Suomenlapinkoira vastaan villakoira? omistajat huom!!!

Tämä on nyt ihan kauheeta, kun ei osaa tehdä päätöstä. Tyttö on puhunut jo monta vuotta koirasta ja nyt siihen olisi vasta mahdollisuus. Olen työttömänä kotona ja voisin itse opettaa pentua. Meinasimme tuota rotua tai sitten villakoiraa. Meillä on uusi iso omakotitalo, ja yöt ajateltiin, että tämä olisi kodinhoitohuonessa ja sitte voisi päiviksi pistää sen takapihalle, jonne tekisimme tontin rajat ulottuvan aitauksen. Lähinnä siksi pihalle, kun karva on niin tuuhea ja sitte ei lähtis sisälle niin paljon karvoja.

Tota keskikokoista villakoiraa taas ajattelin, että sehän tietty olisi sitte sisäkoira, mut sen vuoksi, että olisi allergiaystävällinen, kun suvussa on allergiaa ja pojan ystävällä. Meillä ei ole mitään allergioita. Toisaaltahan itselle lemmikkiä hommaamme eikä ystäville. MUTTA ongelma on se, että kaikki sanoo järkiään, et ovat kuulleet, että ovat kamalia haukkuherkkiä, räkyttävät koko ajan.Ja sitte sitä karvaa on aivan kaikki paikat täynnä.

ja sitte meille on sanottu suoraan, että olette niin laiskoja lenkkeilemään, että ei sovi ottaa koiraa ollenkaan, et ottakaa akvaario. Tämä oli kyllä inhottavasti sanottu, koska tyttö on todella kova menemään ja mä olen jalkaleikkauksen takia ollut vähemmällä liikunnalla. et kyllähän mä nyt sen tiedän, että koira tarvii liikuntaa. Mut siis haluaisin tietoa.

Tämän lapinkoiranpennun vanhemmat ovat erittäin rauhallisia kuulemma ja on tosiaan valiotapaus. Villakoira maksaa niin paljon, että koska emme näyttelykoiraa tarvitse pitäisi etsiä sitten sellanen paperiton tapaus, mut en vain tiedä, mistä niitäkin saa.
 
useamman tunteva
Tämä on nyt ihan kauheeta, kun ei osaa tehdä päätöstä. Tyttö on puhunut jo monta vuotta koirasta ja nyt siihen olisi vasta mahdollisuus. Olen työttömänä kotona ja voisin itse opettaa pentua. Meinasimme tuota rotua tai sitten villakoiraa. Meillä on uusi iso omakotitalo, ja yöt ajateltiin, että tämä olisi kodinhoitohuonessa ja sitte voisi päiviksi pistää sen takapihalle, jonne tekisimme tontin rajat ulottuvan aitauksen. Lähinnä siksi pihalle, kun karva on niin tuuhea ja sitte ei lähtis sisälle niin paljon karvoja.

Tota keskikokoista villakoiraa taas ajattelin, että sehän tietty olisi sitte sisäkoira, mut sen vuoksi, että olisi allergiaystävällinen, kun suvussa on allergiaa ja pojan ystävällä. Meillä ei ole mitään allergioita. Toisaaltahan itselle lemmikkiä hommaamme eikä ystäville. MUTTA ongelma on se, että kaikki sanoo järkiään, et ovat kuulleet, että ovat kamalia haukkuherkkiä, räkyttävät koko ajan.Ja sitte sitä karvaa on aivan kaikki paikat täynnä.

ja sitte meille on sanottu suoraan, että olette niin laiskoja lenkkeilemään, että ei sovi ottaa koiraa ollenkaan, et ottakaa akvaario. Tämä oli kyllä inhottavasti sanottu, koska tyttö on todella kova menemään ja mä olen jalkaleikkauksen takia ollut vähemmällä liikunnalla. et kyllähän mä nyt sen tiedän, että koira tarvii liikuntaa. Mut siis haluaisin tietoa.

