Sopeutuminen vauvan tuloon 40v.

Teimme aika nopeasti päätöksen, että vielä saisi tulla vauva. Olin 39v ja raskaus onnistui ensi yrittämällä. Olin plussasta ilonen, mutta sitten alkuviikkojen kohdalla oli keskenmenon oireita, enkä ollut asiasta juuri pahoillani. Ajattelin, että tämä meni näin. Vauva olisikin muuttanut elämää todella paljon. Kaksi ensimmäistä ovat jo murros- ja teini-iässä.

Mies säikähti keskenmeno-oireista enemmän kuin minä. Menin sitten tarkempiin tutkimuksiin ja yllätys olikin melkoinen, kun siellä sykkikin pieni terhakka sydän. Lääkärit olivat sitä mieltä, että kaksoissisarus oli mennyt kesken, koska jäljellä oli ontelo, jossa oli verihyytymä.

Vuoto loppui ajan mittaan ja aloin sopeutua odotukseen. Olin odotuksesta kumminkin iloinen. Odotusaika meni aivan hyvin, mutta isän tyyliin ei kuulunut taputella ja helliä tai kuunnella mielialan vaihteluilla varustettua äitiä ja tyttärestä tulikin olkapää johon nojautua. Ei pitänyt mennä näin.

No erinäisten tapahtumien jälkeen tyttövauva syntyi ja alku oli vauvalle ongelmallista, koska hän hengitti vaisusti äidin väärään aikaan saaman puudutuksen vuoksi. Opettelin vauvan hoidon taas uudelleen ja mietin minkälaista kohtelua olin odotuksen ja synnytyksen aikana mieheltäni saanut ja tulin siihen tulokseen, että nostan kissan pöydälle ja kerron hänelle mitä mietin ja mikä mieltäni painaa. Sainkin miehen ajattelemaan asioita ja mikä mukavinta käytös alkoikin muuttua positiivisempaan suuntaan. Ei hän mitään vakavaa ole tehnyt, mutta toivomisen varaa äidin huomioon ottamisessa oli paljonkin.

Pääsimme kotiin ja arki alkoi rullata. Ensin oli kova suorituspaine imettämisen ja kodin kunnon suhteen, mutta kun se alkoi mennä ohi, aloin nauttia kotona olosta. Sisaruksista oli kovasti apua vauvan hoidossa ja isäkin koetti olla apuna. Pikkuhiljaa aloin hyväksyä ja ymmärtää, että meillä on kolme lasta. Sopetuminen vei paljon aikaa ja energiaakin. Onneksi vauva on ollut helppo ja nukkunut hyvin.

Eli tahdon tällä kirjoituksellani sanoa, että kannattaa miettiä perheenlisäystä kypsällä iällä moneen kertaan, kun on ehtinyt jo tottua omaan aikaan ja siihen, ettei minusta olla niin riippuvaisia kuin lasten ollessa pieniä. Vieläkin tulee hetkiä jolloin jaksaminen on vähissä. Sitten taas huomaan kuinka onnekkaita olemme, kun meillä on terve pikkuinen tyttö, joka on kuitenkin vain ohi kiitävän hetken pieni.
 
Toiveikas
Hei, minä olen todella tottunut omaan aikaan, omat kaksi teini-ikäistä asuvat isällään puolet ajasta ja olen kärsinyt lasten poissaolosta 5 vuotta. Omaa aikaa on ollut ja kaikkea olen saanut tehdä. Olen perhekeskeinen enkä osaa ehkä arvostaa sitä omaa aikaa niin hirveästi kun ei ole lapsia ympärillä :x
Eli mietitään tässä iltatähteä uuden mieheni kanssa...vakavasti =)
Lapset ovat elämän rikkaus, sen olen todennut, ei oman itsen toteuttaminen ole niin antoisaa kuin lasten kanssa oleminen ja eläminen.
Yövalvomiset vähän mietityttää, miten jaksaisin...
 
Olen Toiveikkaan kanssa täsmälleen samaa mieltä! Olen myös kärsinyt lasteni poissaolosta isän luona viimeiset kuusi vuotta ja omaa aikaa on ollut riittävästi.. Oman ikäiset ystävättäret päivittelevät lastenhankintasuunnitelmia, eivätkä voi ymmärtää, miten joku voi uudelleen aloittaa koko rumban kun vapaus jo häämöttää.. Minä olen myös perhekeskeinen ja nautin vanhemmuudesta paljon. Näin me voimme olla ihan erilaisessa elämäntilanteessa samanikäiset naiset!
 
