Sosiaalitoimiston välitystili---kannattaako?

  • Viestiketjun aloittaja "Minttumari"
  • Ensimmäinen viesti
"Minttumari"
Eli meillä sellainen tilanne että 3 kk vuokrat rästissä sekä vesilasku ja laitettiin sosiaalitoimistoon työttöminä ihmisinä toimeentulotukihakemus ja pyysimme apua tilanteeseemme. Virkailija soitti juuri ja sanoi etteivät voi maksaa rästejä suoraan ja ehdotti väliaikaista välitystiliä eli miehen rahat menisi joka kuukausi sossuun ja siitä maksettaisiin joka kuun vuokra ja sopimuksen mukainen ( sossu tekisi vuokranantajalle sopimuksen ) rästilyhennys ( n. 100e ). Loput tulisi miehen tilille sitten.
Sopimus olisi voimassa niin kauan kuin rästejä riittää eli n. 10kk..
Kauan juttelin äsken virkailijan kanssa puhelimessa ja hän painotti että asia on vapaaehtoinen eikä mikään edunvalvontajuttu ja kun rästit on hoidettu niin raha tulee taas kokonaisuudessaan miehen tilille.
Kannattaako tähän suostua? Onko se niin etteivät voi tuota jatkaa enää kun rästit on maksettu?
Pliis, ohjeistakaa mua. Toivon asiallisia vastauksia koska tiedän, olemme sössineet vuokra-asiat jota ei tule enää tapahtumaan ja tuo olisi keino päästä tilanteesta. Kannattaako tuo vai yritänkö ensin sopia itsenäisesti vuokranantajan kanssa?
 
"noh"
No jos toinen vaihtoehto on häätö, niin suostuisin tuohon ilomielin. Jos taas teillä on joku muu mahdollisuus selviytyä rästeistä ja pitää asunto, niin toki käyttäisin sen eka (mut oletan ettei ole, koska ootte sossusta apua pyytäny).
 
hoookooo
Vuokrat maksetaan aina ensimmäisenä- ellei sitten halua veneen alle. Miksi heräätte hakemaan apua vasta nyt, kun 3kk jo maksamatta? Miksei heti silloin, kun huomasitte, ettei rahat riitä vuokraan? Asumistukea toki saatte, jos ei kumpikaan töissä? Mihin on korvaus- ja tukirahat menneet?! No, mut varsinaiseen kysymykseen, niin ilman muuta suostutte.
 
En tajua
En tajua. Te siis antaisitte vaan sossun maksaa vuokran puolestanne vaikka voitte tehdä sen vallan hyvin itsekin? Mitä te tuosta hyödytte? Saatteko siis sossulta jotain rahaa vai ottaako ne vaan sun miehen rahat ja maksaa siitä vuokrat ja rästit teidän puolesta? En siis tajua yhtään. Miksi te ette voi maksaa sitä vuokraa ja rästiä tuolla systeemillä pois itse? Onko tuo joku ehto toimeentulotuelle vai siis hähähähäh????
 
Näin varmaan
Ap:n perhe ei taida olla kykeneväinen maksamaan vuokraa itse ajoissa. Kun on niin paljon kivaa, mitä sillä rahalla voi muuta ostaa. Sossu ilmeisesti tulee apuun osittain, mutta haluaa takeen siitä, että rahat menevät oikeasti vuokraan eikä hurvitteluun.
 
"Minttumari"
Kiitos vastauksista.
Soitin virkailijalle että teemme välitystilisopimuksen siksi aikaa kun rästejä on ja samalla maksavat joka kuun vuokran sieltä ja loput tulee sitten meille.
Parempi näin, ei ahdista enää että jouduttaisiin pellolle..
 
"vieras"
En tajua. Te siis antaisitte vaan sossun maksaa vuokran puolestanne vaikka voitte tehdä sen vallan hyvin itsekin? Mitä te tuosta hyödytte? Saatteko siis sossulta jotain rahaa vai ottaako ne vaan sun miehen rahat ja maksaa siitä vuokrat ja rästit teidän puolesta? En siis tajua yhtään. Miksi te ette voi maksaa sitä vuokraa ja rästiä tuolla systeemillä pois itse? Onko tuo joku ehto toimeentulotuelle vai siis hähähähäh????
Luultavasti sosiaalivirasto takaa vuokranantajalle, että vuokra tulee maksettua. Muuta hyötyä tuosta järjestelystä tuskin on.
 
toinen kokemus
Googletin väitystiliä ja päädyin tähän vanhaan keskusteluun.

Toimiko välitystili lopulta? Eli maksettiinko vuokrat ajallaan ja hoidettiinko rästit miehen rahoista lopulta pois JA saitteko välitystilin lopulta purettua?

