suomenlapinkoiran omistajia ?

Heipähei !

MInkäslainen koiruus on suomenlapinkoira ? Tai mikäs rotu voisi sopia meille ?
Koira olisi haaveissa joskus, ajankohta ei tosiaan ole tiedossa, mutta olen pidemmänaikaa etsinyt tietoa ja lueskellu eri roduista. Rotuja on niiin paljon, että ihan pyörryksissä ollaan. lapinkoira on kyllä ehkä suurempi kuin mitä ollaan ajateltu eli suht pienikokoista (ei siis taskukoiraa kuitenkaan, lapsia talossa :) ), kun mukaan täytyis näppärästi mahtua reissatessa, helposti koulutettavaa perhekoiraa. Turkin suhteen on toivomuksena ettei olisi sitä järisyttävää karvanlähtöä (kuin sillä lapsuudenkodin pystykorvalla :snotty: ) ehkä jopa trimmattava/nypittävä vai mitäs ne nyt onkaan, eikös niillä pysy karvanlähtö suht kurissa ?? Ja tiedän kyllä, että karvoja lähtee kaikista koirista =) .
 
Jos sellasta rotua haet jolla ei olis mitään järisyttävää karvanlähtöä, niin en sitten kyllä suosittele teille tuota suomenlapinkoiraa =) Mutta jokin sileäkarvainen rotu... Labradorinnoutaja?? =) ( se on kuitenkin kyllä melko suuri) tai jokin spanieli, cockerspanielia voisin lapsiperheeseen suositella, se ei ainakaan ole kovin suuri, ja mahtuu reissuille hyvin mukaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luru Lude:
Muakin rotu kiinnostaa =)
Saisikos omistajilta kommenttia?
Voisiko olla pelkästään ulkokoirana?
Kyllä voi olla pelkkänä ulkokoiranakin, mutta luulen että nauttis myös olla sisälläkin miellyttävän ja ystävällisen luonteensa vuoksi. Mun isovanhemmilla oli aikoinaan suomenlapinkoira ja oli ulkokoirana, mutta kovilla pakkasilla ottivat sitä myös sisälle, myös parissa naapurissa on ollut tuollainen. Tosi ihania ja ihmisystävällisiä koiria (ainakin tällä rotukokemuksella ;) )
 
Meillä on paimensukuinen lapinkoira uros 7-vuotta. Mukava ja lempeä, leikkauksen jälkeen vaan "hieman" laiskistui ja ruoka alkoi kelpaamaan :snotty: Kaverini kasvattaa näitä ja voin kyllä suositella lapsi perheeseen, nöyrä ja koulutettavuus hyvä, pystyy olee ulkokoiranakin, käy myös sisälle mutta sitä karvaa kyllä lähtee ja paljon...
Kurkatkaa Nutukas kennel ja Ciasman kennel :wave: sekä tietysti lappalaisten omat sivut.
 

Yhteistyössä