suurperheelliset

  • Viestiketjun aloittaja 6xäiti-73
  • Ensimmäinen viesti
Onnea vaan! Ja onnellista kun löysit sopivan kumppanin, jonka kanssa hankkineet suurperheen ha pysyneet yhdessä. Omassa tuttavapiirissä ystävättärillä vaikea löytää miehiä, jotka nyt koskaan mitään haluaisivat. Itselläkin meni yli 3-kympin, ennen kuin eka lapsi, vrt. edellinen syy , ja suurperheestä itsekin haaveilen niin että lapset eri aikoina hankittu.
 
Minulla ennestään 3 lasta (p10v.,t9v.,p4v.) ja seuraavan la on 23.3.06 ja miehellä on yksi tyttö, kohta 1v. Eli eipä olla oltu yhdessä kuin vajaat 10 kuukautta mutta hyvin on mennyt kun naimisiinkin asti on menty ja ihan baarista kyllä mieheni löysin, ei ehkä romanttisinta mutta hyvän miehen sain, eikä ole suomalainen muttei kaukaakaan ;)
 
anne72
meillä 8 lasta.

vanhin poika 13v.tyttö 12v. kaksoset tyttö ja poika 10v.tyttö
7v.tyttö 4v.kasoset tyttö ja poika 1,5vuotta.

itse olen 33 ja mies 35.
olen aina halunnut suurperhettä,ja nyt mulla on ja hyvin menee,
vauvakuumetta on vieläkin mutta pelkään että taas tulee kaksoset,
raskaus aika oli todella rankkaa.

kivaa kun näin monta suurperhettä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 10:52 6xäiti-73 kirjoitti:
olen tällä hetkellä 31vuotias , 6 lapsen äiti. perheeseeni kuuluu :
13-vuotias nora,10-vuotias laura, 8-vuotias matias,6-vuotias nicholas,
4-vuotias emma ja 1 1/2- vuotias jesper ja isä 31v myös.
itse olen ainut lapsi ja siksi olin jo lapsesta asti päättänyt että lapsia
tulisi paljon. hyvin on mennyt ainakin tähän mennessä. pientä murros ikäisen äksyilyä ilmassa,mutta toistaiseksi ollaan vielä onneksi vain siinä.
Miksi niitä lapsia pitää hankkia "aivan määrättömästi"? Kuinka ehditte antaa aikaa/syliä kaikille tarvitseville? Tämä oli vain tällästä pohdintaa, josta ei kannata kenenkään loukkaantua =)
 
Miten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2005 klo 19:56 anne72 kirjoitti:
kyllä sitä aikaa aina löytyy jostain,ja pitää elää sen mukaan mitä on rahaa,ne on oppinut että kaikkea ei voi saada.
Harva saa kaikkea, vaikka ei olisi edes lapsia elätettävänä. Mutta aivan "mökkiläisenä" ei voi elää, eikä mielestäni niin että "vaatteet UFF:stä, lehdet luetaan kirjastossa, samoin netti, ruokana vain viimeistä päivää myynnissä olevat, itse leikataan tukka jne.) ainakaan pidemmällä tähtäimellä. Ja silti en tarkoita että vaihtoehto olisi lavea elämä, kyllä sitä vähempilapsinen perhekin joutuu miettimään tarkkaan menojaan.

Mutta miten todella suurperheelliset elävät, ruokakin ja vaatteet (vaikka kierrättäisi) maksavat yms. Vaiko kirpparilta koko elämä?
 
anne72
meillä suurinpiirtein näin:

tyttöjä on 5 ja poikia 3.
olen säästänyt vanhemmilta lapsilta vaatteita mitä mielestäni voi vielä käyttää toisille...
olen vaatekaupassa töissä joten ostan sieltä melkein kaikki vaatteet.tänään toin 100? niille sukkia,alusvaatteita ym...

ruokaa menee aivan älyttömästi,ostan laidasta laitaan mitä löytyy..ostan kanssa punasella merkityt,niissä ei ole vikaa..
laitan aika paljon pakkaseen ja otan sieltä.

leivät ja pullat leivon itse koska lapset on pyytänyt mua tekemään niin,tykkäävät enemmän kotitehdystä.

meillä menee 6 litraa maitoa päivässä, kastiketta 4-5 litraa,muussia
teen aina 10 litran kattilan täyteen,sitä jää joskus jäljelle että voin itse ottaa mukaan töihin.

monta kertaa menee tiukalle meidän rahatilanne mutta rakastan meidän perhettä yli kaiken joten se siitä.