Minulla nimittäin kävi toisin. Välitystilin sanottiin olevan vapaaehtoista vähän vastaavassa tilanteessa mutta käytännössä se oli pakko. Elämäntilanne muuttui äkisti niin että yhtenä kuukautena vuokraa oli lähes viisi sataa euroa rästissä ja välitystiliä ehdotettiin ratkaisuksi. (en tässä vaiheessa jatkuvasta stressistä johtuen tajunnut että olisinhan ehkä voinut yrittää sopia vuorantantajan kanssa rästivuokran takaisinmaksusta itse). Vuokra olisi maksettu välitystililtä ja loput omat rahani olisin saanut tilille. Kuulosti helpolta ratkaisulta.

Noh, käytännössä kävi niin että jouduin soittamaan joka ikinen kuukausi välitystilin maksatuksen perään onko vuokra maksettu ajallaan, missä viipyy loput rahani. Toimeentulotukeen en ollut oikeutettu koska tuloni olivat toimeentulotukirajan yläpuolella. Välitystilin oli tarkoitus "turvata vuokranmaksu jatkossa koska yhdeltä kuukaudelta oli rästissä osa vuokrasta".

Kolmen kuukauden jälkeen huomasin että välitystili ei ala toimimaan: joka ikinen kuukausi jouduin soittamaan vuokranmaksun jälkeen jäävän rahamääräni perään jota ei kuulunut ilman että siitä erikseen soitin. Mitään sopimusta kanssani ei tehty rahani maksupäivästä eikä summasta vaikka alunperin sanottiin että niistä sovitaan yhdessä: rahaa tuli tipottain sadan euron summina ja päivät vaihtelivat kuukausittain niin että oli mahdoton ennakoida milloin on rahaa ja kuinka kauan. Lopulta huomasin että kuukausittain tililleni tuleva summa on jatkuvasti paljon pienempi mitä pitäisi vuokran maksun jälkeen jäädä käteen.

Soitin tästä johtavalle sosiaalityöntekijälle joka ihmetteli asiaa, tarkisti että välitystililläni on rahaa vaikka sosiaalityöntekijä oli sanonut ettei ole. Samalla soitin vuokranantajalle ja sain kuulla että vuokraa on maksettu joka kuukausi liikaa niin että siinä vaiheessa kun soitin oli vuokraa maksettu liikaa jo 450 euroa :eek: Ilmankos olin kolme kuukautta jo ihmetellyt miksi rahaa on koko ajan vähemmän käytössä kuin aiemmin.

Meni pari kuukautta että sain lopulta välitystilin lopetettua. Tämä ei olisi onnistunut yksin: sosiaalityöntekijä väitti etten voi itse lopettaa välitystiliä koska välitystili on avattu rästivuokran takia "asumisen turvaamiseksi".

Hain apua ystävältä joka lähti henkiseksi tueksi mukaani sosiaalivirastoon ja vain kuunteli vierestä: ystäväni läsnäolo näytti vaikuttavan siihen että sain vihdoin välitystilin lopetettua: sosiaalityöntekijä yritti inttää ja kieltää heistä johtuneet ongelmat välitystilin hoidossa mutta lopulta suostui lopettamaan välitystilin kun kerroin tarpeeksi monta kertaa faktat tiskiin: välitystili ei ole toiminut asianmukaisella sovitulla tavalla.

Soitin jälkeenpäin vielä välitystilihoitajien pomolle ja kerroin tapahtumakuvion, hän pyynnöstäni lähetti minulle tiliotteen koko välitystiliajalta josta selvisi että todellakin, vuokraa oli ilmoitukseeni asti maksettu koko ajan liikaa ja että maksupäivät minun suuntaan oli koko ajan vaihdelleet ja summat eivät yhtenäkään kuukautena pitäneet paikkaansa: minun tililleni piti siis tulla summa joka jää käteen vuokranmaksun jälkeen. Ei tullut kertaakaan.

Noh, soitin vielä jälkeenpäin oikeusaputoimistoon koska sattumalta kuulin että saman alueen sosiaalitoimistossa oli jatkuvasti ongelmia mm toimeentulotukipäätösten ja maksatuksen kanssa. Itselläni mm viimeisenä kuukautena maksettiin vuokran jälkeen tililleni 300 euroa vaikka olisi pitänyt maksaa lähes 600 euroa. Hain sinä kuukautena toimeentulotukea koska 300 eurolla emme todellakaan elä. Vastaukseksi tuli kieltävä päätös.

Oikeusaputoimistosta ohjeistettiin että koko välitystiliprosessista on ehdottomasti tehtävä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle. Niin monta virhettä oli tehty.

Välitystilin päättymisen jälkeen rahahuolet lakkasivat: kaikki maksut ajallaan eikä enää tarvitse stressata minä päivänä rahaa tulee tilille ja kuinka paljon.

Välitystili oli siis omalla kohdallani järkyttävä kokemus, koskaan ei raha-asiani ole olleet niin solmussa kuin välitystiliaikana: oli mahdotonta ennakoida laskujenmaksupäiviä, ilmoittaa maksun saajille maksupäiviä kun ei koskaan tiennyt minä päivänä rahaa on tulossa ja minkä verran. Kun rahaa oli vähemmän käytettävissä mitä piti (koska vuokraa maksettiin koko ajan liikaa) oli taloudellinen tilanne ahdistava koko ajan.

