Steiner-koulu vs. tavallinen koulu

  • Viestiketjun aloittaja "Cecilia"
  • Ensimmäinen viesti
"Eliza"
[QUOTE="vieras";26978473]Näin. Jos vanhemmat ovat fiksu, valveutuneita ja akateemishenkisiä, niin tod.näk. lapsi pärjää - koulusta huolimatta.[/QUOTE]

Miksi sitten tällaiset vanhemmat pistäisivät lapsensa Steiner-kouluun, jos se olisi niin surkea, mitä monet täällä väittävät. Minusta kun tuntuu, että Steiner-koulussa olevien vanhemmissa on jopa enemmän fiksuja, valveutuneita ja akateemishenkisiä.
 
"Kifa"
Steiner-koulu sopii varmasti niille lapsille jotka ovat muutenkin lahjakkaita, oppimishaluisia ja luovia. Sen sijaan olen kuullut aika paljon negatiivista juttua juurikin sellaisista perheistä joiden lapsi olisi tarvinnut erityistä tukea ja sitten on vain "annettu kehittyä omaa tahtiaan" ja sitten on ollut tosi ikävä tilanne kun lapsi on jo ehtinyt jäädä tosi paljon ikätasostaan jälkeen ennen kuin on loputa hoksattu että lapsella on vaikka lukihäiriö. :(

Itse en myöskään olisi Steiner-koulussa varmaankaan viihtynyt. Olin koulussa aina luokan paras ja kympin tyttö mutta myös hyvin pedanttinen, järjestelmällinen ja täydellisyydentavoittelija. Minua olisi kiusannut suunnattomasti sellainen opiskelu jossa ei ole mitään yksiselitteisiä yhteisiä tavoitteita jotka tehdään tietyssä järjestyksessä ja varsinkin tuo kirjojen puute olisi ahdistanut hurjasti (itse tykkäsin jo ennen kouluikää tehdä tehtäviä vanhempien opettajatuttavilta saaduista kirjoista ja olin tosi tarkka siitä että kaikki piti tehdä järjestyksessä eikä mitään jätetty väliin - olisin ollut varmaan ihan hukassa jos koulussa olisi sanottu että puuhailepa nyt jotain mitä tykkäät, ei sen niin väliä mitä).
 
"mmmm"
[QUOTE="Kifa";26979181]Steiner-koulu sopii varmasti niille lapsille jotka ovat muutenkin lahjakkaita, oppimishaluisia ja luovia. Sen sijaan olen kuullut aika paljon negatiivista juttua juurikin sellaisista perheistä joiden lapsi olisi tarvinnut erityistä tukea ja sitten on vain "annettu kehittyä omaa tahtiaan" ja sitten on ollut tosi ikävä tilanne kun lapsi on jo ehtinyt jäädä tosi paljon ikätasostaan jälkeen ennen kuin on loputa hoksattu että lapsella on vaikka lukihäiriö. :(

Itse en myöskään olisi Steiner-koulussa varmaankaan viihtynyt. Olin koulussa aina luokan paras ja kympin tyttö mutta myös hyvin pedanttinen, järjestelmällinen ja täydellisyydentavoittelija. Minua olisi kiusannut suunnattomasti sellainen opiskelu jossa ei ole mitään yksiselitteisiä yhteisiä tavoitteita jotka tehdään tietyssä järjestyksessä ja varsinkin tuo kirjojen puute olisi ahdistanut hurjasti (itse tykkäsin jo ennen kouluikää tehdä tehtäviä vanhempien opettajatuttavilta saaduista kirjoista ja olin tosi tarkka siitä että kaikki piti tehdä järjestyksessä eikä mitään jätetty väliin - olisin ollut varmaan ihan hukassa jos koulussa olisi sanottu että puuhailepa nyt jotain mitä tykkäät, ei sen niin väliä mitä).[/QUOTE]

onko steiner-koulu tällainen? vähemmän kilpailua. Tää ois mun lapselle just täydellinen, tykkää itse päättää mitä tutkii ja tekee ja kirja on nenän alla koko ajan, on luova, mielikuvitusrikas, mutta ei tykkää kilpaillla.
 
