sukupuolitauti-testit terveyskeskuksessa?

  • Viestiketjun aloittaja maisa
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön nuori
Ex-poikaystäväni epäili tartuntaa, koska hänellä on jotain ihottumaa ilmennyt vatsan alueella. Hänellä oli yksi toinen nainen suhteemme lopussa, mutta tällä toisella naisella ei ole kuppaa, koska hän on kuulemma käynyt testeissä.
Toki voi olla, että se ihottuma on jotain täysin normaalia, ei-vaarallista, ja että hän juurikin ylireagoi.
Mutta pelkkä epäilys laittoi hälytyskellot soimaan, ja ajattelin, että parempi selvittää asiaa.
Taisi olla se ensimmäinen, ja viimeinen kerta ilman kondoomia =)

Kiitoksia paljon avusta, ja aurinkoista kevättä :)
 
eri
Terve, elikäs olen miettinyt menemistä sp-testeihin ja klamydiaa epäilen eniten. Ajattelin vain kysyä että kuinka nopeasti klamydia aiheuttaa haittoja, eli vaikka sitten sitä lapsettomuutta ??
olis nimittäin ihan kiva sukua jatkaakin joskus maailmassa..
 
Murkku58
Satunnaisten seksisuhteiden jälkeen, muistakaa testauttaa HIVin lisäksi AINA myös herpes simplex (HSV)ja papilloomavirus (HPV).

Niitä tartutetaan ja kannetaan paljon oireettomina ja ne tarttuvat (erityisesti suuseksin vuoksi) vaikka käyttää kondomia.

Jos terveyskeskuksessa ei oteta herpes ja HPV testiä, menkää yksityiseen labraan.
 
ekakertalainen
Eräs helsinkiläinen terveyskeskus: menin jonkin aikaa jatkuneiden poikkeuksellisen voimakkaiden alavatsakipujen ja runsaan valkovuodon takia. Ajattelin jos vaikka klamydia. Miehelläni on ollut suhde toiseen naiseen ja olimme jotenkin alkaneet lähentyä ja suojaamaton yhdyntä (luonnollisesti oman aviomiehen kanssa!) kuitenkin aiheutti epäilyjä.

Ajan varaaminen oli hankalaa, olisi pitänyt olla akuuttitapaus, mutta sain jonkun peruutusajan 2 viikon päähän.

Tuputettiin väkisin sp-klinikalle. En halunnut mennä, koska siellä kaikki tietää kaikkien olevan vain yhdestä syystä - terveyskeskuksessa kasvot säilyy. Huokaisten hoitaja suostui.

HIV-testiä ei olisi tehty jollei kumppani olisi ollut ulkomainen, joten selitin mieheni oleskelleen ulkomailla pitkään, ja tiedän hänellä olleen toisen naisen, niin sain testin ruksattua listaan. Kaikin puolin tuntui olevan nihkeää sp-tautien testaus. Ikään kuin avioliitossa se olisi jotenkin mahdotonta!

Tuputettiin jälleen erilaisia ehkäisypillereitä, laastareita ym. Jankutin etten halua, koska kondomi on ainoa joka säästää myös taudeilta, silloin kun sen käyttö onnistuu 100 % sesti.

Lähete tuli, labra-aikaa ei. Kehui että on niin yksinkertaista kun vaan menee jonottamaan ilman ajanvarausta. Jonotettuani 45 minuuttia laskin olevani vasta jonon puolessa välissä. Luovutin. Olen kuitenkin työssä käyvä enkä suinkaan työtön jolla on aikaa pilvin pimein.

Jäi sitten se testaus väliin. Oireet edelleen jatkuu, joskus lievempinä joskus voimakkaampina. Mieheni kanssa en ole ollut enää, mutta on toinen, jonka kanssa kyllä käytämme kondomia ja pidän HIV-riskin mielessä. Yksityiselle kai pitäisi jotenkin, mutta en tiedä... tuntuu niin toivottomalta ja häpeälliseltä.
 
