Streptokokki kolmella plussalla loppuraskaudessa


Hei,

minulla siis todettiin streptokokki-bakteerin olevan kolmella plussalla, rv:t nyt 34+3. Antibioottia ei ainakaan toistaiseksi aloiteta, odotellaan ilmeisesti synnytykseen saakka jos vain mahdollista. Aika paljon supisteli/supistelee, joten siinä tulehduksessahan se syykin sitten lienee. Mutta onko muita joilla streptokokki-tulehdus jota lääkitään vasta synnytyksen yhteydessä? Kuinka loppu raskausaika on sujunut? Entäs jo synnyttäneitä? Kuinka synnytys meni, syntyikö ennen LA:ta?

Kaikenlaiset kommentit ko aiheesta kiinnostavat, kiitos!

 
Mulla oli streptokokki ja hoidettiin vasta synnytyksen yhteydessä, laitettiin antibiootit tipalla suoraan. Mulla havaittiin se noin puolessa välissä, en nyt ihan tarkkaan muista. Mulle sanottiin, että ei kannata hoitaa aikaisemmin, koska aika varmasti uusii ennen synnytystä. Loppu aika meni "normaalisti", kivuttomia supistuksia oli aika paljon? ja viikkoa ennen syntymää mulla supisteli alaselkään ja luulin, että mulla on heikot selkälihakset ku noin väsyy seisomisesta :LOL:. Synnytys käynnistyi 38+5, eli synty 9 pvää ennen laskettua ja synnytys meni ok, 3030g ja 50 cm, suht pienikokoinen mutta en usko, että tällä streptokokilla oli siihen vaikutusta.

Mukavaa loppuraskautta molemmille :heart:

meitsi ja hässäkkä 10+0
 
En muista monellako plussalla oli, b-streptokokki kumminki, kaks antibioottikuuria söin, eikä tehonneet. Synnytyksen yhteydessä suoneen lääke, tyttö synty 38+4.
Supisteli välillä vähäsen muttei kipeesti.

Tyttö vissiinki sai tartunnan synnytyksen yhetydessä, 2vrk:n iässä tulehusarvot 32, ja teholle antibioottikuurille. 5 Päivän kuurin sai, ja sillä ohi meni, eikä mitään vaikutuksia näytä jääneen. :)
Ikää neidillä 1v ja kohta 4kk :heart:
 
Mullakin tuo plussalla(ei kyllä sanottu mitään et kuin monella plussalla, sanottiin vaan et positiivinen), rv 35-36 paikkeilla se selvis ja sanottiin vaan että synnytyksen yhteydessä saa sitten antibiootit.
On kyllä suppaillut (ei kuitenkaan kipeesti) kun taas esikoista oottaessa ei harjotus suppareita tullut lainkaan.
7.9 olis LA, että eipä ainakaan kovin etuaikasena tuu :D

rimata mäkin juur eilen valittelin surkeita selkälihaksia, ehkä ei siis johdukaan niistä :D
 
mulla todettiin tuo streptokokki juttu viikolla 27 ja sain siihen viikon kuurin ja sit kohta puoliin otetaan uusi näyte et tiedetään onko vielä plussalla ja jos on niin sit saansynnytyksen yhteydessä lääkettä.
 
Meillä vauva syntyi rv 37. Mun streptokokkia ei oltu huomattu ennen synnytystä, eikä siis hoidettu synnytyksen aikana, ja vauva sai sepsiksen ja jaksoi taistella teholla vain 11vrk :'(
Hyvä kun huomattu ajoissa, ja saatte lääkityksen.

likka-90 Sait siis suonen sisäisen antibiootin synnytyksessä ja siitä huolimatta vauva sai infektion? Kuinkahan varmaa ja tehokasta toi antibioottihoito synnytyksen aikana sitten on?
 
Mulla streptokokki "löydettiin" esikoisen raskausaikana. Kun oli paljon supistelua ja hiivatulehduksia, niin siksi otettiin näyte. Mulle sanottiin että turha lääkitä raskaudenaikana/normaalisti, koska ei tule sillä häviämään elimistöstä, vaan jotenkin kannan sitä. Mutta sitten synnytyksessä antibiootilla suoneen suojataan lapsi tartunnalta.

Tässä toisessa raskaudessa ei enää edes tutkita, vaan automaattisesti antibiootti synnytyksessä. Ihan vaan varmuudeksi. Mulle lääkäri sanoi että suurin osa joilla steptokokki on, eivät sitä edes tiedä, eikä näin ollen edes synnytyksessä lääkitä. Eikä aihetua mitään. Mutta koska siinä on se riski olemassa, että on vaaraksi vauvalle, niin tietenkin ehkäistään jos ongelma tiedostetaan.