Jos ikinä teille tarjotaan "välitystiliapua" hätätilanteessa, harkitkaa kahteen kertaan: pyytäkää etukäteen tehtäväksi kaikki sopimukset: maksupäivä ja summa täsmälleen ja tarkistakaa että summat myös pitävät paikkansa, ennen kuin allekirjoitatte välitystilisopimuksen. Välitystilin hoitaminen ja toimivuus vaihtelee alueittain -paljon- eli on sattumanvaraista toimiiko se vai ei: olen lukenut toimivistakin tilanteista.

Minulta kysyttiin välitystilihalukkuutta äsken uudelleen kun kerroin sairaalassa (tutkimuksissa) stressaavani lomakkeita ja maksupäivien sopimisia: sain paniikkihäiriönomaisen reaktion. Minulla ei ole velkaa, ei maksuhäiriöitä, yritän aina etukäteen selvittää maksukykyni mukaan tulevat muutokset mutta kyllä, raha-asiat stressaavat. Kun rahaa on vähän on aivan pakko yrittää ennakoida ihan kaikki. Aina voi tulla jotain yllättävää silti jonka takia raha-asiat sitten stressaakin. Juuri nyt esimerkiksi on iso sairaalalasku tulossa. Noh, selvisi että sairaalalaskun voi maksaa erissä ja asumistuen pienenemisestä huolimatta selviämme kyllä ilman toimeentulotukea pari kuukautta jolloin rahatilanne taas muuttuu hieman parempaan.

Pitkä vuodatus mutta kerron varmuuden vuoksi jos joku joskus pohtii samaa asiaa: varaudu ennakkoon jos päätät/joudut tehdä välitystilisopimuksen: tarkista ennen allekirjoittamista että tehdään maksupäivä joka on aina sama, ja että summa pitää kutinsa ja on sama kuin oman laskusi mukaan pitää ollakin. Sen jälkeen toivo parasta että homma myös toimii.

Tämän kokemuksen takia en soisi pahimmalle vihamiehellekään asiakkuutta alueeni sosiaalitoimistossa: ainakaan siellä ei asiat yksinkertaisesti toimi.
 
vierailija
Minä olen monisairas työkyvyttömyyseläkeläinen ja minulle ehdotettiin välitystilisysteemiä,kun alkoi mopo karata käsistä (olen ollut impulsiivinen
nuoresta saakka).Välitystiliäni hoitava henkilö on maksanut vuokrani,sähkölaskuni,
kotivakuutukseni ja reseptilääkkeeni maksusitoumuksella eläkkeestäni jo useita vuosia.Loput eläkkeestäni saan tililleni joka kuukausi.Tämä systeemi on toiminut mainiosti,ei mitään valittamista!Edunvalvojaa ei missään nimessä kannata ottaa
vapaaehtoisesti.Niille joutuu maksamaan palkkaa satoja euroja vuodessa,välitystilin
hoitajalle ei mitään.En edes halua irti tästä palvelusta!
 
vierailija 4423
Googletin väitystiliä ja päädyin tähän vanhaan keskusteluun.

Toimiko välitystili lopulta? Eli maksettiinko vuokrat ajallaan ja hoidettiinko rästit miehen rahoista lopulta pois JA saitteko välitystilin lopulta purettua?

Minulla nimittäin kävi toisin. Välitystilin sanottiin olevan vapaaehtoista vähän vastaavassa tilanteessa mutta käytännössä se oli pakko. Elämäntilanne muuttui äkisti niin että yhtenä kuukautena vuokraa oli lähes viisi sataa euroa rästissä ja välitystiliä ehdotettiin ratkaisuksi. (en tässä vaiheessa jatkuvasta stressistä johtuen tajunnut että olisinhan ehkä voinut yrittää sopia vuorantantajan kanssa rästivuokran takaisinmaksusta itse). Vuokra olisi maksettu välitystililtä ja loput omat rahani olisin saanut tilille. Kuulosti helpolta ratkaisulta.

Noh, käytännössä kävi niin että jouduin soittamaan joka ikinen kuukausi välitystilin maksatuksen perään onko vuokra maksettu ajallaan, missä viipyy loput rahani. Toimeentulotukeen en ollut oikeutettu koska tuloni olivat toimeentulotukirajan yläpuolella. Välitystilin oli tarkoitus "turvata vuokranmaksu jatkossa koska yhdeltä kuukaudelta oli rästissä osa vuokrasta".

Kolmen kuukauden jälkeen huomasin että välitystili ei ala toimimaan: joka ikinen kuukausi jouduin soittamaan vuokranmaksun jälkeen jäävän rahamääräni perään jota ei kuulunut ilman että siitä erikseen soitin. Mitään sopimusta kanssani ei tehty rahani maksupäivästä eikä summasta vaikka alunperin sanottiin että niistä sovitaan yhdessä: rahaa tuli tipottain sadan euron summina ja päivät vaihtelivat kuukausittain niin että oli mahdoton ennakoida milloin on rahaa ja kuinka kauan. Lopulta huomasin että kuukausittain tililleni tuleva summa on jatkuvasti paljon pienempi mitä pitäisi vuokran maksun jälkeen jäädä käteen.

