Supistuksia rv 21

Neuvolassa aion tästä parin päivän päästä kysyä, mutta kysynpä nyt täältäkin onko kenelläkään tietoa/kokemuksia: Harjoitussupistuksia on tullut muutaman viikon ajan, mutta kummat yleensä on niitä paikkoja avaavia, levossa vai liikkuessa tulevat?? Siis jonkun verranhan niitä saa tulla, mutta jos jollain on kokemusta, kummat supistukset on avanneet paikkoja liian aikaisin? Tai millaisista on määrätty vuodelepoon/liikuntakieltoon tms? Liikkuessa en ole ainakaan huomannut supistuksia kuin muutaman kerran, mutta usein levossa (myös aamulla kunnon unien jälkeen) tulee aika puristavia ja "tukalia supistuksia", mutta mielestäni täysin kivuttomia...
 
Muakin kiinnostaisi tämä. Olen myös viikolla 21, ja mietin onko normaalia että tässä vaiheessa tulee kohtuullisen voimakkaita suppareita myös levossa? Ei siis satu mutta tuntuu... omituiselta.

Kokemuksia?
 
Minulle määrättiin sairasloma ja rankat liikunta rajoitukset viikolla 23 supistusten vuoksi. En edes tiennyt näiden olevan supituksia ,mutta kun neuvolassa tuntemuksiani kertoilin niin sain seuraavalle päivälle heti lääkäri ajan. Lääkäri totesi kohdunkaulan alkaneen lyhetä ja siitä alkoi saikku. Vauva lopulta syntyi 5 viikkoa ennen la. Kannattaa aina jutella asiasta neuvolassa ja pyytää tarkistamaan tilanne ,jos epäilyttää.
 
Mulla
on tullu nyt suppareita levossa. Ohjeeksi sanottiin että jos ne lisääntyvät, ovat kivuliaita tai säännöllisiä, niin sitten hakeuduttava äippäpolille päivystyksenä. Toistaiseksi en ole sinne lähtenyt, paikat on kiinni. Tästä kontrolli taas viikon päästä...
Itse olen huomannut supparit kanssa nimenomaan aamulla, kun venyttelen t ms. :/
 
Täällä ois kans yksi liikuntarajoitteinen supistusten takia :wave: Nyt sitten on lepoa luvassa loppuun asti kun oli kohdunsuu lyhentynyt. 2 viikon välein tarkistus lääkärillä.

milana ja iita-aatu rv (ultran mukaan) 28+0 (menkat 27+2)
 
No, toiv. pääsen lääkärillä käymään, niin voisivat tarkistaa tilanteen. Täällä vaan tuntuu olevan tosi nihkeää minkäänlainen tutkiminen, pitäis suunnilleen jo vauvan pään näkyä että ottavat tosissaan... :xmas:
Mietin vaan sitäkin, että aina sanotaan että jos ei oo kivuliaita, niin asia ok. Mutta kun mun mielestä supistukset on kipeitä vasta kun synnytys on jo puolivälissä :xmas: eli niitä avaaviakin saattais tulla, enkä ees pitäis niitä kummoisina... No, jospa neuvolasta sais jotain vastauksia ja jos se täti vaikka laittais mut käymään jossain lääkärillä.
 
elisa
Täälläkin ollaan huolestuneita supistuksista. Viikkoja takana vasta 20+1 joten ei tarvitsisi vielä alkaa. Huolettaa varsinkin, kun niitä tulee juuri levossa, silloin kun ottaa mahdollisimman iisisti. Ajattelin pirauttaa huomenna neuvolaan, kun seuraavaan käyntiin on vielä kolmisen viikkoa.
Muutenkin mulla on outoja tuntemuksia tuolla alavatsalla. Siellä on nyt pari päivää ollut jotenkin kiristävä tunne koko ajan ( ei supistus kuitenkaan), vaan semmoinen piukea fiilis. Välillä vihlaisee ja tuikkii kipeästikin, enimmäkseen ei. Mutta jotenkin oudolta siellä tuntuu, en osaa oikein kuvailla. Ei kai nämä liitoskipuja voi olla, kun eivät ole edes missään liitoksen kohdassa, vaan ihan mahan kohdalla???

t: huolestunut elisa
 
Sama vaiva täälläkin :wave:
Nyt on muutamana aamuna jo töihin mennessä, aamulla,alkanut vatsakivut, eli siis supistelut. Tuntuu eniten keskellä mahaa, sellainen kiristävä tunne. Ihmetellyt olen kanssa, että miksi ne alkaa tulla levossa.. Viikkoja on nyt kasassa 18+2, ja kerran jo ollut viikon sairaslomalla suppareista. On vielä fyysinen työ ja viimeksi tänään olikin siellä koko päivän maha aina ajoittain kipeä.. kurjaa, ehkä pyytelen saikkua minäkin taas, mutta siinäkin aina omat hankaluutensa.
 
