Suolisto-ongelmaa, kokemuksia? Pelottaa..

Mulla on nyt vajaa pari vuotta jatkuneet suolisto-oireet. Ei ole varsinaisia kipuja,mutta uloste on aikapitkälti ripulia. Joko se on nauhamaista ja limaista tai sitten hötöä,usein tulee myös pelkkää limaa.

Olen useille ruoka-aineille allerginen,ne aineet olen pyrkinyt jättämään pois mutta tilanne ei silti parane.
Itse olen syyttänyt tästä aiempaa laksatiivien väärinkäyttöä joka jatkui reilusti yli vuoden, sairastin syömishäiriötä.
Silloin ulosteeni oli täyttä ripulia,ilman laksatiiveja ei tullut mitään, myöhemmin huomasin ettei niistäkään enää ollut hyötyä ja tajusin lopettaa tuon hulluuden.
Ja luoja,kuinka vihainen olenkaan itselleni ollut tuosta,en ymmärrä miten ihminen voi olla noin tyhmä että käyttää niitä jatkuvasti, se oli jatkuva oravanpyörä.

Lopettamisen jälkeen suolen toimintani ei ole palautunut, mutta nyt herääkin huoli että onko todella kyse vain tuosta vai voiko se olla pahemmastakin?

Laksatiiveihin en ole koskenut enää pariin vuoteen ollenkaan.

Nyt olen raskaana ja tila on pahentunut entisestään,aamuisin joudun käymään vessassa jopa 3-4krt,kun tuntuu ettei suoli tyhjene millään ja osalla näistä kerroista tulee jopa pelkkää limaa.

Nyt kysyisinkin teidän kokemuksia arvon ihmiset, kuuluuko suolistosyöpään aina kipuja? vai voiko tämä olla ihan itseaiheutettua,onko täällä muita jotka ovat käyttääneet pitkään laksatiivejä (itse käytin mm.toilaxia) ja kuinka suolenne on toiminut käytön jälkeen?

Pystyykö tuota suolen tähystystä tekemään raskaana?? Pelottaa mennä lääkäriin :(
 
Voihan se olla että suolesi on tottunut tyhjenemään useasti.
Minulla on Crohnin tauti ja olen kärsinyt 10 vuotta ripulista (lääkkeet tuovat tosin helpotusta). Älä ajattele ensimmäisenä syöpää, on niin paljon muitakin syitä suolen toiminnan häiriöille :)

Kyllä tähystyksen voi tehdä raskauden aikana mutta oletko tietoinen että raskauden aikana suolen toiminta hidastuu, viimeistään keskiraskauden aikana. Jopa minä meinaan kärsiä ummetuksesta vaikka olen ripuloinut sen 10 vuotta.

Ruokavalioon kannattaa varmaan myös kiinnittää huomiota ja toki kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa ja kertoa myös sen laksatiivien käytöstä, kyllä lääkäri osaa arvioida jatkotutkimuksen tarpeen :)
 
Suolistosi bakteerikanta on saattanut muuttua... Syötkö maitohappobakteereita? Jos et, niin kannattaa aloittaa, ota vaikka aamuin illoin yksi tabletti. Itse olen saanut oman ripulointini niillä kuriin. ja kannattaa vältellä sokeria, sen myötä huonot bakteerit lisääntyvät suolisossasi ja ripulointi vain jatkuu.
 

Yhteistyössä