Sopimattomia kommentteja ulkonäöstä

Jäin miettimään että mikä on "sopimaton" kommentti toisen ihmisen ulkonäöstä?
Ja nyt en mieti asiattomia ilkeilyjä, joita kyllä palstalla viljellään mutta joita tuskin kukaan kovin usein (jos koskaan?) livessä sentään kuulee. Sellaiset kai useimmat jättävät omaan arvoonsa lausujansa oman pahanolon ilmaukseksi, joilla ei yhteyttä lausunnon kohteeseen.

Sen sijaan tarkoitan sellaisia kohteliaisuuksia tai "kohteliaisuuksia", jotka itse tai joku läheinen on kokenut loukkaavaksi
-Oletteko törmänneet moisiin?
Onko sama kommentti aina sopimaton vai onko se kiinni asiayhteydestä?

Yhtenä esimerkkinä siitä, millaisia tarkoitan on minulle osoitettu lausahdus jonkin ajan takaa. Kouluni kahvilassa työntekijä tuumasi vähän hajamielisesti, että "Oletko sinä ottanut rakastajan vai miksi olet niin säteilevä nykyisin?"
Se OLI epäilemättä tyystin asiaton, mutta koen, että ko. lausuja kuitenkin "tunsi" minut jo satunnaisen tuttavuudenkin perusteella kyllin hyvin osatakseen oikein arvioida, että en moisesta loukkaannu.
Joku toinen sen sijaan olisi voinut loukkaantua?

(Ja sivuhuomautukseksi että asiattomuuden ohella se oli myös väärinsuunnattu. Jos minä sinä päivänä jotenkin säteilin niin se oli puhdasta raivoa eli oli kaikkea muuta kuin kaunis tms. olo.)
 
kerpele harm.
Mä en itseasiassa tiedä... No yksi mulle tulee mieleen, mulle sanottiin yhdessä elämänvaiheessa paljon sellaisia kohteliaisuuksia kuten että olen "komea nainen" tai "amatsoni" ja siis nykyään ymmärrän kyllä mitä noiden takana on, eikä niitä sanottu loukkaamistarkoituksella mutta silloin se otti tosi koville.

Mä itse olen varmaan sopimattomien kohteliaisuuksien kuningatar... En kyllä kehtaa edes kertoa millaisia kohteliaisuuksia mun suusta on tullut. Vaikka siis täysin olen hyvällä sanonut, ja vasta myöhemmin tajunnut että apua..
 
Mä INHOAN sitä, että ulkonäköä ylipäätään kommentoidaan, olipa sävy kuinka positiivinen tahansa. Miehet siis.

Mutta poikkeuksia on kaksi: puolisoni ja yksi miespuolinen ystäväni. He osaavat muotoilla asiansa niin, etten vaivaannu kommenteista.
 
Työssäni tätä tulee tosi paljon. Yleisin on haastattelutilanteessa kuultu: En voi nyt puhua, kun mulla on täällä heimaiseva toimittajatyttö tekemässä haastattelua, "vink, vink". Tähän tyyliin heitellään tosi paljon. Ja kyseessä on AINA keski-ikäinen miesjohtaja. En yleensä sano mitään, enkä pidä asiaa edes hankalana enää. Olen huomannut, että paras lääke on se, että ohjataan tiukasti puhe asiaan. Yleensä loppuu naureskelut siihen... Joskus taas on pakko vähän naureskella niillekkin jutuille ja olla tuttavallisempi, jos haluaa haastateltavan rennoksi ja saada tästä enemmän irti.

Pahin oli, kun tehtiin ihan suora ehdotus haastattelutilanteessa. Se oli jo niin paha, että jäädyin täysin... :kieh:

MuokS: Ja kun olin raskaana töissä, voi sitä kommenttien määrää. Yritän kuitenkin olla loukkaantumatta, sillä naivi kun olen uskon siihen, että ihmiset pääosin tarkoittaa hyvää...
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25092854:
Törkeän näköinen, silloin kun tarkoitetaan, että näytän kauniilta. Mutta ei sekään loukkaa, jos tulee tarpeeksi tutulta.
Siis niin kuin että "törkeän hieno" tms?

Kokkolassa on sellainen vanha suomenruotsin murre jossa on tapana käyttää sanaa "kolkko" vastaavasti hienoa ilmaisemaan.
"Kolkkogårrbra" = jotain on erityisen hienosti tai upeasti.

Minä teidän tuon, mutta se kuulostaa silti vähintäänkin omalaatuiselle jos jotain kaunista naista kuvataan "kolkon" näköiseksi...

:D
 
"Onko sulla silikonit?" -Ei sovi minusta mihinkään tilanteeseen. Itse koen röyhkeän törkeänä.
"Et varmasti ole suomalainen" -Ei varmasti tarkoitettu pahalla, mutta kyllä muuten olen ja asiasta vänkääminen kiristää hermoja.
 
Keijupölly
Siis niin kuin että "törkeän hieno" tms?

Kokkolassa on sellainen vanha suomenruotsin murre jossa on tapana käyttää sanaa "kolkko" vastaavasti hienoa ilmaisemaan.
"Kolkkogårrbra" = jotain on erityisen hienosti tai upeasti.

