Streptokokki B, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja itkupotkuraivari
  • Ensimmäinen viesti
itkupotkuraivari
Nonni, näinkin kiva uutinen, ja sekin tuli neuvolassa vain sivulauseessa, että näyte on ollut positiivinen. Itse en ollu ikinä kyseistä sanaa ees kuullut ja kovasti kyselin , että mikä ja miksi.. vastaus oli, että raskaana vain joillakin puhkeaa ja synnytyksessä laitetaan AB-tippa..

Eli mitvit??? Netissä nyt ei ihan sellaista käsitystä saanut, että ois noin pieni juttu.. Voiko se olla jo sikiöllä? Millä viikoilla teillä on vauvat syntyneet, jotenkin vaikuttaa, että olisi aika paljon ennen LA syntyneitä. Miten vauva, onko saanut tartuntaa vaikka onkin tiedetty ja lääkitty synnytyksessä..?

Entä jos menee vaikka vedet, yleensähän sitä kotosalla odotetaan, että synnytys on kunnolla käynnissä, niin pitääkö nyt olla ripeämpi liikkeinen.

Luulis sieltä tieten lääkärin soittavan jolle labrasta on tulos tänään menny? Hemot menee :(
 
"äiti"
Itsellä ollut molemmissa raskauksissa, täällä tuo testataan rutiinisti viimeisellä lääkärikäynnillä. Sain antibiootin synnytyksen yhteydessä. Muistelisin, että on noin 15%:lla naisista.
 
Mulla oli kanssa nyt positiivinen. Testattiin kun alko tulemaan kivuliaita supistuksia. Mulla oli ab-kuuri voiteena nyt ensihätään, josko auttais niihin supisuksiin, ja auttoi kyllä :)

Mä en ole tajunnut ollenkaan panikoida tosta. Täytyy vaan muistaa mainita sitten kun synnytys alkaa että sellanen löydös on, että saavat sen tipan laitettua. Ei kai siinä mitään sen kummempaa :O
 
"vieras"
Minulla todettiin ja vauva syntyi noin viikon yliaikaisena, kun synnytys käynnistyy niin kun soitat sinne synnärille kannattaa kertoa asiasta ja kun sinne saavut niin muistuttaa taas :) itselläni se oli kanssa ja antibiootti annettiin eikä mitään tullut vauvalle. En tarkalleen muista montako kuukautta piti vauvaa seurailla ja jos kuume olisi noussut niin heti olisi pitänyt viedä vauva päivystykseen ja sinne tietenkin ilmoittaa siitä, silloin kun minulla tuo todettiin oli lehdessä juuri kauhujuttuja siitä kun jonkun lapsi oli siihen melkein kuollut!
 
Mulla ei kahdessa edellisessä raskaudessa ole edes testattu ja lapset on kyllä olleet ihan ok. Esikoiselle tuli kyllä haava päähän sydänäänianturin repeämästä ja siihen annettiin antibiootit, mun käsittääkseni vähän niinku varmuuden vuoksi, kun crp oli jonkun 27..
 
"kisu"
Älä panikoi! :D

Mulle tuli toi myös yllärinä ja olin melkein miehen rivelissä kiinni. Kuulosti ihan sukupuolitaudilta...
Mut synnytys käynnistettiin 38+3 (muista syistä riskiraskaus). Tipassa olin ja jälkikasvulle antibioottirokotus.
Kaikki meni siis hyvin. Läjään en googlettamalla löytänyt kuin kauhutarinoita sairastuneista vauvoista.
 
"ansku"
Luulis sieltä tieten lääkärin soittavan jolle labrasta on tulos tänään menny? Hemot menee :(
Ehkä ne eivät juuri sen takia välttämättä kerro kaikille, kun osa odottajista menee totaalisen
hysteerisiksi:D Joka tapauksessa tuo merkitään neuvolakorttiin, joka toivon mukaan on odottajalla mukana synnytykseen mennessä ja siitä se merkitään odottajan tietoihin ja häntä hoidetaan sen mukaisesti. Tietysti voit tehdä tästä asiasta elämää suuremman ja panikoida koko loppuraskauden, mutta minä suosittelisin kuitenkin rauhoittumaan ja koittamaan unohtaa koko juttu, kun kaikki mitä todennäköisimmin menee kuitenkin ihan normaalisti.
 
"mimosa"
Hei.

Miten teillä on huomattu tuo streptokokki? Itse olen viikolla 30+1 eikä siitä ole puhuttu mitään neuvolassa. Myöskään kavereiltani ei ole sitä automaattisesti testattu. Pitääkö se siis itse pyytää? Aika yleinenhän tuo tuntuu olevan joten ihmettelen miksei sitä testata kaikilta.
 
"vieras"
[QUOTE="mimosa";26651541]Hei.

