Suuri niskatusvotus > ennuste ja lopputulos! Sekä Turner-raskauksien epätoivoa, iloa, surua ja suurta rakkautta lasta kohtaan!

Vaihdoin otsikkoa kun tuntuu menevän aika pitkälti kiian ja minun kokemusten kertomiseksi tämä ketju. Toki edelleen muutkin saavat kertoa omia kokemuksiaan suurista niskaturvotuksista =)

Niin ja ne tsemppaukset on enemmänkin kuin tervetulleita. Kiitos kaikille :hug:
Toivottavasti tämä ketju pysyy jatkossakin siistinä ja yhtä ymmärtäväisenä.
 
heips.. lueskelin kirjoituksenne ja suuren suuret halaukset HH ja kiia :hug: :hug: on varmasti uuvuttavaa taistella oman rakkaan nupun puolesta kun edes lääkärit eivät anna tukeaan. tuntuu niin hölmöltä yrittää kertoa myötätuntoaan. toivon että te molemmat saatte lapsenne syliin tuoksuteltavaksi ja tuuditettaviksi :heart: :heart:

turnerista ei minulla ole sen suurempaa tietoa... kummisetäni vaimo on turner-nainen, he eivät ole koskaan saaneet lapsia, mutta sitäkin suurempaa rakkautta sukulaislapsille jakaneet :heart:
 
Ulkopuolisena kommentoin kun oon satunnaisesti ketjua lueskellu, että upea asenne teillä HH ja kiia! Itse tunnen yhden Turner-naisen ja mistään en ko syndroomaa hänestä huomaisi ellen tietäisi. Hän on juuri miehensä kanssa päättänyt onnekkaat hedelmöityshoidot ja he odottavat nyt vkolla 18 esikoistaan. Kaikki on siis mahdollista. Kaunis ja fiksu nainen kyseessä.

Voimia teille, uskotaan että kaikki menee hyvin! :hug:
 
talvicci: poika on täysin terve..mitä nyt omaa harvinaisen kovan oman tahdon :LOL:
syntymän jälkeen ultrattiin aivot ja sydän vielä ja verikokeita vinopino (alhainen syntymäpaino ja syntymän jälkeinen infektio)

kauhea pelko jäi silti ja seurasin ku haukkaa poikaa yötäpäivää ihan uuvuksiin asti.
mutta mitään ei ole ollut ja mistään ei vikaa ole löytynyt..onneksi näin :heart:
nyt pikku hiljaa pahin pelko on jo taakse jäänyttä elämää. ja nautitaan tuosta vaativasta rakkauspakkauksesta täysillä joka hetki. kun tietää että oli isot riskit menettää toinen. niskaturvotuksen ja ennenaikaisten supistusten vuoksi.
kyyneleet tulee silmiin ku tätä ketjua lukee..muistuu niin elävästi omat polikäynnit mieleen ku sitä mattoa vedettiin jalkojen alta jatkuvasti. ja aivan turhaan.

jaksuja kaikille sylin täydeltä!!!!
 
Sukulaisellani on Turnerin syndrooma. Hän on nyt viisikymppinen ja vastaa aika hyvin stereotyyppistä ulkonäkökuvausta: lyhyt (n. 140 cm), paljon luomia kasvoissa jne. Ei voi myöskään saada lapsia. Mutta toisaalta opiskellut maisteriksi, eli älykkyyteen syndrooma ei tosiaan vaikuta. Turnereitakin on laidasta laitaan ja nykyään esim. lyhytkasvuisuuteen voidaan vaikuttaa, toisin kuin sukulaiseni lapsuudessa.

Tsemppiä! :)
 
Hiljaista... taas niin kovin hiljaista tuolla masussa :(
Eilen supisteli koko illan, lopuksi tuntui jo selänkin puolella :/ Kun supistukset loppui joskus yöllä, alkoi lonkkien kolotus. Nukkumisesta ei tullut juur mitään :( Ja Tiukukin on ollut taas niin hiljasiin että tässä nyt vajaan pari tuntia seurailen vielä ja käyn sit neuvolassa ennen kolmea (menee kolmelta siis kiinni) jos ei mitään ala tuntumaan.
Viikon päästä ois se äitipolilla käynti.

Kiia!! Oletko saanut uutta tietoa mistään?????

