Suunniteltu käynnistys ison koon vuoksi?

Mulla sanottiin neuvolassa,ettei ainakaan Tays käynnistä helposti vauvan isokokoisuuden vuoksi,ja kun oon esikoisen 4,3 kiloa alakautta synnyttänyt ja kakkosen 4 kiloa,niin varmaan mun turha haaveilla nyt käynnistyksestä,jos ei synny ennen laskettua aikaa :/ Pelottaa kovasti,jos mennään yliaikaiseksi,vaikka ei kai mun auta vielä sitä pelätä :ashamed:
 
Mua hirvittää kanssa ihan älyttömästi, kun kakkosen synnytys oli han kamala kokemus. Painoa oli sen yli neljä kiloa eikä tämä varmaan paljon pienemmäksi jää. Neuvolasta meinasi, että TAYSissa saa pistää kunnolla hanttiin jos meinaa saada oman äänensä kuuluviin. Pelottaa ihan lapsenkin puolesta mahtaako synnytys olla kovin terve kokemus vauvallekaan jos paljon yli nelikiloinen on eikä sektiota TAYSissa kovin helposti päästetä :attn:
 
Hämeenlinnassa ei myöskään heru ison koon vuoksi käynnistystä helpolla.
Esikoisen painoarvio huiteli koko raskauden +käyrillä ja painoarvio oli noin 4.5kg --> ei käynnistetä, on normaalikokoinen. Syntyessään paino yli5kg (kaksi päivää viimeisen arvion jälkeen)

bubbeli
 
Mulla oli esikoinen 4580g/56cm, syntyi rv 42+2 siis yliaikaisena ja käynnistettynä helmikuussa 2008. Synnytys oli tosi rankka mulle ja vauvalle, kumpikin oltiin huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen. Kävin pelkopolilla juttelemassa asiasta kakkosen odotusaikana. Toinen synnytys myös käynnistettiin ja poika syntyi rv 40+0 (4060g ja 53cm). Yksi syy oli isokokoisuuden pelko ja varmasti myös mun raskausajan rd vaikutti asiaan. Ja tämä Taysissa viime kuussa! Voin sanoa, että tällä kertaa meille jäi aivan ihanat muistot ja vauva+äiti voivat heti loistavasti synnytyksen jälkeen =)
 
Mulla oli tuo nelonen 4800g ja 52cm vaikka hänen piti vaan painaa syntyessään 3600g.Sitten kun poika oli syntyny niin kätilöt sanoivat että jos ja kun seuraava lapsi tulee niin mä saan käynnistysajan ennen laskettua-aikaa ja hyvä vain että sainkin kun tuo viides käynnistettiin rv 39+3 ja hän paino sillon jo 4160g ja 53cm,tiedä sit minkä kokonen ois ollu jos ois menny 2 viikkoa ylitte.Näin siis TYKSISSÄ.
 
mä oon taysista saanut käynnistyksen toisin mun diabetes vauvan paino-arvio 37+3 oli 2,9kg
mutta kai ne kyllästy mun rutinaan. eivät meinanneet antaa kun masukki kuitenkin vielä pieni. mutta mä rutisin ja rutisin ja pelkäsin ja..pelkäsin sektioo ja en luottanut yhtään paino-arvioon ( edellinen yli 4kiloinen)
lopulta kai säälistä (no ei varmaan oikeesti) mutta antoivat käynnistyspäivän 38+4 mitä kuitenkin meidän herra aikaisti ja syntyikin 38+2 käynnistyksellä/vesien menolla (tämä 06 vuonna)
 
Täällä on käynnistetty yksi raskaus (4.) ison koon vuoksi rv 39... tai ison ja ison (syntyessään poika painoi 3630g) Minun vauvoilla on synnytyksessä taipumus murtua solisluu :( 3870g painoivat kaksi isointani ja molempien kohdalla tuli murtuma solisluuhun. Nyt olen jälleen tarkkailussa vauvan koon vuoksi. Seuraava kokoultra on rv 36+5, missä päätetään sitten käynnistetäänkö vaiko eikö... Tarkoitus on ettei vauvan paino karkaisi yli 4 kilon
 
Pitää varautua sitten oman kannan puolustukseen.. TAYS on kyllä hankala sairaala- kategoriaan kuuluva laitos tämänkin osalta sitten. :| Kakkosen synnytyskin meni niin, että "tuu nyt kokeilemaan, tehdään sitten kiireellinen sektio jos tarve vaatii" ja nämä sanat silloin lääkäriltä. Siihen kun ei ehdoin tahdoin haluaisi päätyä, kun pelottaa jo valmiiksi
:headwall:
 
Mulla on koks:ssa 2 kertaa käynnistetty ison koon takia. Esikko syntyi yli lasketun ajan ja oli 4,4kg. Sitten kakkosta alettiin käynnistää niin, että syntyi 40+4, oli vielä isompi 4,7kg ja jäi hartioista kiinni (onneksi ei pysyviä vammoja). Kolmannessa sitten sainkin sellaiset pumaskat erikoislääkäreiltä, että EI SAA mennä lasketulle ajalle asti, kun se hartiadystokia (kiinnijääminen) on niin iso riski!! Käynnistys aloitettiin 38+0 ja syntyi 38+5, ollen 4,0kg. Nyt kun vartun neljättä, ei varmaan asiasta edes keskustella vaan käynnistetään, piste.

Koon takia ei siis ekaa käynnistetty (syntyi 41+5), vaikka nähtiin ajoissa että iso tuloo. Tokakin oli siinä ja siinä, että eivät antaneet olla loppuun asti, siis että ite käynnistyy, siinä olis kyllä ollut isot vauriot vaarana. Erikoislääkäri totesi, että yhden kerran voi sanoa että jäi kiinni hartioista ns vahingossa, mutta jos toisen annetaan tapahtua samalle niin on hoitovirhe...
 
Ohho..kuulostaapa kurjalta..luulisi että käynnistyksen saisi noilla kriteereillä jo ettei tarvisi punkea kovin isoa vauvaa pihalle. Itselläni huomenna käynnistys taysissa..viikkoja huomenna 38..vauvakaan ei oo iso..vko sit painoarvio 3100g. Mutta,meillä esikoinen kuoli kohtuun kohta 7v sitten rv 41 ja sen jälkeen olen aina saanut helpolla käynnistyksen viim.rv 39. En ehtiny viime vkolla polilla asiasta edes mainita kun lääkäri kysyi että käynnistettäiskö vkon päästä jos ei tuu sitä ennen itse. Minulle siis tuon kohtukuoleman jälkeen sanottiin,että jatkossa ei päästetä yli lasketunajan.

 

Yhteistyössä