Sterilisaatio vai kierukka?

Meidän lapsiluku on täynnä, kun perheen pienin syntyy lähiaikoina. Mies ehdotti jo aikaa sitten, että hän menisi vasektomiaan. Mullehan se on sopinut ihan hyvin. Nyt hän kävi lääkärissä hakemassa lähetteen toimenpidettä varten ja lääkäri oli aivan hämmästynyt moisesta ideasta. Ensinnäkin omituista, ettei vaimo tullut visiitille mukaan, toiseksi älytön idea, että miehelle tehtäisiin vasektomia, kun nainen voi aivan yhtä hyvin käyttää ehkäisyä. Mielellään kuulemma hormonikierukkaa ja sitten se olisi siinä. Loistava tulevaisuus ja kaikki, vähemmän vuotoja, ei myoomia, tiettyjen syöpätyyppien vähentyminen jne jne.

Lähete laitettiin kuitenkin toimenpiteeseen, mutta lääkäri vannotti, että mies keskustelisi vielä kanssani hormonikierukan mahdollisuudesta. No vasektomia ei tietenkään operaationa ole kaikkein houkuttelevin, eli mies alkoi jossain määrin empiä kannassaan, vaikka idea on alunperin ollut hänen.

Olenkin sitten pohtinut, että pitäisikö mun sitten mennä sterilisaatioon, vai ottaa kierukka. Olen kokeillut e-pillereitä 5v sitten, jotka eivät olleet kokemuksena kovin mukavia, koska tuli alapään vaivoja, siis kuivuutta ja siihen liittyviä vaihdevuosi-ikäisen naisen ongelmia. Gynekologini sanoi silloin, että todennäköisesti hormonikierukkakaan ei olisi hyvä. Otin kuparikierukan, joka oli ihan OK sen ajan kun se oli - 1,5v.

Mutta sterilisaatio olisi toisaalta niin helppo. Olemme kohta molemmat 38v enkä oikein usko, että minä ainakaan lapsia haluaisin edes yrittää, esim. 5v kuluttua. Syntyvä on mun kolmas ja miehen neljäs.
 
Itse olin samanlaisten pohdintojen edessä reilu vuosi sitten. Lääkäri suositteli hormonikierukkaa, mutta itse olin halukkaampi sterilisaatioon, sillä itseni tuntien parempi vaihtoehto olisi pysyvä ehkäisy niin ei tarvitsisi edes miettiä "entäs jos?". Meillä siis lapsia nyt kuusi ja tosiaan tämän viimeisen synnytyksen yhteydessä minulle se sterilisaatio tehtiin enkä päivääkään ole sitä katunut. Ja se sujui hyvin kun synnytystä seuraavana päivänä toimenpide tehtiin niin samoilla sairaalassa olopäivillä siitä selvisi eikä leikkaushaava ollut edes kipeä. Tietysti nyt kun ei käytössä ole mitään hormonipitoista ehkäisyä niin menkat ovat kaksi ensimmäistä päivää runsaat (hormonikierukalla ei menkkoja aikanaan tullut lainkaan), mutta nyt reilu vuosi operaatiosta tuntuu että sekin alkaa tasaantua. Parasta kaikessa on huolettomuus eli ei tarvitse ajatusta uhrata ehkäisyasioille.
 
Mulla on aika huolettomat kuukautiset, oli myös kierukan kanssa. Hormonaalisen (varsinkin matalahormonisten) ehkäisyn kanssa on ollut tiputtelua pitkin kuukautta, mikä rassaa hermoja. Inhoan sitä enemmän kuin selkeitä menkkoja, jotka alkavat ja päättyvät.

Täytyy tässä johonkin kohta päätyä. Mies on nyt kuitenkin jonossa vasektomiaan, mutta siihen voi mennä aika kauan, että operaatio tehdään, kun jono on julkisella eikä toimenpiteenä kuulu hoitotakuun piiriin.
 
jv
Käske sun mies menemmään leikkaukseen vaan. Olin itse leikkauksessa noin 2 viikkoa sitten ja ei kaduta yhtään. Helppo leikkaus. Reilu tunnin kesti koko operaatio, siitä kun astuin sairaalaan kunnes astuin ulos. Pikkasen on ollut kipuja jälkeenäin mutta buranalla selviää. Meillä oli niin että vaimo ei voinut käyttää hormonaalisia ehkäisyjä kun meni vintti sekasin. Kortsujen kanssa en jakasanut pelleillä niin ilmottaudin itse leikkauksees. Ei hävettänyt ollenkaan, vaikka olikin nuori tyttö siinä katselemassa miten operaatio tehdään. Mies kirurgikin siinä jutteli koko ajan sen kanssa mitä teki niin minäkin pysyin siinä mukana koko ajan. Sanoi vielä että hän voi sitten leikata seuraavan potilaan, onneksi näinpäin että ei leikannut mua:) Tosi toimiin päästin 4 päivän päästä leikkauksesta, tosin otettiin kyllä varovasti. Nyt sitten odotellaan noin kk että saa antaa näytteet että päästään toimiin ilman kortsuja.
 

Yhteistyössä