Suurperheet...

  • Viestiketjun aloittaja Cheese.
  • Ensimmäinen viesti
Lusikkani tähän soppaan heitän. Monesta on syytelty vuosien saatossa mutta että tämäkin vielä :headwall: kivittäkää aivan rauhassa rakkaat netti sisaret.
Mulla on suuri syli ja anteeksi antavainen sydän käännän kiltisti toisen poskeni :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja menin jo kerran pois:
kuinka moni maailman pelastaja jolla ei lapsia on omasta tahdostaan lapseton? Monesti nämä kovaan ääneen toitottajat ja suurperheitä syyllistävät ovatkin niitä jotka kovasti toivovat omia lapsia, mutta eivät niitä jostain syystä saa ja eivät uskalla tunnustaa sitä vaan esitetään että ei halutakkaan lapsia ja syyllistetään toisia
Ainakin minä aivan täysin vapaaehtoisesti lapseton, eikä muutoksia asiaan näköpiirissä ainakaan muutamaan vuoteen :wave: En tosin oo syyllistänyt ketään, todennut vain faktan.

Kimppa, olet muuten viisas nainen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Ei kyse ole pelkästään liikakansoittumisesta vaan esim. ilmastonmuutoksesta. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän energiankulutusta, kuluttamista, liikennettä, päästöjä jne -> ilmastonmuutos.

Voiko Suomen (tai minkä tahansa maan) talous kasvaa ikuisesti? Se, että "tehdään lisää veronmaksajia" auttaa talouskasvun takaamiseen. Mutta miten ympäristö? On jo nyt ennustettu, että jos nykymeno jatkuu, kuudenkymmenen vuoden päästä ilmastonmuutoksen seuraukset muuttuvat tosi kohtalokkaiksi.

Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen, tai edes sen seurausten lieventämisen, ei hoidoksi riitä vain lapsilukumäärän pienentäminen. Siihen tarvitaan jokaisen ihmisen, perheellisen ja perheettömän, päätös elää entistä ekologisemmin ja välttää turhaa kuluttamista. Ihan sama onko joka perheessä vain 0 - 2 lasta, jos nykyisenlainen kulutushysteria jatkuu ja kaikkien pitää saada jatkuvasti kaikkea uutta, hienoa ja ylivertaista. Niin kauan kuin on kysyntää, siihen myös vastataan valmistamalla tarvittavat tuotteet. Ja aina joku jossain keksii uuden turhakkeen, jota ilman muka ei tulla toimeen, koska aina löytyy kuluttajia jotka kiljuen rientävät ostamaan.

Toinen iso askel olisi se, että jokainen opettelisi myös luopumaan tarpeettomasta ja miettisi, olisko sillä mahdollisesti käyttöarvoa vielä jonkun toisen käytössä. Eivätpä päätyisi kaatopaikoille ympäristöä kuormittamaan, tai pahimmassa tapuksessa jonnekin metsään tai tienposkeen.

Sekään ei tekisi pahaa, että jokainen itsekseen miettisi mitä ja kuinka paljon tavaraa todella elääkseen tarvitsee. Kulutus vähenisi kummasti, jos kaikki pysähtyisivät miettimäään myös omia kulutustottumuksiaan.
 
Susa
Alkuperäinen kirjoittaja tiutui:
Mä olen suurperheen lapsi, ja voin sanoa että ainakin näin aikuisena se on todella suuri rikkaus.
Olen niin sun kanssa samaa mieltä.. Musta mä oon itsekäs kun en ajatellu tehä mun lapselle sisaruksia vaikka tiedän että ne on parasta maailmassa oman lapsen jälkeen!!
 
duh
Alkuperäinen kirjoittaja Susa:
Alkuperäinen kirjoittaja tiutui:
Mä olen suurperheen lapsi, ja voin sanoa että ainakin näin aikuisena se on todella suuri rikkaus.
Olen niin sun kanssa samaa mieltä.. Musta mä oon itsekäs kun en ajatellu tehä mun lapselle sisaruksia vaikka tiedän että ne on parasta maailmassa oman lapsen jälkeen!!
Kyse nyt ei ollutkaan siitä mikä on lapselle mukavinta, vaan siitä, miten ekologisesti kuluttavaa suurperheily voi olla.
 