Bella
Alkuperäinen kirjoittaja minä vastaan;10570295:
15 vanhana. Ei ees mitään erityistä syytä (ei ikin' mitään yhdyntäkokemuksia ole ollut tai huumeihin en ole koskenutkaan), mutta haluan vain varmistaa asian. Kun huolettaa, sillä olen jatkuvasti ollut sairaana :(
Siis menit testiin vaikka et ole ollut yhdynnässä!?!??!
 
sd
Mitä sukupuolitauteja helsingin sukupuolitautien poliklinikka testaa. Siis tämä meilahdessa sijaitseva. Onko niillä joku paketti, missä on kaikki testit(kuten esim, kuppa ja hepatiitit, hiv)?
 
testit
Testiasioissa ollaan nihkeitä varmaan sen takia, ettei tutkimukset ole ilmaisia ja valtaosa kyselijöistä on hyvin nuoria, jotka ovat olleet yhdessä, joskus suojaamattomassa, sukupuolikontaktissa. Osa kyselijöistä ei ole ollut yhdynnässä, osa on ollut yhdynnässä kumppanin kanssa, joka ei aiemmin ole ollut yhdynnässä. Nämä nuoret ovat usein enemmän hätääntyneitä, kuin todellisessa sptautitestin tarpeessa. Toiset soittavat jo heti seuraavana päivätä testejä vedoten oireisiin, jotka itämisajat huomioon ottaen ovat todnnäköisimmin limakalvojen ärsytystä mekaanisesta hankauksesta johtuen, joskus luonnonkumi allergiaa.

alle 25v. naisilta seulotaan hormonaalisen ehkäisyn (yli 1.v. käyttäneet) yhteydessä klamydiaa, papa näytteissä jää myös usein kiinni hpv ja herpes. HAuska oli tuo kommentti "vaadi aina hpv testi ja herpestesti". Tällä ilmeisesti tarkoitetaan papaa, koska herpes ja kondylooma näytteet otetaan rakkuloista ja rakkulat ovat oire. Vaikea ottaa näytettä niistä, jos niitä ei ole. irtosokunäytteessä ne joskus näkyvät jos sattuvat kohdunnapukassa olemaan, muuten ei.

Klamydia lähetteen laitan aina, jos sen vain joku haluaa (aika monet ei muuten halua vaikka sitä tarjoaa ja saisi otettua samalla muun virtsakokeen yhteydessä) ja papa otetaan, jos jotain oireita on tai edellisestä kulunut 2-3v. Muita joutuukin sitten hieman perustelemaan, koska ovat kuitenkin suht harvinaisia. Oireilevat laitetaan lääkärille.

Sukupuolitesteihin pätee sama "syyni" kuin kaikkeen muuhunkin testaukseen, eli magneettikuvaankaan ei laiteta lähetettä ilman asiantuntijan näkemää tarvetta.
 
ggi
Testiasioissa ollaan nihkeitä varmaan sen takia, ettei tutkimukset ole ilmaisia ja valtaosa kyselijöistä on hyvin nuoria, jotka ovat olleet yhdessä, joskus suojaamattomassa, sukupuolikontaktissa. Osa kyselijöistä ei ole ollut yhdynnässä, osa on ollut yhdynnässä kumppanin kanssa, joka ei aiemmin ole ollut yhdynnässä. Nämä nuoret ovat usein enemmän hätääntyneitä, kuin todellisessa sptautitestin tarpeessa. Toiset soittavat jo heti seuraavana päivätä testejä vedoten oireisiin, jotka itämisajat huomioon ottaen ovat todnnäköisimmin limakalvojen ärsytystä mekaanisesta hankauksesta johtuen, joskus luonnonkumi allergiaa.

alle 25v. naisilta seulotaan hormonaalisen ehkäisyn (yli 1.v. käyttäneet) yhteydessä klamydiaa, papa näytteissä jää myös usein kiinni hpv ja herpes. HAuska oli tuo kommentti "vaadi aina hpv testi ja herpestesti". Tällä ilmeisesti tarkoitetaan papaa, koska herpes ja kondylooma näytteet otetaan rakkuloista ja rakkulat ovat oire. Vaikea ottaa näytettä niistä, jos niitä ei ole. irtosokunäytteessä ne joskus näkyvät jos sattuvat kohdunnapukassa olemaan, muuten ei.

