Sorruin ostamaan pellavalakanat - virhe?/!

  • Viestiketjun aloittaja Kuin villapöksyt
  • Ensimmäinen viesti
Kuin villapöksyt
Olen jo pitkään haaveillut kauniin näköisistä pellavalakanoista, sellaisista kuin jokaisella tyyli/lifestyle-bloggarilla nykyään on. No, löysin Pentikin alesta edulliset jotka vaikuttivat pehmeiltä. Oletin, että ne tuntuisivat viileiltä iho vasten mutta katin kontit. Ihan kuin villalakanoissa nukkuisi. Pistelevät ja ovat kuuman tuntuiset sileään puuvillaan verrattuna. Lakanat on nyt pesty ja rumpukuivattu pari kertaa, nukkaa lähtee rumpuun tolkuttomasti, sen jälkeen ei niinkään.
Kysymys kuuluu: tuliko ostettua huonolaatuiset lakanat ja vika on siinä vai ovatko kaikki pellavalakanat puuvillaan verrattuna pistelevän tuntuisia ja kuumia?
Ainut etu oli se, että hikoillessa eivät tunnut märiltä kuten puuvilla...
 
"milli"
mulla on viipurin 100% pellavasta. aivan parhaat. viileat ihoa vasten. karheus havis ekassa pesussa. eli epailen et sinun lakanat ovat pellavapuuvillaa tms sekoitetta. harvemmin puhdasta pellavaa myydaan suomessa.
 
[QUOTE="milli";30128432]mulla on viipurin 100% pellavasta. aivan parhaat. viileat ihoa vasten. karheus havis ekassa pesussa. eli epailen et sinun lakanat ovat pellavapuuvillaa tms sekoitetta. harvemmin puhdasta pellavaa myydaan suomessa.[/QUOTE]

:LOL: :LOL: Siis mitä paskaa taas...
 
Kuin villapöksyt
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30128376:
Tämän jutun perusteella ap:lle voisi sopia ennemmin silkkilakanat. Tietty sillä peitolla pussilakanan sisällä on myös vaikutusta. Kaikkein ohuin untuvapeitto on paras paljon hikoilevalle.
Ei sovi silkkilakanat, ne jäi ensimmäisen käytön jälkeen kaappiin. Karheat kantapäät on kauhistus sillkilakanoiden kanssa + tyyny luisuu karkuun + peitto luisuu karkuun. Aluslakana oli kyllä huippuhyvä sektion jälkeen kun siinä oli helppo vaihtaa kylkeä ilman että piti käyttää vatsalihaksia.. ;)
 
Kuin villapöksyt
Kuin villapöksyt
[QUOTE="milli";30128432]mulla on viipurin 100% pellavasta. aivan parhaat. viileat ihoa vasten. karheus havis ekassa pesussa. eli epailen et sinun lakanat ovat pellavapuuvillaa tms sekoitetta. harvemmin puhdasta pellavaa myydaan suomessa.[/QUOTE]

100% pellava lukee lapussa...
 
"yks"
Kuivausrumpu pilaa pellavan. Kuidusta häviää jotain (muistelen että aine on ligniini) ja sen 'pellavamaisuus' häviää ja kangas on rummun jäljiltä melko samanlaista kuin puuuvilla.

Lisäksi pellava 'sulaa' rummussa ja kuluu lähes puhki jo vähällä käytöllä.

Joten ei pellavaa rumpuun. Ja kunnollinen pellava pitäisi saada sileäksi (mankeloida) kosteana, että sileys on mahdollisimman hyvä.
 
"milli"
ok. no sit ihmettelen. ehk vain huono laatu. suurin osa suomessa myytavista pellavista on sekoitetta. kangaskaupasta saat puhdasta mut valmiina verhona tms laatu on heikko ja myydaan pellavana kunnes tarkemmin tutkit ja huomaat et eipas ollutkaan. noi omat lakanat on pehmeat ja viileat. kesal ei tartte kuin pelkan pussilakanan koska ovat myos painavat jolloin tulee kuitenkin tunne et on peitto paal. omiani en pois antais.
 
"milli"
en pysty jokaista ostosyritystni sinulle bjorn kirjaamaan mutta olen vuosia yrittanyt ostaa varsinkin pellavavaatteita seka kodintekstiileja. suurin osa ei ole pellavaa nahneetkaan tai prosentti on hyvin pieni.
 
"mievain"
Olen käyttänyt pellavalakanoita vuosia, paranevat vanhetessaan <3, varsinkin kesällä ovat ihanan viileät. Uutena mukavan karheat aika nopeasti karheus häviää. Meillä käytetään aina. Vaativat mankelin ei missään tapauksessa kuivausrumpua.
 
vieras1233
minulla on varmaankin samat pentikin lakanat, ja olen erittäin tyytyväinen. ei juuri muita käytetäkään, pesun jälkeen kuivuriin ja käyttöön. pehmeät ja mukavat. ilman kuivuria kyllä pölyäisivät tolkuttomasti.
 
uusi käyttäjä
Minulle ommeltiin kangaskaupassa pellavapussilakana ja tyynyliinat. Aivan ihanat.en vaihtaisi mihinkään muuhun materiaaliin.Kangas on biopellavaa, miellyttävää iholle eikä yhtään "karheaa".
 
minä,
Alkuperäinen kirjoittaja Kuin villapöksyt;30128298:
Olen jo pitkään haaveillut kauniin näköisistä pellavalakanoista, sellaisista kuin jokaisella tyyli/lifestyle-bloggarilla nykyään on. No, löysin Pentikin alesta edulliset jotka vaikuttivat pehmeiltä. Oletin, että ne tuntuisivat viileiltä iho vasten mutta katin kontit. Ihan kuin villalakanoissa nukkuisi. Pistelevät ja ovat kuuman tuntuiset sileään puuvillaan verrattuna. Lakanat on nyt pesty ja rumpukuivattu pari kertaa, nukkaa lähtee rumpuun tolkuttomasti, sen jälkeen ei niinkään.
Kysymys kuuluu: tuliko ostettua huonolaatuiset lakanat ja vika on siinä vai ovatko kaikki pellavalakanat puuvillaan verrattuna pistelevän tuntuisia ja kuumia?
Ainut etu oli se, että hikoillessa eivät tunnut märiltä kuten puuvilla...
Hoito-ohjeita - Pellava - Bluefields verkkokauppa
Pellavaa pestäessä pesukone jätetään puolilleen ja valitaan hellävarainen pesuohjelma.

Huuhteluaineista jää tekstiilikuitujen pintaan kemikaaleja, jotka vähentävät sähköisyyttä, mutta pellava ei muutenkaan sähköisty, joten huuhteluaineen käyttö ei ole välttämätöntä.

Koska pellava rypistyy helposti, pellavatekstiilit kannattaa lingota vain lyhyesti ja oikoa ne kuivumaan siten, ettei kankaaseen jää laskoksia.

Rumpukuivaus on kiellettyä, koska sen aiheuttama mekaaninen rasitus voi katkoa pellavakuituja.
Emme suosittele rumpukuivausta muillekaan arvokkaille tekstiileille, koska se väistämättä kuluttaa kankaita ja vie energiaa enemmän kuin tekstiilien pesu.
 

Yhteistyössä