Neuvolasta jo asiaa itsekin kyselin, niin kuulin, että juuri näillä viikoilla, puolessa välissä, kohtu alkaa kasvaa ja "maha isontua". Niin kivut voivat tietysti siitäkin johtua. Ja minunkin käskettiin ottaa töissä iisimmin, ja sitten se sairasloma aina yhtenä vaihtoehtona.. Kerran jo olen käyntykin lääkärillä tsekkauksessa, niin silloin ainakin oli paikat ihan kunnossa vielä.. heh..
 
Neuvolakäynti oli pari päivää sitten, täti kysyi onko supistellut ja sanoin että on ja ihmettelin että varsinkin levossa tosi puristavia ja tukalia. Täti tietysti kysyi että ei kipeitä kuitenkaan? No ei, mutta kun kipeitä ne on mun mielestä vasta silloin kun alkaa ponnistusvaihe olemaan lähellä :xmas: eli siis kuinkakohan tukalia ja puristavia ne saa olla...? Ei tullut tätiltä vastauksia eikä kommentointia näihin. Toissayönä heräsinkin yhteen supistukseen, toinen tuli melko pian mutta sitten taas nukahdin... Nyt on alavatsalla jotenkin outo tunne, jomottaa ja "puristaa"... Painontunnetta on paljonkin, ihan pepun puolellakin :ashamed: Seuraava lääkärikäynti vasta kuukauden päästä...
Voiko niitä avaavia supistuksia/oireita erottaa jotenkin?
 
minulla tullut vkolta 20 kipeitä sekä kivuttomia supistuksia. nyt vkoja 31 kohta ja edelleen samanlaisia tuntemuksia ollu. lääkärissä olen käynyt monesti niitten takia vaan eipä ollut vieläkään kun tällä viikolla katsottiin niin tapahtunut mitään. eli kaikki ok, paikat kiinni jne. mulla ne ei oo tehneet mitään onneksi vielä että kai se on yksilöllistä ja tuurista kiinni kenellä ne sit paikkoja rupiaa aukasemaan. minullakin jo 4 raskaus että luulis että olisi voinut jo paikat ruveta aukeileen kun sen varran kipeitä ja paljon tullut nuita supistuksia. mut toisaalta hyvä näin, jos vielä muutaman viikon menis näin ja sit vois kyl ruveta jo tapahtumaan jotakin.
 
mä nyt koitan vastata vaikka mun vastaukset aina menee sekaviks.. :whistle:
esikolla jouduin saikulle suunnilleen näillä viikoilla en ihan tarkkaan muista, mutta supistuksia siis tuli päivittäin 20-25 kpl välillä kipeitä välillä kivuttomia.. imuroidessa, sohvalta noustessa ja yleensäkin melkein jo kaikki kotityöt aiheutti suppareita ja paikat alkoi aukeemaan kohdun puolelta joten saikkua pamahti automaattisesti äippäloman alkuun..
nyt mulla on n. viikon verran supistellut silloin tällöin, ei edes päivittäin, ja paineen tuntua on myös mulla ja pepunkin puolella, tiistaina on mulla neuvola ja ajattelin asiasta mainita, töissä myös alkaa olla tukalaa olla vaikka yllättävän hyvin olenkin jaksanut ja haluisin olla loppuun asti kun ei olis kuin 7 viikkoa jäljellä, ainoa että asukkaista puolet on nosteltavia ja sägyn petaukset ja saunotukset yms. hoito-alaan liittyvä on todella rankkaa tehdä tämän masun kanssa vaikka se vielä suhteessa pieni onkin..