Klamydia lähetteen laitan aina, jos sen vain joku haluaa (aika monet ei muuten halua vaikka sitä tarjoaa ja saisi otettua samalla muun virtsakokeen yhteydessä) ja papa otetaan, jos jotain oireita on tai edellisestä kulunut 2-3v. Muita joutuukin sitten hieman perustelemaan, koska ovat kuitenkin suht harvinaisia. Oireilevat laitetaan lääkärille.

Sukupuolitesteihin pätee sama "syyni" kuin kaikkeen muuhunkin testaukseen, eli magneettikuvaankaan ei laiteta lähetettä ilman asiantuntijan näkemää tarvetta.
Miksiköhän ihmeessä lääkäri kysyiminulta normi poliklinikka-käynnin ohella kun olin labraa menossa että saako ottaa HIV-testin? Hermostoihin liittyvä sairaus, pieni sellainen. Ja sitten porukka täällä valittaa ettei pääse vaikka haluaa. En ole ulkomaalainen.
 
Viimeksi muokattu:
niin kauhean vaikeaa on
Täällä päin ei tunneta muuta tautia kun klamydia. Muita ei tutkita, jos ei puol vuotta intä vastaan. Saa soitella taas uudestaan ja uudestaan ku oireet jatkuu ja potilasta ei oteta tosissaan, sanotaan vaan, että "ei sulla mitään ole, sut on tutkittu jo aika perusteellisesti"(vaikka vaan papa ja klamydia on otettu). Se on yks uus suojaamaton ja kaikki mahdollisuudet tartuntaan, vaikka joskus ois jonkun edeltävän jälkeen käyny testillä.

Yritin lähetettä jo sairaalan kautta gyneltä ku alkaa riittää toi tk:n toiminta(=ajanvaraaja, joka puol tuntia näpyttelee koneelle jotain ja kyselee kaikki mahdolliset kysymykset oireista ja onko oikeesti syytä epäillä mitään tautia, yhdistää hoitajalle, joka sanoo laittavansa lähetteen labraan. No labrassa selviää, että mitään lähetettä ei ole, ja siinä sitä sitten selvitellään, että miksi näin. Sitten soitto vihaiselta lekurilta, että labraan ei voi vain marssia ilman LÄÄKÄRIN LÄHETETTÄ.) Sairaalan hoitaja sitten sanoi, että ei voi lähetettä laittaa ku menee niin paljon verovaroja kaikkiin testeihin. Ja en ole ollut vähään aikaan gynellä niin en oo enää niiden asiakas, joten täytyy mennä tk:n kautta sinne. Eli ensin siis maksan kertamaksun tk:hn et pääsen taas sairaalaan gynelle, joka sentään osaisi tehdä jotain.

Näin siis meillä. Sama juttu aina. Tk:n ajanvaraaja sanoo, että mene gynelle, sieltä sanotaan, että mene terveyskeskukseen, tk lekuri ei tee muuta käynnin aikana ku laittaa lähetteen sairaalan gynelle. Puhelinaikaa on turha yrittää, eipä ole paljoa takasin soiteltu. Sama taistelu ollut hammashuollon ja tk:n välillä. Omaisuus mennyt terveyskeskus käynteihin ja kun sieltä laitetaan jatkoon sairaalaan ei oo enää varaa maksaa poliklinikka maksua. Vaivat jatkuu, hoitoa ei saa ja itku jo tulee tästä taistelusta. Ja kiva tietää jos vuoden oon jo jotain tautia kantanu. Anteeksi, että terveydentilani kiinnostaa minua.
 
trittan
Mulla oli myös ongelmia saada aikaa terveyskeskukseen (Hki).

Seurustelussa edettiin siihen vaiheeseen kun uskallettiin jättää kondomi pois. ehkäisynä pillerit. Melko pian alkoi olla oireilua alapäässä, valkovuotoa ja kipuja. Poikaystävä väitti ettei hänellä ole mitään tauteja. Terkkariin oli hankala saada ylipäätään aikaa. Valehtelin että oireet on pahemmat kuin oli. Hirveästi piti selitellä sitä suojaamatonta yhdyntää: siis kamoon, kai on aika normaalia että vakisuhteessa se on edessä ennemmin tai myöhemmin. Ku oireilevanakin on vaikea päästä testeihin, niin mitenköhän onnistuis jos yrittäis ihan vaan "varmuuden vuoksi". Tuskin pääsisi ikinä. Mut ohjattiin sp.tautien klinikalle (kuten joku aiemmin tänne kirjoittaneista). Todettiin klamydia. Poikakaverilla ilmeisesti oli se oireettomana. Hänkin sitten kävi ja meidät on nyt hoidettu. Onneksi ne otti HIV:n ihan vain pyynnöstä, eikä tarvinnut alkaa keksimään jotain tarinoita.

