Sukkahousut pojalla

  • Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti
Ihmettelijä
Mihin ikään asti poika voi mielestänne käyttää sukkahousuja? Poika on nyt 4 vuotta ja käytti vielä viime talvena sukkahousuja. Mietin, ostanko niitä vielä ensi talveksi.
 
meidän pojalla ny 4v oli viimme talvena sukkahousuja mut ny oon ostellu sit ens talven varalle enemmän kalsareita.
mut mun mielipide on et voi pojalla pitää sukkahousuja jos poika tykkää pitää niitä.
 
Miskan äiskä
Ainakin päiväkodissa aika monet käyttää pojilla sukkahousuja noin 3-vuotiaksi, mutta sitten siirrytään kalsareihin. Meillä mennään ainakin tää talvi vielä sukkahousuissa, poika nyt vasta 2v.
 
simpukkakukka
Meillä poika 1.9 v on jo omia kalsareita koska löysin hyviä sellaisia niin en ole käyttänyt sillä sukkahousuja :flower: =)

Mutta jos poikasi tykkää niistä niin käytä vaan =)
 
Eiköhän poika voi käyttää sukkahousuja ihan niin kauan kuin suostuu pitämään vaikka siihen kouluikäänkin asti. Meillä on kokemusta vain tytöistä ja tämä pian 4v.:lle onkin jo ostettu pitkiksiä,mutta niitä on lähinnä käytetty yöasuna sukkien kanssa, kun helposti jää nilkat paljaaksi, sukkikset on siiinä suhteessa paremmat...
 
ainokainen
Poika on kohta 3 v , ainokainen, eli ei ole isoa siskoa tai veljä mutta eipä niitä nuorepiakaan.. Olen ostanut hänelle kirpparilta ja uutenakin koon 80-90 cm sukkahousuja, taisi olla yht. 4 kpl, ja vielä 100 cm sukkikset ostin, yhdet siis, olivat viime talvena käytössä.
Muutoin olen hankkinut kalsareita. Nilkat eivät jää paljaaksi kun on sopivan kokoiset ja sukissa riittävän pitkät varret, nehän vedetään kalsarinlahkeen päälle. ;)

Nuo 100 cm sukkahousut ovat varmaan jo pienet, enkä aio ostaa tälle 3-vuotiaalle sukkahousuja. Kalsareita ostan, on poika, pojat käyttää kalsareita. Sen verran "akkahomma" mukana on, että poika käyttää kalsareiden alla pikkuhousuja, eikä pelkkiä kalsareita kuten isäni tai ex-poikaystävä maaseudulta.. en tiedä miten nykyajan miehet toimii, minusta pelkät kalsarit on jotenkin ällöt, siihen väliin kuuluu olla ne pikkuhousut. Etuna sekin, ettei kalsareita tarvitse olla niin paljon, ei tarvitse vaihtaa niin usein, tippa-vahingot ja huonosti pyyhkimisen rannut menee pikkareihein eikä kalsareihin.

Sukkahousuissa terä kuluu nopeasti, sukka päällä tekee varpaat kylmäksi (kengissä, ulkona) kun on kaksi tiivistä sukkaa päällekkäin joten koko helahoito menee pilalle kun on terät sihkuneet ohuiksi.

Kalsareita ei tarvitse olla niin paljon kuin sukkahousuja, vähemmällä selviää: vaihtaa vaan sukat ja pikkuhousut sieltä alta.
 
Meillä poika ei ole koskaan käyttänyt sukkiksia, ekana talvena mentiin puolipotkareilla ikää noin 6kk ja sitten seuraavat pitkillä kalsareilla ja sukilla.
Mainittakoon että meillä ei kyllä tyttökään käytä sukkiksia kuin talvella hameen kanssa. Muuten aina kalsarit.
 
ainokainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:28 MaijaMehiläinen kirjoitti:
Meillä poika ei ole koskaan käyttänyt sukkiksia, ekana talvena mentiin puolipotkareilla ikää noin 6kk ja sitten seuraavat pitkillä kalsareilla ja sukilla.
Mainittakoon että meillä ei kyllä tyttökään käytä sukkiksia kuin talvella hameen kanssa. Muuten aina kalsarit.
Ihan uteliaisuuttani, mielenkiinnosta, miksi tyttö ei käytä sukkahousuja? Miksi olet päätynyt kalsareihin?