Miten teillä on huomattu tuo streptokokki? Itse olen viikolla 30+1 eikä siitä ole puhuttu mitään neuvolassa. Myöskään kavereiltani ei ole sitä automaattisesti testattu. Pitääkö se siis itse pyytää? Aika yleinenhän tuo tuntuu olevan joten ihmettelen miksei sitä testata kaikilta.[/QUOTE]

Itselläni oli jo ennen raskautta jonkun pissatulehdusviljelyn yhteydessä näkynt tuo streptokokki. Pyysin sitten äitiysneuvolassa, että asia tarkistetaan ja näyte oli plussalla.

Streptokokki hoidetaan helposti antibiootilla pois, mutta osalla naisista se kuuluu normaaliin "bakteeriflooraan" eli tulee myös helposti takaisin. Synnytyksen yhteydessa antibioottitippa, muuten siitä ei ole ollut haittaa.
 
Meilläkin
Heippa

Mulla todettiin loppuraskaudesta b-strepto. Synnytys käynnistyi lapsivesien menolla ja supisteluja alettiin odotella... Käynnistyi sitten vihdoin supisyuksetkin ja aloin olla auki 4cm ja pääsin saliin. Siellä ab-tippa. Minulla alkoi kuume nousta eli oli tullut infektio. Itselläni crp nousi hurjiin lukemiin ja myös vauva sai infektion, hänelle meni antibiootit 5vuorokautta ja joutui olemaan lastenosastolla. Rankka alku, mutta selvittiin.

Antaisin neuvoksi pitää huolen, että antibiootti tippa laitetaan sinulle ajoissa, näin voidaan vähentää vauvan riskiä saada infektio! Meillä muuten synnytys tapahtui ihan lasketun ajan tienoilla.
 
"äitix3"
Minulla todettiin kyseinen juttu kolmatta odottaessani aika loppuvaiheessa,poika sntyi rv 39 ja suipstuksilla alkoi synnytys,sain suoneen antibioottia ja pojasta otettiin se bakteerinäyte,lämmöt hänellä vaihteli,joutui olemaan ekana vuoroakutena lämpöpatjalla,kuitenkin pikanäyte näytti negatiivista,mutta kun jo kotiuduttiin tuli kotiin tieto,että viljelyssä oli hiukan sitä bakteeria,ohjeena oli vaan,että seuraavissa raskauksissa testata onko bakteeria.
 
"aloittaja"
[QUOTE="ansku";26651383]Ehkä ne eivät juuri sen takia välttämättä kerro kaikille, kun osa odottajista menee totaalisen
hysteerisiksi:D Joka tapauksessa tuo merkitään neuvolakorttiin, joka toivon mukaan on odottajalla mukana synnytykseen mennessä ja siitä se merkitään odottajan tietoihin ja häntä hoidetaan sen mukaisesti. Tietysti voit tehdä tästä asiasta elämää suuremman ja panikoida koko loppuraskauden, mutta minä suosittelisin kuitenkin rauhoittumaan ja koittamaan unohtaa koko juttu, kun kaikki mitä todennäköisimmin menee kuitenkin ihan normaalisti.[/QUOTE]

Silläpä kyselinkin omakohtaisia kokemuksia, ettei tarvi jäädä noiden kauhukuvien kanssa hermoileen..ei ole tarkoitus panikoida, tarkoitus saada asiasta jtn tietoa ku neuvolasta sitä ei saanu.
 
"vieras"
Mulla oli vihreä lapsivesi (synnytys käynnistyi niiden menolla). Onneksi sairaalassa huomasivat värin, en itse tajunnut että oli vihreä vaan lähdin sairaalaan kovien supistusten takia. Vauvalla nousi lämmöt ekana yönä ja crp nousi kans, oli lastenosastolla 4 päivää ja antibioottia sai yhteensä 10 päivän ajan. Parin päivän ikäisenä todettiin streptokokki b.
Multa sitä ei löytynyt, joten on edelleen arvoitus miten se vauvaan meni.
 
sammavamma
[QUOTE="mimosa";26651541]Hei.

Miten teillä on huomattu tuo streptokokki? Itse olen viikolla 30+1 eikä siitä ole puhuttu mitään neuvolassa. Myöskään kavereiltani ei ole sitä automaattisesti testattu. Pitääkö se siis itse pyytää? Aika yleinenhän tuo tuntuu olevan joten ihmettelen miksei sitä testata kaikilta.[/QUOTE]

En ollu itse kuullut koko sanaa ennen tätä päivää.. itse aikani valittelin särkyjä alapäässä niin laittoivat käymään lääkärillä joka syystä tai toisesta on tämän kyseisen testin ottanut, ei se sitä mulle milläänlailla selitellyt.. Tuntuu hullulta ettei tuota testata jos seuraukset voivat vauvalle vakavia olla.

Aika huojentunu olo että multa tuo havaittiin.
 

Yhteistyössä