Tämän lapinkoiranpennun vanhemmat ovat erittäin rauhallisia kuulemma ja on tosiaan valiotapaus. Villakoira maksaa niin paljon, että koska emme näyttelykoiraa tarvitse pitäisi etsiä sitten sellanen paperiton tapaus, mut en vain tiedä, mistä niitäkin saa.
Useimmat lapparit sitten räkyttää, eikä mitenkään vähän. Keskimäärin 1/10 on hiljainen.
 
Älä osta pimeää pentua ja tue pentutehtailua!

Lapinkoira ja villakoira on ihan eri tyyppisiä jo tempperamentiltaankin. Lapinkoirat suht rauhallisia ja villakoirat hyvinkin vilkkaita. Villakoirissa voi olla myös hyvinkin kovia luonteeltaan, lapinkoirat yleensä pehmeämpiä. Kannattaa tosiaan miettiä, sitä mitä on valmis koiran kanssa tekemään ja minkä verran panostamaan turkin hoitoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
"jaaana"
Tämä on nyt ihan kauheeta, kun ei osaa tehdä päätöstä. Tyttö on puhunut jo monta vuotta koirasta ja nyt siihen olisi vasta mahdollisuus. Olen työttömänä kotona ja voisin itse opettaa pentua. Meinasimme tuota rotua tai sitten villakoiraa. Meillä on uusi iso omakotitalo, ja yöt ajateltiin, että tämä olisi kodinhoitohuonessa ja sitte voisi päiviksi pistää sen takapihalle, jonne tekisimme tontin rajat ulottuvan aitauksen. Lähinnä siksi pihalle, kun karva on niin tuuhea ja sitte ei lähtis sisälle niin paljon karvoja.

Tota keskikokoista villakoiraa taas ajattelin, että sehän tietty olisi sitte sisäkoira, mut sen vuoksi, että olisi allergiaystävällinen, kun suvussa on allergiaa ja pojan ystävällä. Meillä ei ole mitään allergioita. Toisaaltahan itselle lemmikkiä hommaamme eikä ystäville. MUTTA ongelma on se, että kaikki sanoo järkiään, et ovat kuulleet, että ovat kamalia haukkuherkkiä, räkyttävät koko ajan.Ja sitte sitä karvaa on aivan kaikki paikat täynnä.

ja sitte meille on sanottu suoraan, että olette niin laiskoja lenkkeilemään, että ei sovi ottaa koiraa ollenkaan, et ottakaa akvaario. Tämä oli kyllä inhottavasti sanottu, koska tyttö on todella kova menemään ja mä olen jalkaleikkauksen takia ollut vähemmällä liikunnalla. et kyllähän mä nyt sen tiedän, että koira tarvii liikuntaa. Mut siis haluaisin tietoa.

Tämän lapinkoiranpennun vanhemmat ovat erittäin rauhallisia kuulemma ja on tosiaan valiotapaus. Villakoira maksaa niin paljon, että koska emme näyttelykoiraa tarvitse pitäisi etsiä sitten sellanen paperiton tapaus, mut en vain tiedä, mistä niitäkin saa.
Olisiko tämä siis ihan eka koira teille?
Ensimmäiseksi sanon, että älkää IKINÄ, ottako paperitonta rotukoiraa, vaan sen takia että "sen saisi halvemmalla". Ne paperit kun on oikeasti tärkeät muutenkin kuin näyttelymielessä ja monesti jos jotain "paperitonta rotukoiraa" lähtee hankkimaan niin ei tiedä mitä sitten saa. Koiran ostohinta voi olla helposti sen 1000e, mutta jos se tuntuu liian suurelta hinnalta ei kannata koko koiraa ottaakaan. Se kun on vain pieni hinta siitä mitä koira muuten tulee maksamaan, ja jos ostat sen 100e pentutehdaspennun, niin monesti ne terveyskulut on hetkessä jo 3000e sellaisella.