"vieras"
[QUOTE="Kifa";26979181]Steiner-koulu sopii varmasti niille lapsille jotka ovat muutenkin lahjakkaita, oppimishaluisia ja luovia. Sen sijaan olen kuullut aika paljon negatiivista juttua juurikin sellaisista perheistä joiden lapsi olisi tarvinnut erityistä tukea ja sitten on vain "annettu kehittyä omaa tahtiaan" ja sitten on ollut tosi ikävä tilanne kun lapsi on jo ehtinyt jäädä tosi paljon ikätasostaan jälkeen ennen kuin on loputa hoksattu että lapsella on vaikka lukihäiriö. :(

Itse en myöskään olisi Steiner-koulussa varmaankaan viihtynyt. Olin koulussa aina luokan paras ja kympin tyttö mutta myös hyvin pedanttinen, järjestelmällinen ja täydellisyydentavoittelija. Minua olisi kiusannut suunnattomasti sellainen opiskelu jossa ei ole mitään yksiselitteisiä yhteisiä tavoitteita jotka tehdään tietyssä järjestyksessä ja varsinkin tuo kirjojen puute olisi ahdistanut hurjasti (itse tykkäsin jo ennen kouluikää tehdä tehtäviä vanhempien opettajatuttavilta saaduista kirjoista ja olin tosi tarkka siitä että kaikki piti tehdä järjestyksessä eikä mitään jätetty väliin - olisin ollut varmaan ihan hukassa jos koulussa olisi sanottu että puuhailepa nyt jotain mitä tykkäät, ei sen niin väliä mitä).[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus, olen jokseenkin samoilla linjoilla kanssasi.
 
"vieras"
Miksi en laittanu lastani Steineriin:

-Se alkoi kuulostamaan ja vaikuttamaan uskonnolta.
-En jaksa myydä joka kinkereillä munkkia ja makkaraa, enkä jaksa osallistua koulun siivoamiseen yms. "kivaan" yhteiseen toimintaan.
-Steineriin on helppo vaihtaa, mutta sieltä ei ole helppo vaihtaa pois.
 
"Cilla"
[QUOTE="Kifa";26979181]Steiner-koulu sopii varmasti niille lapsille jotka ovat muutenkin lahjakkaita, oppimishaluisia ja luovia. Sen sijaan olen kuullut aika paljon negatiivista juttua juurikin sellaisista perheistä joiden lapsi olisi tarvinnut erityistä tukea ja sitten on vain "annettu kehittyä omaa tahtiaan" ja sitten on ollut tosi ikävä tilanne kun lapsi on jo ehtinyt jäädä tosi paljon ikätasostaan jälkeen ennen kuin on loputa hoksattu että lapsella on vaikka lukihäiriö. :(

Itse en myöskään olisi Steiner-koulussa varmaankaan viihtynyt. Olin koulussa aina luokan paras ja kympin tyttö mutta myös hyvin pedanttinen, järjestelmällinen ja täydellisyydentavoittelija. Minua olisi kiusannut suunnattomasti sellainen opiskelu jossa ei ole mitään yksiselitteisiä yhteisiä tavoitteita jotka tehdään tietyssä järjestyksessä ja varsinkin tuo kirjojen puute olisi ahdistanut hurjasti (itse tykkäsin jo ennen kouluikää tehdä tehtäviä vanhempien opettajatuttavilta saaduista kirjoista ja olin tosi tarkka siitä että kaikki piti tehdä järjestyksessä eikä mitään jätetty väliin - olisin ollut varmaan ihan hukassa jos koulussa olisi sanottu että puuhailepa nyt jotain mitä tykkäät, ei sen niin väliä mitä).[/QUOTE]

Hyvä kirjoitus! Itse olen ollut hieman samankaltainen kuin sinä, joskaan en ihan yhtä pedanttinen. Omat lapseni ovat nyt 5- ja 3-vuotiaat pojat ja he ovat Steiner-päiväkodissa. Uskoisin lasteni menevän tuohon "muutenkin lahjakkaita, oppimishaluisia ja luovia"-luokkaan. Uskoit heidänkaltaisilleen Steiner-koulun nimenomaan sopivan. Mutta sopisiko se paremmin kuin peruskoulu?