Kysyn, koska miehen vkl-lapset, 11 ja 9 vuotiaat, käyttävät edelleenkin vain ja ainoastaan sukkahousuja, ja etenkin tämä 11 v on isojalkainen. Teräosat ovat liian pienet. Näyttää, että heillä on aina liian pienet tai liian isot sukkahousut, ne ovat myös rumia, tummansinisiä, mustia, mitä alekopasta löytyy. Teräosat ovat kuluneet, sukkia he eivät käytä. Kun sukkahousuista ei enää löydy kokoja, 170 cm:iin ne kait päättyvät, kuuleman mukaan he alkavat käyttää NYLONEITA eli yhden koon sukkahousuja, talvella kahdet päällekkäin, näin heidän äitinsä toimii :headwall: (lapset itse sanovat ja uskon sen kyllä)


Ai hame? Juhlassa? Hametta /mekkoa he käyttävät siis vain juhlassa, ei koskaan muulloin. silloin sukkahousut on samaa linjaa, ne paksut, ribbineulosta tai sileää ja mustat / harmaat. Mekko / hame voi olla ohut ja kesäinen ja vaikka keltainen... :eek:

Luultavasti itse toimisin kuten sinä, eli pitkikset jos tyttö olisi, ja hameen tai mekon kanssa ne sukkahousut, joita tytöille on tosi nättejä ja jotka muuten ovat sairaan kallita... tyttöjen aluskalsarit on paljon helvemmat.

Käyttääkö tyttäresi yhdistelmää legginsit (ne jalan myötäiset) + collegepusero/ trikoopusero/ t-paita ?? Kotiasuna, päiväkodissa, ulkona? Utelen vaan, sillä.... jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 22:27 ainokainen kirjoitti:
\Ihan uteliaisuuttani, mielenkiinnosta, miksi tyttö ei käytä sukkahousuja? Miksi olet päätynyt kalsareihin?


Ai hame? Juhlassa? Hametta /mekkoa he käyttävät siis vain juhlassa, ei koskaan muulloin. silloin sukkahousut on samaa linjaa, ne paksut, ribbineulosta tai sileää ja mustat / harmaat. Mekko / hame voi olla ohut ja kesäinen ja vaikka keltainen... :eek:

Luultavasti itse toimisin kuten sinä, eli pitkikset jos tyttö olisi, ja hameen tai mekon kanssa ne sukkahousut, joita tytöille on tosi nättejä ja jotka muuten ovat sairaan kallita... tyttöjen aluskalsarit on paljon helvemmat.

Käyttääkö tyttäresi yhdistelmää legginsit (ne jalan myötäiset) + collegepusero/ trikoopusero/ t-paita ?? Kotiasuna, päiväkodissa, ulkona? Utelen vaan, sillä.... jne.
Kalsareihin lähinnä siksi että tyttö tykkää niitä itse käyttää ja osa sukkiksista on sellaisia että atooppinen iho tulee aika kivan näköiseksi. Eli sukkahousuista eivät läheskään kaikki edes käy.
Aluskalsareita olen ostellut tai sitten leggarit ajavat saman asian. Päiväkodissa/kotona yleisin asu on just leggarit (joko leveillä tai kapeilla lahkeilla) ja t-paita (lyhyt tai pitkähihainen). Tyttö on sen verran kuumaverinen että kovillakin pakkasilla on riittänyt kun tuohon päälle laittaa vaikka fleecepuvun ja sitten ulkovaatteet, lämpimillä keleillä ei välivaatetta kaivata.
 
meillä ei pitänyt enää 4,5 vuotiaana sukkiksia. 3,5 vuotiaana kyllä. Tai pari kertaa kotona kun ei tarvinnut tarhaan mennä eikä kaverit nähnyt. Pitkiä kalsareita on käytetty, tai niistä sitä aukotonta mallia niin menee ehkä pikkusiskollekin...
 