Meillä on ollut useita suomenlapinkoiria perheessä. Myös muutamia muotovalion tittelin voittaneita. Voin sanoa, että terve, hyväpäinen, helposti koulutettava ja lapsiystävällinen rotu! Mutta sisäkoiraa tuosta koirasta ei saa. Rakastaa ihmisten seuraa, eli pitää kyllä päästä sisällä käymään, mutta usein koira itse pyytää ulos kun meinaa läkähtyä sisälle. Nuo tykkäävät nukkua ulkona vaikka olisi se -25 pakkasta, ja eivät säikähdä lenkkiä sateellakaan. Mutta haukkuherkkiä ovat, koska paimentyyppinen koira kyseessä ja tarkkailevat ympäristöään reagoiden sitten asioihin räksyttämällä. Kokonaan tuota ei varmasti saa pois koiralta koulutuksellakaan koska kyseessä on rotuominaisuus.. Jotkut tosin haukkuvat enemmän jotkut vähemmän..

Villakoiraa ei voi sanoa miksikään allergiaroduksi. Se kun on se hilse siinä eläimen iholla mikä niitä oireita aiheuttaa, ei irtokarvat usein niinkään. Mutta villakoiralla on kyllä helppo turkki. Helppo kouluttaakin kuulemma. Itsellä ei ole ollut villakoiraa mutta lähipiirissä on paljon. Mukavia koiria ja kaikki lapsiperheissä.

Oli kumpi rotu tahansa valintana, niin suosittelen ehdottomasti, että tavallisten lenkitysten lisäksi, alkaisitte vaikka harrastaa agilitya tai tottelevaisuuskoulutusta, se on hyvää aktiviteettia koiralle, vahvistaa omistajan ja koiran sidettä ja lisäksi molemmat rodut sopii siihen hyvin.
 
meillä villis
Meillä villis... ei hauku ja ei ollut vaativa kouluttaa. On todella ihana ja tulee toimeen lasten kanssa. Ei ole mitään pahaa sanottavaa. Turkinhoito kyllä vie aikaa. Koira pitää pestä 4-5vk välein ja turkki pitää föönata suoraksi jos on pitkä trimmi. Lisäksi kuono, tassut ja vatsan alus pitää ajaa koneella lyhyeksi. Trimmaukset pitää tehdä väh. 3kk välein ellei sitten pidä tosi lyhkästä leikkausta.

Voisin sanoa että on paras rotu lapsiperheeseeseen <3 Suosittelen. Ja kuuluuhan tuo viisaimpiin koirarotuihinkin. Tuosta toisesta rodusta en osaa sanoa muuta kuin että naapurissa oli pari kpl ja ne HAUKKUI
 
mmhhjj
Villakoiran turkki kyllä EI ole helppo. Jos pitää lyhyessä turkissa, pitää kuitenkin koko ajan trimmata lyhyemmäksi ja konetyöt tehdä. Ja talvella palelee sitten helposti.
Muuten oikein kiva perhekoira, vilkas tosin, että tekemistä pitää keksiä. Haukkuu jonkun verran, ei eäkytä koko ajan. mutta tuo on yksilöllistä.
 
"vieras"
Meilläkin villakoira. Turkkia en osaa trimmata itse ja trimmaus maksaa. Ollaan kumpikin allergisia muille koirille, mutta tälla omalle ei. Enemmän multa lähtee hiuksia kuin villiksestä karvoja. Omat ei hauku, mutta ovat todella vilkkaita. Palloa pitää heittää joka ilta ja seuraa ja syliä ei ikinä tunnu olevan tarpeeksi :)

Oletteko nyt ihan varmoja päätöksestänne ottaa koira? Kuulostatte epävarmoilta jotenkin? Mites olisi kuitenkin alkuun vaikka kani lemmikiksi?
 