Soitin tästä johtavalle sosiaalityöntekijälle joka ihmetteli asiaa, tarkisti että välitystililläni on rahaa vaikka sosiaalityöntekijä oli sanonut ettei ole. Samalla soitin vuokranantajalle ja sain kuulla että vuokraa on maksettu joka kuukausi liikaa niin että siinä vaiheessa kun soitin oli vuokraa maksettu liikaa jo 450 euroa :eek: Ilmankos olin kolme kuukautta jo ihmetellyt miksi rahaa on koko ajan vähemmän käytössä kuin aiemmin.

Meni pari kuukautta että sain lopulta välitystilin lopetettua. Tämä ei olisi onnistunut yksin: sosiaalityöntekijä väitti etten voi itse lopettaa välitystiliä koska välitystili on avattu rästivuokran takia "asumisen turvaamiseksi".

Hain apua ystävältä joka lähti henkiseksi tueksi mukaani sosiaalivirastoon ja vain kuunteli vierestä: ystäväni läsnäolo näytti vaikuttavan siihen että sain vihdoin välitystilin lopetettua: sosiaalityöntekijä yritti inttää ja kieltää heistä johtuneet ongelmat välitystilin hoidossa mutta lopulta suostui lopettamaan välitystilin kun kerroin tarpeeksi monta kertaa faktat tiskiin: välitystili ei ole toiminut asianmukaisella sovitulla tavalla.

Soitin jälkeenpäin vielä välitystilihoitajien pomolle ja kerroin tapahtumakuvion, hän pyynnöstäni lähetti minulle tiliotteen koko välitystiliajalta josta selvisi että todellakin, vuokraa oli ilmoitukseeni asti maksettu koko ajan liikaa ja että maksupäivät minun suuntaan oli koko ajan vaihdelleet ja summat eivät yhtenäkään kuukautena pitäneet paikkaansa: minun tililleni piti siis tulla summa joka jää käteen vuokranmaksun jälkeen. Ei tullut kertaakaan.

Noh, soitin vielä jälkeenpäin oikeusaputoimistoon koska sattumalta kuulin että saman alueen sosiaalitoimistossa oli jatkuvasti ongelmia mm toimeentulotukipäätösten ja maksatuksen kanssa. Itselläni mm viimeisenä kuukautena maksettiin vuokran jälkeen tililleni 300 euroa vaikka olisi pitänyt maksaa lähes 600 euroa. Hain sinä kuukautena toimeentulotukea koska 300 eurolla emme todellakaan elä. Vastaukseksi tuli kieltävä päätös.

Oikeusaputoimistosta ohjeistettiin että koko välitystiliprosessista on ehdottomasti tehtävä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle. Niin monta virhettä oli tehty.

Välitystilin päättymisen jälkeen rahahuolet lakkasivat: kaikki maksut ajallaan eikä enää tarvitse stressata minä päivänä rahaa tulee tilille ja kuinka paljon.

Välitystili oli siis omalla kohdallani järkyttävä kokemus, koskaan ei raha-asiani ole olleet niin solmussa kuin välitystiliaikana: oli mahdotonta ennakoida laskujenmaksupäiviä, ilmoittaa maksun saajille maksupäiviä kun ei koskaan tiennyt minä päivänä rahaa on tulossa ja minkä verran. Kun rahaa oli vähemmän käytettävissä mitä piti (koska vuokraa maksettiin koko ajan liikaa) oli taloudellinen tilanne ahdistava koko ajan.

Jos ikinä teille tarjotaan "välitystiliapua" hätätilanteessa, harkitkaa kahteen kertaan: pyytäkää etukäteen tehtäväksi kaikki sopimukset: maksupäivä ja summa täsmälleen ja tarkistakaa että summat myös pitävät paikkansa, ennen kuin allekirjoitatte välitystilisopimuksen. Välitystilin hoitaminen ja toimivuus vaihtelee alueittain -paljon- eli on sattumanvaraista toimiiko se vai ei: olen lukenut toimivistakin tilanteista.

Minulta kysyttiin välitystilihalukkuutta äsken uudelleen kun kerroin sairaalassa (tutkimuksissa) stressaavani lomakkeita ja maksupäivien sopimisia: sain paniikkihäiriönomaisen reaktion. Minulla ei ole velkaa, ei maksuhäiriöitä, yritän aina etukäteen selvittää maksukykyni mukaan tulevat muutokset mutta kyllä, raha-asiat stressaavat. Kun rahaa on vähän on aivan pakko yrittää ennakoida ihan kaikki. Aina voi tulla jotain yllättävää silti jonka takia raha-asiat sitten stressaakin. Juuri nyt esimerkiksi on iso sairaalalasku tulossa. Noh, selvisi että sairaalalaskun voi maksaa erissä ja asumistuen pienenemisestä huolimatta selviämme kyllä ilman toimeentulotukea pari kuukautta jolloin rahatilanne taas muuttuu hieman parempaan.

