suolentyhjennys ennen sektioo

jos on suunniteltu sektio edessä,niin otatteko/otitteko suo-
lentyhjennyksen sairaalassa ennen sitä? nykyään sitä ei kuulema enää tyrkytetä niinkuin aikaisemmin vaan saa ite valita ottaako vai ei. itseeni jotenkin etoo ajatus siitä vesiperäruiskeesta, mutta en kyllä halua vessahädässä maata leikkauksen jälkeen, joten olen ajatellut, et olisikohan mitään apua, jos ostais apteekista esim. toilax-peräruiskeen ja laittas sellasen itse leikkausta edeltävänä iltana? jos olette ottaneet peräruiskeen, niin millaisen? sairaalassa on kuulema tarjolla joku öljyruiskekin...
 
Suunnitellussa sektiossa sain sairaalasta mukaan jonkun peräpuikon, joka oli kyllä suht tehoton. Kiireellisessä sektiossa suoli tyhjennettiin ennen synnytyssaliin menoa vesiperäruiskeella ja se tehosi. Siinä vaiheessa kuviteltiin, että synnytän normaalisti alateitse.
 
Mulle tehtiin suunniteltu sektio v.2004 eikä kyllä kukaan maininnutkaan mitään peräruiskeesta. Eli en saanut sitä enkä kyllä olisi halunnutkaan. Sama juttu oli kun esikoinen syntyi alakautta. Ei kukaan tarjonnut peräruisketta silloinkaan. Riippuu ilmeisesti sairaalasta. Tässä tapauksessa kyseessä kaksi eri sairaalaa.
 
Olen saanut peräruiskeen ennen sektiota sekä ennen alatie synnytyksiä, jälkimmäisissä omasta pyynnöstäni.

Ruiskeista huolimatta synnytyksien jälkeinen ummetus on ollut järkyttävää. Sektion jälkeinen toipumiseni oli nopeaa, ainoastaan ummetus ja ilmavaivat toivat sellaisen kivun, että mietinkin mitä se olisi mahtanut olla ilman peräruisketta.

Suosittelen siis peräruiskeen ottamista ihan synnytyksen jälkeistäkin elämää ajatellen. Vessassa käynti saattaa olla (ainakin minulla oli) ulostuslääkkeistä huolimatta yhtä tuskaa parin ensimmäisen päivän ajan :(
 
suosittelen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 12:00 minna kirjoitti:
jos on suunniteltu sektio edessä,niin otatteko/otitteko suo-
lentyhjennyksen sairaalassa ennen sitä? nykyään sitä ei kuulema enää tyrkytetä niinkuin aikaisemmin vaan saa ite valita ottaako vai ei. itseeni jotenkin etoo ajatus siitä vesiperäruiskeesta, mutta en kyllä halua vessahädässä maata leikkauksen jälkeen, joten olen ajatellut, et olisikohan mitään apua, jos ostais apteekista esim. toilax-peräruiskeen ja laittas sellasen itse leikkausta edeltävänä iltana? jos olette ottaneet peräruiskeen, niin millaisen? sairaalassa on kuulema tarjolla joku öljyruiskekin...
KYSissä tarjottiin, mutta ei pakotettu tietenkään, mutta onneksi otin. Se oli joku vähän pienempi vesiperäruiske ja siellähän suunniteltuun mennäänkin osastolle jo edeltävänä päivänä. Todella lämpimästi voin suositella :) Ruiskeen sain maanantaina, leikattiin tiistaina ja isolla hädällä tarvitsi käydä vasta lauantaina ilman mitään ongelmaa B)
 
Kannattaa myös ihan omatoimisesti alkaa reilua viikkoa ennen sektiota keventämään omaa ruokavaliotaan. Siis tietenkin pitää syödä mutta ei esim. paksuja pihvejä, papuja tms. hitaasti sulavaa, pierettävää jne. Itselläni kolme suunniteltua sektiota ja kahdessa jälkimmäisessä näin tehnyt ja huomattavan helpotuksen eron tunnisti kyllä. :wave:
 
ennali
Minä sain vesiperäruiskeen ennen sektiota. Ja kyllä se tosiaan kannattaa ottaa! Seuraavan kerran tulikin sitten suurempi hätä vasta kolmen päivän päästä, silloin olin jo hyvävointinen eikä ollut ongelmia. Mutta olispas kiva jos hätä olis iskenyt vaikka jo silloin, kun makasi vielä sängyssä eikä saanut liikkua... Suosittelen kyllä ehdottomasti ottamaan, ihan oman mukavuuden takia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 10:08 Santra kirjoitti:
Olen saanut peräruiskeen ennen sektiota sekä ennen alatie synnytyksiä, jälkimmäisissä omasta pyynnöstäni.

Ruiskeista huolimatta synnytyksien jälkeinen ummetus on ollut järkyttävää. Sektion jälkeinen toipumiseni oli nopeaa, ainoastaan ummetus ja ilmavaivat toivat sellaisen kivun, että mietinkin mitä se olisi mahtanut olla ilman peräruisketta.

Suosittelen siis peräruiskeen ottamista ihan synnytyksen jälkeistäkin elämää ajatellen. Vessassa käynti saattaa olla (ainakin minulla oli) ulostuslääkkeistä huolimatta yhtä tuskaa parin ensimmäisen päivän ajan :(
Lisäyksenä tuohon edelliseen viestiini vielä: ennen sektiota sain siis ns. "pienoisperäruiskeen". Jos olisin menossa sektioon nyt, vaatisin ehdottomasti kunnon vesityhjennyksen- sen verran karseat kivut olivat ummetuksen takia... :(

Itse peräruiskeen ottaminen ei ole kummoinen toimenpide, sitä on turha pelätä ja tyhjentämään pääsee ihan yksin ;)
 

Yhteistyössä