Spinaali vai Epiduraali?

  • Viestiketjun aloittaja rv36
  • Ensimmäinen viesti
Mä en tiedä mitä eroa niillä varsinaisesti on, mutta mulle laitettiin spinaali, kun mentiin kiireelliseen sektioon, jalat ei liikkuneet ja meni tunto koko alakropasta.
Epiduraali vie kivun pois, mutta pystyy itse vielä liikkumaan.

Epiduraalia siis voisin suositella, koska jos synnytystilanteessa menee tunto, ainakin mulle voisi iskeä ahdistus siitä, että itse ei voisi jalkoja siirrellä.

Ja epiduraali auttoi tosi hyvin, sitä voi myös lisätä jos synnytys kestää, spinaalista en tiedä :)
 
maarit3
Itse olen saanut molempia. Molemmat veivät kivun pois avautumisvaiheessa, mutta toi spinaali annettiin sen verran oikeaan aikaan, että ponnistusvaiheessa en tuntenut minkäänlaisia kipuja ja tyttö oli maailmassa toisella ponnistuksella. Aivan ihana synnytys. Eli jos olet uudelleen synnyttäjä ja pelkäät ponnistusvaiheen kipuja, valitse spinaali, SUOSITTELEN.
 
Kertokaa muutkin kokemuksianne.. muakin kiinnostaa tää =)

Esikoisen synnytyksessä sain epiduraalin ja jestas miten tuhtia tavaraa se oli.. oli ihan tokkurassa ja vapisin. Kyllähän se kivut vei loistavasti, mutta ehkä jotain muuta haluaisin seuraavassa synnytyksessä kokeilla!
 
Ei alatiesynnytyksessä (mun käsittääkseni) laiteta niin paljon puudutusta spinaalia laitettaessa, että menis tunto jaloistakin. Minulla kokemus sektiosta jolloin oli spinaali ja tunto meni luonnollisesti. Mutta synnytyksissä ollut spinaali jätti jalat kuitenkin sellaisiksi, että niillä ihan hyvin olis pystynyt käveleen (jos en olis ollu niin väsynyt ja halunnut vain maata).
 
3 lasta
Omasta kokemuksesta suosittelisin epiduraalia, mutta jollain varmaan spinaali ollut parempi ;-) Ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin ja se oli todellakin taivas, sillä kivut hävisivät kokonaan (minulta ei kuitenkaan vienyt pois ponnistuksen tarvetta synnytyksen loppupuolella) Toisessa synnytyksessä sitten sain spinaalin, ja taisi jokin mennä pistäjällä väärin, kun kivut hävisivät vain toiselta puolelta :-( Mutta varmasti jos laitto olisi kunnolla onnistunut, niin sekin olisi kivut vienyt kokonaan... Kolmannen lapsen sain sitten ilman puudutuksia ilokaasun voimalla ja loppujen lopuksi sekin oli ihan hyvä kivun lieventäjä. Tai ainakin laittoi pään hieman sekaisin, ettei niin kovasti kiinnittänyt kipuun huomiota...
Varmaankin synnytyssairaalassa sitten kertovat kumpa on omassa tilanteessasi se parempi / oikeampi vaihtoehto. Rohkeasti vaan synnytykseen ja kuuntele omaa kroppaasi ja luota omiin vaistoihisi!
 
vieras
epiduraali ja spinaali laitetaan periaatteessa samalla lailla mutta eri kohtaan.
Epiduraalia käytetään enemmän ensisynnyttäjille,koska lääkettä voi annostella jatkuvasti epiduraalitilaan.Spinaali taas on ns. kertaluonteinen kivunlievitys,eli kertapistolla saadaan parin tunnin apu kipuihin. Sopii siis paremmin uudelleensynnyttäjille,joilla usein on nopeammat synnytykset.
riippuu sairaalasta saatko liikkua epiduraalin aikana.Monessa paikassa ei päästetä epiduraalinkaan aikana liikkumaan koska laitetaan sen verran tuhdit lääkeannokset.
 
Mulla ei oo kokemusta epiduraalista kuin sen verran, että sen laitto epäonnistui, kun anestesianlääkäri tökkäsi 3 kertaa väärään paikkaan, kun ei löytäny sitä epiduraalitilaa. Tästä johtuen oksensin synnytyksen jälkeiset 1½vrk ja olin taju kankaalla kun päänsärky oli niin mieletön, en pystynyt ees vauvaa pitämään sylissä.

Spinaalipuudutus oli loistava! Vei kivut kokonaan :)
 

Yhteistyössä