Pitkä vuodatus mutta kerron varmuuden vuoksi jos joku joskus pohtii samaa asiaa: varaudu ennakkoon jos päätät/joudut tehdä välitystilisopimuksen: tarkista ennen allekirjoittamista että tehdään maksupäivä joka on aina sama, ja että summa pitää kutinsa ja on sama kuin oman laskusi mukaan pitää ollakin. Sen jälkeen toivo parasta että homma myös toimii.

Tämän kokemuksen takia en soisi pahimmalle vihamiehellekään asiakkuutta alueeni sosiaalitoimistossa: ainakaan siellä ei asiat yksinkertaisesti toimi.
 
vierailija
No välitystili toimii että turvaavat asumisen,ei tule häätöä.maksavat 3 tai useamman kuukauden vuokra rästit pois heti,tekevät maksusuunitelman joka ei asiakkaan taholta enää mahdollista.
mutta ajatus piilee siinä että asiakkaan rahat menevät kunnalle heti kun tökkää nimen paperiin,mieti ennenkuin... ja siihen kannattaa aina mikäli lähtee,laittaa tantan asiakkaan pyynnöstä päivä jolloi alkaa välitystili ja päivä jolloin määräaikaisena päättyy. Sillä muuten sinulla on välitystili sossussa lopunikää.

ja toinen juttu on toi mitä laskujen jälkeen maksetaan asiakkaalle omalle tilille,ne pitää myös näkyä sopimuksessa nimittäin on kokemusta siitä että omalle tilille tulee vaan raha silloin kuin tantta on
MUISTANUT sen laittaa maksuun,ja jos tantta on mennyt vapaalle ja unohtanut hoitaa asian niin ei sitä kukaan toinenkaan hoida!!! meni ihan miten vaan,eipä ole raha tilillä esim maanantai aamuna,ei siis tarvi lapsi perheen ruoka kauppaan sinä päivänä lähteä! ei voi muuta kun kirota!

Lupaavat kymmenen kaunista kun saavat nimen paperiin,mutta todellisuudessa aika nihkeätä
on tilille rahan siirto. Välitystili koetaan ahdistavana ja on normaalille ihmiselle vikatikki.
ei sossusta enää nykyään saa mitään apuja kun kaikki avut annetaan pakolaisille yms loisille.
eli häätö on mahdollinen ja lapsiperhe pihalle,lapset huostaan vanhemmat pihalle! Näin suomessa,suomalaisille!!
Mutta jos lähipiiristä löytyisi se "varakas" mummo tai pappa joka voisi autaa,tilapäisesti ja ei tarvi sillo välitystiliä avata, olisi hyvä. Juu kyllä ne vuokra,vesi ja sähkölasku kantsii maksaa ihan ekana pois.asioita ei pidä laskea niin pitkälle että ajautuu ahdistavaan tilanteeseen.
Muut laskut sitten, ja kattoa mitä jää ruuan ostoon rahaa ja kuin pitkäksi aikaa.ei voi elää yli varojen.

sossusta kun tarjoavat välitystiliä ja kokemuksia on siitä kuinka tantat sanovat päin näköä,syyttävät vanhempaa siitä kuinka ei ole turvannut talouttaan,uhkaillaan että olet jo heinäkuussa saanut häätö kirjeen,
että lapset laitetaan muualle asumaan missä on
asuminen turvattua. Että vanhempi ei pysty huolehtimaan lapsistaan,onko ruokaa ym ym.
että minne on vuokra rahat menneet? Minkä laista syyttelyä saakaan kuulla sosiaali toimistosta kun hakee apuja! Aika törkeetä. Tälläisiä ahdistavia kokemuksia on.