Poika 2v menee syksyllä päiväkotiin. Mietin, että mitä pojilla on sisällä siellä päällä? Viime talvena kotona oli aina sukkikset haalarin alla, joten olivat päällä sisälle tullessa. Mutta onko nuo ihan "hoopot" laittaa päikkyyn sisähousuiksi :ashamed: =)
 
Päiväkodissa
Kyllä päiväkodeissa on sukkahousuja pojilla paljonkin, ehkä siinä eskariryhmien aikaan rupeaa vähenemään. Mutta ei niitä sukkahousuja toiset hoitolapset mitenkään oudoksuen katso, ihan normaali vaatekappale, aikuisistahan se on kiinni, vanhemmat pitävät sukkahousuja "typerinä" "isoilla pojilla". Minusta on hassua että jotkut pitävät sukkahousuja pelkästään tyttöjen ja naisten vaatteina. Eikö sukkahousut ole helpommat pojillakin, ei ole sukat makkaralla :)
 
Naamiaisiin
Meillä poika oli 12 vanha, kun oli menossa naamiaisiin. Sain tuttavalta lainaksi ampiaispuvun. Jalkaan tuli mustat sukkahousut. Pojalla ei ollut mitään ongelmaa käyttää sukkahousuja. Jälkeen päin hän vain kysyi, miksei pojat käytä sukkahousuja.

Vaikea on vastata tuohon kysymykseen mitään järkevää. Poika käytti tuonkin jälkeen kotona noita sukkahousuja muuteman kerran, mutta isompia sukkahousuja en enään pojalle ostanut, vaikka poika olisikin mielellään käyttänyt sukkahousuja. Jos kaverit saisi tietää että poika käyttää sukkahousuja, niin hirmuisen pilkan kohteeksi varmasti joutuisi. On tässä maailmassa niin tarkat sukupuolinormit.
 
collarikamppeet
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 19:32 Kaisu kirjoitti:
Poika 2v menee syksyllä päiväkotiin. Mietin, että mitä pojilla on sisällä siellä päällä? Viime talvena kotona oli aina sukkikset haalarin alla, joten olivat päällä sisälle tullessa. Mutta onko nuo ihan "hoopot" laittaa päikkyyn sisähousuiksi :ashamed: =)
Pojilla on päällään päiväkodissa 2-vuotiaan aika usein college-vaatteita. Trikoopuseroita tai collaripuseroita, joskus myös arkisempi kauluspaita tai liivi esim. poolopuseron päällä.
Itse vältän kauluspaitoja koska 2 tai 3 v ei osaa vielä itse pukea riittvän hyvin, ja hoitajilla on aika työ napitella.
Housuna on collari- tai puuvillahousut. Farkut on mielestäni aika kömpelöt leikissä (etenkin jos vaippa) ja talvella toppapuvun alla aika "kovat".

Ne aluskalsarit/sukkahousut ja aluspaidat ovat sitten tarvittaessa siellä ALLA, ei päällys-sisä-vaatteena.

Meidän päiväkodissa myös syksyllä on erikseen sisähousut ja ulkohousut, joten ulos voit varata ihan vaikkapa verkkarit, sisälle eri housut, esim. ne collarit.

Kokohaalari /syyshaalari on kätevä, alle riittää alkusyksyllä se collaripuku.

Ainakaan miedän päiväkodissa ei kukaan lapsi ole sisävaatteenaan sukkahousut/kalsarit + pusero, eli osittain alusvaatteissa, vaan ns. päivävaatteissa, joissa on helppo ja kiva leikkiä.


