Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
"pipa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437186:
Yhdessä illassako sä siihen luulet menehtyväsi? Ajattele vegaaniraukkoja. Kuinka ne voi olla hengissä vielä monen vuoden jälkeen?
On ne kai raukat hengissä, mutta ne on hiljalleen muuttuneet kovin kapeakatseisiksi ja ahdasmielisiksi. Järjestävät kutsuja joissa tarjotavat "luonnollisesti" vain sitä minkä he katsovat itselleen, ja sitä kautta myös muille, hyväksi. Ovat tiukasti omaa mieltään eivätkä ikinä, ikinä harkitsisi tarjoavansa jotain mistä joku muu saattaisi vaikka pitääkin. Vaikka Hilkka-mummolla olisi lääkärin määräys anemian hoitoon syödä maksaa, niin sitä ei kyllä "luonnollisesti" Hilkka- mummolle tarjottaisi "koska ei siihen yhtenä päivänä kuole ja oppiipahan mikä on oikein ja sitäpaitsi palsternakassa on tosi paljon rautaa".

Onhan tässä ketjussa oltu fanaattisia suuntaan ja toiseen. Mutta kyllä nyt salaattiporukalla tuntuu tänään olevan se verensokeri alempana.
 
Meinasin lisätä että tokihan näin voi olla että olisi kasvisravintolassa töissä, mutta uskon että olisi tullut jo esiin tämäkin seikka tässä ketjussa.

Mä en ymmärrä erästä ihmistä joka ei kuulemma syö minkään eläimen kokolihaa, mutta jauheliha, makkarat, lihapullat yms. menevät. Mutta yllättäen menevät sitten kuitenkin esim. uppopaistetut ravintolan kananugetit, possun ribsit ja kanan rintafileet krapularuokana..

Noo, siitä huolimatta teen kuitenkin aina hänelle sopivaa ruokaa, enkä missään nimessä tarjoa pihvejä tai karjalanpaistia hänelle.

Samoin kuin eräälle eettisistä syistä punaisesta lihasta kieltäytyvälle syöjälle teen aina kana( :D )ruokaa mukisematta hänen tullessaan kylään, vaikka mun sydän itkee verta moisesta tekopyhyydestä...
Joo, onhan sitä kaikenlaisia nirsoja aikuisia. Sellaiset ovat vähän ärsyttäviä. :xmas:

Punaisesta lihasta kieltäytymisen ymmärrän terveydellisistä syistä, mutta eettisistä :D
 
[QUOTE="pipa";26437402]On ne kai raukat hengissä, mutta ne on hiljalleen muuttuneet kovin kapeakatseisiksi ja ahdasmielisiksi. Järjestävät kutsuja joissa tarjotavat "luonnollisesti" vain sitä minkä he katsovat itselleen, ja sitä kautta myös muille, hyväksi. Ovat tiukasti omaa mieltään eivätkä ikinä, ikinä harkitsisi tarjoavansa jotain mistä joku muu saattaisi vaikka pitääkin. Vaikka Hilkka-mummolla olisi lääkärin määräys anemian hoitoon syödä maksaa, niin sitä ei kyllä "luonnollisesti" Hilkka- mummolle tarjottaisi "koska ei siihen yhtenä päivänä kuole ja oppiipahan mikä on oikein ja sitäpaitsi palsternakassa on tosi paljon rautaa".

Onhan tässä ketjussa oltu fanaattisia suuntaan ja toiseen. Mutta kyllä nyt salaattiporukalla tuntuu tänään olevan se verensokeri alempana.[/QUOTE]

Oikeesti se rauta saattaa vaikka imeytyäkin paremmin :D
Ja tosi marginaalissa on se ryhmä, jotka ei voisi syödä kasvisruokaa, tai edes tykkäisi että se on pahaa.
Ja ei. mä en myöskään tarjoa lihaa koska mulla ei ole hajuakaan miten sitä tehdään tai en voi maistaakaan (maistuu mädäntyneelle). Tarjoan kyllä jos vaikka mutsi leipoo kinkkupiirakan, mutta aika harvoin niinkään käy. Ja yksikään ihminen ikinä, vaikka olisikin nirsoja lapsia, ei ole tässä talossa jäänyt nälkäiseksi. Ihan taitaa nyt lähinnä näillä hevisarjan lihansyöjillä olla oma ongelmansa. Tai mä en ainakaan ole koskaan kehenkään niin ronkeliin törmännyt. Ja tosiaan vastavuoroisesti en itse voi edes maistaa lihaa, koska sairaalaanjoutumisuhka on aika varteenotettava, eikä ole kohteliasta yrjötä ruoan jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437428:
Jos ja kun mitään elimellistä syytä ei ihmisrotumme luontaisen ruokavalion noudattamiselle ole niin ei sitten nitistä kun kylässä on lihapataa tarjolla.