 
vierailija
Mieluiten kannattaa lainata sitten rästi vuokra raha tuttavalta tai sukulaiselta ennenkuin alistuu välitystili asiakkaaksi. On huono kokemus. Kerronpa tässä.on paha olo.
esim, no asiallinen virkailija alkoi hoitaa ns välitys tili asiaa, maksaa laskut pois joka kuukausi ja laittaa kuukaudeksi rahastani toimeentuloon tililleni tietty summa säänöllisesti....mutta sitten tämä virkailija jäikin pitkälle sairas lomalle ja nyt hoitaa toinen täti laskuja...hän ei osaa hoitaa asioita, oli sovittu että tietty summa tulee tilille laskujen jälkeen mutta ei tule!
Tulee miten sattuu tai ei ollenkaan. Päivät eivät pidä paikkaansa eikä sovitut asiat. Kun tulee rahaa ei taas tiedä milloin seuraavan kerran tulee. Kyllä ottaa päähän. Virkailija laittaa IHAN KAIKKI MUN RAHAT LASKUIHIN ja mun on jotenkin selvittävä 2 ala ikäsen kanssa pitkiä aikojakin ilman rahaa,ruokaa on pakastimessa.... Nyt kun käänsin asumistuen omalle tililleni kun se ei kuulu välitystiliin niin mikä älämölöön tää virkailija siitä nosti! Että saat selvitä nyt sillä koko kuukauden että nyt ei enää makseta välitystililtä mitään minun rahaani tililleni,että nyt on selvittävä kuukausi niillä ja jos ei selviä niin saa olla ilman! Mitä tää on?! Meijän kiusaamista,uhoomista ja uhkailua sitäkö se on lapsiperheen auttaminen? En pysty ostamaan lapsille mitään vaateita tai muuta, kenkiä muuta kun jotain halpoja mitkä ei kauaa kestä. stm. Ei saa mitään tukea lasten tarvikkeisiin ja kelalle ne ei kuulu.
välitystili ei ole turvattu ratkaisu sillä jos sielä eivät haluakkaan maksaa kaikkia laskuja menee ne ulosottoon ja on kuitenkin vaara että joutuu pihalle vuokra asunnosta.
eli mopo ei saa karata käsistä vaan vuokra,sähkö ja vesilasku on maksettava ihan ekana pois. Vaikka kuukaudeksi pitäisi oikeesti jäädä sovittu summa mikä riittää niin sitä ei tämä virkailija maksa,sanoo ettei ole rahaa. Ei 200-300e riitä mitenkään 3 henkilölle tai 20e-40e viikoksi! ja autokin kuluttaa osuutensa. Mainittu virkailija pitäisi laittaa pihalle työstään. Hän tekee tätä varmasti muillekin. niin on huono kokemus. Kun raha ei tule sovittuna summana ja päivänä niin miten siitä voi sitten mitään hoitaa tai suunitella mitään menoakaan.
ja pitääkö tässä viikkokin pärjätä 20e ei tule mitään. Viime viikolla riitelin tämän sosiaali toimiston akan kanssa asioista, hän ei välitä mitään hoitaa ajallaan. Ja jotkut laskut jättää maksamatta. Kela ei maksa koko vuokraa tai vesimaksua ollenkaan. Olen kuitenkin hakenut kelasta tukea ja saanutkin vähän päälle satasen. Mutta nyt kun minun olisi pitänyt maksaa asuntotuesta lainattu summa takaisin niin täti kun ei maksa niin milläs maksaa.miten voi tälläinen ihminen olla tälläisessä TYÖSSÄ! hän on saattanut minut ihan vaikeuksiin.
tuntuu kuin virkailijalla olisi tarve että me voisimme mennä minne tahojaan asumaan vaikka veneen alle. Asennevammasia tuntuu olevan. Ei auta tässä kunnassa jollekin kunnan edustajalle kertoa asiasta kun kaikki ovat niin niin sisäänpäin lämpiäviä! Ajattelin soittaa oikeusaputoimistoon asiasta.
 
vierailija
Luultavasti sosiaalivirasto takaa vuokranantajalle, että vuokra tulee maksettua. Muuta hyötyä tuosta järjestelystä tuskin on.
olen itse välitystiliasiakas, minun eläke menee suoraan sossun kautta, sieltä maksavat vuokrat,sähköt ja muut tärkeät asiat rahoistani, lisäksi saan hakea välitystiliin apteekista reseptilääkkeet,ja kaupassa on myös laskutustili ja sossu maksaa rahoistani myös ostamani ruuat jne... olen alkoholin osto kiellon laittanut kaupan tilille, joten sitä ei voi ostaa enään. tuo sossun välitystili toimii todella hyvin minun kohdallani, ei jää vuokrat maksamatta, ja saan loput rahat mitä laskujen maksujen jälkeen jää niin omalle tililleni. suosittelen välitystiliä. ainoa haitta ja suuri onkin että välitystiliä käytettäessä kaupassa et saa bonuksia etkä plussia, niitä saat vasta kun on käteistä rahaa. todella ikävä seikka vaikka omia rahoja ovat, vaikkakin menevät sossun kautta.
 
vierailija
Vittu toi välitystili on persestä sanoivat maaliskuussa että minä saan toukukuu 5 päivä 200€ ja eilen ne sanoivat että saan 5 päivä 100€ kun minulla on niin vähän raha nyt ne sanoivat että välitytili on minuksella kun minun piti huutikuu lyhentä loppu vuokra velka 300€ kk ja jatkossa 100€ kk mutta nyt ne sanoivat että tili on minuksella että ne pysty vain 100€ minulle laitaman 5 päivä ja minulla on 138€ puhelin ja netti mitä varman nouse tlukokuussa mutta miksi minun pitä 300€ ensimäinen erä maksa eikö nillä ole joku suoja osuus mutta silti jos olis tarkkoja niin minun ei ollekan tarvitsisi lyhentä vuokra rästejä mutta itse vapa ehtoisesti suostuin välitystili ja lyhentämän vuokra rästejä että saa jatka asumista attendolla mutta pulassa minä olen tämän takia.