Kun aloitatte päiväkodin, tädit taatusti kertovat sulle miten heillä on tapana toimia. Kysy, eivät he sitä kummastele, ensikertalainenhan olet. Ja katso miten muut toimii päiväkodissa, mikä on päiväkodin yleinen linja tavallaan ihan vaikkapa lasten sisävaatetuksen suhteen.
Luulen, että alueellisia eroja on jonkin verran.

Onko lapsella sitten kuuma, jos sisällä on kalsarit + aluspaita ja siinä päällä collegepusero + collegehousut? En usko. Tädit kyllä vähentelee ja lisäilee niitä vaattteita tarpeen mukaan, lapsi itsekin varmaan riisuu pois jos kuuma tulee...

Kovilla pakkasilla meillä on ollut sisävaatteena villapaita myös. Sitten on tietty pitänyt miettiä että mitä laittaa välivaatteeksi ettei tule kahta neuletta toppapuvun alle, mutta jotain collaritakkia olen sitten laittanut, en muista enää viime talvea.
:\|
 
yh-äiti kyselee tyhm
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
 
Ferillosta
Ferillossa näkyy olevan sukkahousuja myös miehille, joten poika voi siirtyä lasten sukkahousuista sitten miesten malleihin. Pientä muutosta asenteisiin tosin tarvitaan ensin.
 
semmoinen pointti, että kovin pienellä ei pysy (meillä ainakaan) sukat jalassa, vaan tipahtelevat (siis ne revitään itse pois) tiuhaan... sit kun sukat antaa olla jalassa, niin aion meiän muksuilla pitkiä kalsareita pitään.

nim. itse aina pitkikset jalassa...en vain tykkää sukkiksista.
 
Jouduin aikoinaan todennäköisesti toisella luokalla ollessani joulunäytelmässä esiintymään tonttuna. Tontun asuun kuului punainen paita ja punaiset sukkahousut. Kyllä hävetti hyppiä koko koulun ja vanhempien edessä sukkahoususillaan.

Ajattelin sitä että kuinkahan kauan saa kuunnella vinoilua sukkahoususankarina olosta. Yllättävää oli se että ainoastaan kerran yksi luokkakaveri kysyi, että joko olet siirtynyt punaisista ihonvärisiin sukkahousuihin? En tiedä niistä parista muusta pojasta, mutta ilmeisesti heillekään ei asiasta vinoiltu. Se oli ainakin siinä koulussa jokavuotinen perinne että pojat tonttuilee sukkhousuissa, joten siihen oli jo totuttu.

 
ainokainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
Sekä että; aukollisia että aukottomia, mutta meidän 100 cm kalsarit ovat aukollisia..
Ei pissaa aukosta!! Ei todellakaan - en tiedä ketään miestä, jotka siitä aukosta vehkeensä kaivelisi pissatakseen, taitaa koko sepalus olla vaan jäänne menneitä vuosituhansilta..

En tiedä osaako meidän poika pissata seisten,ei olla kunnolla kokeiltu , koska ainakin viimeiset tipat valuu kintuille.. joten pusikkopissatkin on kesän aikana tehty niin, että kaikki pois: housut ja kengät, sitten jalat haralleen tai syliin, jalat irti maasta, autettu etukenoon.. tekniikkalaji. :whistle:

Mutta kotona tekee pytyllä joko pienentimen kanssa tai ilman ja istualleen ja pieni ravistus ennen ylösnousua..