Ihmettelen kun välillä lehdissä kirjoitetaan kuinka taudit leviää... no kai ne leviää kun on vaikea päästä selvittämään onko terve vai ei. Eli silloin kun joku haluaa asiasta selvän siis perustellusti, jos on oireita ja tartunta mahdollista, ei pitäisi suhtautua ynseästi vaan laittaa mielummin vaikka turhaan testiin, kuin että tyyppi lähtee närkästyneenä jatkamaan touhujaan ja kenties tartuttaa muitakin.
 
jokuvaan
Halusin mennä testeihin niin kusinäytteen suostuivat ottamaan, kun olin asiasta puoli tuntia puhelimessa vääntänyt. Kuvittelin, että jo lainkin mukaan testeihin kuuluu halutessaan päästä, epäili tartuntaa tai ei. Näin ei ilmeisesti ole tai sitten lakia ei vain noudateta. Kyllä meidän terveyskeskuksessa resursseja on, mutta ne vain mieluummin käytetään mummojen hyysäämiseen ja mielistelyyn. Itse sain erittäin tylyä palvelua ja tosiaan testejä kieltäydyttiin tekemästä. Olen varmaan huono ihminen, kun oon harrastanut suojaamatonta seksiä. Ja sehän onkin terveyskeskuksen vastaanottoapulaisen tehtävä minut tuomita. Ajattelin kyllä raportoida paikkakuntani trk:sta jollekin ylemmälle taholle, samanlaisia kokemuksia kun olen kuullut muillakin olevan tuosta paskapuljusta.
 
hpv:sta
HAuska oli tuo kommentti "vaadi aina hpv testi ja herpestesti". Tällä ilmeisesti tarkoitetaan papaa, koska herpes ja kondylooma näytteet otetaan rakkuloista ja rakkulat ovat oire. Vaikea ottaa näytettä niistä, jos niitä ei ole. irtosokunäytteessä ne joskus näkyvät jos sattuvat kohdunnapukassa olemaan, muuten ei.

Mitä hauskaa tuossa on? Kondyloomassa ei tietääkseni "rakkuloita" ole ollenkaan vaan syyliä ja ne voivat todellakin olla ihan silmällä näkymättömiä ns. litteitä. Eli testi on otettava, jotta tauti voitaisiin todeta. Papakoe ei ole se testi, koska siinä kondylooma näkyy vasta kun se on aiheuttanut solumuutoksia.

Kondylooman oireena itselläni oli ihan älytön kutina, ei mitään näkyvää muutosta missään. Onneksi oli asiantunteva lääkäri joka teki etikalla testin limakalvoille ja diagnoosi varmistettiin kolposkopialla. Todettiin kondylooma joka taudin toteamisesta n. 12 vuoden kuluttua näkyi ensimmäisen kerran papakokeessa. Edelleenkään 20 vuoden kuluttua sille ei ole tehty mitään ja viimeksi keväällä papa oli taas puhdas. Se vaihtelee 1-3 luokan välillä.
 
Viimeksi muokattu:
jokuvaa
Ei Vantaallakaan päässyt helposti nyt kesällä, oli oireita jotka viittasivat klamydiaan. Sanoivat että mene kotiin lepäämään ja tule myöhemmin uusiksi jos jatkuu. (oli jatkunu oireet jo pari viikkoa) ... Sit viikon päästä menin uusiksi kun en ollut kolmeen viikkoon nukkunut kunnolla kun oli niin kovat vatsakivut, epämääräistä verenvuotoa jne...lopulta suostui laittamaan lähetteen labran virtsatesteihin ja sieltähän löytyi sitten se klamydia mitä olin epäillytkin. Mitään muita testejä ei otettu, ei verikoetta, papaa tms... ja molemmilla kerroilla jonotin sen reilun tunnin,jotta pääsen hoitajan vastaanotolle, joka pisti eteenpäin lääkärille, joka anto lähetteen labraan. Ja tässä tapauksessa odotin hoitajalle yli tunnin ja lääkärille yli tunnin, olin yhteensä kolme tuntia terveyskeskuksessa. Miksi lääkäreitä ja hoitajia ei palkata lisää kun on niin paljon potilaita?