HH ja Tiuku rv23+1 :heart:
 
Juu, ainahan löytyy näitä ihmisiä jotka tietää sun tilanteen paremmin ku sinä itse. Jotenki ihmettelen ihmisiä, jotka kammoaa sairauksia, vammaisuutta ym. ku täältä niin tosi harva lähtee terveenä, eli aika kova sopeutuminen on heillä edessä jossain vaiheessa. Ja kukapa sen syntymättömän lapsen oikeuksista elämään taistelis jos ei omat vanhemmat. Nämä asiat on niin henkilökohtaisia ja arkoja, että jokainen varmasti tekee itselleen parhaan valinnan, eikä se ole helppoa ikinä.
Ja HH taistele nyt ne 7 viikkoa vielä, niin me yritetään tulla täällä perässä esimerkkiä seuraten! :attn: =)
 
Ai niin, sitä tietoasiaa.
Yritin soittaa naistenklinikan ja kätilöopiston äitipolille, ei vastattu ollenkaan?! Nyt mulla on soittopyyntö mun omalle lääkärille ku haluan keskustella sen mielipiteistä tuohon nesteen lokeroitumisasiaan. Ilmottelen jos kuulen jotain.
Koita kestää siellä! :hug:
 
Kyllä täällä taistellaan. Tiuku vois lopettaa äitinsä pelottelun ja säikyttelyn *soo soo*
Kävin neuvolassa ja 145 siellä sydän paukutteli ja ihan normaaliin sekä tasaiseen tahtiinsa. Siinä samassa sit käänsi kylkeäänkin kun kuuli oman sykkeensä :heart: Että kyllä se siellä on mukana edelleen. Lie väsynyt vain kun taas meni viikonloppu aikamoisessa vilinässä.
No mutta huokaisin taas helpotuksesta ja olen taas onnellinen =) =)
 
Nimra
Hei, anteeksi kun tupaudun tänne, mutta kovasti olen lukenut teidän kaikkien kokemuksia, tunteita ja elämää kaikkina viikkoina ja päivinä ja voin sanoa käsi sydämellä, että jokaisena päivänä arvostukseni kasvaa enemmän ja enemmän teitä kohtaan :hug: Olette niin ihania ihmisiä ja varmasti mahtavia vanhempia!!! Onnea kovasti teille kaikille odotukseen :wave: :heart:

Huolesta Harmaa Jos sallit niin haluaisian kommentoida tuota vauvan liikkumista - Itsellä on siis myös huoli vähintään joka toinen päivä, että vauva ei liiku ja on jotain huolta ja murhetta, mutta USKON, että Tiuku siellä vaan lepäilee =) Minulla on ollut todella paljon raskaudessa näitä hiljaisia päiviä, että ei juuri liikkeitä ole tullut ja kävin itsekin rv 27+4 polilla ultrassa juurikin sen takia, että vauva ei ollut liikkunut niin siellä oli kaikki kunnossa ja minulle vielä sanottiin, että vilkas sikiö on teillä :) Ja rauhoittelivat, että vauva on vielä niin pieni, että mahtuu hyvin liikkumaan toisen tietämättä ja itse (esikoista odottavana) olen tuntenut liikkeet rv 16, joten siksi olin huolissani sillä liikkeet olivat olleet erittäin selviä sitä ennen... Toivon sydämeni pohjasta teille KAIKKEA HYVÄÄ ja myös MUILLE :wave:

Olette IHANIA ihmisiä ja TOIVON :heart: KAIKILLE mahtavaa odotusta! Te olette ihanasti taistelleet vauvojenne puolesta ja minä arvostan sitä suuresti :D

Nimra + KultaMuru 31+2
 
Nimra

Älä pyytele anteeksi. Kaikki ovat tervetulleita tähän ketjuun keskustelemaan tästä asiasta =) Tai vaikka vähän asian vierestäkin ;)

Kiitos kovasti sanoistasi =) Taisi Tiukun käsi tuolla äsken vähän liikahtaa, en ole ihan varma.
Mulla on toisissa raskauksissa vauvat olleet aina niin vilkkaita etten ole tarvinnut hirveästi säikähdellä liikkumattomuutta. No, jospa tää tästä...
 
Ketjunne luettuani heräsi tarve kertoa oman toukkamme tarinaa. Vähäsen aiheen vierestä menee, mutta kovin samoja vaikeuksia ja tuntemuksia on meilläkin. Oli yhtäältä murheellista mutta toisaalta kannustavaa ja tukea antavaa lukea kokemuksianne, kiitos siitä!