toiv. oli mitään apua :snotty:

niin viikot siis 22 tasan<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 11:42 umayya kirjoitti:
mä nyt koitan vastata vaikka mun vastaukset aina menee sekaviks.. :whistle:
esikolla jouduin saikulle suunnilleen näillä viikoilla en ihan tarkkaan muista, mutta supistuksia siis tuli päivittäin 20-25 kpl välillä kipeitä välillä kivuttomia.. imuroidessa, sohvalta noustessa ja yleensäkin melkein jo kaikki kotityöt aiheutti suppareita ja paikat alkoi aukeemaan kohdun puolelta joten saikkua pamahti automaattisesti äippäloman alkuun..
nyt mulla on n. viikon verran supistellut silloin tällöin, ei edes päivittäin, ja paineen tuntua on myös mulla ja pepunkin puolella, tiistaina on mulla neuvola ja ajattelin asiasta mainita, töissä myös alkaa olla tukalaa olla vaikka yllättävän hyvin olenkin jaksanut ja haluisin olla loppuun asti kun ei olis kuin 7 viikkoa jäljellä, ainoa että asukkaista puolet on nosteltavia ja sägyn petaukset ja saunotukset yms. hoito-alaan liittyvä on todella rankkaa tehdä tämän masun kanssa vaikka se vielä suhteessa pieni onkin..

toiv. oli mitään apua :snotty:

niin viikot siis 22 tasan
Nii, lääkärissähän se kai selviäis, että onko paikat vielä kiinni ja kaikki ok. Mut lääkäriaikaan vielä kuukaus... Äitiyspoli ois tietty aika lähellä, mutta aina kun sinne viime raskaudessakin menin, tuntui että vastaanotto oli että mitäs hittoa sä täällä teet, tuu sitten kun synnytät ja piste :xmas: tässä raskaudessa en ole siellä viel käynyt, mut oiskohan tässä jo aihetta... En ihan tiedä millä perusteilla sinne saa mennä näytille :ashamed:
 
Minä soitin tästä aiheesta neuvolaan, kun itsellänikin on harkkasupistuksia jo tullut. Kätilö sanoi että jos tuntuu painetta alaspäin tai pepun suuntaan, täytyy hakeutua välittömästi lääkäriin! En halua aiheuttaa paniikkia, mutta teinä kävisin kyllä tarkistuttamassa asian.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin! :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 11:51 Cassy kirjoitti:
Minä soitin tästä aiheesta neuvolaan, kun itsellänikin on harkkasupistuksia jo tullut. Kätilö sanoi että jos tuntuu painetta alaspäin tai pepun suuntaan, täytyy hakeutua välittömästi lääkäriin! En halua aiheuttaa paniikkia, mutta teinä kävisin kyllä tarkistuttamassa asian.

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin! :heart:


mä kun tahdon vähän olla tällainen vetkuttelija, ajattelen että kyllä tää tästä aikanaan.. mut onneks on jo ens viikolla se nauvola nin mainitsen sitten asiasta koska ei mulla ole kuin muutama työpäivä tässä, ja The Simpsons soittele sinne äippäpolille ja kysäse asiaa, mä en tiedä miten tuntuu että kaikki muut on saaneet huonoa kohtelua kun mun kohdalla ovat kyllä olleet tarkkoja.. toivottavasti asiat selviää..
nyt pitää lähteä töihin iltaan..
 
Löysin tällaisen:
"Supistukset kuuluvat raskauteen. Supistukset eivät vielä tarkoita, että lapsi on syntymässä keskosena. Normaalit ennakoivat supistukset eivät estä työssäkäyntiä. Kohdunkaulan tilannetta pitää kuitenkin seurata tarpeeksi tiheillä lääkärintarkastuksilla.

Jos supistukset ovat säännöllisiä ja kivuliaita tai niitä esiintyy myös levossa niin, että äiti herää niihin yöllä, on tilanne arvioitava aina uudelleen. On olemassa naisia, joilla on häiritseviä supistuksia koko ajan, mutta synnytyskanava säilyy läpi raskauden epäkypsänä. Kohdunkaulan tila kertoo melko hyvin, kuinka lähellä synnytys on. Pieni ristiselkäsärky tai jomotus alavatsalla ei vielä merkitse synnytyksen alkamista. Sitten kun supistukset tekevät kipeää, ei huvita puhua, huumori kaikkoaa, voi lähteä sairaalaan."

Soitin just neuvolaan ja selitin sitä että kun en osaa niitä kipeiksikään sanoa, mutta sen verran tukalia ovat että niihin pitää "keskittyä"... Siellä on kuulema lääkäri paikalla maanantaina ja jos silloin vielä mulla on näitä, voin soittaa sinne ja terkka kysyy lääkäriltä mitä pitäis tehdä... Ja jos näitä alkaa tulemaan kymmenittäin, vaikka ois kivuttomiakin, niin äitiyspolille voi sitten mennä viikonlopun aikana. Saas nähdä mihin suuntaan nää tästä menee :whistle: nyt rv 22+5.
 
Neljättä lastani odottavana sanoisin että supistelut ovat ihan normaaleja ja kuuluvat raskauteen. Kohtu treenaa niin kuin pitääkin. Ja yleensä ne avaavat supistukset tosiaan jonkin verran sattuvat, ja ne kestävät yleensä monta tuntia alle kymmenen minuutin välein.