Kerran olen päässyt kokeisiin valehtelemalla että on ollut paljon seksikumppaneita joiden kanssa en ole kondomia käyttänyt, ja eivät ole meinanneet ottaa testejä koska ei ole ollut oireita, mutta pitkän jankkaamisen jälkeen ovat varmaan nähneet parempana vaihtoehtona ottaa testit kuin saada minut päivittäin sinne jankkaamaan testien otosta. Aina en ole päässyt, ensimmäisillä kerroilla kun halusin varmuuden vuoksi testit.

Huonoa palvelua, mies gynejä ollut kaikki minua hoitaneet ja kovakouraisia sellaisia. Yksikin sörkkäs niin kovaa näytteen papassa pari vuotta sitten että jäin vuotamaan verta ja hoitaja ei edes viitsinyt antaa pikkuhousun suojaa, housut veressä vaan kotiin, ihanaa!
ja jotkut väittävät miesten olevan hellempiä.....
 
Vierailija
Riippuu paljon hoitajasta ja ko. terveyskeskuksen käytännöistä. Joissain paikoissa et pääse testiin, ellet väitä olleesi seksuaalisessa kontaktissa ulkomaalaisen kanssa, ja sittenkin pääset vain osaan niistä.
 
HPV
Alkuperäinen kirjoittaja gyniskö;8983869:
Ilmaisia kondomeja ei tietääkseni saa, miksei voi ostaa koko pakettia sittenhän on pitemmälle ajalle varalla. Eikö olekin järkevää käyttää kondomia, eipähän tarvitse miettiä tauteja ja saako niitä testejä terveyskeskuksista vai mistä. Ennalta-ajatelkaa ja ennaltaehkäiskää.

Helppoa sanoa noin. Meikä käyttänyt AINA kondomia jokaisessa parisuhteessakin, vaan kannan visvasyylävirusta siitä huolimatta.
 
az
Joo, olen nelikymppinen nainen ja oli jotenkin epämiellyttävää kun kysellään onko vakituisessa suhteessa ym. Ei luulisi sen olevan olennainen asia vaan hoitaja asiallisesti voisi kertoa esim. tautien itämisajasta ym. eli milloin testit kannattaa ottaa. Monelle voi olla kiusallista hoitaa näitä asioita ja kyllä voin vaan sanoa että kynnys lähteä testeihin taas nousi. Että vantaalla annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan!
Ei Vantaallakaan päässyt helposti nyt kesällä, oli oireita jotka viittasivat klamydiaan. Sanoivat että mene kotiin lepäämään ja tule myöhemmin uusiksi jos jatkuu. (oli jatkunu oireet jo pari viikkoa) ... Sit viikon päästä menin uusiksi kun en ollut kolmeen viikkoon nukkunut kunnolla kun oli niin kovat vatsakivut, epämääräistä verenvuotoa jne...lopulta suostui laittamaan lähetteen labran virtsatesteihin ja sieltähän löytyi sitten se klamydia mitä olin epäillytkin. Mitään muita testejä ei otettu, ei verikoetta, papaa tms... ja molemmilla kerroilla jonotin sen reilun tunnin,jotta pääsen hoitajan vastaanotolle, joka pisti eteenpäin lääkärille, joka anto lähetteen labraan. Ja tässä tapauksessa odotin hoitajalle yli tunnin ja lääkärille yli tunnin, olin yhteensä kolme tuntia terveyskeskuksessa. Miksi lääkäreitä ja hoitajia ei palkata lisää kun on niin paljon potilaita?

Kerran olen päässyt kokeisiin valehtelemalla että on ollut paljon seksikumppaneita joiden kanssa en ole kondomia käyttänyt, ja eivät ole meinanneet ottaa testejä koska ei ole ollut oireita, mutta pitkän jankkaamisen jälkeen ovat varmaan nähneet parempana vaihtoehtona ottaa testit kuin saada minut päivittäin sinne jankkaamaan testien otosta. Aina en ole päässyt, ensimmäisillä kerroilla kun halusin varmuuden vuoksi testit.