Suosittelen kuitenkin maistamaan.
Niin, minähän siis olen sekasyöjä. :) Pidän lihasta. Olen joskus aikoinaan ollut vuosia kasvissyöjä kylläkin, ja ajoittain harkitsen taas vegeksi ryhtymistä.

Ikinä en nirsoillut kyläpaikoissa tai vaatinut erityiskohtelua. Lihapatapöydästäkin löytyi aina jotain syötävää -perunaa, salaattia, leipää... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437390:
Teeppä sitten ihan testi että kauanko Triplaisän henki pihisee pelkällä lihalla. Ihan vaan periaatten vuoksi boikotoit sitten kunnolla kasviksia. Raportoit vähän ennenkuin pipo tippuu lopullisesti päästä.
Missä vaiheessa olen maininnut syöväni pelkkää lihaa tai sen olevan hyväksi pelkästään? Mielestäni olen puhunut monipuolisen ja täysipainoisen ruokavalion puolesta jota suosittelen myös kaikille puunhalaajille.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437468:
Missä vaiheessa olen maininnut syöväni pelkkää lihaa tai sen olevan hyväksi? Mielestäni olen puhunut monipuolisen ja täysipainoisen ruokavalion puolesta jota suosittelen myös kaikille puunhalaajille.
Voi helvetin helvetti. Lopettakaa jo! Kummankin kanta on tullut selväksi, eikä tässä ketjussa ole kyse teistä kahdesta, vaan ap:n sukulaisista. Tuskin sukuun kuulutte.
 
"pipa"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437453:
Oikeesti se rauta saattaa vaikka imeytyäkin paremmin :D
Ja tosi marginaalissa on se ryhmä, jotka ei voisi syödä kasvisruokaa, tai edes tykkäisi että se on pahaa.
Ja ei. mä en myöskään tarjoa lihaa koska mulla ei ole hajuakaan miten sitä tehdään tai en voi maistaakaan (maistuu mädäntyneelle). Tarjoan kyllä jos vaikka mutsi leipoo kinkkupiirakan, mutta aika harvoin niinkään käy. Ja yksikään ihminen ikinä, vaikka olisikin nirsoja lapsia, ei ole tässä talossa jäänyt nälkäiseksi. Ihan taitaa nyt lähinnä näillä hevisarjan lihansyöjillä olla oma ongelmansa. Tai mä en ainakaan ole koskaan kehenkään niin ronkeliin törmännyt. Ja tosiaan vastavuoroisesti en itse voi edes maistaa lihaa, koska sairaalaanjoutumisuhka on aika varteenotettava, eikä ole kohteliasta yrjötä ruoan jälkeen.
Onkin vähän eri asia tuoda perusteluksi oma kykenemättömyytensä kuin se, että paheksuu toisten ruokatottumuksia. Eli sinä et tarjoa lihaa, kun et osaa tehdä sitä. Okei, selvä, ymmärrän tämän. Ap ja moni muu tässä ketjussa kuitenkin on sitä mieltä, ettei tarjoa lihaa, koska ei ne lihansyöjät sitä tarvitse, että lihansyöjät eivät vaan itse tajua miten paljon paremmin kasvissyöjät tietävät.

Tietysti tiedät, että lihatuotteita saa ostettua ihan valmiina tarjottavina, eli tuskin oikeasti sinultakaan ne jää tarjoamatta siksi ettet mitenkään, ikinä, koskaan tässä maailmassa saa mitään lihapitoista esille tarjottavaksi. Kyllähän ne lihansyöjätkin, jotka ei siis tämän keskustelun perusteella osaa tehdä mitään muuta kuin makkaraa grillissä, tekevät kasvissyöjäystävilleen kasvisruokaa. Tai jos eivät osaa, niin ostavat ehkä valmiina jotain.