Minä teidän tuon, mutta se kuulostaa silti vähintäänkin omalaatuiselle jos jotain kaunista naista kuvataan "kolkon" näköiseksi...

:D
No ei törkeän hieno, vaan että näytät törkeältä. Se olisi hyvin loukkaavaa joltain vieraalta sedältä.
 
Tämä meidän Sexman voisi varmaan listata tähän ne "iskurepliikkinsä". Avokämmenestä saisi, jos mulle tulisi joku sellaisia kommentteja laukomaan kuin hän (mielikuvituksessaan?) naapurilleen heittelee. Sen tyyliset otan kyllä sopimattomana, vaikka kuinka nyt joku niitä hyvällä yrittäisikin.
 
äiti -75
Mie olen kokenut loukkauksena ku on sanottu "luurangoksi" tai "luuta ja nahkaa", ja en todellakaan ole. Atleettinen ja urheilullinen, jonkin verran lihaksiakin. Ja tää sanoja on vielä oma sisko. Sit tässä taannoin tiijä itkeäkkö vai nauraa ku tuntemanton mies totesi että on vähän seuraillu että oot seksikäs ja kaunis nainen mutta yks asia sulta puuttuu, nimittäin pitkä tukka. Siitäpä sitte innostuin tilaan kampaaja ajan ja leikkautin vielä lyhemmäksi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eragon
Mä INHOAN sitä, että ulkonäköä ylipäätään kommentoidaan, olipa sävy kuinka positiivinen tahansa. Miehet siis...
Meikäläisen sosiaalisella herkkyydellä varustetun kannattaa varmaan noudattaa tätä neuvoa ja jatkaa pidättäytymistä ulkonäkökommenteista.

Olin eilen tilaisuudessa jossa oli useita näpäkän näköisiä naisia ja muutamia setiä jotka heille koitti flirttailla. Pohdin sinä että kokevatkohan rouvat sen ikävänä, pokka heillä kumminkin piti sen verran hyvin että ei suoraan pystynyt arvioimaan. Lääppimistä ei sentään esiintynyt.
 
Mä jäin nyt tosissaan miettimään sitä, miksi sama kommentti kahdelta eri ihmiseltä saa ihan erilaisen vastaanoton... siis että toiselle loukkaantuu ja toisen ottaa huumorilla.

Mistähän se johtuu?
Itse olen sellainen, että en paljoa perusta mitä mieltä muut on. Siksi mulla ainakin menee ihan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Joskus naurattaa kommentit vaikka joku voisi loukkaantua.
 
eilenkuultua
Olen töissä yhdellä ala-asteella, ja vanhempi opettaja heitti minulle, että "kävisit kyllä täällä oppilaasta" Olen nuori (23 v) ja nuoren näköinenkin, eikä se ole minulle ongelma, mutta en silti toivo näyttäväni max. 12-13 vuotiaalta?! Se opettaja ei tarkoittanut kommenttiaan pahalla, mutta silti jäi vähän ikävä fiilis.
Olen siellä töissä lasten auktoriteettina, ja aikuisena, sitten kuulen näyttäväni ala-asteikäiseltä..
 
"vieras"
Siis niin kuin että "törkeän hieno" tms?

Kokkolassa on sellainen vanha suomenruotsin murre jossa on tapana käyttää sanaa "kolkko" vastaavasti hienoa ilmaisemaan.
"Kolkkogårrbra" = jotain on erityisen hienosti tai upeasti.

Minä teidän tuon, mutta se kuulostaa silti vähintäänkin omalaatuiselle jos jotain kaunista naista kuvataan "kolkon" näköiseksi...

:D
Syntyperäisenä Kokkolalaisena voin sanoa etten ole yli 30-vuotisen elämäni aikana törmännyt tuohon sanaan tuossa merkityksessä! :O
Ruumishuoneella on kolkkoa, ei millään lailla hienoa tai upeaa!!
 
Tehimiini harmaana
Ennen raskautta mulle sanoi monet ihmiset kadulla "hyi kun sä olet laiha", "mistä sä löydät ees vaatteita itselles, lastenosastolta?" yms. mukavaa, ja usein kuulin kun ihmiset puhuivat keskenään, ei suoraan mulle esim. "kato miten laiha, kamala!" ja "hyi helvetti mikä luuranko". Suurin osa varmaan luuli että mulla on anoreksia tms. mutta syynä oli oikeasti vaan nopea aineenvaihdunta, sillä mä olen aina syönyt ihan hirveitä määriä ruokaa, ja sen lisäksi melkein päivittäin jotain herkkuja. Painoin ennen raskautta 50kg ja olen 167cm pitkä. Mulla on aika pitkät jalat, joten se vain korosti mun hoikkuutta. Omasta mielestäni en ollut tosiaan mikään luuranko, mutta olen silti nykyään tyytyväisempi mittoihini (167/53).

Mun äiti on myös aina kuitteillut mulle korkeiden korkojen käyttämisestä. Yleisin lausahdus silloin kun olin vielä sinkku, oli "ei kukaan mies edes oo noin pitkä, älä käyt tollasia kenkiä tai jäät ikuisesti sinkuks." Kiva mutsi vai mitä? :D
 

Yhteistyössä