Samaa mieltä kyllä olen jonkun aiemman kirjoittajan kanssa, että koiraihmiseltä ei aloittaja oikein vaikuta... Mutta ehdottaisin silti roduksi eurasieria, joka on aika lailla Lapinkoiran kokoinen ja oloinen ulkonäöllisesti, mutta ei ole lainkaan haukkuherkkä ja on nimenomaan perhekoira ja sisäkoira. Luonteensa vuoksi ei sovellu olemaan yksinään häkissä ulkona, vaan tarvitseen laumaansa. On varsin oppivainen, ei omaa metsästysviettiä eikä paimenna. On siis jalostettu puhtaasti seurakoiraksi. Turkkia tarvitsee toki harjata, mutta on muuten varsin helppohoitoinen. Turkkia ei pestä kuin pakon edessä, jos ei ole näyttelykoirasta kyse.
 
Niin toi etten olis koiraihminen..voin sanoa, etten ollut lapsi-ihminenkään ennenkä sain kaksi ihanaa omaa. Et silleen...meillä on ollut norjan harmaa lapsuudenkodissa ja paljon muitaki eläimiä. En ole mikään "haluan haluan haluan töitä lisää" tyyppiä, mutta olemme tytölle koiran luvanneet aikoinaan, kun saamme omakotitalon, et siihen olen harkinnan jälkeen valmis sitoutumaan kyllä. Ja kun sitoudun niin myös koiran hoidan, kuten 4 vuotiaaseen saakka valvottaneet lapsemmekin :):) et sen vuoksi tässä on rotukirja käytynä läpi tytön kanssa ja kyselty muistakin roduista, mut aina on toi mahdoton turkinhoito. Naapurin villakoirassa sanovat, et turkki trimmataan aika ajoin mut ei mitään älytöntä työtä vaativaa hoitoa, kuten esim. cotton tulear, johon ihastuin aluksi. sitä emme turkin vuoksi voida edes harkita.

Siis tällä lapinkoiralla on paperit ja tapaus maksaa 900 euroa, mut sitte katoin noita villakoirien hintoja ni nehän menee tonne alk.1200 ja meidän naapurissa on paperiton yli 10 vuotias villis ja ei ole miltään "tehtailijalta" et ihan normaalista kodista ostettu aikanaan. Ja oli maksanut 600 euroa. et tarkoitin vaan, että jos haluamme koiran nyt meillä ei ole rahaa sijoittaa siihen yli 1000 euroa. joutusimme odottaa varmaan vuoden ja lapsi on jo monta vuotta kerjännyt ja odottanut, ja nyt olisi itselle paras aika, kun en ole töissä tällä hetkellä. toi haukkuminen on ainut,mikä saattaa sitte alkaa ärsyttää myös naapureita..

Mutta kun sitte ollaan rotukirjaa luettu läpi niin tuntuu, et kaikilla on jotain ongelmaa..toinen ei hauku, mut turkki vaatii tai sitte on sairauksia paljon.ettei oikeen tiedä, et mikä tässä sitte olis paras ratkasu. Tietysti vois olla ottamatta, mut kauheeta kun on mennyt lupaamaan ja toinen on pienen ikänsä odottanu, niin jotenki seki on raastavaa.
 
Joko luitte rotukirjasta eurasierista? Tai mielummin netistä suomen éurasierkerhon sivuilta, saat oikaa tietoa. Kun nimittäin itse haimme tietoa eri roduista ja olimme tästä kiinnostuneita, niin huomasimme, että monissa kirjoissa oli aika kummallisiakin tietoja rodusta...
 
"vieras"
Villakoira ei teille sovi, trimmattava rotu, turkki vaatii vaivannäköä paljon tai sitten paljon rahaa jotta voit käyttää trimmaajalla. Trimmattavien rotujen turkinhoidon laiminlyönti aiheuttaa koiralle kipuja.
Villakoiran turkki täytyy käydä säännöllisesti läpi, pestä, föönata ja leikata. Niiltä täytyy myös nyppiä korvakarvat ja tämä toimenpide on koiralle kenties vastenmielisin kaikista.