 
anne72
meillä suurinpiirtein näin:

tyttöjä on 5 ja poikia 3.
olen säästänyt vanhemmilta lapsilta vaatteita mitä mielestäni voi vielä käyttää toisille...
olen vaatekaupassa töissä joten ostan sieltä melkein kaikki vaatteet.tänään toin 100? niille sukkia,alusvaatteita ym...

ruokaa menee aivan älyttömästi,ostan laidasta laitaan mitä löytyy..ostan kanssa punasella merkityt,niissä ei ole vikaa..
laitan aika paljon pakkaseen ja otan sieltä.

leivät ja pullat leivon itse koska lapset on pyytänyt mua tekemään niin,tykkäävät enemmän kotitehdystä.

meillä menee 6 litraa maitoa päivässä, kastiketta 4-5 litraa,muussia
teen aina 10 litran kattilan täyteen,sitä jää joskus jäljelle että voin itse ottaa mukaan töihin.

monta kertaa menee tiukalle meidän rahatilanne mutta rakastan meidän perhettä yli kaiken joten se siitä.

 
Miten
Miten asuminen? Vaatii tilaa, vaikka kaikilla ei olisi omaa huonetta.

Teillä kyllä taiteillaan varmasti noin isolla perheellä. Juuri ruokaan menee varmasti, vaikka ostaisi juuri punaisella merkittyjä ja tekisi itse, paljon rahaa. Vaikka itse ostan ihan perusruokia (tai raaka-aineita, teen kanssa itse), tuntuu, rahaa menee ja nopeasti.

Vastakohtana itseäni ihmetyttää, että tiedän ihmisiä, hyvätuloisia, jotka miettivät kykenevätkö elättämään kahta...

 
anne72
asutaan omakotitalossa,ostettiin tämä -97
8h+keittiö sauna ja 2 vessaa

5 lasta on koulussa,ne hoitaa toisiaan todella hyvin kunnes me tullaan miehen kanssa kotiin töistä,3 lasta on päiväkodissa,minä vien ne aamulla ja mieheni hakee ne pois sieltä.

kyl voimat on loppu monta kertaa,ja väsymys kauhea,mutta ainaa jaksaa päivästä toiseen.

vuoden aikana meillä on ollut 2 viikonloppua ilman lapsia ovat silloin ollut kavereilla tai kummeilla hoidossa,mut tuntuu niin tyhjältä kun ovat poissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2005 klo 21:13 anne72 kirjoitti:
meillä suurinpiirtein näin:

tyttöjä on 5 ja poikia 3.
olen säästänyt vanhemmilta lapsilta vaatteita mitä mielestäni voi vielä käyttää toisille...
olen vaatekaupassa töissä joten ostan sieltä melkein kaikki vaatteet.tänään toin 100? niille sukkia,alusvaatteita ym...

ruokaa menee aivan älyttömästi,ostan laidasta laitaan mitä löytyy..ostan kanssa punasella merkityt,niissä ei ole vikaa..
laitan aika paljon pakkaseen ja otan sieltä.

leivät ja pullat leivon itse koska lapset on pyytänyt mua tekemään niin,tykkäävät enemmän kotitehdystä.

meillä menee 6 litraa maitoa päivässä, kastiketta 4-5 litraa,muussia
teen aina 10 litran kattilan täyteen,sitä jää joskus jäljelle että voin itse ottaa mukaan töihin.

monta kertaa menee tiukalle meidän rahatilanne mutta rakastan meidän perhettä yli kaiken joten se siitä.
Millä rahoitatte lastenne harrastukset? Meillä on kaksi lasta, ja harrastuksiin uppoaa suuri summa vuodessa.....?
 
anne72
3 pienintä ei harrasta mitään,mutta ne muut laskettelevat talvisin,tai laudalla.
niillä on omat välineet kaikilla sekä yksi lauta jota käyttävät vanhin tyttö ja poika.
ne ei halua harrastaa muuta.

meillä on oma harrastus miehen kanssa- moottorikelkkailu.
sitä ollaan tehty vuodesta-00
ostettiin silloin omat kelkat.joku yhteinen harrastus pitää olla se jaksaa taas eteenpäin,lapset ovat siinä kanssa mukana.
 
Tittamaari
Mistä ihmeestä sellainen käsitys on alkunsa saanutkaan, että me, joilla on enemmän lapsia kuin 2-3, olisimme jotenkin rahapulassa tai suorastaan köyhiä?

