 40 asuntoa ovat kaikki asuttuja ja 25 asunnossa on edustettuna nämä kaksi ryhmää. Meteli on melkoinen,parkkipaikat aina täynnä,vieraita ramppaa yömyöhään ja osa porukasta majoittaa asuntoonsa mahtumattomia pesutuvassa ja saunassa. Pesutuvassa pyykit on vähän väliä lattialla,omaa saunavuoroa ei pääse käyttämään. Ovikello soi harva se päivä ja tarvisi puhelinta lainata,lähteä kuskiksi tai ostaa lamppu. Virolaiset grillailee parkkipaikalla ja laittaa autoja,joka päivä on konepellit auki,miten auto voikin olla niin rikki että sitä täytyy rassata 2 vuoden ajan joka päivä??!! Lasten leikkipaikka on täynnä tupakantumppeja ja roskia,lasinsiruja sihdataan hiekasta joka kevät,pihatalkoisiin ei osallistu asukkaita 25 asunnosta.. Saunasta ja pesutuvasta löytyy myös likaisia alushousuja,siteitä,sukkahousuja,tämä on aivan sairasta mutta uutta asuntoa ei saa syyllä koska nykyiset naapurit ei miellytä,se on vaan kärsittävä.. Ja kun menet valittamaan niin leimataan rasistiksi?!
 
vierailija
Kyllä se siitä alkaa suttaantua kun menee riittävän monta sukupolvea. Valitettavasti ne juuri Somaliasta tulleet ja heidän omat lapset eivät tule koskaan sopeutumaan. Toivoa että että se kolmas sukupolvi suomalaistuu. Sitä odotellessa.
 
vierailija
Olen miettinyt samaa, että miksi he käyttäytyvät noin? Miksi roskataan ja melutaan, eikö heitä itseään haittaa yhtään mikään vastaava? Onko se vain normaalia huutaa kaupassa ja kotona...suomalaisellehan tuollainen on täysin nou nou, siksi näitä ei siedetäkään.

Amerikassa käydessäni hämmästyin, kun siellä huomasi aivan selkeästi tumman ja valkoisen väestön käytöserot. Tummat eivät väistäneet kadulla vaan kävelivät leveässä ryhmässä oikein hitaasti..., ja esimerkiksi lautalla mennessämme tummista lähti kova ääni ja kaikki valkoiset olivat hiljaa. Mitä ihmettä? Oikeasti en osannut odottaa, että mitään eroa voisi edes olla, vapaassa maassa jossa on länsimaiset tavat ja jo pitkä yhteinen historia monietnisyydessä.

Miksi sitä eroa täytyy tehdä ITSE niin voimakkaasti? Miksi sivistynyt ja asiallinen käytös on jotenkin poissuljettua? Eivätkö Suomessakaan idästä tulleet perheet ja porukat tajua sitä, että he ovat ainoita koko supermarketissa, joista lähtee tolkuton meteli? Jos kaikki muut ovat asiallisesti ja hiljaa, niin olisiko mietinnän paikka???

Sitä sotkun määrää, minkä yksi romaniperhe jätti uimarannalle... kaikki roskat vain pudotettiin käsistä siihen. Lisäksi uimaranta rauhottui heti, kun he lähtivät huutamasta. Mitään ei uskalla sanoa, kun ei tiedä tullaanko päälle ja sitten leimataan rasistiksi. Todella reilua?
 
vierailija
Eikä muutu vaikka valittaisi minne. Ei heitä turhaan vihata Afrikassa ja pidetä mustalaistenkin alapuolella sivistyksessä. Eiköhän AP joudu ennen muuttamaan kuin somalit. Sääliksi käy jos tuollaisen meluavan hajulauman lähellä asuu :( etenkin jos on esim vuorotyö jne.
Valitettavasti näin se menee. Juuri yksi suomalais-mies tuomittiin sakkoihin, kun oli vain totuudenmukaisesti sanonut rappukäytävässä, että siellä haisee. Sen sijaan somaliperhe ei saanut mitään sanktioita, vaan saa jatkaa tuomitun miehet tyttären huorittelua ja muuta häiriköintiä vapaasti.
 
vierailija
Meidän naapurissa asuu somalinainen 2 lapsen kanssa. Ei ole ollut mitään häiriöitä. Rappukäytävässä on joskus ruoan tuoksu kun kävelen heidän oven ohi.
Juttelen naisen kanssa kun näemme rappukäytävässä tai työpaikalla. Kyllä, hänellä on työpaikka.

Toisen ulkomaalaisen perheen ääniä kuuluu joka päivä. Iltaisin nainen puhuu kovalla äänellä. Kolistelevat usein.
 
vierailija
Mistä se johtuu, että juuri somalit eivät osaa käyttää pesutupaa ns. Oikein? Irakilaisilla ei ongelmaa.

Somalit pesevät toisten vuoroilla, tukkivat pesukoneet ties millä litkuilla. Levittelevät pyykit lattialle, jättävät pyykit koneeseen tunneiksi. Eivät siivoa jälkiään. Lakkaavat roskat pitkin käytävää. Jos roskapussit löytävät tiensä roskakatokseen asti ovat ne joko väärässä paikassa tai jätetään maahan. Rikkinäiset pyörät lojuvat keskellä pihaa. Pitkin yötä huudetaan ja tehdään mitä lystää. Isännöitsijä neuvonut heitä lukuisia kertoja mutta ei mitään vaikutusta. Kaksi vesivahinkoja vuodessa kahdelta eri somaliperheeltä
 

Yhteistyössä