Otat ennemmin lapinkoiran, harjauksella saat karvat vähenemään ja yksi viikottainen lisäimurointi on pientä trimmattavan koiran turkinhoitoon verrattuna.
 
Tämä oli hyvä tieto ja kiitos hyvin asiallisesta vastauksesta.


[QUOTE="vieras";27086589]Villakoira ei teille sovi, trimmattava rotu, turkki vaatii vaivannäköä paljon tai sitten paljon rahaa jotta voit käyttää trimmaajalla. Trimmattavien rotujen turkinhoidon laiminlyönti aiheuttaa koiralle kipuja.
Villakoiran turkki täytyy käydä säännöllisesti läpi, pestä, föönata ja leikata. Niiltä täytyy myös nyppiä korvakarvat ja tämä toimenpide on koiralle kenties vastenmielisin kaikista.

Otat ennemmin lapinkoiran, harjauksella saat karvat vähenemään ja yksi viikottainen lisäimurointi on pientä trimmattavan koiran turkinhoitoon verrattuna.[/QUOTE]
 
"mama"
ÖÖÖ... Jos teille koira olisi sisällä vain öisin ja vain kodinhoitohuoneessa, niin älkää pliis ottako koiraa ollenkaan! Etenkin lapinkoira on TODELLA sosiaalinen rotu ja kaipaa ihmisen läheisyyttä ja sitä "laumaa". Ja itse asiassa lapinkoirasta ei lähde karvaa kuin karvanlähtöaikana (eli noin 3 viikkoa vuodesta), joten tuo perustelu "lähtee hirveesti karvaa" on todella huono.

Mutta kuulostat niin mukavuudenhaluiselta ihmiseltä, että en suosittele teille koiraa ollenkaan. Vasta sitten kun olet valmis koiran ottamaan perheenjäseneksi, eikä miksikään pihan koristeeksi, niin ota vasta silloin se koira.
 
hmm et tosiaan kuulosta koira ihmiselle. lapsi on täysin eriasia ku koira. kummastaki o huolehittava mutta silti kaks täysi neriasiaa.

se että lapsella on luvattu koira EI ole hyvä syy ostaa koiraa :/ sole sama ku lupais sen uuen barbin tai palapelin kaupasta.
 
"vieras"
[QUOTE="mama";27086873]ÖÖÖ... Jos teille koira olisi sisällä vain öisin ja vain kodinhoitohuoneessa, niin älkää pliis ottako koiraa ollenkaan! Etenkin lapinkoira on TODELLA sosiaalinen rotu ja kaipaa ihmisen läheisyyttä ja sitä "laumaa". Ja itse asiassa lapinkoirasta ei lähde karvaa kuin karvanlähtöaikana (eli noin 3 viikkoa vuodesta), joten tuo perustelu "lähtee hirveesti karvaa" on todella huono.

Mutta kuulostat niin mukavuudenhaluiselta ihmiseltä, että en suosittele teille koiraa ollenkaan. Vasta sitten kun olet valmis koiran ottamaan perheenjäseneksi, eikä miksikään pihan koristeeksi, niin ota vasta silloin se koira.[/QUOTE]

No oikeastaan olet kyllä hieman väärässä. Suomenlapinkoirasta lähtee karvaa kahdella aikajaksolla vuodessa. 1. paljon kokoajan 2. ihan vitusti karvanlähtöaikana.

Suomenlapinkoira rakastaa ulkonaoloa, yöt nukkuu kyllä sisällä, osa haluaa nukkuakin ulkona välillä.

Tietenkin tarvitsee päivittäiset lenkit ja omistajan rapsutukset, mutta jos mietitään ulkona hyvin viihtyviä rotuja niin suomenlapinkoira on kärkisijoilla.
 
