Suositteko enemmän omatoimista vai ns "valmiiksi järjestettyä" ulkomaanmatkaa?

  • Viestiketjun aloittaja Matkailija:)!
  • Ensimmäinen viesti
Matkailija:)!
Tarkoitus olisi lähteä varmaan jossain vaiheessa ulkomaille, kaks kertaa ollaan käyty ennestään. Espanjassa ja tsekissä, opastetusti. Nyt ollaan mietitty, josko lähdettäiskin ihan omatoimisesti jonnekin kaupunkilomalle, toisaalta rantaloman lämpö houkuttaa… Suositteko te enemmän näitä valmismatkoja (Lomamatkat, Aurinkomatkat, tjäreborg yms?) vai ihan omatoimisesti eli ebookers/hotels.com yms?
Toinen kysymys, onko kukaan käynyt nizzassa? Ois varmaan mielenkiintoinen :)! Toinen vaihtoehto vois olla dubrovnik, onkos kukaan käymyt tuolla?:)
Kiitos vastauksista!
 
..
Menen ihan sillä tavalla, mikä tulee halvemmaksi ja sopii omaan aikatauluun. Mielestäni ihmiset, jotka halveksii pakettimatkoja on naurettavia snobeja, mutta toisaalta ei siitä pakettimatkasta kannata satasia lisähintaa maksaa, jos nyt ei ihan kokematon matkaaja tai kielitaidoton ole. Useammin meidän matkat ovat olleet omatoimimatkoja.
 
"omatoiminen"
Kaupunkilomille omatoimimatka. On aina ollut halvempi vertailussa ja kun siihen ei mikään kuljetus kuitenkaan ikinä kuulu kentiltä, niin en ottaisi pakettia.

Risteilyille otan paketin bussikiljetuksineen, rantalomilla ei käydä.
 
xx2
Menen ihan sillä tavalla, mikä tulee halvemmaksi ja sopii omaan aikatauluun. Mielestäni ihmiset, jotka halveksii pakettimatkoja on naurettavia snobeja, mutta toisaalta ei siitä pakettimatkasta kannata satasia lisähintaa maksaa, jos nyt ei ihan kokematon matkaaja tai kielitaidoton ole. Useammin meidän matkat ovat olleet omatoimimatkoja.
Sama täällä. Joskus omatoimisesti järjestetty matka voi kyllä tulla kalliimmaksi. Eikä pakettimatkalla ole pakko osallistua niihin ryhmärientoihin, vaan paikan päällä voi olla just niin omatoiminen kuin haluaa.
 
Tarkoitatko omatoimimatkan vastakohtana pakettimatkaa (lento, hotelli ja lentokenttäkuljetus) vai sellaista, jossa on ohjelma suunniteltuna ja opastukset yms?

Jos jälkimmäistä, niin suosittelen kyllä kokeilemaan sitä, että menisi ominpäin. On se omaehtoisempaa ja voi löytää sellaista, mitä ei opastetulla matkalla löytäisi. Itse olen aina kulkenut ominpäin ja tykkään siitä. Euroopassa se on helppoa, joten vaikkei olisi kauheasti matkustanut, siellä pärjää kyllä.

Sitten jos kyse olikin siitä ekasta, niin sanoisin, että riippuu kumpi on halvempi. Itse olen (kaupunkilomille) mennyt aina omatoimimatkalle, siis varannut itse netistä erikseen lennot ja majoituksen. Rantalomalle pakettimatka saattaa olla jopa halvempi, joten kannattaa vertailla hintoja. Pakettimatkalla voi sinänsä olla ja tehdä asioita ihan omatoimisesti, useinhan noihin kuuluu opastettuja retkiä (kai) vaan lisähinnasta.
 
Riippuu matkasta. Rantalomalle kannattaa ottaa yleensä aina paketti, tulee halvemmaksi ja on se vaan helppoa kun on kuljetukset hotellille ja se opaskin, jolta voi kysyä nopeasti lähimmän marketin ja bussipysäkin sijainnit. Kaupunkilomaa varatessa kannattaa vertailla enempi, usein on mahdollista säästää varaamalla lennot ja hotellin erikseen.

Yhden kerran olen ollut sellaisella kunnon valmiskaupunkimatkalla, johon kuului aikataulu ja opastukset ja se oli kyllä myös kiva kokemus, erilainen :). Matka kesti pitkän viikonlopun ja ehdin siinä ajassa nähdä ja kokea hurjasti nimenomaan tämän kohteen erikoisuuksia kun aikaa ei mennyt sähläämiseen ja haahuilemiseen (joka sinänsä usein onkin ihanaa ja ilman muuta yksi matkailun parhaita puolia :)). Pitkää matkaa en jaksaisi tai haluaisi aikataulutettuna matkustaa, mutta on mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu myös vannoutuneimmille omatoimireissaajille.
 
"vieras"
Mieluummin matkustan omin päin, mutta kyllä sitä voi rantaloman ottaa pakettimetkanakin. :) Olen ollut kolme kertaa pakettimatkalla ja kymmeniä kertoja omatoimireissuilla.
 
