supistuksista

  • Viestiketjun aloittaja pojan mamma
  • Ensimmäinen viesti
pojan mamma
Pystyykö kätilö sanomaan supistusten kipeydestä ja sijainnista, että onko ne "kunnon supistuksia" eli kohdunsuuta avaavia voimakkaita supistuksia?

Eli tarkoitan, että tuntuuko supparit eri kohdissa eri vaiheessa avautumisvaihetta, esim. alussa kun auki 2-4 cm niin kipu tuntuu selässä ja alavatsalla ja kun enemmän auki 7-9- cm niin laajemmin koko selän, vatsan, reisien alueella?

Olipas vaikea selittää, toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin!
 
mulla oli synnytys jo täydessä tohinassa menossa, siis avautumisvaihe..
ja suppistuskäyrä ei näyttänyt vielä juuri minkään vahvuisia suppareita tai siis näytti melko lieviä supistuksia. ja tässä vaiheessa oli muistaakseni 4cm auki ja kivut siis näin ollen mehevät. =)

mutta käyrä näytti kuitekin aina kun suppari tulee..mutta vahvuutta ei ehkä niinkään välttämättä oikein. mulla ne olis just jotenkin "takana" ..tai alhaalla tai jotain tuollaista muistan kätilön sanoneen, kun säikähdin siinä kivussa, että eikö nämä olekkaan vielä edes kovia supistuksia. eli oli ne, kone ei vaan sitä tiennyt. kätilö tiesi ja näki ja sain lääkettä ja helpotti. =)
ymmärsinkö yhtään kysymystä oikein....? tästä mun vastauksesta tosin ei ota selkoa, luin itekki kaksi kertaa..heh! =)
 
äippäri vielä
..jatkan vielä edelliseen..että kyllä juu, tuntui ehkä myös eri kohdissa. ja kipu yltyi luonnolisesti koko ajan. eli lopussa kipu oli tosi kokonaisvaltaista ja alussa ikäänkuin polttoja joiden kärki oli viheliäinen...aaltomainen tunne..eli kipu tulee tulee tulee ja auts kärki ja ohi..ja taas uutta odotellaan..
ei tästä saa selkoa..parempi olla selittämättä.. :LOL:
 
mulla oli käyrän mukaan ihan komeita (ja kauheita) supistuksia, mutta ei ne silti avanneet kohdunsuuta juurikaan. 15 tunnin tuskien jälkeen synnytys päättyi sektioon ku pojalle tuli hapenpuute.
 
mulla oli käyrän mukaan ihan komeita (ja kauheita) supistuksia, mutta ei ne silti avanneet kohdunsuuta juurikaan. 15 tunnin tuskien jälkeen synnytys päättyi sektioon ku pojalle tuli hapenpuute.
 
siis eikö sitä käyrää säädetä jotenkin eri asteikolle? muistan vaan joskus ku otettii äitipolilla sydän- ja supistuskäyrää joskus rv 34 ku valittelin että vähän supistaa. ilmeisesti ne piirtimet oli säädetty niin että vähänkin supistelun pitäis näkyy ku se käyrä pomppi kokoajan yli asteikon. silloin pistettii piikkiä joka lopetti synnytyksen siihen.
varsinaisen synnytyksen sit käynnistyttyä käyrällä ei pari syheröä lukuunottamatta näkyny mitään sen suurempaa, vaikka voin vannoa että ne supistukset todella oli huomattavasti kivuliaampia.

ja kätilö tosiaan voi jotain kait sanoa niistä supistuksistakin. niiden kovuus ja sijainti kertoo kyllä joillakin synnytyksen kulusta, mut mulla henkilökohtasesti ei selässä eikä reisissä koko synnytyksen aikana tuntunu yhtään mitään. kovuus vaan vaihteli.
 
Sen koneen lukemista ei kuulemma voi päätellä mitään supistusten voimakkuudesta, riippuu täysin anturien paikasta. äin sanoi kätilö, kun ihmettelin, kun supistuskäyrät eivät näyttäneetkovin kummallisilta.

Mulla ne supistukset on muuttuneet sillälailla, että loppua kohden muuttuvat voimakkaammiksi ja kokonaisvaltaisemmiksi. Paikkaa ei kipu ole vaihtanut.
 

Yhteistyössä