Ei sittä tule mitän että saan sossusta 5 päivä 100€ ja kela 78€ yhtensä 178€ ja sitten minulla mene 138€ puhelin ja netti ja Janne pitä maksa 20€ yhtensä 158€ niin minulle jää 20€ millä minun pitä pärjätä 22 päivä asti eli 17 päivä niin minun pitä pärjätä 1,17€ päivä kyllä minulla pitäisi jäädä vähintän 10€ päivässä kun polttan tupakka eli kyllä minun ainakin 230€ pitäisi sada sittä sossusta 5 päivä että minä pärjän minä pyydän asianajaja Mxxx Pxxxxxxxx että hän soitta sinne sossu ja jos hän ei pysty minua auttaman niin pyydän joku asianajaja Pietarsaaresta auttaman minua tai sitten otan johonkin toimittajan yhteyttä että hän kirjoitta lehten ☹
 
vierailija
Niin kun minulla ei ole Vaasan pikiprukki vuokra rästejä niin voisin aasua omassa asunnossa mutta ajatelin että attendo on parempi mutta sitten minun pitä lyhentä attendo 6 kk vuokra rästit että saan aasua attendo.

Ajatelin että attendo on parempi aasua kun oma asunto kun saa ruoka ja lääkkeet jaetan mutta ongelma on se välitystili että ne anta niin vähän raha minulle että ei rittä tupakka ja puhelin ja netti eli ei 20€ rittä 17 päivä tupakkan mitä jää sen jälken kun on maksettu puhelin ja netti.
 
vierailija
Vastako välitystili hoitaja kun tee soitatte hänelle vai onko se niin kun tällä Vaasassa eräs välitystili hoitaja nainen A*** soitin perjantaina vaikka kuinka monta kerta sekä omalla puhelimella että attendon puhelimella sekä suoran numeron että vaihtesen ja hän ei vastannut ja minä tiedän että hän on perjantaina ollut paikalla ja minä tiedän että hän on laittanut minulle esto kun hälyttä varattua kun hänelle soitta mutta kun soitta niin että ei näytä numeroa niin se hälyttä normalisti ja jätin hänelle perjantaina soittopyyntö silti en sannut häntä kinni enkä saa häntä ikinä kinni kun hän käyttä tuollaista taktikka?
 
vierailija
Googletin väitystiliä ja päädyin tähän vanhaan keskusteluun.

Toimiko välitystili lopulta? Eli maksettiinko vuokrat ajallaan ja hoidettiinko rästit miehen rahoista lopulta pois JA saitteko välitystilin lopulta purettua?

Minulla nimittäin kävi toisin. Välitystilin sanottiin olevan vapaaehtoista vähän vastaavassa tilanteessa mutta käytännössä se oli pakko. Elämäntilanne muuttui äkisti niin että yhtenä kuukautena vuokraa oli lähes viisi sataa euroa rästissä ja välitystiliä ehdotettiin ratkaisuksi. (en tässä vaiheessa jatkuvasta stressistä johtuen tajunnut että olisinhan ehkä voinut yrittää sopia vuorantantajan kanssa rästivuokran takaisinmaksusta itse). Vuokra olisi maksettu välitystililtä ja loput omat rahani olisin saanut tilille. Kuulosti helpolta ratkaisulta.

Noh, käytännössä kävi niin että jouduin soittamaan joka ikinen kuukausi välitystilin maksatuksen perään onko vuokra maksettu ajallaan, missä viipyy loput rahani. Toimeentulotukeen en ollut oikeutettu koska tuloni olivat toimeentulotukirajan yläpuolella. Välitystilin oli tarkoitus "turvata vuokranmaksu jatkossa koska yhdeltä kuukaudelta oli rästissä osa vuokrasta".

Kolmen kuukauden jälkeen huomasin että välitystili ei ala toimimaan: joka ikinen kuukausi jouduin soittamaan vuokranmaksun jälkeen jäävän rahamääräni perään jota ei kuulunut ilman että siitä erikseen soitin. Mitään sopimusta kanssani ei tehty rahani maksupäivästä eikä summasta vaikka alunperin sanottiin että niistä sovitaan yhdessä: rahaa tuli tipottain sadan euron summina ja päivät vaihtelivat kuukausittain niin että oli mahdoton ennakoida milloin on rahaa ja kuinka kauan. Lopulta huomasin että kuukausittain tililleni tuleva summa on jatkuvasti paljon pienempi mitä pitäisi vuokran maksun jälkeen jäädä käteen.

Soitin tästä johtavalle sosiaalityöntekijälle joka ihmetteli asiaa, tarkisti että välitystililläni on rahaa vaikka sosiaalityöntekijä oli sanonut ettei ole. Samalla soitin vuokranantajalle ja sain kuulla että vuokraa on maksettu joka kuukausi liikaa niin että siinä vaiheessa kun soitin oli vuokraa maksettu liikaa jo 450 euroa Ilmankos olin kolme kuukautta jo ihmetellyt miksi rahaa on koko ajan vähemmän käytössä kuin aiemmin.