Älä ota stressiä moisesta asiasta. Päiväkodissa ottaa mallia toisista pojista, esim. ristiin pissimisen osaa jo alle 4-vuotiaat, vaikka tuskin heille kukaan sitä on opettanut :p mutta se kyllä on ainakin meidän päiväkodissa kiellettyä ;) tulee julmettu sotku.. mutta ainakin meillä tädit suhtautuu pieniin poikiin kuten poikiin kuuluukin suhtautua, kun ovat jo olemassaan erilaisia kuin tytöt.. niin se vaan menee, vaikka tarjolla on niin nukkeja kuin kotileikkejä, autoja ja junia; pojat valitsee ne autot yms., tytöt alkaa hoivata nukkeja..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2006 klo 09:36 ainokainen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
Sekä että; aukollisia että aukottomia, mutta meidän 100 cm kalsarit ovat aukollisia..
Ei pissaa aukosta!! Ei todellakaan - en tiedä ketään miestä, jotka siitä aukosta vehkeensä kaivelisi pissatakseen, taitaa koko sepalus olla vaan jäänne menneitä vuosituhansilta..
Eipä tosiaan taida miehetkään pissata aukon kautta, on varmasti helpompaa laskea housuja sen verran että saa pissattua.

Ja toisaalta itse en ymmärrä mikä kiire joillain on saada poikansa opetettua pissaamaan seisaaltaan...
 
well
poika käytti viime talven vielä sukkahousuja. täytti nyt kesäkuussa 3v ja en aio pukea enää ensi talvena sukkahousihin, ihan poikien kalsareita ja vastaavia alan ostamaan.
 
Katselin joskus saksalaista huutokauppaa netistä, ja siellä oli suurimmat poikien sukkahousut kokoa 156 cm. 164 cm sukkahousuja kaupattiin nimikkeellä unisex. Jostain muistan lukeneeni että saksassa on normaalia että pojat käyttää sukkahousuja 10-12 vuotiaina, jotkut vielä vanhempana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2006 klo 11:52 yh-äiti kyselee tyhm kirjoitti:
Eli poika nyt 3,5-vuotias ja alan ostella hänelle pitkiä kalsareita...Minkälaisia teillä muilla on:aukollisia vai ilman aukkoja?Ja pissaako teidän pojat siitä aukosta??Mun poika pissaa aina vielä istualtaan,en tiedä milloin opetan hänet pissaamaan seisten.Ja pikkukalsareita ajattelin pitää siel pitkien alla... :ashamed:
H&M:ltä saa hyviä kalsareita, ovat sopivan kapeita housujen alle eikä ole aukollisia. Meillä alettiin käyttää viime talvena kalsareita (poika 2,5v ja tyttö 3,5v) Itse koen kivemman näköiseksi kalsarit,esim nuo H&M:n kalsarit, kuin sukkikset kun meilläkin olaan monesti päivisin niillä sisällä kun ulkoa tullaan. Käypä katoon syksyllä niitä kalsareita ja oli nyt syyskuvastossakin eikä ole niin kalliita kuin esim Black Horset yms ja ovat puuvillaisia niin pehmeitä käyttää.

Ja tuosta pikkipojan pissaamisesta. Me opeteltiin seisalleen pissaaminen heti kun poika ylettyi pytyn reunalta pissaamaan. Istuallaan pissaaminen oli paljon sotkuisempaa kun aina meinas tulla niin paineella että tulikin reunan yli suoraan lattialle jos ei joka kerta muistuttanut että istu tarpeeksi alas. Ei sotke kun opettaa miten seisalleen pissataan.. En pidä pikkuhousuja alla koska ne haittaavat sitä yksin pissalla käymistä, tai ainakin viime talvena haittasi. Helpompi pelkät kalsarit ja pieniä vaatteita niin eipä juuri vaikuta pyykkimäärään. Näin meillä :)
 
Lidl:n mainoksessa oli 24.8 tarjouksessa lasten sukkahousuja. koot oli 122 - 140 cm. Pakkauksessa oli teksti Boys & Girls, eli nuo on todella valmistajan mielestäkin tarkoitettu myös poikien käyttöön. Tämän perusteella pojat voisi aivan hyvin käyttää sukkahousuja vielä alaluokilla ollessaan.
 

Yhteistyössä