Supistukset rasituksen yhteydessä

Eli nyt menossa rv19+6 ja pari-kolme viikkoa oon tuntenut supistuksia. Alkuun alkoi niin etten niiden älynnyt edes supistuksia olevan, vaan sitä että vauva vaihtaa sentoa tms. Tuli siis levossa ja rasituksessa.

Nyt sitten reilun viikon on alkanut tulla aika tiuhaan rasituksessa supistuksia. Esim. tällä viikolla yksi työpäivä (fyysisesti raskas työ, nostelua, kävelyä, siirtelyä) teki sen, että koko sen ajan mitä tein töitä, oli myös supistuksia. Tauoilla helpotti. Tuon päivän jälkeen olin aivan poikki ja töiden jälkeen makasin sohvalla 8tuntia vain siirtyäkseni sänkyyn nukkumaan. Tuon päivän jälkeen hidastin toki entisestään työtahtia, mutta supistuksia tulee silti. Raskaan työpäivän jälkeen tulee myös herkemmin levossa supistuksia. Supistukset onkivuttomia.

Neuvolalääkäri eilen katsoi paikat ja kaikki kunnossa, tarjosi kahta päivää saikkua. Sanoi että ei mitään hätää, voin tehdä töitä. Itselläni on sellainen olo, että ahdistaa ja pelottaa se työnteko, jonka lääkärille sanoin, mutta ei kuulemma syytä pelätä. Lähete vti+klamydiaan.

Tuli vähän tyhmä olo, ja kävin varmuuden vuoksi vielä työterveyden yleislääkäriillä, kun en saanut aikaa omalle työterveyslääkärille. Sama kaksi päivää oli siellä tarjota sairaslomaa. Panacodia määräsi mulle iskiastyyppiseen kipuun samalla ja käski kävellä.

Valkovuotoa lorahtaa rasituksen yhteydessä, muuten ei tule isoja määriä.

Nyt tällä viikolla on kävellessä alkanut tulemaan sitten jotain kipuakin mukaan, mutten usko sen liittyvän supistuksiin. Kävellessä alkaa alamahaa kiristämään ja samalla tulee samantyyppinen kipu kuin mitä vaikka palleassa tuntuva lihaspistos, mutta tuntuu vaan tuolla alamahalla. En osaa sanoa tuleeko sen yhetydessä supistus. Hengitys muuttuu hyvin pinnallisesksi tuossa samalla, ja kävelyvauhti tipahtaa samalla minimiin, eilen vartin kävelymatka venyi melkein puoleen tuntiin (muoks.tuon jälkeen alamaha tuntui aika hellältä/kipeältä ja kohtu normaalia kovemmalta loppupäivän).

En mielestäni oikein työkykyinen ole; supistusten takia en vaan uskalla tehdä töitäni kunnolla, vaikka niistä jotenkin selviänkin, ja tuo kävellessä tuntuva kipu taas sitten rajoittaa osaltaan. Mutta saikkua vaan ei tunnu saavan.. Oon jo siirtynyt niihin "kevyimpiin" hommiin töissä, eli ei sieltäkään suunnalta voi enempää vastaan tässä tulla.

Koko tilanne ahdistaa kun ei omaan kroppaan tunnu kovin hyvälle ja oma järki sanoo ettei noin paljon tarttis rasituksessa tulla supistuksia (monessa paikassa törmää ohjeeseen että rasituksessa tulevien supistusten kohdalla pitäis rauhoittua ja välttää sitä tekemistä), mutta lääkärit taas on päinvastaista mieltä. Toki mä ymmärrän että lääkärit on mua fiksumpia, eli otanko nyt tän asian vaan liian ylireagoiden?
 