Odottelemme nyt esikoistamme 31.viikolla. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä minusta otettiin pyynnöstäni toksoplasmoosivasta-aineet, koska olen ikäni elänyt ja työskennellyt eläinten parissa. Oletin, että toteamalla todennäköinen vanha infektio pääsisimme ainakin yhdestä raskaudenaikaisesta huolesta.

Toisin kuitenkin kävi. Yllättäen tulokset viittasivat raskauden aikaiseen toksoplasmoosiin, eli myös vauvan sairastumis- ja vammautumis- ja keskenmenoriskiin. Tästä alkoi rumba, joka on repinyt meidän hermoja ja työllistänyt lääkäreitä ja hoitajia aivan riittämiin. Heti alusta saakka törmäsimme kertakaikkiseen tiedon puutteeseen ja epävarmuuteen, mikä kirjoitustenne perusteella on teitäkin koskettanut. Aluksi kukaan neuvolan henkilökunnasta erikoislääkäreihin asti ei oikein osannut sanoa edes, miten pitäisi edetä. Verikokeita on otettu toistuvasti ja niiden tulkinnasta oltu montaa mieltä. Lapsivesipunktio tehtiin viikolla 16 lääkärin painokkaasta suosituksesta. Löydös oli puhdas, mutta jälkikäteen minulle on sanottu mm., ettei tulokseen voi luottaa. Minulle aloitettiin myös suuriannoksinen antibiootti, jonka hankkiminen on välillä ollut todella hankalaa.

Pahinta on ollut epävarmuus. Verikokeissa on todettu poikkeavuus - kukaan ei vain ole osannut kertoa, mitä se käytännössä tarkoittaa. Kirjallisuus povaa kaikkea mahdollista aivovaurioista sokeuteen ja kuurouteen, jos vauvamme on saanut tartunnan. Vauvaa on ultrattu tähän mennessä seitsemän kertaa ja sen rakenteet ja kehitys ovat olleet käsittääkseni normaalit. Olemme käynneillämme tavanneet seitsemän eri lääkäriä, joilla kaikilla on ollut jotakuinkin eri käsitys asiasta, tosin epävarma sellainen. Yksi on antanut toivoa terveestä vauvasta, toinen siteerannut kirjojen kauhukuvia etenevästä, vammauttavasta ja vaikeahoitoisesta sairaudesta, kolmas syynännyt vauvan rakenteita ultralla puhumatta ja vastaamatta kysymyksiin piinallisen hiljaisuuden vallitessa. Toivoa antavan polikäynnin perästä on saattanut kotiin tulla kylmä epikriisi, jossa lääkärikielellä kuvataan riskejä ja todennäköisyyksiä.

Kaiken keskellä pieni ihminen on kasvanut hyvin ja muistutellut itsestään kuperkeikoin ja potkuin. Ristiriitaisesta tiedosta, käytännön vaikeuksista ja epävarmoista tulevaisuuskuvista huolimatta meidän on ollut pakko pitää kiinni uskosta ja rakkaudesta vauvaan - se elää, kasvaa ja viis veisaa aikuisten maailman ennusteista ja todennäköisyyksistä. Kiintymys vauvaan ja halu auttaa sitä selviämään tulevasta elämästään mahdollisimman hyvin ovat tämän prosessin aikana varmasti vahvistuneet. Emme edelleenkään tiedä, odotammeko sairasta lasta ja jos niin, mitä sairaus käytännössä tuo sen elämään. Emme ole varmoja edes siitä, onko infektioni todella tapahtunut raskauden aikana. Hoitohenkilökunnan epävarmuus asiassa on ollut pakko hyväksyä, mutta esikoista odottaessa muutenkin epävarmana tuen puuttuminen on ollut vaikeaa. Olen myös useasti katunut alussa otattamiani kokeita, ilman niitä kun tätä huolta tuskin olisi tullut. Toisaalta seulonnoissa on hyötynsä; riskit tietämällä niihin voidaan varautua, sairauksia hoitaa ja vauvan selviytymistä parantaa. Tieto vain yleensä lisää tuskaa.