"Quu"
Riippuu ihan siitä mistä roikkuu. ;) Ollaan kokeiltu molempia moneen kertaan, autolla ja lentäen, kauas ja lähelle. Nykyisin on niin helppo varata lentoja ja hotelleja netistä ja arvostelukin saa lukea pilvin pimein, ettei mielestäni omatoimimatkailu ole mikään peikko kokemattomallekaan. Tänä kesänä oltiin 3 viikkoa autolla, käytiin mm. tuolla Kroatiassa ja yövyttiin pari yötä Dubrovnikissa. Ihana paikka oli, suosittelen. Meillä ei ollut majoitusta lainkaan, varattiin huone turisti-infosta kun saavuttiin perille, mutta tätä en suosittele sulle kuitenkaan. ;) Kannattaa vertailla niitä hintoja. Joskus pakettimatkat on halvempia kuin omatoimimatkailu, erityisesti rantalomakohteisiin.
 
"vieras"
Omatoimimatkailua suosin ennen, mutta nyt lasten kanssa on kätevää ottaa valmis paketti johonkin helppoon kohteeseen :) Vaikka muunkinlaisia matkoja tulevat toivottavasti kokemaan, mutta aikuisten kesken reissatessa toleranssi aikataulunmuutoksilla ja olojen puutteellisuudelle on ihan eri luokkaa. Esim. meidän "neljän tähden hotellissa" Ateenassa ei tullut lämmintä vettä ja vaatekomeron kokoisen hotellihuoneen lämpötila vaihteli todella rajusti ja peittoja oli kolmelle hengelle varattu kaksi, joten vaippaikäisen kanssa se ei olisi ollut kiva kohde. (Njoo, vaikka nyt kun muistelen niin olen minä tehnyt sellaisen ei-lämmintä-vettä-yksi-peitto-puuttuu-vaatekometon-kokoinen-huone-reissun Lontooseen vaippaikäisen kanssa ja hyvin meni :D) Ja ei, kaikki itse valitsemani hotellit eivät ole olleet täysiä susia, mutta on niitäkin muutama matkan varrelle mahtunut.
 
"Miu"
Rantalomat mekin tehty pakettimatkoina, koska ovat vaan tulleet edullisemmaksi.
Kaupunki ja kiertomatkat sitten omatoimisena, mutta kuitenkin siten että kaikki varattu (lennot, majoitukset, autonvuokraukset) etukäteen, mä en yhtään tykkää säätämisestä enää lomalla, sitä saa töissä tehdä ihan tarpeeksi.

Ja kysyit vielä Nizzasta ja Dubrovnikista; jostain syystä meillä ei oikein kumpikaan natsannut, vaikka yleisesti ottaen ei kovin monessa paikassa olla oltu, mitä ei oltais tykätty. Dubrovnik on tosi pieni kaupunki ja ihan tupaten täynnä turisteja (oltiin toukokuun puolivälissä) ja Nizza ei vaan jostain syystä lämmittänyt. Nizzassa olin käyny noin 10 vuotta sitten puolikkaan päivän ja silloin jäi sellainen kutina, että pitää päästä uudelleen, mutta viime kesänä sitten kun uudelleen mentiin koko perhe, niin oli jotenkin pettymys. En ihan tarkkaan osaa sanoa mikä siinä mätti, mutta vähän nuhjuisen oloinen kaupunki ja loppujen lopuksi ei kaupungissa itsessään niin kovin paljon nähtävää. Esim. Barcelonasta tykätttin paljon enemmän, samoin Roomasta.
 
Omatoimina pääsee useimmiten halvemmalla, mutta jos teille on rahan puolesta aivan sama, niin pakettimatkaa rantalomalle suosittelisin ihan vaan siksi, kun pakettina saa enempi palveluita ja näin jää itse vähemmälle vastuulle.
 
M32
Aina omatoimimatka. En halua maksaa sellaisesta, mitä en tarvitse ja minkä osaan itsekin tehdä vähintään yhtä hyvin. Matkanjärjestäjien omat palvelut ovat harvoin sillä tasolla, mitä edellytän.
 
Omatoimimatka on mun juttu. Yleensä ollaan vuokrattu asunto ja auto kohdemaasta, pääsee tavallaan kokemaan paikallista elämää. Nykyään on oma kakkosasunto Espanjassa
 
"Lyyti"
Riippuu matkaseurasta :) Miehen kanssa reissatessa tehdään omatoimimatkoja, kun taas perheen kanssa (lapset 3v ja 5v) matkatessa mennään pakettimatkalla ja vielä yleensä All Inclusive -hotelliin. Lasten kanssa en jaksa alkaa sitä omatoimimatkaulun puuhaamista, kun muutenkin on säätämistä ihan tarpeeksi :D Mutta toisaalta ollaan kokeneita matkailijoita ja itse olen ollut vuosia expattina, niin omatoimimatkailu ei ole millään tavalla haastavaa aikuisten kesken reissatessa.
 

Yhteistyössä