soseen alottaminen

moikka. meilläpoika 3,5kk ja 4kk kauden iässäolen ajatellut ruveta soseisiin totuttamaan, miten ootte toimineet ootteeko antanut aamu ja iltavellin ja sit päivällä soseita ja maitoa siihen päälle, vai miten se menee?
 
Eikö ne neuvolassa neuvo noi jutut?? Meillä ainakin terkkari kyseli 4kk neuvolassa, miten olen ajatellut soseita antaa ja neuvoi sitten oikein perusteellisesti.
Viljaahan ei sitten suositella ennen 5kk ikää, nuo kiinteät kuiteskin vaikuttaa suoliston kehitykseen.
Kannattaa aloittaa miedoilla, mahdollisimman vähän allergiaa aiheuttavilla vihanneksilla ja marjoilla ja hedelmillä. Pottua suositteli meidän terkka ja se tytölle maistuukin, porkkana menee useimmiten rinnuksille =)
Velliä ei enää oikeastaan suositella vaan puuroihin voi mennä suoraan sitten kun se aika koittaa, tämä oli paikkakuntamme ravitsemusterapeutin kanta.
Mutta siis oikeasti: soita vaikka sinne neuvolaan, tietävät siellä tämän päivän suositukset ja tutkimustulokset (toivottavasti):
 
Meillä alettiin antamaan likalle maissivelliä 2,5kk ikäisenä.

Mutta siis, kunnon kiinteät kun aloiteltiin niin perunaa annoin tuttelilla löystettynä muutamana päivänä n.2-3tl ja sitten ihan niin paljon kuin napa veti =) Sitten otettiin porkkana kuvioihin mukaan. Uuden maun otin aina kolmen päivän välein - mitään ei tullut.

Tarjosin (ja tarjoan ) tytölle perunaa, porkkanaa, maissia, parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa, bataattia ja sitten kun lihoihin siirryttiin niin nautaa, sikaa, kanaa, kalaa ja kalkkunaa =)

Mutta edellistä peesaten: kannattaa kysellä neuvolasta, sieltä saat ne oikeat ja todelliset ohjeet paremmin kuin täältä palstalta =)
 
Mä aloitin porkkanalla ja perunalla ja sitten bataatilla, peruna ei oikein maistunut. Sitten taisin ruveta antamaan mustikkaa ja jotain muita hedelmäsoseita.

Suosittelen kuitenkin odottamaan vielä, JOS maito tuntuu vielä riittävän. Vauvallehan pitäisi riittää 6 kk ikään asti pelkkä maito, joten mun mielestä kannattaa antaa vauvan masun ja suoliston vielä kasvaa ja vahvistua, jos vaan se maito riittää.

Jos ei riitä niin eikun maistelemaan, vähän kerrallaan.

Mulle muuten neuvottiin neuvolassa porkkanan, perunan ja bataatin jälkeen antamaan heti possua, että pojat kuulemma kaipaa jotain vähän jykevämpää. Mutta vauva oli jo 5 kk kun alettiin maistelemaan.

Puurot aloitettiin vasta vähän myöhemmin, velli ei ole kelvannut missään vaiheessa. Kannattaa muistaa että se mikä maistuu yhdelle, ei välttämättä maistu toiselle. Eli jos joku tökkii niin vaihda suosiolla johonkin muuhun, äläkä ota stressiä.

Tärkeintä on mun mielestä se, että antaa vauvan ruveta syömään omaan tahtiin eikä tuputa ja tyrkytä väkisin. Ruokailutilanteesta kannattaa tehdä mukava ja rento, ei stressiä, niin maistuu ne ruoat sitten myöhemminkin paremmin.
 
lhs
Ollaan aloitettu 6kk iässä, siihen asti täysimetyksellä. Porunalla ja porkkanalla ollaan aloiteltu, ja puurot sitten perään. Vellejä en ole koskaan antanut.

Hiljalleen makuannoksilla, ja uusia makuja vähitellen. Maitohan se noin pienelle vielä pääasiallinen ruoka on.

 

Yhteistyössä