Minulla ratkaisevaan asemaan tulee nousemaan opettaja. Steiner-koululla on sellainen etu, että oikeesti siellä on paljon vähemmän sellaisten (anteeksi yleistys) todella umpimielisten ihmisten lapsia. Lapsia, jotka valitettavasti lähes poikkeuksetta seuraavat isiensä ja äitiensä polkuja.
 
DD-
[QUOTE="mmmm";26979211]onko steiner-koulu tällainen? vähemmän kilpailua. Tää ois mun lapselle just täydellinen, tykkää itse päättää mitä tutkii ja tekee ja kirja on nenän alla koko ajan, on luova, mielikuvitusrikas, mutta ei tykkää kilpaillla.[/QUOTE]

Uskoisin, että saattaisi sopia todella hyvin. Ensin kannattaa kuitenkin selvittää millainen opettaja siellä tulee olemaan. Koska sama ope vetää sitten luokkaa ainakin 8 ekaa vuotta (jos mahdollista). Jos ope on fiasko, niin ei hyvä. Toki voihan sitä surkeita opettajia olla peruskoulussa. Sanoisin silti, että Steinerissa voi olla ihan mitä vaan. Toisaalta ihan huippumahtavia tapauksia tai sitten jotain ihan pöyristyttävää.
 
"Erin"
Mä en tunne yhtään täysjärkistä ihmistä, joka on laittanut lapsensa steineriin. Hulluja, sekoja tai muuten vaan tärähtäneitä. Tai sitten niitä erikoisuuden tavoittelijoita. Suomes on peruskoulu PISA-ykkönen ja silti pitää tunkee lapset johonkin ihmehihhuliopistoon. Oikeesti, ei voi ymmärtää.
 
  • Tykkää
Reactions: Jennan unelma
"vieras"
En ole itse käynyt steinerkoulua eivätkä lapseni ole vielä kouluiässä, mutta tunnen useita steinerin käyneitä. Yksi sukulaiseni kävi neljänteen luokkaan asti ja vaihtoi sitten tavalliseen. Hän ei viihtynyt yhtään. Yksi kaveri kävi steineriä yhdeksän vuotta ja riistyi sitten tavalliseen lukioon. Paikkakunnalla ei ole steinerlukiota ja tämä kaveri ei halunnut muuttaa naapuripaikkakunnalle missä sellainen olisi ollut. Hän perusteli sitä myös sillä, että jatko-opintomahdollisuudet ovat paremmat tavallisen lukion jälkeen. Yksi kaveri vaihtoi steineriin tavallisesta koulusta ala-asteen jälkeen. Perhe koki ettei lapsen yksilöllisiä tarpeita huomioitu mitenkään tavallisessa koulussa ja vaihtoivat siksi. Nämä kokemukset ovat kaikki vähintään viidentoista vuoden päästä. Nyt yhden kaverin lapsi aloitti steinerissä ja toisen steineresikoulussa. Tokikaan parissa viikossa ei vielä hirveästi voi sanoa, mutta molemmat lapset ovat ainakin viihtyneet. Itse kävin tavallisen peruskoulun ja lukion. Osasin lukea ennen kouluunmenoa ja minun koulunkäyntimotivaationi katosi kaksi viikkoa ala-asteen alkamisen jälkeen. Sain hirveät haukut opettajalta kun en seurannut opetusta. Lueskelin aapisen takaosasta satuja muiden tavatessa kaksikirjaimisia tavuja. Osasin kyllä lukea ne oikein sujuvasti selvitettyäni missä mennään. Opettaja myös vaati äitiäni kyselemään minulta tavuharjoitukset joka päivä kotona ( no äiti tajusi kyllä homman ihan turhaksi, kun lueskelin kirjoja koulun jälkeen). Luokallani oli poika joka sai haukut kun oli tehnyt matematiikan kirjasta tehtävät puoliväliin asti ensimmäisen kouluviikon jälkeen. Veljeni osasi myös lukea ja laskea kouluun mennessä. Kymmenen vuotta minun koulutienaloittamisen jälkeen edelleen suorastaan rangaistiin siitä että osasi lukea ennen muita. Sama koulu, eri opettaja.