Tää on nyt vähän kummaa palautetta. Siis mä harkitsen eri rotuvaihtoehtoja niin kaikki alkaa tulkitseen, et mä haluun koiran vain pihan koristeeksi enkä ole ollenkaan koiraihminen. Olen perehtynyt tähän lapinkoiranrotuun ja olen saanut sen käsityksen, et sen turkki on niin paksu, et se todellakin viihtyy pihalla, et niinku ihan sen vuoksi olemme ajatelleet sitä osittain pihakoiraksi.

ja siks toisekseen, kyllä työssäkäyvät ihmisetki pitää koiria, et mun mielestä on parempi, et se on päivät pihalla kun että mä opetan sen sisäkoiraksi ja pidän sitä sitte mahdollisen työn tullessa sisällä kaikki päivät. luulen, että koira kärsis siitä paljon enemmän. Tottakai se nyt saa tulla sisälle, kun haluaa, mut luulen, et jos rodussa on tämä pihakoiran luonne, niin tuskin se nauttii, jos kahlitsen sen sisälle. voihan sitä olla perheen kanssa pihallakin.

Mä en oikeen tätä ihmisten asennetta ymmärrä. Ja toi et ei ole peruste hommata, et on luvannu. on se kuulkaa sekin, et vanhempi ei lupaustaan pidä,niin inhottavaa. eikä tämä ole tosiaan mikään yhden viikon mietintä, et me ollaan kyllä kauan tätä pohdittu. elämäntilanne vain nyt on sellainen, et mulla olis aikaa opettaa pentua, kun en ole töissä. Eikö tämäkin kerro jotain?? Jotenki törkeetä alkaa täällä arvostella, että "sun ei kannata ottaa koiraa ollenkaan" Koska mä en teiltä kysellyt, että antakaa musta luonnearvio. vaan kasvattajien kokemuksia. Paljon pahempihan olis, jos en yhtään miettis, mikä meille käy vaan ottasin ihan mikä vain mieleen tulee enkä sitte hoitais. Ja tarkotus on oikeesti, et lapsen kasvaessa opetan hänet huolehtimaan koirasta mun ohella. tarkoittaen sitä, et hän kuitenki tulee aiemmin kotiin koulusta, mikäli joudun töihin, ja saa sitte lenkkeilyttää ja olla koiran kanssa. Et koira otetaan hänelle,mutta ymmärrän sen, että hän on vielä liian nuori huolehtimaan täysin, mut jaksaa juosta ja peuhata ja on aivan hulluna koiriin. Et mulle jäis sitte se pitemmät lenkit/muu hoitaminen/vastuu.
 
sintt1
Siihen voi varautua, että koira ei todellakaan voi olla pelkästään kodinhoitohuoneessa ja ulkona. Ehkä aikuinen voi, mutta pentu ei todellakaan viihdy yksin pelkästään. Miten koira voisi leimautua perheeseensä, jos se eristetään yksin. Ja muutenkin yhden koiran pitäminen ulkokoirana on mielestäni arvelluttavaa. Koirat tarvitsevat seuraa joko ihmisistä tai lajitovereistaan.

Ja siis itselläni on kolme koiraa, jotka eivät pääasiassa asu ihmisten kanssa. Niiden kanssa kyllä harrastetaan paljon ja lenkkeillään. Tämän lisäksi niillä on toisistaan seuraa aina. Pennut meillä kasvavat ihmisten kanssa sisällä pääosin, jotta ne leimautuvat kunnolla ihmiseen.
 
label
kaveri on allerginen koirille ,mutta tytär halusi pienen villakoiran.Hankkivat työlle sen ja kaveri ei saanut siitä minkaanlaisia oireita.Karva on niin erilasta,että hilseet pysyy ihossa /turkissa kiinni ja kun karvaa ei juurikaan lähde hilseet ei varise.Käyttävätkoiraa ammattitrimmaajalla,tuon allergian takia.
 
teidän mistä puhun
[QUOTE="vieras";27086934]No oikeastaan olet kyllä hieman väärässä. Suomenlapinkoirasta lähtee karvaa kahdella aikajaksolla vuodessa. 1. paljon kokoajan 2. ihan vitusti karvanlähtöaikana.

