Suomessa oli yleistä ns. syöttöporsaiden pito.

  • Viestiketjun aloittaja Kaupunkilainen kysyy
  • Ensimmäinen viesti
Kaupunkilainen kysyy
Suomessa oli yleistä ns. syöttöporsaiden pito. Perhe saatoi keväällä ottaa "teini-ikäisen" possun, jota ruokittiin ruuantähteillä ym. Samasta possusta tuli sitten joulun alla joulukinkkua.

Minä vuona Suomessa pidettiin syöttöporsaita ja missä niitä pidettiin?
 
"..."
Meillä oli vielä 90-luvun alussa. Pari-kolme otettiin keväällä tai kesällä ja syksyllä sitten teurastettiin. Osa lihoista pidettiin itse ja loput myytiin kyläläisille.
 
"Amalia"
Ennen teollistumista hyötyeläinten pito oli elinehto, jos vain sellaiseen oli varaa.Teollistumisen myötä noin sata vuotta sitten työn perässä mentiin tehtaisiin töihin, mutta osalla oli vielä juuret maaseudulla ja ehkä mahdollisuus päästä syöttöporsaan kinkun ääreeb jouluksi. Mutta siis mikään joka kodin etu se ei todellakana ollut. Suomessa oli paljon köyhyyttä ja puutetta ennen kuin yhteiskuntamme alkoi vaurastumaan sodan jälkeen 1950-luvulta alkaen.

Viime sodan aikaan (1939-1944) elintarvikepulan pahentuessa syöttöpossuja kasvatettiin jopa kaupngeissa kerrostalojen kylpyhuoneissa. Varmaa on, että ilman syöttöpossua monelle olisi elämä ollut nälkäistä.

Varmasti syöttöpossuja kasvatetaan vieläkin ja tuotetaan laadukasta, stressitöntä lihaa. Sellaista kun saisi...Ja possuja kasvatetaan perinteisesti sikalassa.
 
Laiha hyttynen
Ajattelin jos joku perhe aloittaisi minua laihaa 13v 175cm 55kg lihottamaan syöttöporsas tyylillä kasvattamaan minulle pulleutta ja pyöräyttää niin että mä varmaan painaisin pulskana possuna yli 150kg ja olisin tosi lihava possu olisi jotenkin kiva kokemus olla jonkun perheen syöttöporsaana en ainakaan pistäisi hanttiin ja söisin kaikki mitä mun eteen tuotaisiin en tiedä olisiko se ihmisten ruokaa vai possujen ruokaa mitä joutuisin syömään olisiko joku possutila kiinnostunut lihottamaan minua niin että olisin ihmispossuna ensi kesänä tai vasta ensi jouluna?

Ps. Haaveeni olisi olla tosi pulska possu ja en pistäisi hanttiin vaikka minua pidettäisiin perheen kompostina?
 

Yhteistyössä