Steinerkoulu sopii toisille, toisille ei, ihan kuten "tavallinenkin" koulu. Kouluissa on hirvittävän suuria eroja ja yksittäisen koulun sisällä monenlaisia opettajia. Rinnakkaisluokalla voi olla ihan eri meininki ja ihan erilaatuinen kannustus ja panostus yksittäiseen oppilaaseen. Ap käykää tutustumassa molempiin ja tehkää päätös vasta sitten. Meillä lähin koulu on steinerkoulu ja ehdottomasti käymme aikanaan siihen tutustumassa, samoin kuin kaupungin määräämään tavalliseenkin kouluun. Katsotaan sitten kumpi vaikuttaa paremmalta meidän lapsille. Ja voihan olla, että steinerkoulu sopii esikoisellemme, mutta kakkoselle voi tavallinen koulu olla parempi. Yksilökohtaisia juttuja.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26979542]Osasin lukea ennen kouluunmenoa ja minun koulunkäyntimotivaationi katosi kaksi viikkoa ala-asteen alkamisen jälkeen. Sain hirveät haukut opettajalta kun en seurannut opetusta. Lueskelin aapisen takaosasta satuja muiden tavatessa kaksikirjaimisia tavuja. Osasin kyllä lukea ne oikein sujuvasti selvitettyäni missä mennään. Opettaja myös vaati äitiäni kyselemään minulta tavuharjoitukset joka päivä kotona ( no äiti tajusi kyllä homman ihan turhaksi, kun lueskelin kirjoja koulun jälkeen). [/QUOTE]

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, on kuitenkin pakko todeta, että lapsen lukutaito kouluun tullessa ei takaa vielä kaikkea. Valmiiksi lukutaitoisten ekaluokkalaisten kanssa on opettajan oltava tarkka. Saattaa tulla myöhemmin ikävä yllätys, kun kirjoittaessa onkin yllättävän paljon virheitä. Tavutasoiseen opetukseen osallistuminen on tärkeää myös lukutaitoiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Jennan unelma
nnnnnnn
Täällä yksi steiner koulun käynyt. Lahdessa koulua on mahdollista käydä 12-luokkaan asti, josta kirjoitin ylioppilaaksi keskitason paperein. Lukion jälkeen hain ja päsin opiskelemaan terveydenhoito alaa, nykyään töissä terveydenhoitajana. Steiner sopii hyvin ne. erikoisille lapsille, joilla mielenkiinto on esim. taiteellisella puolella. Steiner on luovien ihmisten koulu. Useat asiat pitää tehdä itse, kielien opiskelu aloitetaan aikaisin ja muitakin normikoulusta eroavia aineita löytyy. Äitiäni jatkuvat pakolliset myyjäiset/talkoot hieman ärsyttivät aikanaan. Omat vanhempani ovat eko-ihmisiä ajatus maailmaltaan, koulussa oli paljon lapsia vastaavanlaisista hieman boheemeista perheistä. Sitten toki ihan muunlaisistakin perheistä, että jos kiinnostusta riittää, järjestetään ainkin täällä avoimienovien päiviä ja mahdollisuuksia tutustua kouluun aina silloin tällöin.
 
nnnnnn
No Steiner on yksityinen koulu, joten osa sen toiminnasta rahoitetaan erilaisin tempauksin ja yhteisö toiminnalla. Esim. kirpputoreja ja myyjäisiä järjestetään koulun hyväksi usein, ja oppilaiden vanhemilla on näihin velvolllisuus osallistua. Myös muita töitä voi olla koulun eteen silloin tällöin, vanhemmat osallistuvat näihin yhteisiin tekemisiin työllä, tai sitten rahallisesti, jos on estynyt. Esimerkkinä nyt vaikka näytelmiä, joita koulu esittää, niin vanhemmat esimerkiksi saavat kanttiini/kioski myynti vuoroja jne. Lisäksi on tietysti se lukukausimaksu, johon kyllä esimerkiksi eka-tokaluokkalaisilla kuuluu iltapäivä toiminta.
 

Yhteistyössä