Meillä on raha-asiat ihan mallillaan, tilaa on talossa kaikille ja kaikki paitsi pienin harrastavat jotain. Päinvastoin kuin esikoisen aikaan, jolloin asuttiin pienessä vuokrakaksiossa, josta nipin napin saatiin vuokra maksettua. Ja joka kerran kun rahaa jostain tuli, täytyi miettiä tankataanko auto vai mentäiskö elokuviin. Siis yksilapsisena perheenä oltiin tosi pienituloisia.

Älköön kukaan nyt suuttuko, mutta rasittavaa tuollainen yleistys:"Miten te joilla on paljon lapsia elätätte ne?"

Ja muutenkin säälivä suhtautuminen; "Kun teillä on niitä lapsiakin niin paljon, voi, voi..." :p Tai että suuremman perheen lapset jäisivät jostain paitsi, kuten sylittelystä tai huomiosta.

Onhan se rikkaus, kun on sisaruksia. Ja oppivat lapset ottamaan muutkin ihmiset huomioon. Enkä ainakaan itse, ainoana lapsena, kokenut senkään olevan taivaan täyttymys vaikka kaiken mahdollisen huomion olenkin vanhemmiltani saanut joutumatta sitä kenekään kanssa jakamaan.

Mutta hankkikoon kukin niin monta tai vähän lapsia kuin haluaa, ehkäpä nämä lapsilukukommentit olisi taas pitänyt jättää omaan arvoonsa... :/
 
Tansku-75
Meillä on 12-vuotias Santeri, 11-vuotias Valtteri ja 11kk ikäinen Saara. Neljäs lapsi syntyy vuoden lopulla. Luen meidät jo suurperheeksi, nykyään kun tuntuu että monilapsisia perheitä on aina vaan vähemmän. Mä haluaisin vielä muutaman lapsen lisää mutta musta tuntuu että tämä neljäs jää viimeiseksi. Me asumme Helsingissä ja täällä asuntojen hinnat ja muutenkin eläminen on niin kallista ettei taida yksinkertaisesti olla varaa suurempaan perheeseen :(

Ollaan monesti mietitty miehen kanssa Helsingistä muuttoa mutta poikien takia ei haluta. Esikoisella kun on ollut viime aikoina paniikkikohtausten kaltaisia oireita, ei haluta hänelle suuria muutoksia. Muutamme marraskuussa toiseen kaupunginosaan, jo siinä on pojalle tarpeeksi muutosta. Onneks pojat pystyvät jatkamaan nykyisessä koulussa, ei tarvitse matkustaa kuin yhdellä bussilla.

Asumme nyt neliössä joka on auttamattomasti käymässä liian pieneksi. Onneks löydettiin suht edullinen viisiö johon päästään siis muuttamaan marraskuussa, ennen vauvan syntymää.

Ihanaa lukea oikein "todellisten" suurperheiden arjesta, tarkoitan perheitä joissa on jopa kahdeksankin lasta, hui ;)

Itse olen ainoa lapsi joten olen aina halunnut paljon lapsia. Ja olen kiitollinen siitä että olen lapsia saanut =)

Tansku, muksut & vaavi rv 26+4
 
Tansku-75
Nooh:

Sain tosiaan pojat alle 20-vuotiaana. Erosin heidän isästään nuoremman pojan ollessa vain 6kk. Pojat tapaavat isäänsä vähintään joka toinen viikko ja loma-aikoina useamminkin. Asuin poikien kanssa monta vuotta kolmistaan ennen kuin tapasin runsaat 4 vuotta nykyisen mieheni. Meillä on siis "uussuurperhe" ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.07.2005 klo 22:03 napero kirjoitti:
mä oon 30vuotias neljän lapsen äiti ja haluaisin ehdottomasti vielä monta lasta lisää.lapset on niin ihania. =)
....joo, näin olen kuullut ennenkin sanottavan. Eräskin nainen, joka oli perheensä kanssa "perheterapiassa" ilmoitti, että lapsia saa tulla, kun vauvat ovat niiiin ihania. Oli kuitenkin vanhempien lasten kanssa niin paljon ongelmia, että terapiassa piti käydä. Mua välillä puistattaa tämä asia. Miksi ihmiset hankkii lapsia kauheasti kun lapset ovat JOKAINEN iso haaste ja tarvitsevat vanhempaa.
Jos sulla ei ole ongelmia, niin hyvä..en tosin tiedä minkä ikäisiä lapsesi ovat. Mutta kannattaa tosiaan miettiä vähän kokonaisvaltaisemmin tätä asiaa :/
 

Yhteistyössä