Mulle laitettiin just noista samoista syistä saikkua 2 viikkoa ja käskettiin soittaa jos ei riitä. :) Teen myöskin fyysistä työtä ja sano myös että tuskin nää saikulla loppuu ku on kerran alkanut...Ite en voi tehdä juurikaan mitään enää niin etteikö vatsakivut alkais, mikä on raivostuttavaa varsinkin näillä ilmoilla!
Käy ihmeesssä toisella lääkärillä jos epäilyttää

RV 24+5
 
Kiitos kun vastasit! On ollut niin vainoharhainen olo että olenko mä turhaan paniikissa, ja se että jollain toisella on saikkua määrätty, tuntuu rohkaisevalta. Rakenneultra ensi viikolla, jonka lääkäri tekee, niin siellä otan vielä puheeksi. Ei tämä asian turhaan murehtiminenkaan pitemmän päälle hyvä ole.
 
Minut määrättiin kyllä heti 2 vkon saikulle, kävin koittaa töitä viikon ja sama jatkui. Jatkui myös saikkukin. Mun supistukset olleet kipeitä ja kerran tuli yöllä 4h säännöllisinä. Olen ollut myös täyslevossa, mikä rauhoitti supisteluja, mutta silti kohdunsuu pehmentyi, koska kokonaan eivät loppuneet. Kohdunsuun tilanne ei kuitenkaan ole kertaakaan päässyt hälyttäväksi eikä ennenaikasen synnytyksen vaaraa pitäisi olla. Mutta synnärin lääkäri painotti "kipeitä supisteuksia pitää kunnioittaa" - eli ei niiden kanssa tule leikkiä. Olen siis ollut käytännössä "poissa pelistä" rv 21 tienoilta. Mä jotenkin ajattelen, että itse parhaiten tietää ja tuntee oman kehonsa ja kipunsa. Jos asia vaivaa jatkuvasti, menisin kyllä ihan gynelle/jonnekin alan tohtorille näytille ja pyytäisin saikkua. Etkö saisi neuvolasta lähetettä ä.polille? Jaksamista!

Nelli&Rusina 30+3
 
Rakenneultran tekee äitipolin lääkäri, jossa asian otan puheeksi. Se on onneksi jo maanantaina.
Kuulostaako noi kävellessä tulevat kivut kipeiltä supistuksilta vai onko vaan jotain lihaspistoksia?
Kiitos rohkaisevista vastauksista!!!
 
Scillan: Mulla kävellessä tulevat alavatsan vihlonnat on lantion luiden löystymiseen liittyviä kipuja, supistukset tuntuvat erilaisilta vatsan jännittymisiltä.

Nuo nivelien löystymisen (SI-nivel) kivut voivat heijastua ristiselkään, lonkkiin ja alavatsaan sekä lonkankoukistajiin elikäs nivusiin. Vauhti hiljenee ja helpottaa kun pysähtyy. Mulla tuli rv19 samantyyppistä ja menin heti lääkäriin kun pelästyin kerran kiirehdittyäni kaupungilla turhan reippaasti. Hän totesi että kohdunsuu täysin kiinni ja kiinteä, mikä helpotti itseä tietona. Tuohon aikaan valkovuotoa myös alkoi todellakin lorahdella pöksyihin ja epäilin jotain tulehdustakin, mutta siitäkään ei onneksi ollut kyse. Nyt valkovuodon määrä on taas vähän tasoittunut (rv 23).

Mun supparit ovat olleet tähän mennessä harmittomia harkkasuppareita, eivät kivuliaita sellaisia, ja todellakin hyvin erityyppisiä kuin nuo kävellessä tulevat kivut, joihin auttaa tukivyö ja lantion asennon korjaaminen (älä päästä selkää notkolle!).

Tsemppiä ja hakeudu lääkäriin heti jos mietityttää. Se kannattaa.

Pippurihäntä rv23
 
Rakenneultran tehnyt lääkäri määräsi mulle 2viikkoa saikkua. Helpottaa aika paljon kun ei tartte nyt stressata sitä miten pystyy työt hoitamaan.
Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista, toivottavasti tästä olisi apua muillekin saman asian kanssa painivalle :)
 

Yhteistyössä