Huonoa palvelua, mies gynejä ollut kaikki minua hoitaneet ja kovakouraisia sellaisia. Yksikin sörkkäs niin kovaa näytteen papassa pari vuotta sitten että jäin vuotamaan verta ja hoitaja ei edes viitsinyt antaa pikkuhousun suojaa, housut veressä vaan kotiin, ihanaa!
ja jotkut väittävät miesten olevan hellempiä.....
 
Viimeksi muokattu:
Kysyjä
Hei tarttisin neuvoja miten pääsen sp testiin kun olen 16v opiskelija, olen ollut usean eri kumppanin kanssa suojaamattomassa seksissä, ei en kaipaa valistusta vaan neuvoa miten pääsis? Oireita ei ole... Enkä haluis että vanhemmat saa tietää joten kellään tietoa saako ne tietää??? Kiitos jo etukäteen
 
Huolestunut
Olen 16-vuotias ja ollut suojaamattomassa suuseksissä ulkomaalaisen kanssa. Testit haluan tehdä varmuuden vuoksi sillä en tiedä oliko miehellä tauteja. Neljä vuotta minua vanhempi. Haluisin tietää että jos menen terveyskeskuksesta pyytämään testejä, niin kertovatko he vanhemmille asiasta? Entä kouluterveyden hoitaja kertooko hän vanhemmille? En haluaisi heidän tietävän asiasta.
 
Ahdistunut
Itsekin haluaisin tuohon vastauksen että saavatko vanhemmat tietää asiasta. Täytin juuri 18 mutta asun vanhempieni kanssa. Soittavatko he suoraan puhelimeeni kun tulokset ovat selvillä vai mennäänkö siellä käymään sovittuun aikaan?
 
helpottunut
Tänäm vaan lueskelin aiheeseen liittyvää materiaalia täältä, ja aloin ihan tosissaan ihmettelemään voiko olla näin hankalaa kun tosi monella tuntuu olevan aika epämiellyttäviä kokemuksia. Minä soitin terv.keskukseen ja miellyttävä naishoitaja vastasi ja aluksi kysyin ihan nimettömänä miten omassa kaupungissani voi päästä ko. tutkimuksiin? Hoitaja vastasi, että hän voi laittaa lähetteen vaikka heti ja kysyi mitä haluan tutkittavan? Asia sillä selvä, nevoi vielä että labraab voi mennä ilman ajanvarausta tai varata ajan netissä. Tuloksia voi kysellä oman terv. keskuksen omasta tiimistä tietyn ajan päästä :) kyseli vain vähän taustoja, että onko ollu irtosuhteita tai oireita, vastasin vaan että että ei mutta ihan omasta mielenkiinnosta haluan tarkistuttaa ja tähän oli oikein ymmärtäväinen. Että muutkin nyt vaa rohkeesti terkkariin soitteleen ;)
 
helpottunut
Tänäm vaan lueskelin aiheeseen liittyvää materiaalia täältä, ja aloin ihan tosissaan ihmettelemään voiko olla näin hankalaa kun tosi monella tuntuu olevan aika epämiellyttäviä kokemuksia. Minä soitin terv.keskukseen ja miellyttävä naishoitaja vastasi ja aluksi kysyin ihan nimettömänä miten omassa kaupungissani voi päästä ko. tutkimuksiin? Hoitaja vastasi, että hän voi laittaa lähetteen vaikka heti ja kysyi mitä haluan tutkittavan? Asia sillä selvä, nevoi vielä että labraab voi mennä ilman ajanvarausta tai varata ajan netissä. Tuloksia voi kysellä oman terv. keskuksen omasta tiimistä tietyn ajan päästä :) kyseli vain vähän taustoja, että onko ollu irtosuhteita tai oireita, vastasin vaan että että ei mutta ihan omasta mielenkiinnosta haluan tarkistuttaa ja tähän oli oikein ymmärtäväinen. Että muutkin nyt vaa rohkeesti terkkariin soitteleen ;)
 

Yhteistyössä