Hukka
Helvetin helvetti! Ettekö te tajua että Suomessa on perkele vain noin 5 miljoonaa ihmistä, ja tilaa vaikka muille jakaa! Ihan kun tänne ei pari suurperhettä mahtuis.. Sisarukset on rikkaus, joka muuta väittää on luultavasti perheensä ainoa..
Vitsi että nään punasta kun ihmiset täällä lässyttää kuinka isot perheet ei kykene huolehtiin kaikista ja muuta paskaa.. -.- Itsellä 8 sisarusta ja KAIKKI on vanhemmat hoitanut ja huolehtinut, eikä oo yhtään syrjitty olo. Kyllä mä vaan olen kiitollinen että on niin monta ihanaa sisarusta.
 
en nyt koko ketjua lukenut mutta siis ei pelkästään adoptio ajan pituus vaan sen hintavuus on varmasti yksi ratkaiseva tekijä miksi mielummin koittaa ominneuvoin lapsia saada kuin adoptoida, meillä on kyllä varaa biologiset lapsemme ruokkia ja vaatettaa ja kaikkeen heidän tarvitsemaan mutta ei ole varaa tuhansia euroja laittaa adoptio hankkeeseen... Käsittäköön tämä kukin tavallaan mutta siis jos minulle "tarjottaisiin" vauva/lapsi adoptioon ja voisin hänelle rakkautta ja huolenpitoa antaa jota hän ei muuten saisi, ilo mielin lapsele sen tajoaisin, mutta taloudellinen tilanne ei anna myötä tuhansia euroja laittaa siihen että koittaisin jonkun lapsen pelastaa parempaan maailmaan...
 
elinkaari
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Niin ja eikös kumminkin suurperheet kierrätä tavaraa isommalta pienemmälle. Näin ainakin meillä tehdään kaikella mahdolisella...
Kaikki ajattelevat tässä vain sitä lapsiaikaa. Pitää ottaa huomioon, että se maailmaan pukattu lapsi kasvaa aikuiseksi ja kuluttaa ympäristöä _koko elämänsä ajan_. Se lapsiaika ja joku lelujen kierrättäminen on hyttysen P valtameressä.
 
vieras
Mutta on se kuitenkin sen arvoista että, en kadu yhtään vaikka olenkin isosta perheestä ja itsellänikin on iso perhe.
Kyllä tässä maailmassa huonomminkin vois elää kuin lapsia kasvattamalla.
Hyvä kun on näitä vastuuntuuntuntevia ihmisiä suurin osa, ainakin tälläpalstalla.:D
 
SS
Katselin netistä pari vuotta sitten, enkä löytänyt yhtään maata joka myöntäisi adoptiolasta jos omia on jo kaksi. No sitten oli ihan PAKKO tehdä bio-oma ja varmaan vielä pakko tehdä neljäskin.
Sitä paitsi, ei o kovin reiluu että kehitysmaissa sitten saavat naida, raskautua, synnyttää ja saada vauvoja, joista eivät edes huolehdi (hyvin) mutta minä en saa (ja takuulla lapset saisi rakkautta ja kaiken perustarpeet, kyllä kierrätetään yms, mutta muuten)
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja SS:
Katselin netistä pari vuotta sitten, enkä löytänyt yhtään maata joka myöntäisi adoptiolasta jos omia on jo kaksi. No sitten oli ihan PAKKO tehdä bio-oma ja varmaan vielä pakko tehdä neljäskin.
Sitä paitsi, ei o kovin reiluu että kehitysmaissa sitten saavat naida, raskautua, synnyttää ja saada vauvoja, joista eivät edes huolehdi (hyvin) mutta minä en saa (ja takuulla lapset saisi rakkautta ja kaiken perustarpeet, kyllä kierrätetään yms, mutta muuten)
Onnistuu. Mene katsomaan Pelan tai Interpedian sivuilta ellet usko. Sinulla on väärää tai vanhentunutta tietoa.
 
SS
nIIN, TOdella moni adoptoitu lapsi on sairas, Suomen yhteiskunta joutuu sitten maksamaan mobnenlaista hoidot ja leikkaukset yms yms, voihan toki biokin olla sairas mutta hyvin paljon epätodennäköisempää
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja huldat:
Alkuperäinen kirjoittaja sairasta:
Alkuperäinen kirjoittaja huldat:
Alkuperäinen kirjoittaja laiskuuttako:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mikä tarve niitä lapsia on suoltaa tähän maahan vaikka sitä kahta enempää? Sisaruksia, okei, mutta eiköhän aika moni kaksilapsisen perheen lapsikin ole erittäin tyytyväinen "vain" yhteen sisarukseensa. Oman suvun jatkaminen syynä on juuri aika itsekästä.
Mitäs sitten vaikka olisikin. jokainen ihminen on jossain asiassa itsekäs kuka vähemmän ja kuka enemmän ja kuka missäkin asiassa
Mutta miksi ehdointahdoin kasvattaa maapallon väestömäärää, kun voisi pelastaa adoptoimalla hätää kärsiviä lapsia?
Mutta jos ei kykene rakastamaan toisen lasta kuin omaansa niin ei voi suositella tätä!
Jos ei kykene rakastamaan kuin oma synnyttämäänsä lasta niin ei voi oikein suositella äitiyttäkään ko. henkilölle.
Meitä on joka junaan ja vielä joka vaunuun!
Jotkut vaunut tainneet jäädä asemalle :snotty:

 
maapallis
50-luvulla jälleenrakennuksen aikaan suurperheitä kannustettiin perustamaan ja sitä pidettiin positiivisena panostuksena yhteiseen tulevaisuuteen. Ajat ovat kuitenkin siitä muuttuneet. Nyt suurimpana yhteisenä uhkana on ilmastonmuutos. Sitä ajatellen, aina parempi mitä vähempi ihmisiä syntyy..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maapallis:
50-luvulla jälleenrakennuksen aikaan suurperheitä kannustettiin perustamaan ja sitä pidettiin positiivisena panostuksena yhteiseen tulevaisuuteen. Ajat ovat kuitenkin siitä muuttuneet. Nyt suurimpana yhteisenä uhkana on ilmastonmuutos. Sitä ajatellen, aina parempi mitä vähempi ihmisiä syntyy..
ja mitä enemmän luontoon kulkeutuu estrogeeniä sen vähemmän täällä kukaan tai mikään lisääntyy!!!!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja elinkaari:
Kaikki ajattelevat tässä vain sitä lapsiaikaa. Pitää ottaa huomioon, että se maailmaan pukattu lapsi kasvaa aikuiseksi ja kuluttaa ympäristöä _koko elämänsä ajan_. Se lapsiaika ja joku lelujen kierrättäminen on hyttysen P valtameressä.
Kiitos! Tämä on se pointti, mitä hain koko ajan mutta en saanut ilmaistua itseäni järkevällä tavalla.

(Mutta siinä vaiheessa, jos se lapsi nyt kuitenkin on maailmaan tupsahtanut, niin tietysti kierrätys on kestoilu on ne ykkösjutut, ja muutenkin muksun opettaminen yhteiskuntakelpoiseksi ekokansalaiseksi...:))
 
on
on se ihme miten ihmiset vetää ihmeellisiä hermostumisia tästäkin aiheesta. varmaan kamalaa kun omat pikku jessicat ja nicot ja jannicat ei olekaan muiden mielestä niin ihquja. :LOL:
ja vielä itsekkääksi haukutaa *nyyh*
vääntäkää te vain lapsia tähän maailmaan joo, sillä "suomessahan on vielä tilaa näille meidän lapsille, vitunko väliä muusta maailmasta".
 
AulisKotityöläinen harmailee tänään
Alkuperäinen kirjoittaja elinkaari:
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Niin ja eikös kumminkin suurperheet kierrätä tavaraa isommalta pienemmälle. Näin ainakin meillä tehdään kaikella mahdolisella...
Kaikki ajattelevat tässä vain sitä lapsiaikaa. Pitää ottaa huomioon, että se maailmaan pukattu lapsi kasvaa aikuiseksi ja kuluttaa ympäristöä _koko elämänsä ajan_. Se lapsiaika ja joku lelujen kierrättäminen on hyttysen P valtameressä.
Mutta jos se lapsi oppii jo vauvasta asti ekologisen ja luonnonkannalta kestävimmän tavan elää, olla ja ennenkaikkea kuluttaa, niin tulevaisuudessa meillä on kokonaisia sukupolvia joita ei tarvitse patistella elmäntapamuutokseen jotta maailma pelastuu. MInkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...

 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja AulisKotityöläinen harmailee tänään:
Alkuperäinen kirjoittaja elinkaari:
Alkuperäinen kirjoittaja SpookyMama:
Niin ja eikös kumminkin suurperheet kierrätä tavaraa isommalta pienemmälle. Näin ainakin meillä tehdään kaikella mahdolisella...
Kaikki ajattelevat tässä vain sitä lapsiaikaa. Pitää ottaa huomioon, että se maailmaan pukattu lapsi kasvaa aikuiseksi ja kuluttaa ympäristöä _koko elämänsä ajan_. Se lapsiaika ja joku lelujen kierrättäminen on hyttysen P valtameressä.
Mutta jos se lapsi oppii jo vauvasta asti ekologisen ja luonnonkannalta kestävimmän tavan elää, olla ja ennenkaikkea kuluttaa, niin tulevaisuudessa meillä on kokonaisia sukupolvia joita ei tarvitse patistella elmäntapamuutokseen jotta maailma pelastuu. MInkä nuorena oppii sen vanhana taitaa...
Kyllä, mutta miksi tehdä vaikka 5 lasta? Jos itse ymmärtää tuon periaatteen, pitää tärkeänä väestönmäärän kasvun hillitsemistä JA lasten opettamista asian suhteen.
 

Yhteistyössä