Jos liha ällöttää niin paljon, että jo näkemisestäkin oksennus tulee, niin ehkä kutsut voi sitten pyrkiä järjestämään jonkun muun teeman kuin syömisen ympärille. Kenenkään niin ruokarajoitteisen kanssa ehkä ei ole muidenkaan mielestä enää kauhean kiva syodä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437468:
Missä vaiheessa olen maininnut syöväni pelkkää lihaa tai sen olevan hyväksi pelkästään? Mielestäni olen puhunut monipuolisen ja täysipainoisen ruokavalion puolesta jota suosittelen myös kaikille puunhalaajille.
Ja kasvisruoka ei voi olla monipuolista ja täysipainoista? Siitä ei ole mahdollista saada edes sitä yhtä päivää kaikkea mitä tarvitsee? Kenelläköhän tässä on asennevamma..
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
[QUOTE="Vieras";26437488]Voi helvetin helvetti. Lopettakaa jo! Kummankin kanta on tullut selväksi, eikä tässä ketjussa ole kyse teistä kahdesta, vaan ap:n sukulaisista. Tuskin sukuun kuulutte.[/QUOTE]

Sitähän tässä spekuloidaan, että onko juhlissa pakko tarjoilla lihaa vai ei. Toiset on sitä mieltä että joo. Toiset et ei.
Oliskohan sulle parempi paikka jossain muussa ketjussa. Vai odotatko vielä että nuo ap:n sukulaiset tulee kommentoimaan. Vai ehdotuksia että mitä niille pitää sanoa, tai että antaako ap "periksi" ja hankkii muutaman lihapasteijan vai odottaako että vieraat nolaa ittensä kaivamalla lihapullaa käsväskystä?

Mä ehdotan viimeistä. Ugh.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437618:
Sitähän tässä spekuloidaan, että onko juhlissa pakko tarjoilla lihaa vai ei. Toiset on sitä mieltä että joo. Toiset et ei.
Oliskohan sulle parempi paikka jossain muussa ketjussa. Vai odotatko vielä että nuo ap:n sukulaiset tulee kommentoimaan. Vai ehdotuksia että mitä niille pitää sanoa, tai että antaako ap "periksi" ja hankkii muutaman lihapasteijan vai odottaako että vieraat nolaa ittensä kaivamalla lihapullaa käsväskystä?

Mä ehdotan viimeistä. Ugh.
Joku raja nyt tuohon teidän kahden väliseen väittelyynkin. Jokainen tietää kyllä teidän pointin. Antakaa muillekin tilaa kommentoida.
 
Silja.S
Siis mitä helvettiä... Kun minä järjestän juhlia, teen kasvisvaihtoehdot niille, jotka eivät syö lihaa niin kuin minä. Miksi kasvissyöjät eivät voi tehdä lihavaihtoehtoa niille, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa? Se on kohteliasta vieraita kohtaan. Ei lihansyönti tee kenestäkään vähempiarvoista. Koska me lihansyöjät sopeudumme kasvissyöjien tapoihin, miksi kasvissyöjät eivät voi sopeutua meidän tapoihimme?
 
  • Tykkää
Reactions: Micosa
[QUOTE="pipa";26437586]Onkin vähän eri asia tuoda perusteluksi oma kykenemättömyytensä kuin se, että paheksuu toisten ruokatottumuksia. Eli sinä et tarjoa lihaa, kun et osaa tehdä sitä. Okei, selvä, ymmärrän tämän. Ap ja moni muu tässä ketjussa kuitenkin on sitä mieltä, ettei tarjoa lihaa, koska ei ne lihansyöjät sitä tarvitse, että lihansyöjät eivät vaan itse tajua miten paljon paremmin kasvissyöjät tietävät.

Tietysti tiedät, että lihatuotteita saa ostettua ihan valmiina tarjottavina, eli tuskin oikeasti sinultakaan ne jää tarjoamatta siksi ettet mitenkään, ikinä, koskaan tässä maailmassa saa mitään lihapitoista esille tarjottavaksi. Kyllähän ne lihansyöjätkin, jotka ei siis tämän keskustelun perusteella osaa tehdä mitään muuta kuin makkaraa grillissä, tekevät kasvissyöjäystävilleen kasvisruokaa. Tai jos eivät osaa, niin ostavat ehkä valmiina jotain.

