Spermavika. Miten hoidot etenee?

Heippa! Haluaisimme miesystäväni kanssa yhteisen lapsen ja hänellä on todettu jo vuosia sitten paha oligospermia (2-4kpl siittiöitä näytteessä), jonka syytä ei vielä tiedetä. Gynekologini laittoi meille lähetteen HUS:in lapsettomuuspoliklinikalle, jonne odotamme nyt pääsyä. Minun hedelmällisyydessäni ei pitäisi olla mitään vikaa.
Onko muita joilla on/ollut sama tilanne? Miten tutkimukset etenee? Miten hoidot etenee?
Sen siis tiedän, että mikroinjektio lienee meille ainoa vaihtoehto. Onkohan HUS:ssa kuinka pitkät jonot?

Vertaistuesta kiitollisena <3
 
Meillä ei ole siittiöt olleet ongelma, joten en tiedä suositellaanko miehellesi esim jotain lääkitystä millä voidaan mahdollisesti parantaa siittiömäärää tms.

Mutta sen verran tiedän, että HUS:ssa jonot on sitä puolen vuoden luokkaa. Jos sulla on nyt lähete lähtenyt sinne, niin sieltä varmaan soitetaan sulle viikon parin päästä ja annetaan suunnitteluaika noin puolen vuoden päähän. Näin mulla meni lähetteen jälkeen. Ohjeistus oli vielä, että noin kuukausi ennen suunnittelukäyntiä pitää molempien käydä ottamassa tarvittavat verikokeet - molemmilta infektioverikokeet sekä multa amh- arvo ja perus verenkuva. Mun mies vei myös spermanäytteen, en tiedä tarvitsevatko sinun mieheltäsi vielä uudestaan kun on jo otettu vastikään.
 
Kiitos tiedoistanne! Kovin epämääräiseltä info netissä tuntuu, kun yrittää etsiä tietoa. Enemmän löytyy tietoa naisesta johtuvasta lapsettomuudesta. Eniten minua vaivaa se kun emme vielä tiedä mikä oligospermian aiheuttaa.
Olen niin kärsimätöntä tyyppiä, että haluaisin heti kaiken tiedon. :D
 
Miehestä johtuva lapsettomuus on yleensäkin se hankalimmin hoidettava..valitettavasti mekin kuulumme tuohon epäonniseen porukkaan. Mut icsi on tehokas hoitomuoto juurikin kun on spermaviasta kyse. Paljon tsemppiä ja onnea matkaan
 
Sain juuri puhelun naistenklinikalta, jonne lähetteemme oli saapunut. Nyt ensin meistä otetaan verikokeita ja mieheltä myös spermanäyte, joiden tuloksista lääkäri soittaa 22.6. Nopeaa toimintaa kyllä, katsotaan miten hoidot lähtevät etenemään. :)
 
Hei Pipa84! Meillä lapsettomuuden syy oli aivan sama eli miehellä siittiöitä 2-6 kpl! :( Syytä tuohon ei meilläkään löytynyt... Hoitomuotona meillä oli ICSI ja hoitopaikka ensin Väestöliitto jossa tehtiin 1. Icsi josta saatiin 1 tuoresiirto ja kaksi pakkasalkiosiirtoa. Kaikista negatiivinen. Sitten Siirryimme Naistenklinikalle ja siellä tehtiin 2. isci. Siitä saimme 1 tuoresiirron ja pakkasalkiosiirron. Negaa molemmat. 3. icsi tehtiin taas Naistenklinikalla ja tuoresiirrosta tärppäsi <3 Nyt meillä on maailman suloisin 1v. tyttö :)
Tuon vähäisen siittiömäärän vuoksi mies todennäköisesti joutuu antamaan munasolujen keräyspäivänä useamman näytteen että saadaan kerättyä tarpeeksi siittiöitä. Mun mieskin joutui joku kerta antamaan jopa 3 näytettä ennenkuin siittiöitä oli tarpeeksi ;) Ja yksi mehdollisuus siittiöiden saamiseksi on kivesbiopsia, missä neulalla otetaan suoraan kiveksistä niitä siittiöitä.

Paljon tsemppiä ja voimia hoitoihin!!! Rankkaa aikaa, muttauskokaa ja luottakaa että tekin onnistutte!
 
Heippa!

Meillä myös oligospermia. En enää muista, että minkä verran siittiöitä oli, mutta lääkäri sanoi, ettei luomumahkuja ole, mutta näissä asioissa ihmeitä voi toki tapahtua. Yhteensä 6 vuotta luomuna yritettiin ja toivottiin, ennenkuin tutkimuksiin mentiin. Viides siirto toi plussan ja nyt tämä ihme on 5kk. Meillä riitti yksi näyte, eli ilmeisesti siittiöitä kuitenkin sen verran oli.

Voimia hoitoihin!!
 

Yhteistyössä