Toiveikas
Niin...onnea sinun vanhemmuudellesi...toivon pääseväni samaan tilanteeseen kanssasi. On niin yksinäistä kun ei ole hoivattavia riittävästi :'(
Viimeksi tänään mies rasittui kun "huomasin" häntä liikaa...tarvitsen todellakin jonkun pienemmän jolle höpötellä...ei iso mies jaksa mun juttuja, heh :LOL:
 
Kiitos vastauksista! Kun lapsi sai luvan tulla, niin kyllä sitä jollakin tasolla tiedosti, että ei se oma aika niin kullankallista ole. Mieheni tulee näköjään toimeen vähemmälläkin hellyydellä ja nyt sitten oikein hellin ja lellin piloille tätä neitiä. Kunhan vain muistaisin, että parisuhdettakin pitäisi vaalia, enkä uppoaisi aivan vauvahuuruihin ja onneksi en ihan huuruissa olekaan. Kiire ja kaikenlainen touhu, jota aina riittää saa meikäläisen silmät painumaan viimeistään puoliyhdentoista nurkilla. Onnea kaikille, jotka saatte pikkuisia tai toiveissa on!
 
hyvin sopeuduin
No en voi yhtyä ap:n kirjoitukseen millään tavalla.

Olin 38 v,melkein 39 kun iltatähti syntyi. Vanhemmat lapset olivat jo isoja, esikoinen oli täysi-ikäinen eikä asunut enää kotona. Nuorempikin oli rippikoulunsa käynyt ja yläaste-lukioikäinen, asui kotona sentään vielä.

Tottakai kaikki oli tavallaan uutta, pitkä väli edellisiin. Olisin toivonut tukea ja opastusta enemmän neuvolan suunnalta, olo oli kuin ensisynnyttäjällä, mutta odotinkin kolmatta, joten... :\|

En päässyt mihinkään uudelleen synnyttäjä tms. ryhmiin: en ollut ensisynnyttäjä, en ollut synnyttäjä ensinkään, koska edessä oli sektio.

En minä mieheltä mitään vatsan taputteluja odottanutkaan, enkä siis kaivannut. Odotus oli "minun juttu", minähän sitä vauvaa odotan.. = minun sisälläni on.. synnytystapakeskusteluun hän pääsi mukaan sentään, itsestään selvää se ei ollut.. johtuen hänen työstään.

Muutoin oli kyllä tukena odotusaikana.
VAuvan hoidossa oli kyllä minun tukena ja apuna.

En kokenut olevani vanha tai väsynyt siksi, että olen niin vanha. Nuorempanakin yövalvomiset väsytti.
Imettämisestä en mitään stressiä ottanut, enkä juuri imettänytkään, kun se ei kerran onnistunut.
Vauvan mössöjen itsetekeminen ei ollut mikään hyvän äitiyden mittari tai kunnia-asia, tein jos siltä tuntui, hankin kaupan vauvanmössöjä kun siltä tuntui.

Se, mikä rassasi, oli yksinäisyys.
Mamma-piireistä yms. omasta aktiivisuudesdta huolimatta olin yksin ja yksinäinen, yksinäisyys välillä meinasi kaatua päälle.. se oli itkun aihe. Olin kuvitellut, että menemällä muiden mukaan saan ystäviä. Olemalla oma itseni, saan ystäviä muista äideistä. Olihan minulla elämä kunnossa, en ollut rikkinäinen tai epävarman ihminen kuten joskus nuorena.. mutta en tiedä, miksi ja mikä. Ikä? Ulkoinen olemus? Ei ollut varaa ostaa trendivaatteita tai käydä kampaajalla. Töihin palattua se oli sitten jo mahdolllista kun palkkaa alkoi tulla, sitten kyllä tervehdittiin.

Nyt odotan "yölamppua", siis hännänhuippua, viimeistä. Olen 42 v. Suutuin kyllä miehelle, joka ei minun mielestäni ollut tarpeeksi kiinnostunut ultraäänikuvista.
Siitä kinattiin muutama kerta.

En kaipaa sanoja tms. mieheltä.
Tiedän että hän "odottaa kanssani" ja on tukenani. En haluaiksikaan ketään vatsaani silittämään, se tuntuu oudolta. Kerran laitoin hänen kätensä vatsani päälle, että tuntisi vauvan liikkeet. No, vauva tietenkin vaikeni kun "väärä" käsi tuli vatsan päälle, enkä ihan oikeasti halua ketään, en edes miestä, hipelöimään itsenäni.ä
Se, etten ole seksuaalinen ja halut on miinus nolla ja kymmenen, ja mies hyväksyy asian ja tyytyy kohtaloonsa jaksaa odottaa normaaliaikaa valitamatta, se on jo paljon.


En todellakaan ole tukeutunut omiin lapsiini sen enempää raskausaikana kuin vauvan hoidossakaan !! Sitä varten en tätä iltatähteä tai yölamppua ole tehnyt, se ei ole lasten tehtävä - tukea vanhampaansa ! Toisinpäin sen kuuluu mennä.

Eli kaikilla tämä ei ole ikäsidonnainen, olisko enemmänkin persoonasidonnainen. :flower:
 

Yhteistyössä