Meni pari kuukautta että sain lopulta välitystilin lopetettua. Tämä ei olisi onnistunut yksin: sosiaalityöntekijä väitti etten voi itse lopettaa välitystiliä koska välitystili on avattu rästivuokran takia "asumisen turvaamiseksi".

Hain apua ystävältä joka lähti henkiseksi tueksi mukaani sosiaalivirastoon ja vain kuunteli vierestä: ystäväni läsnäolo näytti vaikuttavan siihen että sain vihdoin välitystilin lopetettua: sosiaalityöntekijä yritti inttää ja kieltää heistä johtuneet ongelmat välitystilin hoidossa mutta lopulta suostui lopettamaan välitystilin kun kerroin tarpeeksi monta kertaa faktat tiskiin: välitystili ei ole toiminut asianmukaisella sovitulla tavalla.

Soitin jälkeenpäin vielä välitystilihoitajien pomolle ja kerroin tapahtumakuvion, hän pyynnöstäni lähetti minulle tiliotteen koko välitystiliajalta josta selvisi että todellakin, vuokraa oli ilmoitukseeni asti maksettu koko ajan liikaa ja että maksupäivät minun suuntaan oli koko ajan vaihdelleet ja summat eivät yhtenäkään kuukautena pitäneet paikkaansa: minun tililleni piti siis tulla summa joka jää käteen vuokranmaksun jälkeen. Ei tullut kertaakaan.

Noh, soitin vielä jälkeenpäin oikeusaputoimistoon koska sattumalta kuulin että saman alueen sosiaalitoimistossa oli jatkuvasti ongelmia mm toimeentulotukipäätösten ja maksatuksen kanssa. Itselläni mm viimeisenä kuukautena maksettiin vuokran jälkeen tililleni 300 euroa vaikka olisi pitänyt maksaa lähes 600 euroa. Hain sinä kuukautena toimeentulotukea koska 300 eurolla emme todellakaan elä. Vastaukseksi tuli kieltävä päätös.

Oikeusaputoimistosta ohjeistettiin että koko välitystiliprosessista on ehdottomasti tehtävä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle. Niin monta virhettä oli tehty.

Välitystilin päättymisen jälkeen rahahuolet lakkasivat: kaikki maksut ajallaan eikä enää tarvitse stressata minä päivänä rahaa tulee tilille ja kuinka paljon.

Välitystili oli siis omalla kohdallani järkyttävä kokemus, koskaan ei raha-asiani ole olleet niin solmussa kuin välitystiliaikana: oli mahdotonta ennakoida laskujenmaksupäiviä, ilmoittaa maksun saajille maksupäiviä kun ei koskaan tiennyt minä päivänä rahaa on tulossa ja minkä verran. Kun rahaa oli vähemmän käytettävissä mitä piti (koska vuokraa maksettiin koko ajan liikaa) oli taloudellinen tilanne ahdistava koko ajan.

Jos ikinä teille tarjotaan "välitystiliapua" hätätilanteessa, harkitkaa kahteen kertaan: pyytäkää etukäteen tehtäväksi kaikki sopimukset: maksupäivä ja summa täsmälleen ja tarkistakaa että summat myös pitävät paikkansa, ennen kuin allekirjoitatte välitystilisopimuksen. Välitystilin hoitaminen ja toimivuus vaihtelee alueittain -paljon- eli on sattumanvaraista toimiiko se vai ei: olen lukenut toimivistakin tilanteista.

Minulta kysyttiin välitystilihalukkuutta äsken uudelleen kun kerroin sairaalassa (tutkimuksissa) stressaavani lomakkeita ja maksupäivien sopimisia: sain paniikkihäiriönomaisen reaktion. Minulla ei ole velkaa, ei maksuhäiriöitä, yritän aina etukäteen selvittää maksukykyni mukaan tulevat muutokset mutta kyllä, raha-asiat stressaavat. Kun rahaa on vähän on aivan pakko yrittää ennakoida ihan kaikki. Aina voi tulla jotain yllättävää silti jonka takia raha-asiat sitten stressaakin. Juuri nyt esimerkiksi on iso sairaalalasku tulossa. Noh, selvisi että sairaalalaskun voi maksaa erissä ja asumistuen pienenemisestä huolimatta selviämme kyllä ilman toimeentulotukea pari kuukautta jolloin rahatilanne taas muuttuu hieman parempaan.

Pitkä vuodatus mutta kerron varmuuden vuoksi jos joku joskus pohtii samaa asiaa: varaudu ennakkoon jos päätät/joudut tehdä välitystilisopimuksen: tarkista ennen allekirjoittamista että tehdään maksupäivä joka on aina sama, ja että summa pitää kutinsa ja on sama kuin oman laskusi mukaan pitää ollakin. Sen jälkeen toivo parasta että homma myös toimii.

Tämän kokemuksen takia en soisi pahimmalle vihamiehellekään asiakkuutta alueeni sosiaalitoimistossa: ainakaan siellä ei asiat yksinkertaisesti toimi.
 

Yhteistyössä