Jos liha ällöttää niin paljon, että jo näkemisestäkin oksennus tulee, niin ehkä kutsut voi sitten pyrkiä järjestämään jonkun muun teeman kuin syömisen ympärille. Kenenkään niin ruokarajoitteisen kanssa ehkä ei ole muidenkaan mielestä enää kauhean kiva syodä.[/QUOTE]

Siis korjaan vielä että ei mulla näkemisestä tai varmaan maistamisestakaan sinänsä yrjö lentäisi, vaan siitä että saan mahani niin sekaisin että hetki kinkkusiivun jälkeen lentää yrjö, kunnes joudun nesteytettäväksi. Muut saa mun puolesta syödä niin paljon possun takamusta kuin haluaa. En ole mikään hyihyttelijä. Tai moralisoi muiden syömisiä. Mutta en tosiaan tarjoisi omissa juhlissani sitä ellei joku tosiaan ole kasviksille niin allerginen että lihaa on saatava, jotta jotain voi syödä. Silloin ostaisin sen valmiina. Ja olen syöttänyt lapsillenikin lihaa, mutta mulla ei ole hajuakaan miltä se maistuu, kun en sitä voi maistella. Toistaiseksi ei kyllä ole ketään niin moukkaa sukulaista tai tuttavaa meille tullut kylään että olis kehdannut ryhtyä ap:n sukulaisten kaltaisiksi. Tai saattaa tietty olla että ne on karsiutuneet matkasta sitten jo kauan sitten.
 
"vieras"
Siis mitä helvettiä... Kun minä järjestän juhlia, teen kasvisvaihtoehdot niille, jotka eivät syö lihaa niin kuin minä. Miksi kasvissyöjät eivät voi tehdä lihavaihtoehtoa niille, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa? Se on kohteliasta vieraita kohtaan. Ei lihansyönti tee kenestäkään vähempiarvoista. Koska me lihansyöjät sopeudumme kasvissyöjien tapoihin, miksi kasvissyöjät eivät voi sopeutua meidän tapoihimme?
et siis ikinä ole syönyt kasvisruokaa? Esim. kasvispihvit, soija, tofu ei mene kurkustasi alas? Joka ikisellä ateriallasi sinun on pakko saada lihaa, aina ja kaikkialla?
Jos näin ei ole, niin miksi ihmeessä sun ois ihan pakko saada joka juhlissa se possunperseen pala?
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
[QUOTE="Vieras";26437634]Joku raja nyt tuohon teidän kahden väliseen väittelyynkin. Jokainen tietää kyllä teidän pointin. Antakaa muillekin tilaa kommentoida.[/QUOTE]

Ollaan sivulla 9. Mummeliisan ketjussa on ainakin 199 sivua, ja mä olen ollut tässä vasta kaks tai kolme sivua, joten vielä on joku 180 ainakin tilaa ilman mua. Sit eiköhän tuolta voinut blokata pois tietyt nimimerkit jos kirjaudut sisään =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437746:
Ollaan sivulla 9. Mummeliisan ketjussa on ainakin 199 sivua, ja mä olen ollut tässä vasta kaks tai kolme sivua, joten vielä on joku 180 ainakin tilaa ilman mua. Sit eiköhän tuolta voinut blokata pois tietyt nimimerkit jos kirjaudut sisään =)
Juu, meillä on vielä monta sivua tilaa käydä tätä infinity-matsia :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26437781:
Juu, meillä on vielä monta sivua tilaa käydä tätä infinity-matsia :D
Ehkä se luulee että me jaksetaan ihan loputtomiin. Mä aattelian ainakin mennä nukkumaan suunnilleen klo 1, joten hän voi sit rauhassa palstailla tässä ketjussa sen jälkeen kun tää häirikkö sammahtaa.
 
Ei kun tuo juttu oli ihan teoriatason pohdintaa. Miksi tiettyjen ruokavalioiden (kasvissyöjät) valintoja pitää ns. kunnioittaa ja toisten (sekasyöjät) ainoa mahdollisuus taas on sopeutua?
Sekasyöjän ei tarvitse sopeutua. Hän on sekasyöjä ja syö muutenkin kasviksia. Kasvissyöjä sen sijaan ei syystä tai toisesta syö lihaa tai laajemmin eläinperäisiä tuotteita. Ei ole mielestäni kovin vaikea ymmärtää tätä eroa. Itse olen sekasyöjä ja mielelläni söisin hyvää kasvisruokaa.
 