Epävarmuus, toivon ja toivottomuuden vaihtelu, pienen ihmisenalun joka liikkeen huolestunut tarkkailu, ultrien odottaminen kauhulla, valmistautuminen sairaan tai vammaisen lapsen syntymään - näitä asioita kertomuksistanne löysin ja niihin samastuin, mistä koin paljon apuakin omaan jaksamiseen. Yritetään kaikista lausunnoista (tai arvauksista!) huolimatta pitää pikkuistemme ja itsemme puolta ja uskoa ja toivoa yllä. Ja kaikesta huolimatta nauttia kasvavista mahoista sekä pienten jalkojen töminästä siellä :). Voimia,

Killi ja Muumi 30+6
 
killinkainen
No huh huh, on teilläkin tilanne :hug: On tämä tosiaan niin ärsyttävää kun kukaan ei tiedä näistä asioista mitään :headwall:
Nyt en osaa oikein muuta sanoa tällä hetkellä tuohon sinun kertomukseesi. Oma oloni on täällä ihan maissa ja pelko nostaa päätään.
Kolme tuntia olen yrittänyt taas saada Tiukua liikkumaan. Olen syönyt ja juonut imelää, olen ollut jos jonkinlaisessa asennossa, tökkinyt tyttöä... ei mitään :'(
Aamulla ryntään neuvolaan tuhatta ja sataa ja ihan ensimmäiseksi haluan että kuunnellaan sydänääniä. Toivottavasti ne kuuluvat!!! :'(
Ja jos kuuluvat niin varmaan pyydän lähetettä äitipolille tarkastukseen miksi tyttö on näin hiljainen. Ensi maanantainahan se aika sinne olis mutta en pysty odottamaan sinne asti tällaisessa hiljaisuudessa.

Nyt itken vain, tuskin uni silmään tulee

Öitä teille
 
Tieto tosiaan lisää tuskaa, mutta niin lisää sen puutekin! Lohdutukseksesi killinkainen voin sanoa ainoastaan, että tunnen yhden nyt 55 v. miehen, jonka äiti on raskausaikana sairastunut toksoplasmoosiin ja mies voi hyvin. Tämän seurauksena miehellä on hieman rajoittunut näkökenttä ja heikentynyt näkö sekä tässä tilanteessa oikeutettu kissaviha. Mies pärjää silmälaseilla ja on menestynyt hyvin työelämässä, ainoastaan ajokortti puuttuu näön vuoksi.
Eli jos nyt vähän vertaa tilannetta turner tyttöihin, niin tuskin sikiö jokatapauksessa saa kaikkia mahdollisia toskoplasmoosi raskauteen liittyviä oireita, kuten harva turner nainenkaan. Lisäksi kuulostaa hyvältä, että teillä on ainakin useamman lääkärin mielipide, vaikka tietysti toisaalta riittäisi yhden asiansa osaavan mielipiteet kehityksen eri vaiheissa. Pakkohan tässä on itsekin alkaa suhtautumaan varauksella noiden lääkäreiden epikriiseihin, ku kirjoittavat niitä osittain mutu-tuntumalla, suosittelen samaa myös sinulle. Hienoa, että vauvan kehitys on edennyt normaalisti, eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt, toivottavasti jatkokin menee samaa rataa!
Voimia kaiken sen epätietoisuuden ja -varmuuden keskellä elämiseen, muista että et ole yksin! :hug:

Sitten omasta tilanteestani päivitystä: Eli juttelin lääkärin kanssa puhelimessa ja aika 0-diagnoosilla mennään eteenpäin. Tilanne varmistetaan ensi viikon rakenneultrassa, jolloin turvotuksen olisi tosiaan pitänyt laskea tai tilanne alkaa kääntyä miinukselle. En tosiaan HH tiedä mitä ajatella, jos sinun on annettu ymmärtää, että 30 viikolle päästyä vauvaa voidaan auttaa kohdun ulkopuolella? Olen tosi ihmeissäni taas kerran ristiriitaisten tietojen vuoksi. Meille kun lääkäri povasi käytännössä jo varman vauvan menehtymisen.
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Alan olla tosi epätoivoinen...

Toivottavasti HH saitte Tiukun sydänäänet kuuluville ja kaupan päälle liikkuvaa kuvaa polilla!
 
Nanna28
Huolesta harmaa käski ilmottamaan sairaalasta että Tiuku ei jaksanu loppuun asti vaan lensi taivaalle tähdeksi tänään. Syntynee tämän päivän aikana.

Mie puolestani pyydän teitä välittämään hiljaisen halauksen heidän perheelle surun keskellä. :'(
 

Yhteistyössä