Suomenlapinkoira rakastaa ulkonaoloa, yöt nukkuu kyllä sisällä, osa haluaa nukkuakin ulkona välillä.

Tietenkin tarvitsee päivittäiset lenkit ja omistajan rapsutukset, mutta jos mietitään ulkona hyvin viihtyviä rotuja niin suomenlapinkoira on kärkisijoilla.[/QUOTE]

Itselläni on nytkin kaksi ko. rodun edustajaa ja kyllä, viihtyvät hyvin pihalla, mutta jos sisälle pääsee vain kodinhoitohuoneeseen yöksi nukkumaan, on ko. koiralle (tai oikeastaan kelle tahansa koiralle) kyseisenlainen elämä melkeinpä kidutusta. Vastuullinen kasvattaja ei edes myy suomenlapinkoiraa pihan koristeeksi, koska koira tarvitsee paljon seuraa. Ja meillä ei ainakaan lähde karvaa kuin kerran vuodessa, kun vaihtaa turkkinsa. Silloin sitä lähtee n. yksi muovipussillinen per koira, mutta se on kaikki sit siinä. :)
 
No just siis tällasta tietoo kaipaan,et kenellä on tämän rodun koira,et kertoo vähän tietoa, kun nyt kaikki tieto, mitä on tullu niin on "kaverilla on" tai "olen kuullut" ni on hyvä tietää oikeita faktoja..ok, siis ei viihdy pelkästään kodinhoitohuoneessa, eli emme sitten tee niin, vaan annamme sen olla sitte muuallakin.

mut toi karva hommakin on aika jännä nyt. kun toiset tosiaan sanoo, kauheeta kun lähtee ja toiset "ei mitään normaalia kummempaa" tottakai koirasta yleensä lähtee karvaa varmaan aina, mut tarkotan sitä et jatkuvasti on tyyliin jääkaappi täynnä karvaa. Ja toi hilse-homma. yks kaveri sano, et kamala, kun sen tutulla oli toi koira ja hilseili ihan hirveesti..eiks tää oo joku ravinto-juttu..et saa jotain kauppa-muonaa tms..et eikai koiran turkin ole tarkotus jatkuvasti olla täynnä hilsettä??? mitäs tähän sanotte?
 
"Abc"
Älä nyt ainakakaan villakoiraa hommaa, jos et ole valmis opettelemaan trimmausta. Itselläni kääpiövillis ja trimmaan sen noin neljän viikon välein kotitrimmiin, eli pesu, kuivaus, konetyöt ja saksiminen. Kaikkeen tähän menee noin 2-3 tuntia.

Ja tietysti alkuinvestointina täytyy hommata trimmausvehkeet ja niihin uppoaa helposti 500 euroa jos ja kun hommaa heti kunnon välineet.

Ja villakoirastahan ei paljon karvaa irtoa, mutta se karva joka irtoaa niin se jää muun karvan joukkoon ja tekee takkua. Ja pahimmillaan tuo on reilun puolen vuoden vuoden iässä, kun pentukarva irtoaa. Ja jos et hoida turkkia niin kohta sulla on käsissä sellainen huopapallo koira, joka kärsii olostaan. Takuthan huopuu ihan turkin tyveen, näin ollen kiristäen ihoa ja aiheutten koiralle vaivoja. Joku tuolla sanoi, että trimmaus tehdään noin kolmen kuukauden välein, mikä on aivan liian pitkä väli, maksimissaan 6-7 viikoa on mun suositus. Joten jos et opettele itse trimmausta niin varaudu maksamaan siitä koko koiran elämän ajan.

Mun mielestä mikään ei ole niin hirveän näköistä kuin huonossa turkissa oleva villis. Ja sit tuosta haukkuherkyydestä, se on ihan mihin opetat pentuna, meidän villis haukku tosi harvoin.
 

Yhteistyössä