"emu"
[QUOTE="vieras";26437740]et siis ikinä ole syönyt kasvisruokaa? Esim. kasvispihvit, soija, tofu ei mene kurkustasi alas? Joka ikisellä ateriallasi sinun on pakko saada lihaa, aina ja kaikkialla?
Jos näin ei ole, niin miksi ihmeessä sun ois ihan pakko saada joka juhlissa se possunperseen pala?[/QUOTE]

huokaus mitä jankkaamista. musta tossa oli just sama pointti kuin mullakin. kun kutsutaan joku syömään tarkoitus on saada vieraat viihtymään takuuvarmasti ja tarjota niille maistuvaa syötävää. vieraiden suussa siis herkulliselle maistuvaa, ei semmoista että sitä just ja just syö. kaikki ei vaan tykkää kasviksista yhtä paljon kuin toiset. ei kai oo tarkoitus opettaa että tää olis paljon parempaa, jos et usko niin testaa uudestaan.

osoitat melkoista ahdasmielisyyttä ja ylemmyydentuntoa tuolla halveeraavalla possunperseelläsi. oot fanaatikko.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26437746:
Ollaan sivulla 9. Mummeliisan ketjussa on ainakin 199 sivua, ja mä olen ollut tässä vasta kaks tai kolme sivua, joten vielä on joku 180 ainakin tilaa ilman mua. Sit eiköhän tuolta voinut blokata pois tietyt nimimerkit jos kirjaudut sisään =)
Kiinnostaa tosi paljon joku Mummeliisa, liittyy tähän ketjuun miten? Ettekö huomaa itse miten lapsellisia vääntäjiä te olette? Itsekästäkin se on, ja turhaa kun kaikille on tullut jo teidän mielipiteenne selväksi. Toistenne mielipiteitä ette tule muuttamaan vaikka kuinka yritätte. Mutta vääntäkää minun puolesta jos ette parempaan pysty.
 
Silja.S
[QUOTE="vieras";26437740]et siis ikinä ole syönyt kasvisruokaa? Esim. kasvispihvit, soija, tofu ei mene kurkustasi alas? Joka ikisellä ateriallasi sinun on pakko saada lihaa, aina ja kaikkialla?
Jos näin ei ole, niin miksi ihmeessä sun ois ihan pakko saada joka juhlissa se possunperseen pala?[/QUOTE]

Valmistan itsekin usein kasvisruokaa, mutta kyllä silti toivon, että kasvisruoan rinnalla on vaihtoehtona myös liha-kala- tai kanaruokaa. Minusta kärjistät aivan liikaa ja sorrut kärjistäessäsi naurettavuuksiin. On aivan tarpeetonta haastaa riitaa aukomalla turpavärkkiään kuin kiimainen kameli aina, jos joku vähänkään viittaa lihaan. Kyllä se sinun tai aloittajan (ellette ole sama henkilö) perseennuolentakin lihansyönnistä käy, en minä sillä... mutta ennemmin söisin sitä kyljystä kuin lipoisin paskaista ahteriasi.
 
[QUOTE="Vieras";26437826]Kiinnostaa tosi paljon joku Mummeliisa, liittyy tähän ketjuun miten? Ettekö huomaa itse miten lapsellisia vääntäjiä te olette? Itsekästäkin se on, ja turhaa kun kaikille on tullut jo teidän mielipiteenne selväksi. Toistenne mielipiteitä ette tule muuttamaan vaikka kuinka yritätte. Mutta vääntäkää minun puolesta jos ette parempaan pysty.[/QUOTE]

Mummeliisa ei liity tähän ketjuun muuten yhtään mitenkään, mutta kun tilaa täällä kyseltiin, niin totesin vain että kun hänenkin ketjuun mahtuu 199 sivua, niin luultavasti tähänkin. Että ei se tila lopu. Tosin sisälukutaito auttaa kovasti jos lukee keskustelupalstaakin, saati sitten mitään järkevämpää.
 
Valmistan itsekin usein kasvisruokaa, mutta kyllä silti toivon, että kasvisruoan rinnalla on vaihtoehtona myös liha-kala- tai kanaruokaa. Minusta kärjistät aivan liikaa ja sorrut kärjistäessäsi naurettavuuksiin. On aivan tarpeetonta haastaa riitaa aukomalla turpavärkkiään kuin kiimainen kameli aina, jos joku vähänkään viittaa lihaan. Kyllä se sinun tai aloittajan (ellette ole sama henkilö) perseennuolentakin lihansyönnistä käy, en minä sillä... mutta ennemmin söisin sitä kyljystä kuin lipoisin paskaista ahteriasi.
:LOL::LOL::LOL:
 

Yhteistyössä