Mutta aina ei todellakaan ole näin, joten ihan oman mielenrauhanne takia varatkaa vaan aika lääkäriltänne, kyllä sen saa kun vaan varaa, ja antakaa lääkärin tarkistaa kohdunkaula. Jos kaikki on normaalisti, niin supistuksiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:21 Helena kirjoitti:
Neljättä lastani odottavana sanoisin että supistelut ovat ihan normaaleja ja kuuluvat raskauteen. Kohtu treenaa niin kuin pitääkin. Ja yleensä ne avaavat supistukset tosiaan jonkin verran sattuvat, ja ne kestävät yleensä monta tuntia alle kymmenen minuutin välein.

Mutta aina ei todellakaan ole näin, joten ihan oman mielenrauhanne takia varatkaa vaan aika lääkäriltänne, kyllä sen saa kun vaan varaa, ja antakaa lääkärin tarkistaa kohdunkaula. Jos kaikki on normaalisti, niin supistuksiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota.
Juu on mulla aiemmissakin raskauksissa muutamia harj.supistuksia ollut, mutta ei näin tukalia ja puristavia. Siks tässä pohdiskelenkin... Ja kun en niitä kipeiksi osaa sanoa, en sitten tiedä oisko jonkun muun mielestä kipeitä. Mutta tosiaan viikonlopun seurailen tilannetta ja maanantaina soittelen uudestaan neuvolaan, jos nämä jatkuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:38 TheSimpsons kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 14:21 Helena kirjoitti:
Neljättä lastani odottavana sanoisin että supistelut ovat ihan normaaleja ja kuuluvat raskauteen. Kohtu treenaa niin kuin pitääkin. Ja yleensä ne avaavat supistukset tosiaan jonkin verran sattuvat, ja ne kestävät yleensä monta tuntia alle kymmenen minuutin välein.

Mutta aina ei todellakaan ole näin, joten ihan oman mielenrauhanne takia varatkaa vaan aika lääkäriltänne, kyllä sen saa kun vaan varaa, ja antakaa lääkärin tarkistaa kohdunkaula. Jos kaikki on normaalisti, niin supistuksiin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota.
Juu on mulla aiemmissakin raskauksissa muutamia harj.supistuksia ollut, mutta ei näin tukalia ja puristavia. Siks tässä pohdiskelenkin... Ja kun en niitä kipeiksi osaa sanoa, en sitten tiedä oisko jonkun muun mielestä kipeitä. Mutta tosiaan viikonlopun seurailen tilannetta ja maanantaina soittelen uudestaan neuvolaan, jos nämä jatkuu.
Minulla on kyllä joka raskaudessa supistelut lisääntyneet, eli sikäli voi olla ihan normaalia.

Mutta varaa ihmeessä aika lääkärille, niin minä tekisin jos tosiaan huolestuttaisi. Olisi tylsää 'turhaan' varoa liikkumista, ja toisaalta kamalaa jos jotain sitten sattuisikin, eikä olisi varonut.
 
itellä kanssa supistuksia tullut jo ja vkoja kasassa nyt 23+4
Lääkärissä kävin alkuvkosta ja paikat onneksi "kunnossa",parin vkon päästä varuilta uudelleen käyn tarkastuttamassa.
Ite otan kyllä suosiolla nyt todellakin varovaisemmin,enkä kyyki liikaa/rehki muutenkaan.Itsellä 3 raskaus menossa ja kuitenkin tässä vielä pitkä matka edessä,pidettävänä vauva sisällä,niin yritän varuilta olla mahd.varovainen.
Hirveä pelko kuiteskin nytten tullut siitä että pysyykö se vauva kyydissä loppuun asti,kun kerta supistuksia/alavatsan vihlontaa tms... on :ashamed:
 
supistukset rv 16
Supistukset alkoivat siis rv16. Kävin lääkärillä ja kaikki ok. En saanut liikuntakieltoa tai mitään. Kannattaa tarkistuttaa tilanne niin ei tarvi hermoilla. Mahan kovettumisia (ilmeisesti suppareita) tuli eniten selällään maatessa jalat suorana sekä töissä jossa jouduin istumaan koko päivän. Ja lääkärin mukaan istumatyö onkin paha supistusten aiheuttaja koska se painaa kohtua. Pahimmat supparit loppuivat rv 20 kun työt loppuivat. Nyt rv36 ja kaikki hyvin.
 

Yhteistyössä