Kun itse vain sitä jännitän, että mitä jos en ehtisi sairaalaan, eikä näin ehdittäis laittaan tippaan... :|

Tuttemui:Todella ikävä kuulla, että teille käynyt noin :'(
 
helmi79 Samaa jännitän minäkin, ja erityisesti kun kuulin, että lääkettä pitäisi ehtiä antaa vähintään 4 tuntia. Mulla on nyt la tammikuussa, ja ovat erityisen huolella nyt tämän suhteen. Mahdollista on jopa, että ottavat osastolle ennen synnytystä. Olen nopea synnyttäjä, n-3-3 1/2 tuntia ja viimeisin vain 2h. Matkaa sairaalaan 90km ja vaikka tippa laitettais heti ambulanssissa, voi olla, että en ehtis tarpeeksi kauan tipassa olla. :/

En ole käynyt vielä äitipolilla asian suhteen - sekin edessä - mutta on kai mahdollista käynnistääkin ja turvata näin lääkitys.
 
Tuttemui: mä ehdin esikoisesta olla sairaalassa vain 3tuntia ennenkuin syntyi, ja vaikka muistutin< että laittavat tippaan, laittoivat tipan valmiiksi, mutta vasta n.½t ennen antibiootin?!?!? AIKA MIELENKIINTOINEN siis tuo 4tuntia ennen? Pitää varmistella vielä se...
 
Alkuperäinen kirjoittaja helmi79:
Tuttemui: mä ehdin esikoisesta olla sairaalassa vain 3tuntia ennenkuin syntyi, ja vaikka muistutin< että laittavat tippaan, laittoivat tipan valmiiksi, mutta vasta n.½t ennen antibiootin?!?!? AIKA MIELENKIINTOINEN siis tuo 4tuntia ennen? Pitää varmistella vielä se...
Mullekin sanoivat silloin edellisen vauvan kanssa taistellessa, että jos tulet uudelleen raskaaksi, ei näin anneta tapahtua, vaan antibiootilla hoidetaan. Ymmärsin, että ei olis aikarajoja, mutten tarkemmin halunnut kuunnella - en aikonut enää koskaan raskaaksi :whistle:
Mutta nyt jälkitarkastuksessa oma lääkäri sanoi tosta neljästä tunnista :/ Mutta sanoi, että keksivät kyllä keinot Oysissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emiliina:
Saanko kysyä, kuinka tuo kyseinen streptokokki bakteeri voidaan todeta? Rupes pelottaan, että sehän voi tietämättä olla sitten kellä vain :/
Ei kai sitä "turhaan kannata pelätä". Mutta on tosiaan yleensä oireeton, joskus voi aiheuttaa ennen aikaisia supisteluja. Otetaan sellainen vanupuikkonäyte kohdunsuulta eli helppo homma, mutta ei "turhaan tehdä".

 
Mulla todettiin bakteereja emättimessä ja sain siihen emätin puikkoja (Flagyl). Onkohan kysymys samasta asiasta? Lääkäri ei puhelimessa erikseen maininnut streptokokki sanaa, enkä osannut ajatella että mulla olis se. Neuvola on viikon päästä, ja aion kysyä tarkemmin mikä bakteeri mulla on. Olen myös nopea synnyttäjä, eikä varmaankaan ehdittäis mitään neljän tunnin hoitoa ennen ponnistusta laittaa..
Tuttemui, todella ikävä tuo teidän tilanne. Olen todella pahoillani :'( Itsekin kuulun tuonne tammikuuntoivoihin, mutta en keksi mitään järkevää sanottavaa kun toisella on ollut noin vakava tilanne. Siispä tässä näin :hug:
 
minä kannan kans tuota streptokokkia ja on ollut nopeat synnytykset eikä tippaa ole ehditty laittaa. joku sanoi et ei tartu täys ikäiseen vauvaan jos kalvot puhkeaa vasta synnytyksessä . eikä minun kukaan 7lapsesta oo sitä saanut. se löytyi vahingossa ku tutkittiin km- sikiötä jonka sain viikolla 16
 
Emiliina ja tuttemui mulle lääkäri juuri puhui että tuo streptokokki-näytteen ottaminen tulee rutiinitoimeenpiteeksi jokaiselle.Mutta onkohan sitten paikkakuntakohtaista vai ei...
Esikoista oottaessa (2v sitten) mulle ei tota testiä tehty ja nyt se on täällä jo neuvolan rutiinitoimenpide.
huh, kylläpä teidän jutut sai mut huolestuun, minäkään en viimeks ehtinyt sairaalassa olla kun muutaman tunnin ennen synnytystä eikä ketään puhunut mistään että neljä tuntia tarvis ehtiä oleen tipassa....
 

Yhteistyössä